וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלי גורן ושאול מגנזי: "בפעמים קודמות שהצילו את ערוץ 10, ישבנו ושתקנו. לא עוד"

19.12.2012 / 17:14

משנה למנכ”ל רשת וסמנכ”ל הרגולציה של קשת הודפים היום טענות לספין, ואומרים לוואלה! ברנז’ה כי האשמים במצב הם המשבר הכלכלי, ומדיניות הממשלה שמתעלמת מערוץ 2. פאנל זוגי

יממה לפני שהתיקון לחוק שיאפשר את המשך פעילות ערוץ 10 עולה בכנסת לקריאה שנייה ושלישית, מיהרו בערוץ 2 להפוך את המצוקה הכלכלית שלהם לפומבית יותר מאי-פעם. על מסך חברת החדשות הופיעה שקופית שבישרה על הורדת תכניות וקיצוצים תקציביים, וחברות האם הזכייניות קשת ורשת הודיעו בתזמון כמעט אחיד על הקפאת תכניות והפקות. אין חולק על כך שזכייניות הטלוויזיה וחברת החדשות נמצאות במשבר כלכלי עמוק, אבל האם ההודעה על הקפאת התכניות היא כורח המציאות, או ניסיון להוסיף סעיף או שניים לתיקון חוק הרשות השנייה - כזה שייטיב כלכלית גם עמן? המשנה למנכ"ל רשת שאול מגנזי וסמנכ"ל הרגולציה של קשת טלי גורן אומרים היום לוואלה! ברנז'ה כי מדובר בשילוב של השניים: המשבר הכלכלי, ומדיניות הממשלה שמתעלמת מערוץ 2.

"כמעט כל ההפקות אותן הקפאנו נמצאות בשלב מתקדם מאוד, בתום שלב הפרה-פרודקשן. זו הישורת האחרונה לפני תחילת הפקתן בפועל", אומרת גורן, בתשובה לשאלה באיזה שלב נמצאות ההפקות של קשת שהוקפאו. ברשת, נמצאות ההפקות בשלבים שונים. "הקפאנו לא מעט הפקות בחודשים האחרונים, ובימים אלה ממש קיבלנו החלטה באשר להפקות נוספות שלצערנו הרב לא יוכלו לעלות בשנת 2013 כפי שתכננו", אומר מגנזי. "שתיים מהן אחרי פיילוטים שכבר שודרו בהצלחה על המסך ("מפונקים", ו"השר לענייני"), חלקם אחרי כתיבה ("משפחה לא בוחרים 2", ו"משפחה מודרנית"), חלקם הופסקו כבר במהלך השידור ("משפחה לא בוחרים") והפקות נוספות שלצערי נפגעות כתוצאה מהמצב הכלכלי בו אנו שרויים ובו שרוי שוק הטלוויזיה כולו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זהו הסכם פרטי ומיוחד לערוץ 10 במקום חקיקה כללית שתתקן את כשל השוק". גורן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נאלצנו לפטר עשרות עובדים ביחידות החברה ולבטל את האח הגדול VIP"

מה הודעתם למפיקים, שההקפאה היא לזמן בלתי מוגבל - או רק עד לשנת התקציב הבאה?

מגנזי: "לזמן בלתי מוגבל. אנחנו לא יודעים לצפות ולחזות מה יקרה פה מחר".

המשבר התקציבי נמשך כבר חודשים ארוכים. מדוע הוחלט על ההקפאה דווקא עכשיו?

גורן: "זה תהליך שאנו חווים בשנתיים האחרונות והגיע כעת לשיאו. החל מקיצוץ רוחבי בכל ההפקות, קיצוץ בשכר הטאלנטים בעשרות אחוזים, קיצוץ בלוח, בתקציבי מחלקות קשת ועוד. לאחרונה נאלצנו לפטר עשרות עובדים ביחידות החברה השונות ולקצץ בשכרם של כל עובדי החברה. במקביל, הודענו על ביטול 'האח הגדול VIP'. בנוסף, בעלי המניות של החברה התבקשו על ידי הבנק לתת ערביות נוספות, כדי להגדיל את בסיס האשראי של החברה לאור הפסדיה".

"המצב מחמיר, לנוכח תחזית 2013 ומבלי שיימצא פתרון רוחבי למשבר, אנחנו נאלצים הקפיא הפקות נוספות ואין אגב שום ערבות שלא ניאלץ לנקוט בצעדים דומים נוספים. מדובר בשילוב בין משבר כלכלי הפוקד את ענף התקשורת לבין מדיניות ממשלה אשר באופן עקבי מתעלמת מערוץ 2 ולמעשה קוברת אותו לאט לאט".

מגנזי: "ההחלטה על הקפאתן של חלק מהתוכניות התקבלה כבר לפני מספר חודשים כאשר צפינו בדאגה בשינויים שחלו בשנה האחרונה בשוק הפרסום בטלוויזיה. במהלך חודשים אלה, עם החרפתו של המשבר בו מצוי שוק הטלוויזיה, ניתן לנו על ידי הגורמים הרוגלטוריים אופק מסוים והבטחות רבות. בימים האחרונים הבנו שלא בהכרח עומדים לקיים את אשר הובטח לנו, הבאנו שאין מנוס, ועלינו להיערך מחדש לשנת 2013 ולמצב הבלתי אפשרי בו אנו פועלים. לכן, במהלך הימים האחרונים התקבלו החלטות קשות נוספות, אבל כאלה שידענו מראש שעשויות להתקבל בסיטואציה הנוכחית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בסופו של דבר רשת היא חברת טלוויזיה". מגנזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו במלחמה קיומית"

בשבועות האחרונים טענו גם בקשת וגם ברשת בפני גורמים בממשלה כי הסדר ערוץ 10 יוצר אי שוויון בין זכייני הטלוויזיה. לבד מפגישות עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, לטענות אי השוויון נדרשו גם שר האוצר יובל שטייניץ והיועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין. ברשת ובקשת העלו טענות זהות בבסיסן: כל מה שמקבלים בערוץ 10, הם רוצים לקבל גם. "שוק הטלוויזיה כולו נמצא במצוקה כלכלית אמיתית, זו לא המצוקה של ערוץ 10, זו המצוקה של ערוצים 2 ו-10", אומר מגנזי. "במשך כל החודשים הללו הצהרנו, בכל פגישה, בכל מכתב ובכל פניה למדינה שיש לעשות הכל בכדי להציל את ערוץ 10. אז הנה, הצלחנו במשימה הזו, המדינה עושה כל מה שהיא יכולה להציל את ערוץ 10 , שוב מתקנים את החוק עבורו, בפעם השלישית, ואותנו משאירים מאחור. אז בפעמים קודמות, כשערוץ 2 היה במצב סביר, ישבנו בצד ושתקנו. הפעם אנו נמצאים באותו המצב בו מצוי ערוץ 10 והפעם אנו לא יכולים לשבת בצד, אנחנו במלחמה קיומית".

גורן מחזקת את הדברים. "זהו הסכם פרטי ומיוחד לערוץ 10 במקום חקיקה כללית שתתקן את כשל השוק והעיוות המתמשך, הפוגע בכל השחקנים. זוהי התעלמות מוחלטת מצרכיי זכייניות ערוץ 2 – השחקן השני באותו מגרש בוץ טובעני, מדובר בשני גופים מסחריים הפועלים בשוק הפרטי", היא אומרת. "הצעת החוק מייצרת יתרון מהותי ומשמעותי לגוף מסחרי פרטי אחד -ערוץ 10, על פני גוף מסחרי פרטי אחר - ערוץ 2, באופן הפוגע בתחרות החופשית בין שני הערוצים".

אז מה אתם דורשים?

מגנזי: "אנו דורשים באופן חד משמעי שכל תיקון שנעשה עבור ערוץ 10, ייעשה גם עבור ערוץ 2 . אם מדובר בהארכת זיכיון לשנתיים נוספות, גם אנו דורשים את הארכת הזיכיון הזו. לא נסכים לוותר על הדברים שיינתנו לערוץ 10, פשוט לא. אנו דורשים את אותו המתווה בדיוק". בשתי הזכייניות הבהירו בהזדמנויות שונות כי הם לא מתנגדים, עקרונית, להסדר של ערוץ 10.

מה תגובתכם לטענה כי ההכרזה על הקפאת התכניות היא צעד דקלרטיבי, שנועד ליצור לחץ על הממשלה ולהביא להוספת סעיפי הקלות עבור זכיינות ערוץ 2 בתיקון לחוק הרשות השנייה שצפוי לעבור בכנסת, כמו למשל, החזר דמי הביד?

מגנזי: "קצת קשה להתייחס אליה שכן הקפאתן של חלק מההפקות נעשתה כאמור כבר לפני מספר חודשים. ההחלטות על ההפקות הנוספות שנדחות, הם כאמור תולדה של הימים האחרונים בהם הבנו שייתכן מצב אבסורדי, שלא יקיימו את ההבטחות שניתנו לנו, הבטחות שהיו יכולות לשפר את מצבנו הכלכלי".

כיצד מגיבים היוצרים, הנפגעים העיקריים בצעדים הללו? הם מבינים את מצוקת הזכייניות?

מגנזי: "אני מניח שכן. לצורך העניין, לפני כחודש הודענו לכל המפיקים עימם אנו עובדים על קיצוץ של כ-% 5 בתקציבי ההפקה. כולם ללא יוצא מן הכלל נרתמו לכך והבינו את הבקשה והצורך".

נושא: דה וויס והאח הגדול. עומר מירון
האחת לא קוצצה, השנייה בוטלה ברגע האחרון/עומר מירון

האם האסטרטגיה של השקעה בפורמטים יקרים נשקלת מחדש?

אבי צבי ואבי וייס ביקרו אתמול באולפני חברת החדשות של ערוץ 2, שניהם אמרו שהמצוקה הכלכלית של הזכייניות הגיעה גם לחברת החדשות. הודעה על ביטול של תכניות אקטואליה הוא צעד קיצוני, בהתחשב בעובדה שהן זולות להפקה. "הקיצוץ בתקציב חברת החדשות הנו צעדים שעד כה ניסינו להימנע ממנו", אומרת גורן התייחס לדברים. "לצערנו נקטנו בכל האמצעים האפשריים בקשת וכעת הקיצוץ מגיעה גם לחברת החדשות. חברת החדשות עומדת בחוק מאז הקמתה ומשדרת מירושלים תוך עמידה בכל מחויובתיה, היא חברה מצליחה ועם זאת כיום היא עומדת אף היא במצב בלתי סביר ובלתי נסבל".

אתם מאמינים שזה מעביר לפוליטיקאים את המסר לפי דרושה בישראל התמודדות רוחבית עם מצב התקשורת, יותר מהמסר שמועבר על ידי הורדת תכניות בידור ודרמה?

מגנזי: "הפגיעה שחווה היום חברת החדשות נעשית אחרי שרשת וקשת כבר קיצצו שכר לעובדים, נפרדו מעובדים, ביטלו הפקות ועוד. חברת החדשות היא האחרונה שנפגעת בסבב קיצוצים זה. כבר לפני מספר חודשים ביקשנו מחברת החדשות לייצר התאמות בתקציב למצב השוק, זאת בתקווה שנוכל להימנע מהן. בימים האחרונים הבאנו לצערנו שאין מנוס. דווקא בתקופת בחירות היינו רוצים להאריך את תוכניות החדשות והאקטואליה, בטח לא לקצר ולקצץ אותן. זה צעד עצוב מאוד, בטח ובטח לדמוקרטיה".

גורן, איך ולמה בחרתם להשקיע ב'קשת פורמטס' מיליוני שקלים לצד קיצוצי ההפקות והפיטורים בישראל?

"קשת היא גוף תוכן. עם תשוקה ליצירה ולחדשנות. זו הדרך היחידה להבטיח את הישרדותה של החברה. יש כאן חלון הזדמנויות לתעשיית הטלוויזיה בכלל, ליוצרים בפרט לבמה עצמאית שאינה תלויה בגחמות רגולטוריות".

מגנזי, אתם בחרתם להשקיע סכומי עתק בעת הזו ב-The voice וב"אקס פקטור", לצד קיצוץ רוחבי. האם האסטרטגיה התקציבית הזו של השקעה בפורמטים יקרים נשקלת מחדש?

"לכל תוכניות פותחות הפריים שיש בטלוויזיה בישראל יש עלויות מאוד יקרות, כולן תוכניות מאוד מושקעות. בסופו של דבר רשת היא חברת טלוויזיה. היא באה לייצר את הטלוויזיה הטובה ביותר שניתן. ההחלטות על רכישות של פורמטים ויציאתן להפקה נעשית חודשים רבים לפני עלייתן לאוויר. הסייקל של תוכנית טלוויזיה יכול להיות גם שנה. קצת קשה לעיתים להאריך את מצב השוק , לשנה קדימה. זו הסיבה שעכשיו אנו עושים את ההתאמות הנדרשות לשנה הבאה. יחד עם זה יש לזכור כי התוכניות האלה, שאתה מדבר עליהן, הן בעצם מאפשרות לנו להשקיע בתוכניות אקטואליה ובסוגה עלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully