וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על התאגיד: "מסדר לעצמו רייטינג בניסיון לעשות פוטושופ לנתוני האמת"

עודכן לאחרונה: 11.8.2021 / 14:31

בענף זועמים על כוונת התאגיד ליישם מדיניות ההאחדה במדידה בין הטלוויזיה לדיגיטל; "יקימו ועדה חדשה במימון ציבורי, כשהמטרה היחידה היא להאדיר את מנהליו". כאן: "התקף פאניקה של קשת ורשת. לא נמשיך עם מדידה ארכאית שמתמקדת רק במכשיר העתיק בסלון"

למרות שהצופים נודדים יותר ויותר למחוזות הסטרימינג והדיגיטל - ואולי דווקא בגלל - גזרת מדידת הצפייה בטלוויזיה המכונה "המסורתית" שוב מתחממת. אתמול (שני) פרסם תאגיד השידור הציבורי כאן מכרז למדידת "צפייה אחודה". תקציר הפרקים הקודמים: בכאן פרשו לפני כשנתיים מוועדת המדרוג המודדת צפייה בטלוויזיה בלבד בטענה כי הנתונים אינם משקפים את המספר האמיתי של הצופים, שנמצאים בכלל בפלטפורמות הדיגיטליות, אשר נחשבות חזקות בשידור הציבורי. אלא שכעת הדיבורים הופכים למעשים.

לפי דרישות המכרז, הראשון מסוגו בישראל שמבקש למדוד צפייה בטלוויזיה, האזנה לרדיו וצפייה באתר האינטרנט, יוטיוב ופייסבוק - "על המציעים להציג פתרון טכנולוגי וסטטיסטי, ולהיות בעלי מכשיר או שיטה טכנולוגית למדידת קטעי וידאו אשר מתנגנים בדיגיטל ויכולת לזהות את הרשת החברתית בה נוגן הקטע". הסיבה לכך היא שמרבית הצפייה בתכני כאן היא בדיגיטל ומדידה משולבת תספק את נתוני החשיפה הרלוונטיים ביותר.

פרסום המכרז הרים לא מעט גבות, חלקן זועמות ואחרות מגחכות, על הניסיון לקבוע את הנרטיב מחדש. "בתאגיד החליטו שאם הם לא מצליחים לרקוד, כנראה שהרצפה עקומה", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם בכיר בענף, המצוי בנבכי טבלאות הצפייה. "כשבכאן החליטו שהם יוצאים ומפסיקים לשלם לוועדת המדרוג, זו הפסיקה לפרסם את נתוני הצפייה שלהם וזה בדיוק מה שהם רצו. שיפסיקו לדבר על נתוני הצפייה הנמוכים. התאגיד מסדר לעצמו את הרייטינג בניסיון לעשות פוטושופ לנתוני האמת". לדבריו, החזרת הנושא לסדר היום ופרסום המכרז נובע מכך שהוועדה חזרה לפני כמה חודשים לפרסם את הנתונים.

מנכ"ל תאגיד כאן, אלדד קובלנץ. ניב אהרונסון
הרצפה עקומה? מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ/ניב אהרונסון

"במאקו טי וי ובבית האח הגדול צפו 25 מיליון. זה מגוחך"

"חברות ענק כמו נילסן וקנטאר שוברות את הראש במשך שנים איך עושים את זה, אז ספק ישראלי אנונימי יוכל דווקא הוא להצליח במשימה?"

לפי גורם בענף המדידה, הקשיים במדידה "אחודה" (משותפת) לכל המסכים (טלוויזיה ודיגיטל) היא מורכבת עד בלתי אפשרית. "חברות ענק כמו נילסן וקנטאר שוברות את הראש במשך שנים איך עושים את זה, אז ספק ישראלי אנונימי יוכל דווקא הוא להצליח במשימה?". לדבריו הקושי מתחיל ראשית בדילוגים ביוטיוב (ערוץ מרכזי בו עושים בכאן שימוש). כאשר כל דילוג או יציאה בשל פרסומת, נספרת כצפייה. לדבריו, "גם קשת ורשת יכולות להגיד שבאתרים שלהם צפו ולהוסיף לרייטינג היומי מיליוני צפיות. בזמנו, דיווחו בתאגיד שבסדרות המצליחות 'טהרן' ו'שעת נעילה' צפו 16 מיליון צופים. אם ככה, במאקו טי וי ובבית האח הגדול צפו 25 מיליון. זה מגוחך".

בהקשר זה ראוי לציין שגם בשיטת המדידה הנהוגה בישראל, זו של קנטאר, יש לא מעט חסרונות: מדידת הצפייה בדיגיטל שאכן הופכת למרכזית יותר ויותר, עדיין בחיתוליה. גם הרזולוציה במדידת החשיפה לפיפל מיטר בעייתית, שכן אי אפשר באמת לדעת מי וכמה צפו באמת במסך. בעיה נוספת קשורה לדומיננטיות המסחרית של קשת ורשת בוועדה והאינטרס הברור שיש להן בקיומה, לצורכי עבודה מול המפרסמים.

ביקורת נוספת נוגעת גם בכסף הציבורי שיושקע בנושא. לפי הגורם, "בתאגיד ישלמו לספק הנבחר ולמעשה יקימו ועדה חדשה במימון ציבורי, כשהמטרה היא אפילו לא לקרוץ למפרסמים - אלא כדי להאדיר את מנהליו. השיקול המרכזי פה הוא אגו. יש שיטה שמקובלת בכל העולם. יש לה חסרונות, הא לא מושלמת, אבל היא מקובלת. כל הכבוד לתאגיד שיש לו שתי תוכניות מצליחות עם 5-6% צפייה שנתיים, אבל צריך לזכור שיש להם תקציב של 780 מיליון שקל בשנה. התוצאות הן בוודאי טובות יותר מרשות השידור אבל רחוקות מנתונים של שידורים ציבוריים מצליחים בעולם".

קופה ראשית עונה 3. כאן 11,
הצלחה, אבל לא מספיקה. "קופה ראשית"/כאן 11

כאן: "התקף פאניקה של קשת ורשת"

כאן: "התקף הפאניקה של הוועדה למדרוג ובראשה מנכ"ל שנבחר בדיל במחשכים, כדי לשרת את האינטרסים של קשת ורשת, מעיד בעיקר על היסטריה מחשיפת נתוני האמת"

מרוני ארן, מנכ"ל הוועדה למידרוג, נמסר בתגובה: "לא במקרה בכל אחת ממדינות העולם המערבי קיימת ועדת מידרוג אחת, הממומנת על ידי כל הגורמים בתעשייה: מפרסמים, פרסומאים וערוצי הטלוויזיה. שיטה זו מוודאת שנתוני הצפייה המתפרסמים הינם מבוקרים, אמינים ומקובלים על כולם. הרעיון שערוץ טלוויזיה ציבורי מזמין נתונים משלו, לא מתקבל על הדעת מה גם שמרבית הנתונים הנדרשים במכרז, כבר קיימים בוועדה למידרוג.

"בעת שהיה חבר בוועדה למדרוג שילם התאגיד רק 50% מהתשלום שחל על רשת, קשת ואף ערוץ 10. כל דרישות התאגיד להרחיב את המדידה לדיגיטל ואף לרדיו נענו ברצון על ידי שאר חברי הוועדה. למרות זאת בחר תאגיד השידור לפרוש וכעת הוא יוצא במכרז מיותר שכולו בזבוז כספי ציבור".

מכאן נמסר בתגובה: "התקף הפאניקה של הוועדה למדרוג ובראשה מנכ"ל שנבחר בדיל במחשכים, כדי לשרת את האינטרסים של קשת ורשת, מעיד בעיקר על היסטריה מחשיפת נתוני האמת: מדידת תוכן משולבת בדיגיטל ובטלוויזיה יחד עם והאזנה לרדיו. המכרז אליו יצא התאגיד ילווה בגורמי חוץ מקצועיים בעלי שם ובניגוד לעבר לא יסתמך על מדידה ארכאית, המדירה מגזרים שלמים ומתבססת על 700 משפחות בלבד ואך ורק במכשיר העתיק בסלון. כאן גאים להביא את הבשורה, העולם מתקדם וכל גוף מדיה המכבד עצמו מוזמן ולהצטרף למהפכה לחקר האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully