וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשת מרוצים, בקשת זועמים: ארבע הערות על קיצור החדשות

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 12:06

ההחלטה של הרשות השנייה לקצר בשני שלבים בחצי שעה את מהדורת החדשות הייתה צפויה. זה לא הופך אותה לפחות דרמטית, בעיקר עבור קשת, שאומדן ההפסדים שלה בעקבות המהלך עשוי להגיע למיליונים. ובכל זאת, למה שווה להמתין קצת לפני שנפרדים | פרשנות

לאחר שבועות של דיונים, מועצת הרשות השנייה החליטה בסוף השבוע על קיצורן של מהדורות החדשות בטלוויזיה, זאת על אף התנגדות קשת ורשת. בשלב הראשון המהדורות יקוצרו ב-9 בינואר עד השעה 21:15, ובשלב השני, ב-1 באפריל יקוצרו עד לשעה 21:00. ההחלטה לקצר, לפחות באופן רשמי, נבעה ממחאת רשת נרחבת בנושא, ומירידה בנתוני הצפייה במהדורות.

יונית לוי, חדשות 12. קשת 12, צילום מסך
עוד לא נאמרה המילה האחרונה. יונית לוי/צילום מסך, קשת 12

1) ההחלטה אכן פוליטית?

העובדה שרוב גורף של נציגי הציבור בדירקטוריונים של חברות החדשות תמכו בקיצור מלמדת אף היא משהו על האינטרס הציבורי בהתנעת המהלך

אם מקשיבים לקמפיין שמריצה בחודשים האחרונים חדשות 12, מאחורי ההחלטה שהובילה יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב מסתתרים מניעים פוליטיים, הראשון בהם הוא להיטיב עם ערוץ 14 (לשעבר 20). בחדשות 12 סבורים כי המיתוג של הערוץ כחדשותי יחד עם עיתוי ההחלטה, מטרתו להניע צופים "מעורבים פוליטית" לעבור ב-21:00 למקום היחיד שיציג להם עוד ועוד חדשות. לוואלה! ברנז'ה נודע אף כי במצגת פנימית שהוצגה לרשות במהלך הדיונים לקראת ההחלטה, ערוץ 14 - אז עוד טרם עלייתו לשידור - הוצג כאיום של ממש.

זו לא טענה בלתי סבירה. ברקורד של שמאלוב לא מעט החלטות שנראה שמקורן בסביבת ראש הממשלה הקודם נתניהו. שמאלוב הייתה בזמנו בעד סגירת ערוץ 10 (אינטרס ישיר של נתניהו, שעם פרסום תמלילי החקירות במשפטו התברר גם כאג'נדה של ממש); שמאלוב היא זו שפטרה את ערוץ 20 מלעסוק במורשת, תחילה דרך המנדט לשדר חדשות וכעת המעבר לאפיק 14 האטרקטיבי שאירע במשמרת שלה. נזכיר כי שמאלוב נותרה במועצה הרבה אחרי השר איוב קרא שפוטר וגם הרוח הגבית שקיבל הקמפיין לקיצור המהדורה מישראל היום לא ממש עוזר לטיעוניה כי מדובר בהחלטה מקצועית טהורה.

עם זאת, ההערכה הסבירה יותר היא שלמרות הקמפיין האגרסיבי של חדשות 12, המציאות פשוטה הרבה יותר וכי שמאלוב רצתה לרשום הישג על שמה בישורת האחרונה של הקדנציה, דקה לפני שהיא נוטשת את הזירה. העובדה שרוב גורף של נציגי הציבור בדירקטוריונים של חברות החדשות תמכו בקיצור מלמדת אף היא משהו על האינטרס הציבורי בהתנעת המהלך.

אבי ניר תמי רווה. יוסי אלוני,
הפסדים של מיליונים. יו"ר דירקטוריון חדשות 12 תמי רוה ומנכ"ל קשת אבי ניר/יוסי אלוני

2) המנצחים והמפסידים

למרות החציון הקשה של חברות החדשות בערוצים המסחריים והירידה העקבית בצפייה, חדשות 12 שומרת באופן מובהק על הובלה בקרב הקהל מול המתחרים. זו גם הסיבה שכל דקת צפייה בה שווה לחברת האם קשת הרבה יותר כסף. מנגד, לרשת משתלם להיכנס כמה שיותר מוקדם לתוכניות הפריים של אחרי החדשות. הן אולי יקרות יותר להפקה, אבל ההפסד בהן מול המתחרים קטן יותר. זה עד כדי כך פשוט: חדשות 12 מביאה צופים לפריים טיים, וחדשות 13 לא.

גם בערוץ 14 לא ממש פתחו שמפניה ביום חמישי, ולפחות למראית עין אף הביעו הסתייגות רשמית מהאופן בו הרשות "התערבה התערבות מיותרת בשיקולים מקצועיים של גופי השידור. במקום לעסוק בסיוע לערוצים, אחרי הנזקים שספגו בתקופת הקורונה, בוחרת הרשות השניה להחליף את מנהלי התוכן ולקבוע את לוח השידורים". ייתכן שגם בו מבינים כי הישועה לא תגיע מצופי חדשות 12.

כך או כך, מהלך לקיצור משנה גם את כלל יחסי הכוחות בערב הצפייה. עבור קשת מדובר בהחלטה ששוויה עשרות מיליוני שקלים בשנה. עבור רשת, ההפסד יחול רק בשלב השני - מה שמעביר לשאלה הבאה.

חברת הכנסת יוליה שמאלוב בכנס למען שוויון בין המינים למען הילדים, פברואר 2011. עומר מירון
אקורד סיום הוגן או לחץ פוליטי? יו"ר הרשות יוליה שמאלוב/עומר מירון

3) האם ההחלטה חלוטה?

עדיין לא ברור מי יחליף את שמאלוב. במצב כזה, הקלפים נפתחים מחדש, ומספיקה החלטה שלא להחליט או להקפיא, כדי לאתחל את הדברים מחדש

ממש לא. למרות מורת הרוח והיחס הרשמי של חברות החדשות להחלטה כמים שכבר נשפכו, גם בקשת (שהתנגדה לכל סוג של קיצור) וגם ברשת (שהסכימה לקיצור של רבע שעה), בונים על תרחישים בהם פעימת הקיצור השנייה, המיועדת לאפריל, כלל לא תצא אל הפועל. דווקא פניה לבג"ץ לא נתפסת כצעד מועיל עבורן, בין היתר משום שלפי החוק הרשות פעלה מתוקף המנדט שיש לה, ורק השיבה את המצב לקדמותו. אז מה כן? ראשית, יו"ר הרשות שמאלוב אמורה לסיים את תפקידה בקרוב, ועדיין לא ברור מי יהיה מחליפה. במצב כזה, הקלפים נפתחים מחדש, ומספיקה החלטה שלא להחליט או להקפיא, כדי לאתחל את הדברים מחדש.

ככלל, גם בחדשות 12 וגם ב-13 לא מוציאים עדיין מהארון את הנשק האולטימטיבי בדעת הקהל - האיום בקיצוצי עיתונאים. זאת ככל הנראה גם משום שתקציב 2022 שלהן כבר אושר, וגם משום שכרגע יהיה קשה לשכנע את הצופים שחסרונה של כתבת טיפים על צינון או השוואת מחירי מנות חמות יפגע בחופש העיתונות.

בנוסף, תקציב החברות לא עלה למרות שאורך המהדורה עלה מאז 2019 (כזכור, האישור הראשוני ניתן בעקבות האירועים הביטחוניים והוארך בצל מערכות הבחירות). ברשת הוא אף קוצץ, ובמקביל הפרה פריים אף התארך. יהיה קשה לשכנע מדוע כעת נדרשים קיצוצים.

מבחינת לא מעט גורמים בחברות החדשות בשני הערוצים, המהדורה קוצרה ברבע שעה, וכך זה עתיד להישאר.

ערוץ 14. יח"צ,
לא בונים על הצופים. ערוץ 14/יח"צ

4) תקדים שיטת השקשוקה

ולבסוף, להלן אפשרות לא בלתי סבירה שכבר נוסתה בעבר: ייתכן שבחדשות 12 שוקדים כבר עכשיו על סדרת כתבות/מגזין חדש שימותג באופן נפרד ממהדורות חברות החדשות, יספרו בנפרד ברבע השעה האחרונה והנצפית של המהדורה - אבל יתבססו על תקציב החברה.

התקדים עליו ישענו בחברות יהיו פרקי המגזין של ערוץ 10 ז"ל ("אנליסט", "ברקוד", "שיטת השקשוקה" ודומיהן) שקידמו את אג'נדת ה"ערוץ הרזה", קיבלו את אישור הרשות, ולמעשה המשיכו את המהדורה עם כותרת אחרת בשינוי אדרת. להיות רגולטורית בלי, ומהותית עם. במילה אחת: ישראבלוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully