תחקיר "המקור": כך עובדת "השיטה" של "ישראל היום"

התחקיר של רביב דרוקר ביקש להוכיח כמה מההנחות הרווחות לגבי העיתון, בראשן התמסרותו של עורכו הראשי עמוס רגב ללשכת ראש הממשלה, זאת במסגרת התוויית הקו העריכתי

דוד אברהם

התחקיר של רביב דרוקר ששודר אמש (שני) בתוכנית "המקור" בערוץ 10 וסיכם שנה וחצי של התחקות אחר האופן בו פועל "ישראל היום", הביא כמה וכמה דוגמאות שמבקשות להוכיח את ההנחות הרווחות לגביו, בראשן סיקור בעל אופי מוטה לטובתו של ראש הממשלה, בנימין נתניוהו. לפי העולה מהתחקיר את הקו העריכתי הזה מוביל עורך העיתון, עמוס רגב.

ב"ישראל היום" ניסו אתמול להקדים תרופה למכה כאשר פרסמו כפולה ובה מתקפה על ערוץ 10 הנשלט, לטענת כותב המאמר גונן גינת, על ידי יריבו מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. בכך ניסו בעיתון למשוך את השטיח מתחת לתחקיר "המקור". אולם באמצעות עדויות של עובדים לשעבר ושורת דוגמאות לשיקולי עריכה בעייתיים של העורך הראשי, חיזקו אנשי ערוץ 10 את התזה לפיה מקומם של שיקולים אנטי-עיתונאיים הם חלק אינטגרלי מעבודת העיתון. התחקיר התעמק בפרטים הטכניים וב"שיטה" שלפיה עובד העיתון.

טוב לדעת (מקודם)

עניין של חוסר מודעות: עלייה בשכיחות התקפי לב בקרב נשים

לכתבה המלאה
את הקו העריכתי הזה מוביל עורך העיתון. עמוס רגב (צילום: מערכת וואלה!, דיפולט)

המחאה החברתית מוסגרה כמחאה מאחוריה עומד השמאל הלאומי

"איך זה עובד?", שאל דרוקר בפתח התחקיר. "איך עיתונאים, כתבים, עורכים, פרשנים, חלקם בעלי מוניטין וניסיון – פתאום מוציאים מתחת ליד טקסטים מוטי נתניהו. איך בכלל הם יודעים מי ברשימה השחורה של נתניהו, וירטואלית כמובן, ומי ברשימה הלבנה? עורך ראשי של עיתון גדול לא אמור לכנס את עיתונאיו ולהגיד – את האנשים הללו אנחנו תוקפים ואת אלו לא. ההתנהלות המקצועית של "ישראל היום" מעלה שאלות רבות שחשוב לשאול".

בתחקיר הובאו דוגמאות לטקסטים של כתבים ששונו על ידי רגב בצורה בוטה על מנת שיתאימו לקו העריכתי שהוא מוביל. לעתים נוספו להם משפטים שלמים שלא היו קיימים בטקסט המקורי, וכתבים אף התרעמו על כך. לדוגמא, הביא דרוקר את הטקסט המקורי של הפרשן הכלכלי חזי שטרנליכט על נתוני הצמיחה במשק אשר לא החמיא למדיניות הממשלה - ושונה כמעט לחלוטין לאחר שרגב, לטענת "המקור", שוחח עם שטרנליכט. דוגמא נוספת נגעה לתוספות שהוכנסו לכתבה על המחאה החברתית כך שהיא תמוסגר כמחאה שמאחוריה עומד השמאל הלאומי. דוגמאות הובאו גם לשיקולים שאינם עיתונאיים בדפי הפובליציסטיקה, כאשר ראש אגף חקירות במשטרה לשעבר, ניצב משה מזרחי, טען שהפסיק לכתוב בעיתון לאחר שהטקסטים שלו, בין היתר אודות הראיות בתיק ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שונו כדי שיתאימו לקו העריכתי של העיתון.

"שאלות רבות שחשוב לשאול". דרוקר (צילום: מערכת וואלה!, דיפולט)

"לא תצא ידיעה אחת מבלי שרגב ראה אותה"

בתחקיר הובאו דבריו של עיתונאי לשעבר בעיתון, ששמר על אנונימיות: "בהתחלה זה נעשה כמובן ברגל גסה, תוך שיכתוב עמוק והתערבות יום יומית של רגב בדסק", אמר העיתונאי. "הוא מאשר כל טקסט וכל עמוד לפני הדפסה, ויורד לפרטים קטנים כגדולים. ברגע שהחינוך הזה מתחיל להבשיל יש כבר הפנמה מצד העיתונאים, מלאכת הסלקציה הופכת להיות קלה יותר מבחינתו (של רגב,ד.א.) וכל עמוד מקבל את אישורו כשהוא עובר על החומרים. לא תצא ידיעה אחת מבלי שהוא ראה אותה".

עיתונאי אחר לשעבר בעיתון, אף הוא שמר על אלמוניותו, העיד כי כל תמונה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, נבחרת בקפידה באופן אישי על ידי עורך העיתון רגב, או מאושרת על ידו.

ב"ישראל היום" הקדימו ותקפו את ערוץ 10 עוד בבוקר. גינת (צילום: מערכת וואלה!, דיפולט)

"ישראל היום": דברים מופרכים וחסרי יסוד

במשרד ראש הממשלה ביקשו שלא להגיב לכתבה בערוץ. מ"ישראל היום" וממקורבו של שלדון אדלסון נמסר לערוץ 10 כי "עמדת ישראל היום פורסמה היום בהרחבה בעמודים 8-9 של העיתון תחת הכותרת "ידי נוני מוזס בערוץ 10". צופי ערוץ 10 מוזמנים לקרוא את הכתבה המורחבת וכתבות נוספות שיפורסמו באותו נושא בעתיד.מרשימת השאלות שהצגתם לנו עולה שאתם עוסקים בדברים שהם מופרכים, חסרי יסוד ודיבתיים. אנו דוחים על הסף את יומרתכם לעשות "תחקיר", לשפוט ולחרוץ דין באשר למה היא עריכה עיתונאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully