וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בין משטרת ישראל לבין "הארץ"; דנינו ביטל המנוי לעיתון במחאה

9.8.2013 / 9:01

פרסום ראשון: לוואלה! ברנז'ה נודע כי מפכ"ל המשטרה הגיש תלונה במועצת העיתונות במחאה על האופן בו העיתון מסקר את פעילות המשטרה. הקש האחרון: כתבה בה נטען שאינה אמינה

משבר חריף בין משטרת ישראל לבין עיתון הארץ: לוואלה! ברנז'ה נודע כי המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו, ביטל את המנוי שלו לעיתון במחאה על האופן שבו הוא מסקר את פעילות המשטרה. במשטרה לא הסתפקו רק בפעילות הצהרתית - עוד נודע כי השבוע הגישה המשטרה למועצת העיתונות תלונה רשמית נגד הארץ ונגד כתב הפלילים יניב קובוביץ', המשמש גם כראש תא כתבי הפלילים, זאת בעקבות כתבה שפורסמה בחודש שעבר ובה הובאו תוצאות מחקר שהראה כי בשנתיים האחרונות חלה ירידה באמון במשטרה וכי הציבור סבור שהיא אינה מקצועית ואינה אמינה.

קובוביץ' פרסם את תוצאות דו"ח מכון המחקר "ראנד", מהגדולים בארצות הברית, שמצא כי המשטרה נמצאת במקום האחרון במידת שביעות הרצון הציבור. בעיתון צוין כי "נתונים אלו עומדים בניגוד לטענות המשטרה בחודשים האחרונים, שלפיהן אמון הציבור דווקא נמצא בעלייה". הפרסום היה עבור המשטרה הקש האחרון - דוברות המטה הארצי של המשטרה הודיעה כבר לפני חודשיים שבכוונת הארגון להתלונן על העיתון, ובהודעה שנשלחה אז לכתבי הפלילים נמסר כי "עיתון הארץ באמצעות הכתב יניב קובוביץ' הטעה את קוראיו" לאחר שפרסם כי המשטרה שילמה סכום שיא של עשרות מיליוני שקלים בשנה לאזרחים שנפגעו מפעילותה. "לאור כתבות נוספות שפורסמו בתקופה האחרונה ובהן הוכפשה משטרת ישראל, בכוונת המשטרה לפנות למועצת העיתונות", נמסר אז.

מכון "ראנד" שותף לעמדת המשטרה: "דווח שאינו מדויק וסלקטיבי"

לצד התלונה של המשטרה למועצת העיתונות גם מי שחתום על הדו"ח של מכון "ראנד" קובל על האופן שבו פורסמו בעיתון תוצאותיו. לידי וואלה! ברנז'ה הגיע מכתב של הכלכלן הבכיר סטיבן פופר, מנהל הפעילות הישראלית במכון "ראנד" ומחבר הדו"ח של משטרת ישראל, שבו הוא טוען כי מדובר היה בדווח שאינו מדויק וסלקטיבי - כך במילותיו. "אני מוטרד, ועוד יותר מכך עצוב על שירות הדב שניתן לקוראי הארץ והנזק שנגרם למאמצי המשטרה להגברת השקיפות של פעילותה", כתב פופר במכתב שמוען ליניב קובוביץ'.

"בניגוד למה שנאמר בכתבה, לא היו ממצאים של 'ראנד' המערערים על טענת המשטרה להתחזקות האמון בה. זו אי-דיוק מהותי המבוסס על מסקנה שאינה מוצדקת", כתב מחבר הדו"ח. הוא ציין כי העיתון "החמיץ את הסיפור האמיתי", לדבריו, והוא עצם הפנייה של המשטרה לגוף חיצוני שיבצע מחקר על רמת השירות שלה על מנת לשפר אותו, ואף תסכים לפרסום ממצאיו.

"כנראה שקצת ביקורת על המשטרה זה פשע היום"

תלונת המשטרה נגד קובוביץ' למועצת העיתונות לא הייתה ההתנגשות היחידה השבוע של הארגון עם כתב של העיתון. השבוע החליט דובר מחוז ש"י של המשטרה פקד דודי אסרף להוציא את כתב העיתון חיים לוינסון מקבוצת הוואטס-אפ של משטרת המחוז שבה הוא משתמש על מנת לעדכן כתבים. "כנראה שקצת ביקורת על המשטרה זה פשע היום", ציין לוינסון בציניות, לצרף את הכתבה שפרסם ועוררה את חמתו של הדובר - כתבה שבה נטען כי "המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י מתעסק בזוטות ומתקשה לרשום הישגים". הקולגות של לוינסון העבירו אליו את התייחסות הדובר למקרה: "אני מדגיש שאין נתק מהכתב וצורת העבודה היא בדרך הישנה והמקובלת", והוסיף כי "קבוצת הוואטספ היא לא חובה במשטרת ישראל".

אין זו הפעם הראשונה שבה המפכ"ל מוביל הגשת תלונה למועצת העיתונות נגד עיתונאי המסקר את פעילות המשטרה. לפני שנתיים התלוננה המשטרה על כתב הפלילים של מעריב אבי אשכנזי והקפיאה את שיתוף הפעולה עמו. בתלונה קבלה המשטרה על "כתבות מסולפות, מגמתיות ומטעות, הן בכותרתן והן בתוכנן, ועם כל הכבוד הראוי נראה כי הן נגועות בחוסר אובייקטיביות, הוגנות ויושרה בסיסית, בלשון המעטה". מדובר היה בדיווח ביקורתי שפרסם אשכנזי על כך שבכירי המשטרה ובהם המפכ"ל לא שהו בשטח בעת המהומות בטובא-זנגריה שפרצו בעקבות הצתת המסגד ביישוב באותה השנה.

סכסוך גם עם הרמטכ"ל

רק לאחרונה הסתכסך עיתון הארץ עם מוסד רשמי אחר של המדינה. כפי שפורסם בוואלה! ברנז'ה, בעקבות מאמר שפרסם עורך העיתון אלוף בן ובו חשף בניגוד לכלי תקשורת אחרים את דבר קיומה של פגישת עורכים שנערכה עם הרמטכ"ל והוגדרה שלא לציטוט או ייחוס, פנה דובר צה"ל במכתב רשמי למו"ל העיתון עמוס שוקן וגינה את הפרסום.

במועצת העיתונות אישרו כי התקבלה תלונת המשטרה, ואמרו כי היא תטופל על ידי המועצה כמקובל. יניב קובוביץ' סרב למסור תגובה. בהארץ בחרו שלא להגיב לדברים, כך גם בלשכת מפכ"ל משטרת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully