וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרמה בערוץ 20: בדרך לסגירה או ספין שנועד להשפיע על הדרג הפוליטי?

בכירי הערוץ לא הסתפקו בשליחת המכתב המאיים למועצת הכבלים והלווין, ואף כינסו את העובדים והבהירו כי כוונותיהם רציניות. כך או אחרת, לפי תנאי המכרז, אין מניעה שהערוץ יחזיר את הרישיון על פי הנהלים – הכוללים חילוט ערבויות וירידה מהאוויר

עריכת וידאו:ניר חן
גורם המעורה בפרטים אמר היום לוואלה ברנז'ה להערכתו כי המכתב הוא בעצם ספין המיועד ללחוץ על הדרג הפוליטי לתקן את החוק

המכתב היום ששלח היום מנכ"ל ערוץ 20 למועצת הכבלים והלווין, העלה שלל הערכות בענף, במרכזן: האם בכירי הערוץ צועקים "תחזיקו אותי" או שכוונותיהם רציניות. במכתב הודיעה הנהלת הערוץ, בראשה שכי פרנץ, כי בכוונתה להתכונן לקראת סגירה אפשרית של הערוץ וכי יחזירו את הרישיון. בכירי הערוץ לא הסתפקו בשליחת המכתב המאיים, ואף כינסו את העובדים בצהריים, ופירטו בפניהם את אותן הסיבות המפורטות במכתב, הנוגעות לקשיים אליו הערוץ נקלע. לפי גורם בערוץ, בשיחה הבהיר המנכ"ל כי מדובר בהצהרה רצינית וכי כבר בימים הקרובים יתוכנן מתווה לסגירה הדרגתית שלו.

בערוץ טוענים לקשיים רגולטוריים רבים, להצרת צעדיהם ולשינוי בתנאי הרישיון שהוענק לו - ולמעשה מוחים על העיכוב במתן אישור לשידור חדשות: "בנספח ג' לרישיון הוספו לאחר המכרז המלים אך ורק שידורי מורשת (שלא היו בטיוטת הרשיון שנכללה במכרז ואינן מופיעות בחוק המסמיך) וצומצמה מאוד ההגדרה של "מורשת" לעומת ההגדרה אשר הייתה בטיוטת הרישיון שנכללה במכרז. עקב שינויים דרסטיים אלה, שהפכו את שידורי הערוץ לבלתי אפשריים, קבעה המועצה שוב ושוב כי הערוץ מפר את רשיונו והטילה עליו קנסות במאות אלפי שקלים. בקשתו של הערוץ לתקן את הטעות שנעשתה ברישיונו נענתה חלקית, בהחלטתה של המועצה לאפשר לו לשדר 25% שידורים שאינם מורשת, אך גם החלטה זו נתקפה בבג"ץ ע"י מתחריו של הערוץ – בדיוק אותם מתחרים אשר קיבלו הקלות חסרות תקדים מהרגולטור", נכתב.

בינתיים במועצת הכבלים והלווין לא מגיבים למכתב המתריע בפני סגירת הערוץ - ואולי השתיקה הרועמת מצד המועצה ומצד העומדת בראשה יפעת בן חי שגב מספרת את הסיפור כולו. הרישיון שניתן לערוץ 20 בשנת 2014 תקף לתקופה של עשר שנים אך אין מניעה שהערוץ יחזיר את הרישיון על פי הנהלים – הכוללים חילוט ערבויות וירידה מהאוויר. ואולם, גורם המעורה בפרטים אמר היום לוואלה ברנז'ה להערכתו כי המכתב הוא בעצם ספין המיועד ללחוץ על הדרג הפוליטי לתקן את החוק.

שכי פרנץ. ברני ארדוב
כוונות רציניות? שכי פרנץ/ברני ארדוב

"חופש הביטוי צריך להישמע בכל המגזרים"

כצפוי, התגובות מהזירה הפוליטית לא איחרו להגיע. מיד לאחר פרסום המכתב עדכן שר התקשורת איוב קרא כי קיים היום שיחות עם היועץ המשפטי לממשלה, המועצה וערוץ 20 - והוסכם כי ב-28 בדצמבר תתכנס המועצה אשר תקבל את פסיקתו של היועץ המשפטי ותאשר לערוץ 20 שידורי חדשות. קרא הבהיר כי "ככלל - נושא הערוצים הייעודיים ובכללם ערוץ 20 מטופל במסגרת הצעת חוק ההסדרים שמסדירה את מעמדם כערוצים מסחריים לכל דבר, מזיכיון לרישיון. החוק החדש יסדיר אחת ולתמיד את סוגיית הערוצים הייעודיים הכוללים כיום את ערוץ 9, ערוץ 24, ערוץ 20 והלא TV. הם סובלים כיום מקשיים רגולטורים המקשים מאד על תפקודם. לדברי השר: "חופש הביטוי צריך להישמע בכל המגזרים, בכל הדתות - ואינו נחלתו של שום צד במדינת ישראל הדמוקרטית. אעשה הכול באופן ממלכתי וחוקי לשמר עיקרון זה".

גם ב"איחוד הלאומי" נדרשו לנושא ובמפלגה שלחו מכתב לקרא ובו דרשו שיתערב באופן מידי במשבר. "חופש הביטוי הינו נשמת אפה של הדמוקרטיה, כלל זה נכון גם כשמדובר בכלי תקשורת לאומי ופטריוטי. לערוץ 20 קול חשוב במפת התקשורת הישראלית ועלינו לאפשר לו לפעול בחופשיות", נכתב.

עוד באותו נושא

ערוץ 20: "אין בכוונתנו להמשיך ולנהל מאבקים. נערכים לסגירה"

לכתבה המלאה
משבר החוק הצרפתי- השר קרא אמר בפתח ישיבת הממשלה כי נתניהו ביקש להעביר את החוק "בהסכמת כל ראשי הקואליציה". רוני כנפו
ממתין לסוף דצמבר. איוב קרא/רוני כנפו

החיים והמוות ביד בן חי שגב

בערוץ מתמודדים בשנה האחרונה עם שתי בעיות מרכזיות – אחת מהן הסתיימה ממש לאחרונה כאשר הערוץ הפסיד בסופו של דבר במכרז לערוץ הכנסת, מכרז שערוץ 20 זכה בו לפני מספר חודשים. לאחר מאבק מצד חדשות 2 ו-RGE, שעתרו לבג"ץ בטענה ש"הצעת ערוץ 20 'תכססנית'" – הצעתו במכרז נפסלה. תקציב ערוץ הכנסת עומד על כ-25 מיליון שקל בשנה, והמכרז הוא לתקופת הפעלה של עשר שנים – כך שלא מן הנמנע שבערוץ הסתמכו גם על התקציב הזה. הבעיה השנייה נוגעת לשידור חדשות. בדצמבר אשתקד המועצה אישרה לערוץ 20 לשדר חדשות. על פי דרישת המועצה, הערוץ הצטרף למועצת העיתונות. בנוסף, הערוץ התחייב לתת ייצוג לכלל גווני היהדות הפעילים במדינת ישראל – זאת לאחר שהמרכז הרפורמי הביע התנגדות לאשר לערוץ שידורי חדשות, כפי שפורסם לראשונה בוואלה ברנז'ה.

באפריל 2016 עתרה RGE נגד שינוי בתנאי הרישיון של ערוץ 20 שביצעה המועצה, לפיו הערוץ - שאמור להתמקד בתכני מורשת - יוכל להקדיש 25% מלוח השידורים שלו לתוכן שאינו קשור לתחום זה. העתירה לא עסקה בשידור חדשות, אך במהלך הדיון שנערך במאי השנה השופטים התייחסו לנושא: השופט מני מזוז אמר זה כי "יש הבדל אם ה-25% שאינם קשורים למורשת יוקדשו למשל לתוכניות על טיולים בארץ לבין דבר מאוד דרמטי חדשות. חדשות זה לא תפל זה משהו מהותי". גם הנשיאה נאור אמרה כי "החשוב הוא שידור החדשות, אי-אפשר להתעלם מזה". נושא החדשות ממתין כאמור להכרעה של המועצה, בהתאם לחוות הדעת של משרד המשפטים בעניין. במשרד הבהירו לאחרונה כי ישנה אפשרות לאישור תנאי הרישיון לשנה ולאחר מכן בחינה מחדש לפי התנהלות הערוץ.

הפטריוטים. נדב כהן יונתן,
תחת סמן שאלה. הפטריוטים/נדב כהן יונתן

חילוט ערבויות בסך 4 מיליון שקל

לא ניתן להתעלם מהעובדה שלפי הערכות בשוק, חלק מבעלי הערוץ מעוניינים למכור את חלקם בו

כזכור, בספטמבר האחרון הערוץ ביצע מספר הפרות בעקבותיהן נדרש לחלט ערבויות בסך 4 מיליון שקל. המועצה החליטה שלא לחלט את הערבויות בתנאי שמשרד התקשורת יסדיר את סוגיית הערוצים היעודיים, וערוץ 20 יפעל לפי הוראות הרישיון הנוכחי שלו. משרד המשפטים טען כי הפרה זו מהווה הפרה מהותית. על פי סעיף 6יא לחוק התקשורת, אם בעל הרישיון הפר הפרה מהותית את תנאי הרישיון - המועצה רשאית לבטל, להגביל או להתלות את הרישיון. במסגרת תנאי הרישיון, ערוץ 20 מחויב ל-75% תכנים בנושא מורשת ישראל, כאשר קיימות מגבלות על כמות התכנים שאינם תכני מורשת שהוא יכול לשדר.

בנוסף לכך, לא ניתן להתעלם מהעובדה שלפי הערכות בשוק, חלק מבעלי הערוץ מעוניינים למכור את חלקם בו. בר הוא אחד מהבעלים ועד לפני מספר חודשים שימש כמנכ"ל, ואולם הוא נאלץ לפנות את כיסא המנהל לטובת שכי פרנץ על מנת שהערוץ יוכל לשדר חדשות (כחלק מהעמידה בדרישות המועצה). יש לציין שבהוט יעלה בקרוב ערוץ חדש בבעלותו של בר - DIY – ערוץ "עשה זאת בעצמך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully