וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסך הכל תזוזה קלה לימין

16.11.2015 / 17:04

האם כלי התקשורת שמזוהים עם הימין באמת מצליחים להשפיע? ולמה עמית סגל חושב שהתקשורת עדיין מייצגת את השמאל החילוני, התל אביבי? דיון בכנס אילת לעיתונות על סקר שקובע כי 63% מהציבור שסבור שהתקשורת נוטה שמאלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין הקצנה - יש אפשרות להגיב". עמית סגל/מערכת וואלה!, צילום מסך
עמית סגל: "הוויכוח הוא לא ויכוח מדיני, הרי הציבור ימני, הדיון האמיתי הוא על הזהות, השמאל, התקשורת תל אביבית, החילונית. זו תחושת הניכור המרכזית של הציבור. לכן יש תחושה שהתקשורת מוטה"

מדוע ציבור גדול בישראל חש תסכול מכך שהתקשורת אינה מייצגת את עמדתו? בעקבות נתוני סקר יפעת מחקרי מדיה עבור כנס אילת לעיתונות, לפיו 63% סבורים שהתקשורת נוטה שמאלה, התקיים היום (שני) פאנל שדן בממצאי הסקר.

בפאנל השתתפו העיתונאי מקול ישראל אריה גולן, כתב ופרשן חדשות 2 עמית סגל, סגנית עורך מקור ראשון אורלי גולדקלנג, סגן עורך ישראל היום אהרון לפידות, מני אברהמי מנכ"ל יפעת מידע תקשורתי וסמנכ"ל התוכניות בזכיינית ערוץ 2 קשת חיליק שריר.

סגל, שהתייחס לממצאי הסקר שפורסם בוואלה ברנז'ה, טען כי אין הקצנה בשיח הישראלי, אולם כיום יש לציבור אפשרות להביע את עמדתו: "יש יותר כלים שבאמצעותם ניתן להגיב. פעם אפשר היה לשלוח גלויה, היום יש 2,500 תגובות ברשתות החבריות בתוך שניות. הוויכוח הוא לא ויכוח מדיני, הרי הציבור ימני, הדיון האמיתי הוא על הזהות, השמאל, התקשורת תל אביבית, החילונית. זו תחושת הניכור המרכזית של הציבור. לכן יש תחושה שהתקשורת מוטה".

גולדקלנג הסכימה עם סגל, על אף נציגות הימין ההולכת וגדלה בכלי התקשורת: "השינוי הוא שאנחנו פה, במקור ראשון, בשבע, ב-NRG, יש נציגות שונה, יש פנים חדשות. כולנו אנשי תקשורת שמבינים שמעטים משפיעים מהפרונט, יש סוקרים לא אובייקטיביים וגם מגישים עושים את זה. אושרת קוטלר, לדוגמה, אמרה בתחילת גל הטרור למה ממשיכים לתת ליהודים להמשיך לעלות להר הבית. כאילו כל הגל הגיע בגלל זה. ויש לי עוד דוגמה, בקיץ התקיים דיון בתוכנית 'לונדון את קירשנבאום', בשאלה האם התקשורת הייתה אובייקטיבית בהתנתקות. בדיון השתתפו שלום קיטל שייצג את השמאל ואני את הימין, ואני הותקפתי על ידי המגישים, זה היה לא מאוזן בזמן שהאייטם עצמו היה על איזון בתקשורת".

גולדקלנג התייחסה גם לכוחם של כלי התקשורת המזוהים עם הימין ואמרה: "חדשות 2 וידיעות אחרונות עדיין יותר משפיעים, הם אלו שקובעים את סדר היום. אז יש ישראל היום ויש ערוץ 20 אבל שרים לא משנים עמדה בגלל ישראל היום, בעקבות כותרת צדדית ב-YNET הם ישנו את עמדתם".

"הביטוי מאפייה שמאלנית הומצא על ידי מפלגת העבודה"

חיליק שריר: "ממשלות הנוטות ימינה חשות שהן מותקפות. אני חושש שהיעדר הסובלנות הציבורית גורמת היום לפחד בקרב עיתונאים לשאול שאלות קשות"

גם שריר הסכים עם הטענה כי התקשורת נוטה שמאלה, אולם הסתייג מהקביעה כי לא נשמע קולו של הציבור מימין: "יש ממש בטענה כלפינו. אבל החברה הישראלית עוברת שינוי גדול בדעות שלה והשינוי מחלחל גם לתקשורת, התקשורת היא מיינסטרימית הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב. המרכז השתנה, הוא זז, וכך גם חלק ניכר מהדעות על המסך השתנו. הקריאה של אורי אורבך לפני 20 שנה ללכת לגלי צה"ל נותנת היום את אותותיה. יש תקשורת יותר מגוונת ויותר פלורליסטית וזה טוב". יחד עם זאת, אמר כי "חלק מהציבור הדתי לאומי ממשיך לחוש מקופח".

אריה גולן, הוסיף: "הציבור חושב עלינו דברים לא נכונים, שהמנהיגים, הימין, הטוקבקיסטים אומרים לו. הביטוי מאפייה שמאלנית הומצא על ידי מפלגת העבודה".

אהרון לפידות, אמר בתגובה לדבריו של גולן: "הסקר משקף מציאות ואני רוצה להסביר את הפער אחרת. התקשורת אכן שמאלנית, הציבור תופס אותה כשמאלנית כי במרבית העיתונים זה באמת שמאל, אבל 'ישראל היום' קצת מאזן את התמונה. והאיזון האמיתי מגיע מריבוי כלי תקשורת".

על כך הגיב סגל: "אני נגד תוקפנות מתקרבנת, כזו שכל הזמן אומרת שלא נותנים לנו לדבר. ועדיין 30 שנה המגזרים לא מיוצגים בהתאם באמצעי התקשורת. דתי לאומי, חרדי, ערבי, מגזרי". שריר הסכים: "התקשורת עוסקת בעצמה ובציבור שצורך אותה וזו טעות". גולן ביקש שלא להתייחס לעמדות פוליטיות אלא למקצועיות: "חשוב לתקוף כל מרואיין משמאל ומימין, לשאול שאלות קשות מלמעלה ומלמטה. לציבור אני אומר, תשפטו אותי לפי העבודה המקצועית שלי".

שריר, ששימש בעבר כסמנכ"ל חברת חדשות 2, התייחס לכך ואמר: "ממשלות הנוטות ימינה חשות שהן מותקפות. אני חושש שהיעדר הסובלנות הציבורית גורמת היום לפחד בקרב עיתונאים לשאול שאלות קשות. לדוגמה, בנט הגיע לאולפן ועמית סגל הציע לתקוף אותו מימין ואז עמית ודני קושמרו תקפו מימין. זה היה מפתיע וזה יצר רגע טלוויזיוני משובח, להוציא מרואיין מאזור הנוחות שלו".

שריר הוסיף כי ישנם עיתונאים שמותקפים לאחר ששואלים שאלות לגיטימיות, על כך סיפרה למפל: "אנשי 'מגש הכסף' שאומרים שלא מסקרים אותם, לא הגיעו לתוכנית שאני מגישה: 'חדשות הלילה' לאחר שהזמנו אותם שלוש פעמים, אבל הם ממשיכים להתלונן".

בשלב מסוים פנה סגל ללפידות וביקש: "תן דוגמה לכותרת אחת נגד ביבי שהופיעה בישראל היום". לפידות השיב: ,אני לא זוכר, לא חיוביות ולא שליליות, ישראל היום משרת את קוראיו, לא משרת אישיים פוליטיים".

סגל המשיך: "מתוך למעלה מ-2000 גיליונות של ישראל היום אתה לא זוכר אחת? פעם שלדון יצא נגד פסקה של נתניהו וחשבתי שזה מוזר שהעיתון שלו לא פרסם את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully