וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטרנסג'נדרים נמאס לספק צהוב לתקשורת, ועכשיו הם פונים ישירות לעורכים

28.5.2018 / 10:02

השבוע נשלחה לשורה ארוכה של עורכים בכלי תקשורת רשימה שמטרתה לשנות את הטרמינולוגיה שבה נוהגים להשתמש כאשר מסקרים טרנסג'נדרים. אז מה הבעיה באייטמים של "לפני ואחרי" ולמה עדיף להימנע ממלכת דראג כאילוסטרציה. וואלה ברנז'ה עם ההמלצות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מככבת על מסך ערוץ הילדים. רומי אברג'יל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אותו טור ופרסומים נוספים באותה התקופה גררו הפגנת מחאה מול בית ידיעות והתנצלות של עורך ידיעות דאז, שילה דה בר

כמעט עשר שנים עברו מאז פרסם נעם גיל, היום עורך מדור הדעות של ynet ואז כתב של "ידיעות תל-אביב", טור ביקורת טלוויזיה על "כוכב נולד" ובו ביזה את דנה אינטרנשיונל כאשר התייחס אליה בלשון זכר וכינה אותה "אדון" ו"שופט". אותו טור ופרסומים נוספים באותה התקופה גררו הפגנת מחאה מול בית ידיעות והתנצלות של עורך ידיעות דאז, שילה דה בר, והביאו להקמת קבוצה סגורה של פעילים ופעילות שמטרתה להילחם בטרנספוביה בתקשורת הישראלית.

בזמן שחלף מאז חל זינוק של ממש בהיקף הניראות של טרנסג'נדרים בתקשורת. מההופעה של מייקל ב"האח הגדול" שעוררה את היקפי השיח בנושא ועד רומי אברג'יל שמככבת על מסך ערוץ הילדים, אבל המאבק של טרנסים וטרנסיות בכותרות כמו "הכדורגלן שהפך לכדורגלנית" או פרסום תמונות "לפני ואחרי" של טרנסג'נדרים - רחוק מלהסתיים.

השבוע, בתזמון הכרחי לקראת חודש הגאווה, הפיץ ארגון "מעברים" המייצג את קהילת הטרנס בישראל, לעורכים בתקשורת אסופת המלצות לסיקור אנשים טרנסים, וזו נשלחה לשורה ארוכה של כלי תקשורת בישראל - מאתרי האינטרנט וערוציה הטלוויזיה והרדיו המובילים, ועד גופים מקומיים ואף דתיים. הרשימה מוגשת על ידי הארגון גם לעיתונאים שעוסקים בכתבות שנוגעת לטרנסג'נדריות - כדי שלא יפלו לאותן פרקטיקות עיתונאיות שעלולות להביא לביזוי או השפלה. וואלה ברנז'ה מביאה את ההמלצות.

כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
המילה קוקסינל הינה מילת גנאי. בוז'י הרצוג, שספג אותה/ניב אהרונסון

אל תקרא לי קוקסינל

בהתלבטות האם לכתוב בלשון זכר או נקבה, מחדדים בארגון כי מי שסומנה בלידתה כזכר ומזדהה כאשה היא אישה טרנסית, ומי שסומן בלידתו כנקבה ומזדהה כגבר הינו גבר טרנס. את הזהות והפניה המגדרית יש להתאים לרגשות הזהות של האדם עצמו - ולא למין שבו נולדו, וכך גם בתיאור של עברו. "הכי טוב לברר עם המרואיין - עם איזה מונח הוא או היא מזדהים", אומרים בארגון. "אם לא בטוחים, המונחים טרנס/ית וטרנסג'נדר/ית הם מונחי מטרייה המקיפים את כלל הזהויות". המילה קוקסינל, מדגישים בארגון, הינה מילת גנאי.

אחת ממטרות הארגון היא לשנות, כאמור, את הטרמינולוגיה שבה נוהגים להשתמש כלי התקשורת כאשר הם מסקרים אנשים טרנסג'נדרים. כך למשל השימוש במילה "הפך" הנהוג בכותרות בסגנון "הלוחמת שהפכה ללוחם" - נחשב ללא ראוי. "גבר לא 'הופך' לאישה ולהיפך", מדגישים בארגון. "ראוי לומר הוא או היא יצאו מהארון כאדם טרנסג'נדר", כמו גם שלא להזכיר את שמו הקודם של מושא הסיקור.

עוד באותו נושא

אברמוביץ' על הרצוג: "אנשים אמרו לי - בחירות לא מנצחים עם קוקסינל"

לכתבה המלאה
מופע קוויר של דראג קווינס ודראג קינגס בחיפה, אוקטובר 2016. ערן גילווארג
עורכים יקרים, זה דראג - לא טרנס/ערן גילווארג

לא הכל צריך לנתח

ב"מעברים" מבקשים שלא לעשות שימוש בתמונה כללית של מלכת דראג כאילוסטרציה בכתבה על טרנסים

בכל מה שנוגע לניתוחים וטיפולים לשינוי מין, מזכירים אנשי מעברים לעורכים כי ניתוחים הם לא האקטים שמגדירים טרנסיות וכי יש נשים וגברים טרנסג'נדרים שבוחרים כלל לא לעבור אותם. "מדובר במידע רפואי פרטי ואישי שאזכור שלו דורש את אישור מפורש", הם מחדדים.

בבואם של עורכים לבחור תמונות, מבקשים ב"מעברים" שלא לעשות שימוש בתמונה כללית של מלכת דראג כאילוסטרציה בכתבה על טרנסים, ולא להשתמש בתמונה של אדם טרנס או אישה טרנסית בכתבה שאינה קשורה לסיפור באופן אישי רק לשם המחשה. תמונות "לפני", הם מדגישים, לא ראוי לפרסם ללא אישור מפורש. בארגון קוראים לעורכים ועיתונאים לפנות אליהם לקבלת תמונות אילוסטרציה ראויות, או לקבלת ייעוץ לשוני או תכני לקראת כל פרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully