וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוקת אייטמים? בדו"צ מכחישים: "אין 'הסכמים' עם כלי התקשורת"

24.11.2013 / 13:25

"בלעדיות בעולם התקשורת הינו דפוס עבודה מקובל, אך החטיבה עושה שימוש בו לעיתים רחוקות ולא במסגרת 'הסכם'" - אומרים בדו"צ בתשובה ל"הצלחה", אשר הגיעה לידי וואלה! ברנז'ה

בשנה החולפת התגלעו כמה וכמה סכסוכים בין חטיבת דובר צה"ל לבין כלי תקשורת, אשר נסובו בעיקר סביב חלוקת היוזמות של החטיבה בין כלי התקשרות וההצעות לידיעות בלעדיות. המקרה האחרון היה כאשר בחדשות 10 החליטו להחרים את שיתוף הפעולה עם החטיבה בתקופת החגים - זאת כפי שפורסם לראשונה בוואלה! ברנז'ה. בעקבות המקרה פנתה עמותת "הצלחה" לחטיבה וביקשה לדעת - כיצד מחלקים בדובר צה"ל את האייטמים? תשובת החטיבה הגיעה כעת, ומתפרסמת לראשונה בוואלה! ברנז'ה.

בחטיבת דובר צה"ל מתנגדים לביטוי "חלוקת אייטמים", טוענים כי הוא שגוי ומטעה ומדגישים שהם אינם עושים "הסכמים" עם התקשורת. "אכן, חטיבת דובר צה"ל מציעה מפעם לפעם לכלי התקשורת השונים לסקר תחומי עיסוק צבאיים כאלה ואחרים", מסבירים בחטיבה את סגנון העבודה. "בלעדיות בעולם התקשורת הינו דפוס עבודה מקובל, בפועל חטיבת דובר צה"ל עושה שימוש בדפוס זה לעיתים רחוקות ולא במסגרת 'הסכם'. כשמתקיימת בלעדיות הרי שהיא יוצאת אל הפועל ברוטציה מול כלי התקשורת השונים".

יצוין כי עד עתה סרבו בחטיבה להתייחס לאופן שבו הם פועלים, ושמרו על חוסר שקיפות עקבי בנושא. תגובת דובר צה"ל הרשמית לשאילתא של וואלה! ברנז'ה בנושא, הייתה "אין בכוונתנו להתייחס לתהליכי העבודה הפנימיים מול כלי התקשרות השונים".

"מסירת מידע באופן סלקטיבי ולא שוויוני לציבור"

בעמותה ביקשו גם לדעת אם החטיבה מטילה מגבלות על ראיונות עם גורמי צבא ועל אמצעי התקשורת כתנאי לפרסום מידע, ומהו המקור החוקי למגבלות הללו. "על קציני צה"ל מוטלות מגבלות רבות בכל הנודע להתבטאויות בציבור", אמרו בחטיבה. "סיכום מוקדם בדבר הנושאים שיעלו בפגש כזה (בין עיתונאים וקציני צבא, ד.א), הינו אחד האמצעים העומדים לרשותה של החטיבה", שם מוסיפים כי קיים צורך ב"הרחקתו של צה"ל מסוגיות שנויות במחלוקת פוליטית או בסוגיות הקשורות ליחסי החוץ של מדינת ישראל".

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" אומר כי עשיית שימוש בכלים של בלעדיות ואמברגו על ידי זרועות שלטון שונות, ובהם צה"ל ומערך הדוברות שלו, היא בעייתית גם מבחינות משפטיות וגם מבחינות ציבוריות. "מדובר למעשה במסירת מידע באופן סלקטיבי ולא שוויוני לציבור, ישירות או באמצעות כלי תקשורת – משיקולים שלעיתים יכולים להיתפס כלא לגיטימיים או כחלקיים והפוגעים בזכות הציבור לדעת ובתחרות הרצויה בין כלי תקשורת", אומר מן. "בהקשר זה – גם השימוש בכלי האמברגו יכול להיות בעייתי מאוד לפעמים ולשמש למעשה כמנגנון תיאום בין מדווחים שונים באופן שעלול לפגוע בתחרות ביניהם עד כדי כך שיחשב הגבל עסקי אסור".

הסוגייה של מתן ידיעה בלעדית לגוף תקשורת על ידי דובר צה"ל הגיעה בעבר עד בג"צ. בשנת 2008 עתרה חדשות 10 לבג"צ בדרישה לצו שימנע שידור תמונות שצילם הלווין הישראלי "אופק 7" והועברו על ידי דובר צה"ל לתכנית "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, או לחילופין יחייב את החטיבה להעביר את התמונות גם אליה. בג"צ דחה אז את הבקשה, והתמונות שודרו באותו ערב בערוץ 2. מספר ימים לאחר מכן העתירה נמחקה לבקשת חדשות 10 ובמקביל פנתה אז עמותת "הצלחה" לרשות להגבלים עסקיים.

ב-12.12 ייערך במכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף עמותת "הצלחה", שולחן עגול לדיון ב"אמברגו, ובלעדיות, תחרות, אתיקה עיתונאית וחופש המידע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully