וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בבאזז אמרו באופן חד משמעי - 'אין לנו כסף'"

1.7.2014 / 13:05

חודש לאחר פשיטת הרגל של "באזז הפקות" ועשרות עובדים עדיין לא קיבלו משכורת - כך נודע לוואלה! ברנז'ה. אחד העובדים: "מי שמשלם בסוף את המחיר אלו האנשים בסוף שרשרת המזון"

חברת ההפקות "באזז הפקות" שבבעלות גלית בנגלס ועידו צוקרמן החליטה לפני כחודש לסגור את שעריה והשאירה אחריה עשרות אנשי צוות וספקים שלא קיבלו משכורת עבור עבודתם - כך עולה מעדויות עובדים אשר הגיעו לידי וואלה! ברנז'ה.

"באזז הפקות" פעלה בתעשיה המקומית יותר מעשר שנים, ונחשבה הייתה לחברה עסוקה ויציבה שהפיקה בין היתר תכניות כמו "פסיכו", "העוקץ", "בלתי נתפס", "ואקום" ו"בטבעת זו". כאשר הוחלט על סגירתה תלו הבעלים את האשמה, במרומז, על זכייניות הטלוויזיה וחברות הכבלים והלוויין. בהרעת תנאי תשלום, היקף דרישות המימון, תקציבי הפקה נמוכים והסכמי זכויות דרקוניים - אלה היו שהביאו לסגירת החברה, לפי בנגלס וצוקרמן.

"מה היה קורה אם בימאי היה מאחר בהגשת פרק?"

"הם ערכו פגישות עם כל האנשים שעבדו איתם ואמרו באופן חד משמעי - 'אין לנו כסף', ואז הבנו שבעצם עבדנו בחינם", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה גורם שעבד עם השניים ולא קיבל כסף עבור העבודה וביקש, כמו יתר המרואיינים לכתבה, שלא להזדהות בשמו. "לא יכול להיות שבתעשיה הזו מי שמשלם בסוף את המחיר של הכשלונות אלו האנשים בסוף שרשרת המזון", הוא מוסיף בכעס. "הרי מה היה קורה אם בימאי היה מאחר בהגשת פרק? הם היו היה קונסים אותו, אז שיחלו עכשיו אם אותם סטנדרטים על עצמם". עובד אחר אמר: "גם ככה מוסר התשלומים הוא כה ירוד, אז מי שמוריד לזנות את אנשיו שירד לזנות בעצמו ויביא את הכסף".

מנגד נשמעת סביב בנגלס וצוקרמן גם אמפתיה. איש טכני שעבד עם השניים אומר: "אלה שני אנשים ש-15 שנה קורעים את התחת בשביל לעשות טלוויזיה. גם גלית וגם עידו לא הם האנשים הרעים בספור הזה, אפשר אולי להאשים אותם לכל היותר בזה שהם אנשי עסקים לא הכי טובים. אבל הלב שלהם במקום הנכון". האיש הטכני תולה, גם הוא, את אשמת ההתרסקות בגופי השידור. "מי שדופק את התעשייה אלו הזכייניות באופן שבו הן מחזיקות אותה", הוא אומר. "לכל משרד הפקה פה יש חמישה לקוחות - ואם הם מחליטים להוריד לך את המחיר אז זהו, נגמר הסיפור. אין עם מי לדבר".

"דג הזהב - נפרדים מבאזז בכבוד"

ובעוד בענף ההפקות מחפשים את האשם, גלית בנגלס מנסה למצוא דרכים אלטרנטיביות להשיב חובות - דרכים שלא עונות על ההגדרה המסורתית העומדת מאחורי המילה משכורות. את חבריה עדכנה בפייסבוק ביוזמה חדשה שהיא משיקה. "החלטתי לנסות ולהתמודד עם החובות ולא לברוח מאחריות, לנסות בדרך יצירתית להחזיר ולעמוד מול אלו שעבדו עבורנו", כתבה והציגה את מה שהיא מכנה "דג הזהב - נפרדים מבאזז בכבוד".

"ביקשתי את האפשרות לנסות ולהגשים עבור מי שהחברה חייבת לו כסף – את המשאלה שלו - שוות ערך לכסף שמגיע לו. שווה ערך חומרי, שווה ערך רוחני, קשרים, חלום", כתבה. "עניתי שאני ארתום את כל מי שעזרנו לו בחיים: חברים, טלאנטים, במאים, מפיקים, חברות מסחריות, אנשים שאוהבים אותנו. כל אחד מכיר מישהו שמכיר מישהו שאולי יסכים להירתם, שיוכל לסייע בשירות או להעניק מוצר שחסר למישהו אחר. כסף אין לנו - אבל משאבים אחרים יש – בידי יכולות הפקה עצומות המשולבות עם אמביציה בלתי ניתנת לעצירה ליישר את ההדורים, להשיג דברים שיווי ערך לכסף ולתת מזור חלקי לאלה שהלכו יחד אתנו ונשארו באמצע הדרך".

כצפוי - לא כולם מרוצים. "זו יוזמה תמוהה והזויה", אומר אחד ממפוטרי החברה. "זה מנוסח נורא יפה ועם המון כאב, אבל למי שלא קיבל את הכסף כואב יותר". הוא מוסיף כי כבר החל ביחד עם עובדים אחרים בהליכים משפטיים נגד השניים.

באזז הפקות: "לבחור בשלום ולא במלחמה"

מחברת "באזז הפקות" נמסר בתגובה לכתבה: "סגרנו את באזז טלוויזיה לאחר פעילות של 12 שנה במהלכה סיפקנו פרנסה למאות יחידים ומשפחות, לפני כחודש הגענו למסקנה כי אין יותר ביכולתנו להמשיך ולממן את פעילות החברה באופן ראוי".

"זה לא סוד. כל מפיק חווה על בשרו בשנים האחרונות את השינויים שעבר שוק הטלוויזיה, שינויים שפגעו באופן חמור ביכולת של המפיקים להתפרנס ולפרנס בכבוד: הרעת תנאי תשלום, דרישות המימון, תקציבי הפקה נמוכים, הסכמי זכויות דרקוניים, יוצרים ביחד פגיעה חמורה ב"שרשרת המזון" ומעמידים בסכנה קיומית לא רק מפיקים וחברות הפקה אלה את עובדי הענף כולו".

"באזז טלוויזיה היוותה בית ומשפחה לכל מי שעבד בה והייתה פלטפורמה מובילה לגילוי וקידום כישרונות בכל תחומי העשייה והיצירה. רבים מהם מהווים היום גורמים מובילים ומצליחים בענף", אומרים בחברה, ומוסיפים כי "השקענו באהבה רבה את כל מה שהיה לנו ולמקורבינו ופעלנו להמשך קיומה של החברה בכל דרך אפשרית, גם באמצעות הלוואות ומכירת נכסים אישיים, סמכנו על כך שהסכמים שנחתמו עימנו ימומשו באופן שיזרים כספים לחברה, האמנו שבסופו של דבר כששוק הטלוויזיה יתאזן, נוכל לחזור ולקיים את החברה באופן ראוי ומכובד. אך לאור ההחמרה הדרמטית בתנאי השוק, הגענו לכלל מסקנה כי ניסיון זה , לצערנו, לא יצלח".

"עד הרגע האחרון חיפשנו הזדמנויות עסקיות נוספות שירימו את החברה וציפינו לכניסתם של פרויקטים גדולים שהובטח לנו שיופקו במסגרת החברה. אך אופנת הדחיות והביטולים שמאפיינת את המדיניות הנוכחית של מרבית הלקוחות והדיכאון הכללי שמאפיין את שוק הטלוויזיה בשנה האחרונה גרמו לכישלון של כל מאמצינו, עד שלא היה באפשרותנו יותר להתעלם מהנסיבות והודענו על הפסקת פעילותנו".

"לפני כשבוע השקתי את פרוייקט דג הזהב שזכה למאות תגובות נרגשות, ואנשים רבים נרתמו לסייע. כמות האהבה והאמונה שאני מקבלת הוכיחה לי שאני בדרך הנכונה והמקורית לנסות לסגור את באזז בכבוד, ולא להתחבא מאחורי היותה של החברה "חברה בע"מ". חלק גדול מאנשי הצוות בחר להצטרף וכבר הביע את משאלתו, אני קוראת למי שעדיין מתלבט לבחור בשלום ולא במלחמה ולאפשר לנו לסייע באופן חלופי ואלטרנטיבי, שהוא היחידי אותו אנו יכולים להציע כיום", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully