וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת וחדשות 13 מציגות: הקרב על הנרטיב

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 17:30

נראה כי ההחלטה למנות מחליף למנכ"ל חדשות 13 היא עובדה מוגמרת, וכעת קרב הגרסאות בצמרת רשת מתמקד ב"מורשת" ובתנאי הפרישה | מה אומר קצב תחלופת המנכ"לים על עמידות החברה | ומתי יבינו בחברת החדשות שהדרך היחידה שלהם לנצח היא לוותר על הניצחון | פרשנות

אודי סגל ותמר איש-שלום, מגישי המהדורה המרכזית של חדשות 13. רונן אקרמן,
משקולת על לוח השידורים. אודי סגל ותמר איש שלום/רונן אקרמן
גם אם הפרסום נכון, נראה כי יהיה במקרה הטוב בלתי צנוע (במקרה הפחות טוב מגוחך), לתלות את אי שביעות הרצון בחברה מטויטו רק בעמידה על האתיקה העיתונאית

בסוף השבוע האחרון פורסמה באתר העצמאי "זמן ישראל" כתבה בה נטען כי מנכ"ל רשת 13 אבי בן טל הפעיל לחצים כדי לצנזר תחקיר על האחים אמיר ואיציק דיין, החשודים בהעלמת מיסים ובהלבנת הון, ואשר גורמים במשפחתם נמצאים בקשרים עסקיים עם רשת. לאחר שהתחקיר על איש העסקים שודר, כך לפי הפרסום של אבנר הופשטיין, נולדו ידיעות על כוונה להחליף את מנכ"ל חברת החדשות ישראל טויטו. הופשטיין הסביר כי לא מדובר במקריות, אלא במעין נקמה על כך שטויטו לא יישר קו עם הבוס, וזה המחיר - האישי - שנאלץ לשלם על מלחמת העצמאות שהוא מנהל עבור החברה.

ואולם, את הפרסום של הופשטיין, יש לקחת בקונטקסט הנכון: בשבועות האחרונים מתנהל ברשת קרב איתנים לא רק על עצמאות חברת החדשות, אלא גם על הנרטיב. ובקרב הזה, הספינים, השמועות, ההכפשות וחצאי האמיתות - כולם אקדחים בשירות המטרה. נראה כי יהיה במקרה הטוב בלתי צנוע (במקרה הפחות טוב מגוחך) מצד סביבתו של טויטו לתלות את אי שביעות הרצון מתפקודו רק כתוצאה מעמידתו על האתיקה העיתונאית.

נתוני הצפייה במהדורת חדשות 13 נמצאים בחודשים האחרונים בדעיכה מתונה, כאשר רק לפני שלושה שבועות, כשלצידה העוגן החד פעמי של משחקי היורו, השיגה החברה נתון שפל של 5.4%. גם בשאר רצועות החדשות המצב לא מזהיר, ומהחתירה האופטימית לשוויון מול קשת שליוותה את המיזוג עם ערוץ 10, נותרה בחברה רק ציפייה יומיומית שלא לצאת מושפלים. חברת החדשות הפכה למשקולת כבדה מאי פעם על רשת - קודם כל ברמה המיצובית, אבל גם הכלכלית.

כמובן שלא הכל באשמתו של טויטו. הנסיבות בהן נכנס לחברה לפני בדיוק שנתיים, עם הדחת המנכ"ל הקודם גולן יוכפז, לא היו קלות. משימתו המידית הייתה לבצע גל קיצוצים של כ-25%, שכלל גם פרידה מאנשים. בנוסף, טויטו קיבל חברה עם נתוני צפייה חלשים יחסית ובעלי בית חדשים. לכל אלו התווספה הקורונה - בהרבה מובנים דווקא הזדמנות לחברת החדשות - אך כזו שלא נוצלה באופן מיטבי ברשת משלל סיבות.

אבי בן טל מנכ"ל רשת 13. ינאי יחיאל,
השאלה, מה אחרי. מנכ"ל רשת אבי בן טל/ינאי יחיאל

גם אכל את הדגים הסרוחים וגם גורש מהעיר

כך או אחרת, בצמרת רשת מתייחסים אל עזיבתו הקרבה של מנכ"ל חברת החדשות טויטו כעובדה מוגמרת. השאלה, כפי שאומרת הקלישאה, היא רק מתי ובאיזה תנאים. גורם בענף אף מדייק את הסוגייה ואומר שקונקרטית, בשלב הזה המאבק הוא לרוב רק על תנאי הפרישה. במקרה כזה, כאשר על פי הפרסומים, בעל הבית מראיין מחליפים, ייתכן שכל שנותר לטויטו לעשות הוא לעמוד על החופש העיתונאי. אך כאן עולה השאלה האם אין פה מקרה קלאסי של "גם אכל את הדגים הסרוחים וגם גורש מהעיר".

קשה לומר שבמהלך שנות כהונתו ותחת המעטפת הבידורית (והנוטה יותר ויותר לביביזם) של רשת 13 המשיך טויטו את האתוס של חדשות 10. מספיק לחזור לטקסט החמור שכתב עורך תוכנית "המגזין" לשעבר ניר בכר עם עזיבתו את החברה בה הציף עדויות על התרפסות בפני בלפור, דרך ההחלטה לפטר דווקא את ברק רביד - כתב שאין חולק על יכולותיו העיתונאיות, גם אם ידוע בהשמעת עמדותיו השמאלניות - כדי להבין שאווירת ההגנה על עצמאות המערכת לכל הפחות התרופפה בשנתיים האחרונות. המשכיל בעת ההיא יידום.

עוד בוואלה!

הדרמה באולפן שישי: מה עומד מאחורי התקלות בחדשות 12

לכתבה המלאה
ישראל טויטו. יח"צ, אתר רשמי
שידור חוזר. ישראל טויטו/אתר רשמי, יח"צ

דרוש: חזון

לא מן הנמנע שבדומה לנתניהו שנראה כי מצטער שלא העניק לגנץ בזמנו את המפתח לבלפור, כך גם ברשת מצטערים שמראש הלכו להחליף מנכ"ל מבלי שהחליטו לפני כן לאן פניהם מועדות

מספר שאלות נותרו כעת פתוחות: אם וכאשר יעזוב טויטו את תפקידו וישים את המפתחות. מי ינהל בפועל את חברת החדשות? אחרי חרושת שמועות על הקשרים בין נתניהו לבעל השליטה בערוץ לן בלווטניק - כיצד תנהג הנהלת החברה כאשר נתניהו כבר לא בשלטון אלא בנט ולפיד? ובכלל, האם - כפי שחוששים לא מעט גורמים בחברת החדשות, רשת מנסה - דה פקטו ובניגוד לחוק - להשתלט על החדשות באמצעות מינוי אנשי רשת לתפקידי מפתח, וזאת במטרה לדלל עוד את הרצועות עד למינימום שקובע החוק, והחלפתן בתכנים בידוריים?

זו לא פעם הראשונה שיו"ר דירקטוריון רשת 13 נדב טופולסקי מניע מאחורי הקלעים מהלך להחלפת מנכ"ל חברת חדשות. נראה כי מדובר בשידור חוזר ממש של הדחת המנכ"ל יוכפז, רק שאז, מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי ישב על הגדר. כעת, נראה כי מנכ"ל רשת 13 אבי בן טל שותף רעיוני לכוונה למצוא לטויטו מחליף עם תוכנית אסטרטגית ברורה, ואם אפשר - גם עם חזון. לא מן הנמנע שבדומה לנתניהו שנראה כי מצטער שלא העניק לגנץ בזמנו את המפתח לבלפור, כך גם ברשת מצטערים שמראש הלכו להחליף מנכ"ל מבלי שהחליטו לפני כן לאן פניהם מועדות.

לקח נוסף, שיש מי שצריך להפיק, שאחרי שנים רבות של תחרות מול ערוץ 2 ואז מול חדשות 12, הדרך היחידה לנצח את "מהדורת השבט" היא ההפנמה שבקרוב היא לא תנצח בקרב על הרייטינג. אבל גם גב זקוף ועיתונות איכותית זה לא מעט, ושם ייתכן שעוד אפשר לתת פייט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully