וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקק בסוקולוב

27.11.2013 / 9:39

ההחלטה על הענקת פרס סוקולוב לעיתונאית גל גבאי עוררה את זעמו של עיתונאי ידיעות אחרונות דני אדינו אבבה שטוען שהוא זה שחשף את הנושא, ואומר: פרס מביך על תחקיר שלא היה

הודעת עיריית ת"א כי העיתונאית גל גבאי תקבל השנה את פרס סוקולוב היוקרתי, שיתווסף לפרס פרימור שכבר הוענק לה מוקדם יותר החודש - עוררה את זעמו של עיתונאי "ידיעות אחרונות" דני אדינו אבבה אשר טוען כי התחקיר עליו עבדה גבאי ארבע שנים הוא "תחקיר ממוחזר שלא הביא שום חידוש". ומדוע זועם אדינו אבבה? גם הוא פרסם ידיעה בנושא, ב"ידיעות אחרונות", באותה שנה שבה החלה גבאי לעבוד על התחקיר אשר שודר בתכנית "ואקום" של הטלוויזיה החינוכית.

"ידיעות אחרונות הוא זה שחשף את הסיפור בכותרת ענק עוד ב-2008 ובעקיבות החשיפה בעיתון הוכן דו"ח על ידי ארגון 'אישה לאישה', שכלת פרס סוקולוב לשנת 2013 וגם כלת פרס פרימור של הרשות השנייה התבססה בעיקר עליו", כתב אדינו אבבה בפייסבוק, וצרף צילום של הידיעה שפרסמו אז הוא ונורית פלתר - ובה הובאו נתוני הלמ"ס בנושא. "מעבר להיותו של התחקיר דפו-פרוברה, ממוחזר ולא הביא שום חידוש – ולא הצליח להביא את אותו אקדח המעשן, שבזמנו נכשלתי מלביאו, מי נתן את ההוראה להזריק רעל לגופן של נשים עולות מאתיופיה? אינני מבין על מה שלל הפרסים המביכים על תחקיר שלא היה תחקיר".

ועדות הפרסים השונות, כאמור, חשבו אחרת. ועדת פרס סוקולוב ציינה כי הפרס מוענק לה לא רק על תחקיר ה דפו-פרוברה אלא גם על תחקירים אחרים, ובעיקר על התוצאות שהוא הביא להן. "הפרס מוענק לגל גבאי על תחקיריה שחשפו עוולות חברתיות הנוגעות לאוכלוסיות מוחלשות, בעיקר התחקירים על הטיפול התרופתי בנשים אתיופיות ועל סחר בנשים. תחקיריה מתאפיינים ביסודיות ובעומק ונשאו תוצאות פוליטיות חברתיות ומשפטיות", ציינה ועדת פרס סוקולוב. ועדת פרס פרימור של הרשות השנייה ציינה כי "מדובר בתחקיר מעמיק, רחב, ממושך ויסודי אשר חשף תופעה נסתרת מעיני הציבור". העבודה של גבאי על התחקיר החלה בשנת 2008 ופורסמה רק בשנת 2012 לאחר שאותרו מסמכים ועדויות כדי לתמוך בכתבה. בעקבות פרסום התחקיר ניתנה הנחיה של מנכ"ל משרד הבריאות להפסיק את מתן הזריקות, הוקמה ועדת חקירה פרגמנטרית ומבקר המדינה החליט לפתוח בחקירה.

את אדינו אבבה, כאמור, הדברים לא מרשימים. "חורה לי שתחקיר, יהיה חשוב ככל שיהיה, מבוסס בעיקר על פרסום בעיתון אחר ועל אף היותו ממוחזר מצליח לקטוף שני פרסים יוקרתיים בעיתונות הישראלית", הוא טוען. "האם על מיחזור מעניקים פרסים יוקרתיים בישראל? האמת, התחושה שלי היא שכל עיתונאי אשר חש דועך בתחום עיסוקו מיד קורא עיתון גדול כזה או אחר מוצא תכף-ומיד נושא ממוחזר לסרט דוקומנטרי להיט על הקהילה האתיופית והנה מיד יזכה גם בפרס חשוב בשם הצדקנות והפטרוניות של השופטים או הגורמים המעניקים".

"התחקיר הוביל לשינויים שלא התרחשו קודם לכן, ולא במקרה"

יש לציין כי גבאי לא התעלמה מהפרסום של אדינו אבבה, או נישלה אותו מתרומתו לעבודתה. בכנס אילת לעיתונות שם הוענק לה הפרס הראשון היא אמרה: "הסיפור הזה לא היה מגיע לעולם אלמלא אנשים אמיצים ועקשניים שליקטו כל אחד פרט שהצטרף לעוד פרט עד שהתבררה התמונה המצמיתה", וציינה את העובדת הסוציאלית רחל מונגולי שהביאה לחשיפת הסיפור, את העיתונאית קרן אוזן מרדיו דרום שהביאה אותו לידעתה, ואת אדינו אבבה שפסם את נתוני הילודה מהלמ"ס. היא הודתה גם לארגון "אישה לאישה" שערך את הדו"ח בנושא ואת התחקירנית סבה ראובן. "נברנו במסמכים וארכיונים כדי להוכיח את הקשר הממסדי לאחד הסיפורים האפלים בתולדות הציונות באופן שלא מאפשר לאיש לחמוק מאחריות, הפרס הזה הוא גם שלהם", אמרה.

בסביבתה של גבאי הופתעו לשמוע על טענותיו של אדינו אבבה. אחד ממקורביה אמר הערב בשיחה עם וואלה! ברנז'ה כי "מדובר באחת הפרשיות האפלות והמבישות בתולדות המדינה, חשיפת הפרשה ארכה שנים והיא תוצאה של מרוץ שליחים של עיתונאים ואנשים אמיצים בדרך. חלקו של דני אדינו אבבה, שפרסם ידיעה חדשותית בנושא, מוזכר בכל הזדמנות אבל אסור להתעלם מהעובדה שהתחקיר ארוך השנים של גל גבאי, שהתבסס על חקירה מאומצת, קשר יזום לממסד ואיסוף עשרות עדויות ומסמכים שלא נחשפו בשום מקום אחר, הוביל לשינויים שלא התרחשו קודם לכן, ולא במקרה". המקורב הוסיף כי "הפרסים שניתנו לגל, הוענקו לה כמצוין בנימוקי השופטים על עבודתה העיתונאית המתמשכת שבאה לידי ביטוי גם בתחקיר הזה וגם בתחקירים אחרים, ביניהם חשיפת הסחר בנשים בשנת 99". גבאי עצמה בחרה שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully