וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על נוני מוזס לוותר על סמכויותיו כעורך אחראי"

14.2.2018 / 11:29

הפרשן הבכיר של "ידיעות אחרונות" נחום ברנע קרא הבוקר להשעות את המו"ל מוזס מעבודתו עד לתום ההליכים. מוזס עצמו, הגיב להמלצות המשטרה ושידר עסקים כרגיל. ואולם, במידה ויוחלט להרשיעו בפלילים - האם יוכל להמשיך לכהן כמו"ל?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אבן יסוד" נוני מוזס/מערכת וואלה!, צילום מסך

הריקושטים מפרסום ההמלצות בתיקי נתניהו ממשיכים להכות, כאשר הבוקר (רביעי) פרסם הפרשן הפוליטי הבכיר של "ידיעות אחרונות" נחום ברנע טור ארוך ובו הוא קורא להשעיית רה"מ, אך גם להפסקת עבודתו של המו"ל נוני מוזס - שלדעתו צריך לוותר על סמכויותיו כעורך אחראי עד לסיום ההליך המשפטי. ברנע התמקד כצפוי ברה"מ, כשבמקביל הוא הקדיש חלק קטן מהטור לבוס הגדול.

לפי ברנע, "על ראש הממשלה להשעות את עצמו עד שהיועמ"ש יקבל את החלטותיו בנוגע לכתבי האישום. על מו"ל 'ידיעות אחרונות' נוני מוזס לוותר באותו פרק זמן על סמכויותיו כעורך אחראי. זוהי דעתי האישית. אין ב'ידיעות אחרונות' דעה קולקטיבית מוכתבת מלמעלה. כבודו של מוזס יקר בעיני. גם הישגיו, כישוריו ותרומתו לעוצמה של התקשורת החופשית בישראל. ליבי לו ברמה האישית. אני מאחל לו שהעננה תסור מעליו במהירות. אבל עיתון, כל עיתון, חשוב מעיתונאיו וחשוב מבעליו".

הוא הוסיף כי "אין שום דבר פסול בשיחות בין רה"מ למו"ל. אין שום דבר פסול בהבנות בין הצדדים. אירועים כאלה מתרחשים יום-יום, בכל מדינה דמוקרטית. העסקה הייתה בעייתית: שני הצדדים הבטיחו מה שאסור היה להם להבטיח ומה שלא התכוונו לקיים. וכן, העובדה ששני הצדדים ניהלו משא ומתן בתקופה שבה נתניהו הפך את מוזס למפלצת, לאויב העם, וחלק גדול מהכותבים ב'ידיעות אחרונות' היכו בנתניהו ללא רחם. הבעיה הזאת ציבורית, לא פלילית. שני הצדדים טרם הסבירו את מניעיהם לציבור".

ידיעות אחרונות 14.2.2018 בנושא ההמלצות. סריקה
"כל עיתון חשוב מעיתונאיו וחשוב מבעליו". הטור של ברנע/סריקה

"לנוני מוזס עומדות טענות משפטיות חזקות"

עורכי דינו של מוזס מסרו אתמול, בתגובה לפרסום ההמלצות: "לנוני מוזס עומדות טענות משפטיות חזקות, ואנו מאמינים שלאחר בחינה נוספת של הממצאים בפרקליטות - התיק נגדו ייסגר, ויתברר כי הוא לא עבר עבירה פלילית. יחסים בין תקשורת לאנשי ציבור, לרבות פוליטיקאים, הם אבן יסוד במדינה דמוקרטית. ניסיון לצבוע מערכת יחסים כזאת, מורכבת ומסובכת ככל שתהיה, בצבעים פליליים - הוא בעייתי ומסוכן. בניגוד לנחקרים אחרים, נוני מוזס נמנע במהלך החקירה מלהתייחס בכל דרך לנושאים שעלו בה, וכך ייעשה גם עכשיו. בבוא העת הוא יוכל להתייחס לדברים".

עוד באותו נושא

"תיק 2,000 מביך ביותר; נתניהו זוכה לסיקור לא רק הוגן אלא מפרגן"

לכתבה המלאה
נחום ברנע. צילום ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"אין שום דבר פסול בשיחות בין רה"מ למו"ל". ברנע/ראובן קסטרו, צילום ראובן קסטרו

האם יוכל להיות בעל רישיון לכלי תקשורת במידה ויורשע בפלילים?

עיתונאי לא יכול לקבל תעודת עיתונאי אם הורשע בפלילים, אבל לא ניתן למנוע ממנו לכתוב. מצד שני, הרשעה בשוחד – אם תהיה – זו עבירה שהיא לא רק פלילית אלא עבירת טוהר מידות ביחס לתוצר העיתונאי"

אחת השאלות המרכזיות היא האם במידה ומוזס אכן יואשם בפלילים - הוא יצטרך להפסיק לכהן כמו"ל העיתון ולמכור את המניות שלו בקבוצת ידיעות. עו"ד פלילי בכיר אמר לוואלה ברנז'ה: "כל רגולציה של עיתונאות בכלל יש בה שמץ של שררה: עיתונאי לא יכול לקבל תעודת עיתונאי אם הורשע בפלילים, אבל לא ניתן למנוע ממנו לכתוב. מצד שני, הרשעה בשוחד - אם תהיה - זו עבירה שהיא לא רק פלילית אלא עבירת טוהר מידות ביחס לתוצר העיתונאי".

העו"ד מסביר כי לפי הקלטות ביבי-נוני עולה לכאורה כי מוזס אמר לרה"מ "אתה תיתן לי כסף, מודעות - ואני בתמורה אעשה לך תוכן ממומן, ולא אספר לאף אחד שעשיתי תוכן ממומן". לסיכום אמר, "השאלה הגדולה היא האם הוא יכול להיות בעל רישיון לכלי תקשורת, במידה ויורשע בפלילים. בעולם שבו טכנולגיית הפרסום זהה וזמינה, יש חשיבות גדולה לשמר את ההבדל באמינות ובנאמנות הבסיסית בין כלי תקשורת לסתם שיח, והרישיון הוא אמת המבחן. על כן נדמה שכמו שמי שהורשע לא יכול להיות בעל שליטה בבנק כך בכלי תקשורת".

גם בארגון העיתונאים הגיבו להמלצות ואמרו כי "המלצת המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס באשמת שוחד היא רגע של שפל לחברה הישראלית בכלל ולעיתונות הישראלית בפרט. החשדות, אם הם אכן נכונים, חושפים תמונה עגומה של ניסיון להפוך את העיתונאים והאינטרס הציבורי לכלי שרת במרדף אחרי הון מחד ושררה מאידך. ארגון העיתונאים רואה בכך לא רק רגע של משבר אלא גם הזדמנות לחשבון נפש כולל ורוח גבית למאבק המתמיד שאנחנו מנהלים למען חופש העיתונאי, החופש לשרת את הציבור ללא מורא וללא משוא פנים".

עוד אומרים בארגון: "אנו קוראים לכל חברינו בכל כלי התקשורת: זאת לא העת להרכין ראש בבושה אלא העת להרים ראש ולהיאבק על הערכים שעומדים בבסיס מקצוע העיתונות. זאת לא העת לשתוק אלא העת לאפשר לאמת לצאת החוצה אל אור השמש, שמהווה חומר החיטוי הטוב ביותר לא רק כשמדובר במסוקרינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully