וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת האתיקה תדון בהשתתפות אורן חזן בתוכניתו של חנוך דאום

22.12.2016 / 14:00

פרסום ראשון: לאחר תלונות שהגיעו לכנסת על השתתפותו של ח"כ אורן חזן בתוכניתו של חנוך דאום, תקיים ועדת האתיקה דיון בנושא. נטען כי השתתפותו עמדה בניגוד לקביעת היועמ"ש שמונעת על ח"כ להשתתף בקביעות בתוכניות בטלוויזיה. חזן: "ברוך השם הכל בסדר"

יח"צ - חד פעמי

בעקבות תלונות שהגיעו לכנסת על כך שלא ראוי היה שחה"כ אורן חזן ישתתף בקביעות בתוכנית "חנוך דאום מחשב מסלול מחדש" ששודרה באחרונה ב-HOT, תקיים ועדת האתיקה של הכנסת בקרוב דיון בנושא השתתפות זו, כך נודע לוואלה ברנז'ה. על פי הטענות, השתתפות קבועה זו של ח"כ חזן בתוכנית לכאורה עומדת בניגוד להחלטת ועדת האתיקה של הכנסת ולחוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת מרץ 2012, כי קיימת מניעה משפטית במתן סוג של 'קביעות' לאורך זמן לחברי הכנסת בתכניות טלוויזיה.

דוברות הכנסת אישרה את הדברים, ואמרה לוואלה ברנז'ה: "בעקבות מספר פניות תדון ועדת האתיקה בקרוב בנושא, ואת החלטתה, כשתהיה, נפרסם כמקובל". ח"כ חזן לא התייעץ עם ועדת האתיקה של הכנסת ולא ביקש את רשותה לפני השתתפותו בתוכנית. ואולם לטענתו השתתפותו בתוכנית לא חרגה מכללי האתיקה.

בנוסף להשתתפותו הקבועה של חה"כ חזן בתוכנית של דאום, חזן כבר צולם לתוכנית ריאליטי שמפיקה חברת "אבוט המאירי" לערוץ 10, ועוקבת אחר אנשים שרוצים לשנות את חייהם. תוכנית שגם מעליה מרחפת עננה אתית.

במסמך כללי האתיקה והחלטות עקרוניות של ועדת האתיקה מופיעה החלטת הוועדה בעניין השתתפות חברי הכנסת בתוכניות בתקשורת שבה נכתב: "קיימת מניעה משפטית בהתקשרות חוזית של חברי הכנסת עם כלי התקשורת לסוגיהם וביצירת מתכונת השתתפות הכרוכה במתן סוג של 'קביעות' לאורך זמן לחברי הכנסת בתכניות טלוויזיה ורדיו, כמו גם באמצעי תקשורת אחרים".

ח"כ אורן חזן, היכל התרבות ברמלה. 29 במרץ 2016. ראובן קסטרו
"כמו שאני עשיתי את זה, אחרים עשו תוכניות". ח"כ חזן/ראובן קסטרו

היועמ"ש: יש מניעה משפטית במתן קביעות לח"כים בתוכניות טלוויזיה

עוד נכתב, "חוות הדעת עמדה על הבעייתיות הכרוכה במתכונת זו של קביעות והמשכיות, הן בהיבט של ניגוד העניינים, והן בהיבט של קבלת טובת הנאה אסורה. עוד צוין בה כי בשל מורכבות היחסים בין חברי הכנסת והתקשורת, ועוצמת התלות ההדדית שביניהם, יש לשמור ולהקפיד על קווי תיחום וגבולות ברורים בין סיקור והשתתפות מקובלים של חברי הכנסת במסגרות השונות והמגוונות של אמצעי התקשורת, לבין הפיכתם למשתתפים קבועים באותן מסגרות, הפועלים מכוח הסכמים, והמחויבים לכלי תקשורת ולזכיינים מסוימים ומזוהים עמם. חוות דעתו העקרונית של היועץ המשפטי לכנסת מקובלת על הוועדה".

בהמשך ההחלטה נכתב כי "חברי הכנסת מתראיינים כל העת ומסוקרים באופן תדיר באמצעי התקשורת לסוגיהם. במסגרת זו הם גם משתתפים מעת לעת בתוכניות טלוויזיה ורדיו, גם אם אלה אינן עוסקות באופן ישיר באקטואליה, לרבות בתוכניות סאטירה ובידור. עניין זה מקובל ולגיטימי (...) השתתפות כזו של חברי הכנסת בתוכניות שונות באמצעי התקשורת אינה נעשית במתכונת של השתתפות קבועה, אינה כרוכה בכל מחויבות חוזית כלפי ההפקה או הגוף המשדר, אין בצידה תמורה, ואינה הופכת את חבר הכנסת לחלק בלתי נפרד ומזוהה עם התוכנית ועם הערוץ המשדר אותה, ולכן ככלל היא אינה מעוררת קשיים במישור האתי".

"לעומת זאת, חל איסור על חברי הכנסת להתקשר בחוזה עם גוף תקשורת וכן להשתתף באופן קבוע ומתמשך בתוכניות טלוויזיה ורדיו, או באמצעי תקשורת אחרים, כגון כתיבת טור קבוע בעיתונות הכתובה או באתרי חדשות מסחריים באינטרנט, שכן מתכונת זו עלולה ליצור מחויבות משמעותית של חבר הכנסת לגופי התקשורת, שענייניהם נדונים תדיר בכנסת ובוועדותיה, ואף עלולה להוות טובת הנאה אסורה לחבר הכנסת. מעבר לכך, ישנן תכניות שההשתתפות בהן, גם אם חד פעמית, מעוררת שאלה אתית בהקשר של פגיעה בכבוד הכנסת וחבריה. בעניין זה לא ניתן לקבוע מסמרות מראש, ועל כן הוועדה ממליצה לפנות אליה בכל מקרה שמתעורר ספק לצורך קבלת החלטה ספציפית".

עוד באותו נושא

הפרומו של מירי רגב לאייל גולן - "חציית גבול" ו"יחצנות אסורה"

לכתבה המלאה
חנוך דאום מחשב מסלול מחדש. אוהד רומנו,
חנוך דאום/אוהד רומנו

ח"כ חזן: "אם תינתן לי עוד הזדמנות אני אעשה את זה פעם נוספת"

ח"כ חזן מסר בתגובה לוואלה ברנז'ה: "זה ממש לא בניגוד לתקנון ועדת האתיקה של הכנסת. זו תוכנית כמו כל תוכנית שמשודרת בטלוויזיה שלקחו בה חברי כנסת ושרים, מתוכניות סאטירה דרך תוכניות דוקו. הדבר נעשה ללא כל תמורה, לא פגע בזמן העבודה שלי. ברוך השם הכל בסדר".

- בהחלטת ועדת האתיקה ממרץ 2012 נכתב בין השאר "השתתפות כזו של חברי הכנסת בתוכניות שונות באמצעי התקשורת אינה נעשית במתכונת של השתתפות קבועה". ההשתתפות שלך היתה קבועה.

"זו היתה הופעת אורח, שהתחילה והתארכה. זה לא פגע בכלום, לא קידם מוצר מסחרי, לא שירת שום אג'נדה, ללא שום תכתיבים מראש. הגיעו תלונות לכנסת בנושא הזה, זה נבדק והכל בסדר".

- האם פנית להתייעצות עם ועדת האתיקה או קבלת אישור ממנה לפני השתתפותך הקבועה?

"לא נדרש אישור מראש על דבר כזה. אין הנחיה שאומרת שעל תוכנית כזאת צריך לבקש אישור. אני מבין שבין וואלה ל-ynet יש תחרות קשה, ואני מבין שבוואלה רוצים מאוד לפגוע. אל תעשו סיבוב על הגב שלי. זה לא מכובד לעשות את זה על הגב שלי. אני מהלב אומר לך את זה".

- אין לידיעה הזאת שום קשר לתחרות בין וואלה ל-ynet, אני מעלה שאלה לגיטימית.

"אז אני עונה לך, עם חיוך אפילו. כמו שאני עשיתי את זה, אחרים עשו תוכניות. בנט השתתף ב'הקודחים', חצי מהשרים השתתפו ב'המתנחל', השרה גמליאל השתתפה בדוקו 'שש אמהות', כל הדברים האלה נבדקו. ועוד משהו. אחרי שהגיעה תלונה שיכול להיות שאני אשתתף בריאליטי ישבתי אצל היועץ המשפטי של הכנסת, והובהר לי שתוכניות ריאליטי מסוג 'האח הגדול', 'המירוץ למיליון' דומותיהן הן תוכניות אסורות, וכמו כן אסורים חוזים ותמורה. במקרה הזה לא מדובר בריאליטי".

- בתוכניתו הקומית של דאום יש גם אלמנטים של ריאליטי.

"לא, ממש לא, זה דוקו. פה זה דוקו קומי. בלי תכתיבים ובלי כלום. אני כחבר כנסת של הדור החדש, של הפוליטיקה החדשה, מבחינתי הדבר הזה היה שירות בשביל הציבור, לתת לו לראות מה זה חבר כנסת בלי פילטרים, בלי מסננים, בלי טשטוש מציאות של התקשורת, אני שמח על כך שעשיתי את זה. אם תינתן לי עוד הזדמנות אני אעשה את זה פעם נוספת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully