וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות 13 מנסה להמציא את עצמה מחדש. שינוי חלון הראווה לא יספיק

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 19:27

המהלך להעברת תמר איש שלום מתפקידה והפיכת הילה קורח למגישת המהדורה המרכזית, גם אם יצליח - רחוק מלהספיק. השאלה המרכזית כיום היא האם ההנהלה לא מחפשת את המטבע מתחת לפנס. ובכל מקרה, חדשות 10 מתו מזמן, ונקברו השבוע רשמית | פרשנות

מאחורי המספרים מסתתרת אמת זוהרת עוד פחות. הטלטלה האחרונה בחילופי המגישות קוברת באופן רשמי וסופי את המותג חדשות 10

עבור מי שעוקב אחר מדורי התקשורת, או סתם בעל שכל ישר, זו הייתה ההפתעה הפחות מפתיעה של 2021 בואכה 2022: חדשות 13 הודיעה רשמית, בהודעה מסודרת (ומכובסת כמיטב המסורת באירועים כאלו), על העברתה של מגישת המהדורה המרכזית ב-11 שנים האחרונות תמר איש שלום מתפקידה, על שיבוצה מחדש על כיסא מגישת חדשות השבת, והצבתה של הילה קורח, מגישת חדשות השבת הנוכחית, במקומה לצד אודי סגל. ההצרחה הזו אינה מקרית. קורח מציגה בשנה וחצי מאז נכנסת למשבצת השבת נתוני צפייה יפים מול המתחרים, זאת בעוד המהדורה היומית, ספינת הדגל שאליה נושאת החברה עיניים, מדשדשת מאז המיזוג בפערים עצומים, כאשר השנה רשמה כמה ימי שפל חסרי תקדים, ונצמדה ברייטינג אפילו למהדורת כאן 11.

אבל מאחורי המספרים מסתתרת אמת זוהרת עוד פחות. הטלטלה האחרונה בחילופי המגישות קוברת באופן רשמי וסופי את המותג חדשות 10, שהיה עד לפני המיזוג עם רשת אולי היתרון העיתונאי היחסי - בוודאי הפסיכולוגי - היחיד של החברה. חיצונית - הפנים של המהדורה עתה הם אודי סגל שצמח בחדשות 2 וקורח שצמחה ברשת בערוץ 2, ומהותית, וחשוב הרבה יותר - בעיניי רבים גם ערכי הליבה העיתונאיים שהיו מזוהים עם חדשות 10 הלכו ונעלמו בשנתיים האחרונות.

מהדורת השבת חדשות 13 הילה קורח. חדשות 13, צילום מסך
פחות קורקטית ויותר "אנושית". קורח/צילום מסך, חדשות 13

אף טאלנט בכיר לא חצה את הכביש

משהו בשילוב הכוחות סגל-איש שלום לא הצליח לייצר את הסינרגיה המובטחת, ואפילו לא הצליח לבלום את הירידה. שואו לא היה שם

גורמים בכירים בחדשות 13 יודעים לספר כי הכיסא של איש שלום מתנדנד כבר תקופה ארוכה. למעשה, כבר מיד אחרי המיזוג, בתחילת 2019, אפילו עוד לפני ההדחה הדרמטית של מנכ"ל החברה אז גולן יוכפז, האיש החזק ברשת, נדב טופולסקי (נציגו של בעל השליטה לן בלווטניק, שהגיע כדי לסגור את עסקת המיזוג עם רשת ונשאר בתפקיד היו"ר), ניסה להוביל שורת מהלכים לשינויים במהדורה, כולל בעמדות ההגשה. סביב העניין הזה חלו חלק מחילוקי הדעות בין יוכפז לבין טופולסקי.

לפי הגורמים, טופולסקי, שבזמן שבוצע גל קיצוצים חסר תקדים בחברה ניסה יחד עם הנהלת רשת לגייס לחדשות 13 בסכומי עתק את עודד בן עמי, עמית סגל ודני קושמרו, האמין שברגע שתתפנה משבצת הגשה, קושמרו או קרן מרציאנו יתפתו לערוק אליה. הוא כמובן טעה. וכך, לאחר כניסתו של ישראל טויטו לתפקיד המנכ"ל, הוחלט להביא כמגיש לצידה של איש שלום את אודי סגל, שעוד קודם למיזוג ערק מערוץ 2 לרשת. מלבדו, אף טאלנט בכיר לא חצה את הכביש.

בחדשות 13 ניסו אז לספר סיפור על "חדשנות" ו"המצאה מחדש" של מהדורת החדשות באמצעות הגשה זוגית, על "שואו טלוויזיוני", אבל המציאות הייתה (מעט) שונה. הרייטינג של המהדורה רק המשיך לדעוך (לא רק בגלל התנהלות רשת וחדשות 13), והפך לנמוך יותר ויותר. משהו בשילוב הכוחות סגל-איש שלום לא הצליח לייצר את הסינרגיה המובטחת, ואפילו לא הצליח לבלום את הירידה. שואו לא היה שם.

אודי סגל ותמר איש-שלום, מגישי המהדורה המרכזית של חדשות 13. רונן אקרמן,
שואו לא היה שם. סגל ואיש שלום/רונן אקרמן

טלטלות לא טובות לעיתונות

דווקא האיחוד עם רשת, שהיה בעל פוטנציאל להעניק יציבות ואופק לאנשי החברה – הפך חרב פיפיות נגדה

ועוד דבר שנציגי בעלי השליטה ברשת והנהלת החדשות התקשו להבין - תעשיית החדשות, בוודאי זו בטלוויזיה, ועוד יותר בעידן השברירי שבו הצפייה בברודקאסט נחלשת בעקביות והפלטפורמה מאבדת מידי יום עוד ועוד צופים לטובת הסטרימינג והפושים - דורשות יציבות, אורך רוח ושקיפות כלפי עובדיה.

היא צריכה לספק שקט תעשייתי לעיתונאיה, וגב עריכתי חזק ונחוש, כדי שאלה יצליחו לפעול מקצועית באופן מיטבי, להביא הישגים עיתונאיים ולייצר יצירתיות. כאשר במהלך שנתיים עסוקים נציגי בעלי הבית בעריפת ראשים, חילופי מנכ"לים (שלושה בתוך כשנתיים), קיצוצים, מינויים והנחתות - קשה מאד להביא הישגים עיתונאיים בולטים. חברת חדשות היא לא עסק רגיל שאפשר לטלטל. זה לא טוב לעיתונות וזה לא טוב לעיתונאים.

אנשי חדשות 10 פעלו כמעט מרגע הקמת החברה, ובייחוד בשנים שקדמו למיזוג עם רשת, תחת קרקע כלכלית בוערת, אבל זכו תמיד לגיבוי מבעלי הבית ומהנהלת ערוץ האם, ערוץ 10. ספק אם משהו מכל אלו קיים בגלגול החדש של החברה. אז, מתוך הקושי ההוא, ובזכות ניהול שמייצר לכידות אנושית וזהות "אנדרדוגית" עיתונאית בחברה, הצליחה חדשות 10 ליצור תוכן חדשותי עם מילת הקסם החמקמקה "בידול" מול המתחרים בערוץ 2. דווקא האיחוד עם רשת, שהיה בעל פוטנציאל להעניק יציבות ואופק לאנשי החברה - הפך חרב פיפיות נגדה.

אבירם אלעד במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שינויים קוסמטיים לא יספיקו. המנכ"ל אלעד/פלאש 90, יונתן זינדל

הטרגדיה הכפולה של חדשות 13

בחברת החדשות רואים בצעד משמעותי הרבה יותר מהחלפת מגישה, וטוענים שמדובר באלטרנטיבה לדמות החדשותית הרצינית וחמורת הסבר בסגנון יונית או תמר שהתקבעה כאן בשני העשורים האחרונים

השאלה המרכזית הנוגעת לחדשות 13 כיום היא האם ההנהלה לא מחפשת את המטבע מתחת לפנס, ובמקום לעשות חשיבה מעמיקה מה נכון וטוב לחברה ומה יוציא אותה סוף סוף מהמשבר שאליו נקלעה, מתרכזת בצעדים פחות משמעותיים, כמו החלפת איש שלום בקורח. בחברת החדשות יצטרכו מהר מאד להפנים שהבעיה היא לא תמר איש שלום (שדווקא הציגה לפני כניסתה לתפקיד רקורד עיתונאי לא מבוטל) והפתרון לא יגיע מהילה קורח (שלמרות יכולותיה, איננה בעלת רקורד כזה, עדיין). הבעיה היא שהגוף הזה שנקרא חברת חדשות איבד את הבסיס העיתונאי המוצק שלו ואת הבידול שהיה משמעותי כל כך בעבר.

אבל אולי דווקא זה מה שבחדשות 13 מחפשים? בחברת החדשות רואים בצעד משמעותי הרבה יותר מהחלפת מגישה וטוענים כי הם לא בונים על כך שהרייטינג יעלה מידית, אם בכלל. לדברי גורמים בחברה מדובר באמירה כפולה: הן באמירה עצמה המשדרת רענון שורות ורוחות של שינוי, והן באלטרנטיבה לדמות החדשותית הרצינית וחמורת הסבר בסגנון יונית או תמר שהתקבעה כאן בשני העשורים האחרונים - והמעבר ברוח התקופה לאישיות יותר משוחררת, פחות קורקטית ויותר "אנושית". האם האופי של קורח מלמד במשהו על הזהות החדשה שבערוץ מנסים לגבש? לא בטוח עדיין שאפילו להם יש תשובה לשאלה.

באופן אירוני, דווקא בחדשות 12 מנסים בחודשים האחרונים בעקביות להידמות למה שהיתה חדשות 10 בעבר ומנסים להעניק ערך מוסף לצופים עם סדרות מעמיקות וחברתיות כמו אלו של אוהד חמו על החברה הערבית, יאיר שרקי על העולם החרדי, או זו הנוכחית של יונה לייבזון על משבר האקלים. זו טרגדיה כפולה עבור חדשות 13, שכן גם הפתרון הזה נלקח לגמרי ממנה.

סוד גלוי ברשת 13 הוא שהאיש שאומר את המילה הראשונה וקובע גם התחתונה הוא היו"ר נדב טופולסקי. במובן הזה, אחרי לא מעט טלטלות, גם בעל הבית, לן בלווטניק, יאלץ להפנים את המציאות (אם הכוונה שלו היא אכן להפעיל חברת חדשות חופשית, מקצועית והישגית) - למעלה משנתיים מאז שבלווטניק ונציגיו נכנסו לרשת ברוח סערה, והשינויים הדרמטיים שהובילו בחברת החדשות לא רק שלא שיפרו את מצבה אלא החזירו אותה הרבה לאחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully