וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

”אסור לנו לבקש תעודת יושר; גם בכנסת יש אנשים עם עבר פלילי"

14.10.2013 / 11:35

"בפועל, אין לנו אפשרות לדעת בוודאות האם למשתתף בתכנית יש עבר פלילי או לא", אמרה הבוקר סמנכ"לית התכנית של ערוץ 10 זיוית דוידוביץ' בדיון בנושא שנערך בכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עליזה לביא קיימה הבוקר (שני) דיון בנושא בחינת השתתפות עבריינים בתכניות ריאליטי, זאת בעקבת השתתפותו של עבריין המין המורשע דוד דיגמי בתכנית הריאליטי "הכפר" של ערוץ 10. בעוד נציגי ערוץ 10 אמרו כי לא הייתה להם אפשרות לדעת מראש על עברו הפלילי של דגמי ורמזו כי יש להתיר להם לדרוש תעודות יושר ממשתתפים עתידיים - נציגי קשת ורשת הציגו כיצד אצלם זה לא היה קורה.

שערוריית "הכפר": לא לשבץ עבריין לשעבר בתוכניות ריאליטי
שערוריית "הכפר": הדרישה לא לשבץ עבריין לשעבר בתוכנית - התחסדות

סמנכ"לית התכנית של ערוץ 10 זיוית דוידוביץ' אמרה כי בעת הצילומים לא הכירו בערוץ את עברו הפלילי של האיש, "עד שהאמא (של הקורבן, ד.א) התקשרה כשעלה הפרומו וזה היה שמונה חודשים אחרי שהתכנית צולמה, ואז פתחנו בבירור".

דוידוביץ' אמרה כי בפועל, אין לערוץ אפשרות לדעת בוודאות האם למשתתף בתכנית יש עבר פלילי או לא. "בתחקיר שעשינו לא עלה עברו הפלילי, אם היינו יודעים מראש היינו יכולים לעשות החלטות עם המידע הזה, אבל לא היה לנו לפני שצילמנו", אמרה, וסימנה את האשם האפשרי: "אסור לנו כחברת הפקה לבקש תעודת יושר". את החלטת הערוץ שלא לשנות את התכנית המקורית אמרה דוידוביץ': "כיוון שהוא ריצה את עונשו ובישראל ניתנת הזדמנות שניה לעבריינים, גם פה בכנסת יש אנשים עם עבר פלילי, החלטנו לשדר את זה".

"היו מקרים שביטלנו השתתפות של אנשים"

נציגות זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, הדגישו את הפעילות הענפה שלהן על מנת למנוע הופעה של עבריינים או מקרי עבריינות על המסך שלהן. נציגת הזכיינית רשת אמרה כי "אם אנחנו עולים על עברייני מין ועברייני אלימות בתחקיר אנחנו מטילים וטו על ההשתתפות שלהם, היו מקרים שביטלנו בגלל זה השתתפות של אנשים". היא אמרה כי כל מתמודד נשאל על ידי רשת אם יש לו עבר פלילי, אבל הודתה כי "בגלל שאי אפשר לקבל תעודות יושר אז אתה מוגבל".

נציגת הזכיינית קשת, שפרשת הכדורים הפסיכיאטריים בכיכובה הגיעה בזמנו בעצמה לכנסת, אמרה כי כיום אצלהם הנושא מכוסה - בצורה ייחודית לישראל ולעולם בכלל. "אצלנו יש קוד אתי חמור שמתייחס גם לפן הרפואי וגם לפנים אחרים בתכניות השונות. יש לנו ממונה אתיקה שעובד אצלנו ומלווה כל הפקה, וכל אחת מהן מקבלת הנחיות ברורות לבדיקת מועמדים", היא הוסיפה: "אנחנו שואלים בכל הפקה (על עבריינות מין, ד.א) וגם חברות ההפקה שאנחנו עובדים איתן שואלות את השאלות ולא מסתפקות רק בשאלה האם יש למתמודד עבר פלילי".

"עצם זה שמתקיים כאן הדיון הזה מעיד על כשלון מוסרי"

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) סיפרה כי פגשה בנושא זה את מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת ואת היועצת המשפטית של הערוץ. "מתפקידנו ליצור רגולציה, אבל מעבר לרגולציה יש גם היגיון פנימי ומוסר פנימי", אמרה. "גם אם לא היה חוק שאסור לרצוח - היינו יודעים שאסור. לפעמים ההשלכות של הופעת אדם כזה בתכנית ריאליטי - הם הופכים להיות המדד של ילדים למה הם רוצים להיות כשהם יהיו גדולים, הם רוצים להיות מפורסמים". רוזין לא סיפרה מה עלה בפגישתה עם אנשי ערוץ 10.

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע תקפה את אנשי ערוץ 10. "כמו שהחוק אומר שאסור לעבריין לגור בסביבתה של הנפעגת, גם הטלוויזיה היא עניין של סביבה. הייתי מצפה מאנשי ערוץ 10 שיוותרו על הכסף וימצאו דרך לא לשדר אותה". היא אמרה כי "זה שמתקיים כאן הדיון הזה מעיד על כשלון מוסרי - הייתי רוצה שהדבר הזה יוקע בצורה כזו חדשה שלא נעשה דיון בכלל על כוכבי ריאליטי".

סמנכ"לית הטלוויזיה ברשות השנייה איילת מצגר אמרה כי "הניסיון הרגולטורי מראה שאי אפשר לחשוב על מקרים פרטניים מראש ולאסור אותם. אנחנו מתפתחים עם התכניות, צופים בדברים ומפתחים את המערכות שלנו עם השידורים". היא הוסיפה כי הרשות השנייה כי " לא צנזור ולא רוצים להיות בפוזיציה הזו - אבל כן רוצים להגדיר את גבולות הגזרה".

"האם הכל עניין של רייטינג?"

יו"ר הועדה ח"כ ד"ר עליזה לביא, סיכמה את הדיון ואמרה: "לא מדובר כאן בדיון משפטי מה מותר או אסור על פי חוק, אלא בדיון ציבורי שבוחן מה ראוי ומה לא ראוי. האם חופש הביטוי הוא מעל הכל? האם הוא מצדיק העצמתו של עבריין מין והפיכתו לאייקון תרבות? האם הכל עניין של רייטינג?
המציאות מחייבת אותנו לבחון מחדש את הנורמות הציבוריות בנושא, ואכן החלטנו היום לשבת יחד עם הזכיינים, ארגוני נפגעות תקיפה מינית ומומחים בנושא, ונציגי הרשות השנייה ולגבש יחד קוד אתי שיחייב את גופי התקשורת השונים, מתוך מקום של אחריות והבנה ולא ממקום של כפייה. אנו מקווים שהקוד יאומץ גם על ידי הקוונים שאינם מחוייבים לכללי הרגולציה".

בתום הוועדה הוחלט על ישיבה נוספת בנושא בתוך חודשיים, שתתקיים לאחר ישיבה משותפת של זכייני הטלוויזיה ונציגי ארגוני הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully