וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטופ 10: דוד ורטהיים ומורן שריר מדרגים את הסיפורים הגדולים של השנה

דוד ורטהיים ומורן שריר

9.9.2018 / 9:47

עורך וואלה ברנז'ה הזמין את עורך מוסף "הארץ" עד לאחרונה לשיחה צפופה שבסופה דירוג סופי בהחלט - העיתונאים והאייטמים שעשו את השנה. אז מה יש לדרוקר ללמוד מאילנה דיין, למה רון ירון עזב את הספינה בזמן ומי במקום הראשון. צפו, ותיראו מופתעים

מערכת וואלה!

כמיטב המסורת בראש השנה אספנו גם השנה בוואלה ברנז'ה את הסיפורים הטובים ביותר שפורסמו בישראל. גם השנה דירגנו אותם מהפחות מסעיר, באופן יחסי כמובן - להישג העיתונאי שעשה את השנה. וכן, גם הפעם הבאנו אורח שיעזור לפקח על הליך הבחירה - עורך מוסף "הארץ" עד לאחרונה, שעבר בעצמו השנה כמה שינויים מטלטלים - מורן שריר.

זיכרונות מתחילת תשע"ח, כשאראל סגל התיישב לצד ורטהיים בתפקיד הרגולטור

זיכרונות מתחילת תשע"ז, כשאילנה דיין וסגל דירגו

גם הפעם, הקריטריונים היו פשוטים: איזה סיפור היה מה שמכונה "מחולל שינוי", עד כמה הם עוררו שיח - ועד כמה היה קשה לעמוד בלחצים לפרסם אותו. הנה שבעת הסיפורים האחרונים. ומהם הראשונים? צפו בדיון באולפן.

תמיר פרדו ,יעקב פרי. עיבוד תמונה
המצותת והמשתמט. פרדו ופרי/עיבוד תמונה

מקומות 10-4 - צאו לדרך!

במקום העשירי: יש לי אתיופים ביין (אוריה אלקיים, "כאן 11")

תחקיר אפליית יוצאי אתיופיה ביקבי ברקן של אוריה אלקיים. בתחקיר נחשף כי עובדים ישראלים ממוצא אתיופי הוזזו מתפקידם מכיוון ש"הם לא מספיק יהודים כדי לגעת ביין". התחקיר הכניס לראשונה את חדשות כאן לדירוג השנתי, גם אם למקום העשירי בינתיים. בהקשר זה, קשה להתעלם מכך שמעבר למשבר באירוויזיון, כאן הוזכר השנה בעוד צורה - בתחקיר מוסף "הארץ" על הרשימות השחורות. זה האחרון לא הצליח להשתחל לרשימה.

במקום התשיעי: המצותת והמשתמט: פרדו ופרי (אילנה דיין, עמרי אסנהיים "עובדה")

אין הרבה אנשים שהיו בשנים האחרונות בצמתים הכי קריטיים, ברגעים הכי סוערים. תמיר פרדו הוא אחד מהם: עד לפני שלוש שנים הוא היה ראש המוסד. בראיון בלעדי לאילנה דיין הוא סיפר בפעם הראשונה מה קרה כשקיבל הנחייה מראש הממשלה וחשש שהיא עלולה לדרדר את ישראל למלחמה. הכותרת זכתה להכחשה חלקית מצד ראש השב"כ לשעבר יורם כהן - באומרו שהבקשה לא הייתה "ספציפית". בנוגע ליעקב פרי, בעקבות התחקיר הוא הוסיף את המילה לשעבר לתואר חבר כנסת.

במקום השמיני: מעבר לגדר: פרויקט עזה (אוהד חמו, "החדשות")

אוהד חמו הביא לשידור מסמך דוקומנטרי שהציג לצופה הישראלי מבט נדיר לתוך פניהם של הילדים הנשים והגברים שחיים ברצועת עזה - זאת בתקופה של הסלמה בדרום ובלב הפריים טיים הישראלי. מדובר על ימים שבהם המתח מול רצועת עזה גאה וקולות ותמונות שכבר לא ניתן לראות מאז נאסרה הגישה לשם. עצם זה שהוא היחיד שעשה זאת השנה - רק מלמד כיצד התקשורת חוטאת לתפקידה. חמו גם קיבל מעל מיליון צפיות בעמוד הפייסבוק שלו לתחקיר, מה שאומר שהציבור דווקא מעוניין לקבל מידע על המתרחש מעבר להררי האופל.

עוד באותו נושא

"נתניהו הוא שליח השם". סגל וריקלין השתוללו באולפן וואלה

לכתבה המלאה
בועז ארד. צילום מסך
נכנס בעקבות התוצאות. בועז ארד ז"ל/צילום מסך

במקום השביעי: בועז ארד (יאנה פבזנר בשן, "מאקו")

בזמן אמת, במאקו נאלצו להתמודד עם התוצאה הטראגית של פרסום התחקיר על בועז ארד, שהובילה להתאבדותו ו"החליטו להוריד מהכתבה כמה משפטים שפגעו בכבוד המת". בטור מיוחד של עורכי האתר שפורסם מיד לאחריו נכתב: "הטרגדיה לא משנה את העובדות שחשפנו על הפרקים האפלים בחייו". אבל לפני חודש, פורסמה הבהרה נוספת, קצת תמוהה, שנדמה כי מביעה הסתייגות נוספת מהתחקיר. "בעקבות הבדיקה החוזרת, הגיעו "מאקו" ו"קשת" לתובנות הבאות: בכל הנוגע לבועז ארד, הכתבה פורסמה על סמך טענות שהועלו בפני הכתבת, והנוגעות ליחסים בהסכמה שהתרחשו לפני למעלה מ-25 שנים, לא נטען בכתבה ולא הייתה כל כוונה לטעון כי מיוחסים לבועז ארד יחסים אסורים בהווה, או כי מיוחס לו מעשה כלשהו שנעשה בכפייה או שלא בהסכמה על ידיו בכל תקופה שהיא. אם הובן אחרת מכותרת הכתבה או מתוכנה, אנו מצרים על כך". במקום עדויות מופיעה המילה טענות - המפלט האחרון במקרה של מילה כנגד מילה, וההתייחסות היא לפתע למערכת יחסים אחת בלבד. גם ההבהרה שלא היה מדובר בכפייה משמעותית וגם "הרצון להפיק לקחים" די חריגה. אז אולי במאקו הלכו עם קמפיין מי טו הלך צעד אחד רחוק מדי?

במקום השישי: השוטר הטוב בחקירה: ראיון אלשיך (אילנה דיין, "עובדה")

המפכ"ל רוני אלשיך בראיון בלעדי על החקירה הכי דרמטית בקריירה שלו. אלשיך, אז בלב אווירת הדה-לגיטימציה שהגיעה מרחוב בלפור, דיבר על "חוקרים פרטיים שאספו מידע נגד קצינים בתיק" - מידע שעד כה לא הוכח. כל זאת בזמן שנתניהו ניסה להעביר את חוק ההמלצות. שבוע לאחר מכן הוא המליץ לפרקליטות על הגשת כתב אישום נגד רה"מ על עבירת שוחד.

הפנייה פוזננסקי מסרונים. עיבוד תמונה
סקופ טלוויזיוני קלאסי. השופטת פוזננסקי/עיבוד תמונה

במקום החמישי "תראי מופתעת" - פרשת המסרונים (דורון הרמן, חדשות עשר)

בפברואר 2018 חשף הרמן התכתבות בווטסאפ בין שופטת המעצרים בתיק 4000, רונית פוזננסקי-כץ מבית משפט השלום בתל אביב, לבין היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט, שהובילה להשעייתם מטיפול בתיק וכן להעמדת השופטת לדין משמעתי ולפני כחודש הודחה מתפקידה. למחרת פרסם ברוכי - אף הוא מחדשות עשר, את התכתובת המלאה, בה התברר שמערכת המשפט לעיתים לא פחות לחיצה ונרתעת מביקורת משאר הרשויות - וייתכן כי מיהרה להעניש את השופטת באופן לא מידתי.

במקום הרביעי: השיטה למינוי שופטים (עמרי אסנהיים, "עובדה")

שופטים שעושים לעצמם לובינג בכפכפים, מנפנפים במוצא הנכון ומקוששים תמיכה מפוליטיקאים: במופע טלוויזיוני מרהיב, תחקיר "עובדה" חשף איך נראה המרוץ אחרי הגלימה, למה אף אחד לא מעז לסרב לבקשות של יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה, ואיזה מידע אוספת שרת המשפטים איילת שקד על המועמדים. וגם: נשיאת העליון הפורשת מרים נאור, סיפרה לעמרי אסנהיים את מה שנאמר עד היום רק בחדרים הסגורים.

ומהם שלושת הזוכים? צפו בסרטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully