וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקי חיימוביץ': את לוחמת צדק חברתי או עוד אופורטוניסטית?

עידן אור

23.11.2014 / 11:24

ידעת שלרוב אנשי הצוות שלך לא מגיעים ימי מחלה? שאיש צוות שנעדר מהעבודה ביום צילום מפסיד את הכנסתו כולה לאותו היום? האם זה מטריד אותך? איפה היושרה שלך? בטור מיוחד לוואלה! ברנז'ה, מנכ"ל אקט עידן אור, זועם על תחקיר עובדי הקבלן של "המערכת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אל תגידי יותר לא ידעתי. חיימוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

תכנית התחקירים של מיקי חיימוביץ' "המערכת" שידרה ביום חמישי האחרון תחקיר על הנושא הכאוב של עובדי הקבלן. חיימוביץ' והצוות שלה בחרו ללכת בדרך הקלה, פשוט להציג את התופעה המחרידה, אך המוכרת של עובדי הקבלן שמועסקים על ידי המדינה. אכן תופעה מחפירה שיש להוקיע אותה ולעקור מהיסוד.

אבל, ויש אבל גדול, ניצול עובדים לא מתחיל ונגמר במקום הזה שבו המדינה היא זו שמעסיקה עובדים ללא זכויות. לא צריך להכביר במילים על כך שהתופעה הזאת קימת ביתר שאת גם במגזר הפרטי ומה אתם יודעים, אפילו בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע. ובהקשר זה חשוב לשאול: האם מיקי חיימוביץ מכירה את אותם עובדים? אלה ששוקדים ימים ולילות על מנת ליצור את "התחקירים" החשובים אותם היא מגישה? האם היא שמעה פעם את סיפורם של אלה המקיפים אותה ימים שלמים בכדי לתעד את העשייה העיתונאית שלה ולהפוך אותה למוצר הטלוויזיוני המשודר על המסך?

מתן גזר הדין לגואל רצון נדחה בכמה שעות בעקבות תקלה, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
לא חולמים על קבלת המותרות הללו שמהיעדרן כל כך הזדעזעת. צלמי עיתונות/ראובן קסטרו

פופוליזם זול, צדקנות וחוסר יושרה

האם מיקי חיימוביץ מכירה את אותם עובדים? אלה ששוקדים ימים ולילות על מנת ליצור את "התחקירים" החשובים אותם היא מגישה?

אז מיקי, תני לי לתאר לך בקצרה את שגרת חייהם: ימי עבודה שנמשכים 14 שעות ולפעמים גם יותר, קבלת שכר עבור העבודה במקרה הטוב בשוטף +45, הודעה על ביטול עבודה ללא כל פיצוי מעכשיו לעכשיו, ללא תנאים סוציאליים כלל ובסופו של יום השכר הוא בין 35 ל-45 שקלים לשעה.
ריתק אותי לראות בכתבתך איך את מזדעזעת מכך שעובדי קבלן מופלים בקבלת מתנות לחגים, בימי חופשה ובתנאים אחרים, ובכן מיקי יקרה אנשי הצוות, עובדים בשוק הקולנוע והטלוויזיה (צלמים, אנשי סאונד, מאפרות, מלבישות, תאורנים ועוד), אלו שבלעדיהם עבודתך לא הייתה רואה אור אפילו לא חולמים על קבלת המותרות הללו שמהיעדרן כל כך הזדעזעת.

הדרישות שלנו לא בשמים, בואי נודה על האמת – הן בסיסיות ממש: שכר בזמן, תנאים סוציאליים בסיסיים - ידעת שלרוב אנשי הצוות לא מגיעים ימי מחלה? איש צוות שנעדר מהעבודה ביום צילום בגלל מחלה מפסיד את הכנסתו כולה לאותו היום? האם זה מטריד אותך, או שהמטרה של המשדר הזה היתה בסך הכל ייצור אופיום להמונים, פופוליזם זול, צדקנות וחוסר יושרה. שאת מתעלמת מהמצב הזה, את נוהגת בדיוק כמו אותם אלו שדאגת לבקר בחריפות (ובצדק) ולזעוק כנגדם שעה שהם מנצלים עובדים באופן מחפיר. את לא שונה מהם מלבד העובדה שבידיך הכוח להחליט מה הציבור הרחב ידע ומה לא. מה יעלה לשיח הציבורי ומה לא, שהרי אין אנו יודעים את מה שאנו לא יודעים.

עוד באותו נושא

מה אתם לא יודעים על העובדים שלכם?

לכתבה המלאה

פרילאנסרים זו בסך הכל מכבסת מילים מודרנית לעובדי קבלן

בכל יום בו את יוצאת לצלם את תחקירייך החשובים את שותפה להעסקת עובדים ללא כל זכויות

כמובן, שכחתי, אותם עובדים מסורים ומקצועיים אינם עובדי קבלן הם "פרילאנסרים" ולכן זה מוסרי ומוצדק לא לכבד שום חוק מחוקי העבודה ולרמוס אותם בתוך שוק ריכוזי בו כוח המיקוח שלהם הוא כמעט אפס. אז דעי לך מיקי היקרה, פרילאנסרים זו בסך הכל מכבסת מילים מודרנית לעובדי קבלן, לא תצליחי לחמוק מכך. בזמן שאת מעלה נושא חשוב לסדר היום את בעצמך משתמשת בעובדי קבלן ובעזרתם את יוצרת כתבת "תחקיר" נוקבת על אותו נושא בדיוק שאת מבקרת.

ליבי ליבי עם עובדי הקבלן בענפים השונים. זו תופעה מחפירה וחמורה שבה מוסדות השלטון הם המנצלים באופן הרחב והבוטה ביותר, אבל איפה היושרה שלך? האם את באמת לוחמת לצדק חברתי או שאת בסך הכל עוד אופורטוניסטית? ובכן מיקי, לא תוכלי עוד לומר לא ידעתי, לא עוד עצימת עיניים בוטה ופוגענית. דעי לך, בכל יום בו את יוצאת לצלם את תחקירייך החשובים את שותפה להעסקת עובדים ללא כל זכויות, ללא בטחון תעסוקתי ואם רק אחד מהם יעז לומר משהו בתוך דקות הוא איבד את עבודתו ואת פרנסתו וימצא מידית "עובד קבלן" אחר שימלא את מקומו.

אז אל תגידי יותר לא ידעתי, די לצדקנות, לצביעות ולחוסר היושרה המוסרית. וכל שעליך לזכור הוא כי אדם הוא אדם הוא אדם ויותר מכך נאה דורש נאה מקיים!

* הכותב הנו מנכ"ל אקט – איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל וסגן נשיא בלהב – לשכת הארגונים העצמאיים והעסקים הקטנים בישראל.

רשת: "העובדים בחברת ההפקה אינם עובדי קבלן"

מרשת נמסר בתגובה: "צר לנו ששוב משתמשים בעיתונאית יוצרת ומגישה כמי שאחראית לחלק מכשלים כאלו ואחרים בשוק. לגופו של עניין, מטרתו של תחקיר עובדי הקבלן היה לשנות מציאות כואבת ולהציף נושא כה חשוב שנוגע לכל אחד ואחת מאתנו. אנו שמחים כי העניין אכן נגע בכל כך הרבה אנשים ומצליח לעורר מחשבה מחודשת".

"לשמחתנו, העובדים בחברות ההפקה השונות אינם נמנים על עובדי הקבלן והם אינם קשורים לנושא מאמר זה בשום צורה ואופן", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully