וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב ביקורת על כאן: "תאגיד השידור האשכנזי"

21.5.2017 / 13:14

לאחר ביטול דסק התחקירים, המחאה נגד תחנת 88 החדשה – הגיעה הסערה החדשה, הנוגעת לחוסר ייצוג של מגישים מזרחיים ב"כאן". וואלה ברנז'ה סופרת לאחור לתגובת השרה מירי רגב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקושי שבוע עבר מאז שהשיקו ב"כאן" את השידורים באופן רשמי, ונדמה כי התקופה הסוערת שעברה על תאגיד השידור טרם ההקמה – מסרבת לדעוך. לאחר ביטול דסק התחקירים, המחאה נגד תחנת 88 החדשה – הגיעה הסערה החדשה, הנוגעת לחוסר ייצוג של מגישים מזרחיים ב"כאן".

מעיון ברשימת המגישים בערוץ כאן 11 ניתן לראות שלרוב מדובר במגישים ממוצא אשכנזי: "חמש מקורי" בהגשת ענת קורול ודרור פויר, "שש כלכלי" בהגשת דב גילהר, "בשעה שבע" בהגשת מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ואת המהדורה המרכזית מגישה גאולה אבן סער. את מהדורת שישי מגישים לעת עתה תמר אלמוג ויאיר ויינרב, ובמוצ"ש מגיש יעקב אחימאיר את "רואים עולם".

נכון, אמנם לרוב מדובר במגישים שהגיעו מרשות השידור – מלבד קורול, פויר והנדל – כאשר התאגיד מחוייב על פי חוק לגייס מהרשות, ועדיין גם בלוח השידורים של תוכניות התאגיד האשכנזים "שולטים": השעשועון "המרדף" עם עידו רוזנבלום, קארפול קריוקי" בהגשת ניקי גולדשטיין, איתי מאוטנר מגיש את "המכולה" ואת "מועדון תרבות" מגישות שפרה קורנפלד – ביחד עם אסתר ראדה, מגישה אתיופית יחידה ב"כאן".

יש לציין את כתבת הרווחה נטלי מתוקו, ממוצא אתיופי. אך ברשימת הכתבים שוב יש רוב לעיתונאים ממוצא אשכנזי: אלמוג, יערה שפירא, זאב קם, יואב קרקובסקי, רובי המרשלג ושאול אמסטרמדסקי.

דווקא בגזרת הניהול יש יותר ייצוג לעיתונאים ממוצא מזרחי: ברוך שי, ראש חטיבת החדשות, עומר בן רובי, מנהל רשת ב' ושמעון אלקבץ, סמנכ"ל חטיבת הרדיו הלא חדשותי. גם דורון צברי, שיש לו שורשים מזרחיים, משמש כעיתונאי תחקירים וכבמאי במהדורה. ב"כאן תרבות" שהחליפה את רשת א', ניתן למצוא את גואל פינטו, רועי חסן, שלומי חתוכה ועמיחי חסון, אופיר טובול, ודודו ארז. אך לא רק מזרחים קופחו בתאגיד, גם המגזר הערבי והרוסי: כך למשל, בדסק החדשות אין ייצוג בתפקיד בכיר לעיתונאי ערבי, בניגוד לשידורי התאגיד בערבית.

בן דרור ימיני. ראובן קסטרו
"בכל מוסד אליטיסטי אחר יש יותר ייצוג". בן דרור ימיני/ראובן קסטרו

"דווקא בתאגיד הציבורי, לוח השידורים חזר לשנות ה-50"

"בבתי המשפט, בערוצי תקשורת אחרים, בוודאי שבפוליטיקה. אין שיוויון מלא, אבל יש הרבה יותר מייצוג סמלי. והנה, דווקא בתאגיד השידור הציבורי לוח השידורים חזר לשנות ה-50 או ה-60"

בטורו האחרון בידיעות אחרונות התייחס לנושא בן דרור ימיני, שכתב: "כל המגישים, ואולי אני טועה, רק כמעט כולם, הם בני מוצא אחד ויחיד. תאגיד השידור האשכנזי. בכל מוסד אליטיסטי אחר יש יותר ייצוג. באוניברסיטה, בבתי המשפט, בערוצי תקשורת אחרים, בוודאי שבפוליטיקה. אין שיוויון מלא, אבל יש הרבה יותר מייצוג סמלי. והנה, דווקא בתאגיד השידור הציבורי לוח השידורים חזר לשנות ה-50 או ה-60".

גם הפרופסור סמי שלום שטרית פרסם פוסט זועם בפייסבוק בנושא, שבו טען כי "מפזרים עשן שלא נראה איך לאחר 70 שנות מדינה מקימים שוב תאגיד שידור ציבורי על חשבוננו ורובו ככולו יהודי אשכנזי. שמאלנים בתחת. לא מאמין לאף מלה שלכם. מעדיף את הערוץ הראשון ורשת ב'. לפחות לא העמידו שם פנים של ליברלים נאורים. ואם היה אחד או אחת כאלה לקחתם אותם לתאגיד כעלי תאנה. התאגיד הוא מחדל של הממשלה הזאת על חשבון משלמי המסים. צריך להקים ועדת חקירה ולכפות עליו סדר והרכב חדש. ממש לכפות בכוח החוק".

בנוסף, גם אביהו מדינה התייחס לנושא בראיון ברדיו גלי ישראל ואמר: "הראשים בתאגיד כולם בעלי אוריינטציה מערבית קיצונית, שבוודאי המוזיקה הישראלית, הים תיכונית והשורשים היהודים הם לצנינים בעיניהם, הם מתעבים את הסגנון הזה. אנחנו יודעים מה הולך להיות בתאגיד הזה".

בעקבות הדברים, ח"כ קסניה סבטלובה פרסמה היום פוסט זועם בפייסבוק שבו טענה כי: "מעל מיליון דוברי רוסית לא מיוצגים בתאגיד השידור הציבורי. קראתי את הביקורות על חוסר היעדר מזרחיים וערבים בתכנות השונות ברדיו ובטולויזיה. מסכימה עם כל מילה. אך גם המבקרים שכחו את דוברי הרוסית. התמונה, אגב, לא שונה בהרבה בערוצי התקשורת המסחרית, ולכן תלינו תקוות בתאגיד. עוד לא מאוחר לממשן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גאולה אבן על מסך "כאן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאן: "אחד מכלי התקשורת המגוונים ביותר בישראל"

מ"כאן" נמסר בתגובה: "במשך למעלה משנה, היו מי שניסו לחבל בכל דרך אפשרית בהקמת תאגיד השידור הישראלי. הקמתו היתה מעין ריצה למטרה רחוקה (שהתרחקה מידי פעם במהלך המירוץ), תוך כדי ירי בלתי פוסק, כך שעל הרץ להתרכז בהחמקות מהכדורים השורקים, המאימים לפגוע בו ולא רק בהגעה לקו הגמר. כתוצאה מכך, קיבל התאגיד סירובים רבים מאד מאנשי מקצוע אליהם פנה, תוך הבעת חשש לגורלם המקצועי באם יצטרפו לשורותיו".

"יתרה מכך, העובדה שעל התאגיד הוטל לקלוט אחוז גבוה של עובדיו משורות עובדי רשות השידור (שהם כשלעצמם אנשי מקצוע מצויינים ואיכותיים) הקטינה עוד יותר את מרחב התמרון. ולמרות זאת, תאגיד השידור הישראלי הוא אחד מכלי התקשורת המגוונים ביותר בישראל".

עוד נמסר כי "העובדה שלסמל התאגיד מצורפת המילה "בהרצה" ממחישה כי לא נאמרה המילה האחרונה וכי מועצת התאגיד, כמו גם הנהלתו ימשיכו לעשות ככל הניתן, על מנת להמשיך ולהבטיח שידור איכותי, עצמאי ומגוון המשקף את פניה של החברה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully