הקרב על הסיפור: "תחקיר" ראש המוסד והדיילת היה אצל המתחרים - ולא פורסם

התחקיר של דרוקר על הסודות שחשף לכאורה יוסי כהן במהלך רומן שקיים השיג רייטינג פנומנלי, והעלה מחדש את שאלת צנעת הפרט מול הערך העיתונאי. לוואלה! ברנז'ה נודע כי גם בחדשות 12 וב"עובדה" היו ניסיונות לאמת את החומרים - ולבסוף הוחלט שלא לפרסמם

23/12/2021
כמעט באופן פבלובי, אחרי השידור עלתה ברשתות מיד השאלה העיתונאית: האם באמת מדובר במידע בעל ערך עיתונאי משמעותי, או בחומרים צהובים גרידא שנתלים על האילן הבטחוני כשהמטרה מאחורי השידור היא רייטינג וכוונות פוליטיות כחלק מהמלחמות הידועות ימין-שמאל

ביום שלישי השבוע זכתה תכנית "המקור" ברשת 13 לרייטינג מרשים, היסטורי ממש של 14.8% צפייה. מדובר בנתון הגבוה ביותר לתוכנית מאז מיזוג ערוץ עשר עם רשת לפני כשנתיים, אבל גם בקשת היו חותמים על נתון כזה, בוודאי לתוכנית שאיננה ריאליטי.

הסיבה להישג נטועה כמובן באופי התחקיר, או למעשה הראיון - שכלל את כל צלעות המשולש הטלוויזיוני האולטימטיבי: סקס, פוליטיקה וסודות ביטחוניים. ובקצרה: לפי התחקיר, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ניל רומן עם אישה נשואה, ונתפס כשהוא חושף בפניה ובפני בעלה לשעבר סודות מדינה לכאורה.

כמעט באופן פבלובי, אחרי השידור עלתה ברשתות מיד השאלה העיתונאית: האם באמת מדובר במידע בעל ערך עיתונאי משמעותי, או בחומרים צהובים גרידא שנתלים על האילן הבטחוני כשהמטרה מאחורי השידור היא רייטינג וכוונות פוליטיות כחלק מהמלחמות הידועות ימין-שמאל.

על השאלה הזו קשה להשיב, אך מבקר הטלוויזיה של וואלה! תרבות עמית סלונים סיכם למחרת את הנושא היטב: "התחקיר של דרוקר התבסס על עדות אחת של "מקור" שהצליח להיות אמין ומשכנע. לב התחקיר צהוב לחלוטין. ראש המוסד מפלרטט בגמלוניות ראויה לציון עם דיילת אוויר, ובאוסף של הודעות וואטסאפ מביכות מנסה לפתח איתה מערכת יחסים אל מול עיניו החשדניות (בצדק) של בעלה... ההצדקה לשידור התחקיר נעוצה בכך שמי שהיה ראש המוסד, ולא פוסל אפשרות של ריצה לראשות הממשלה בעתיד, נתפס כשהוא חושף סודות מדינה לכאורה במטרה לתפוס זיון. סליחה, אין דרך יפה יותר לכתוב את זה... התנהלות הבעייתית שלו, בלשון המעטה, בפרשת הדיילת הייתה חייבת להיחשף - וטוב עשו רשת 13 ומערכת "המקור" שהחליטו לשדר את התחקיר, למרות אי הנעימות הכרוכה בדבר".

היו בקשר עם שיקר (ל'). חדשות 12 ביולי(צילום: צילום מסך, צילום מסך)

בחדשות 12 היו בקשר עם שיקר

הידיעה בחדשות 12 כללה אינסרט קצר של אותו גיא שיקר (הגרוש, העד המרכזי והיחיד), בו נכללות טענותיו כי פוטר בשל הקשר של כהן עם גרושתו. מדובר בחומר הרבה פחות חזק ממה שדרוקר השיג, בוודאי מבחינה טלוויזיונית – עם מרואיין חשוף מול מצלמה ועם כל התכתובות

אלא שכעת מקבל הסיפור תפנית, ומתברר כי ייתכן שהתכתובות והחומרים שפרסם דרוקר דווקא הגיעו לידיי המתחרים בקשת - ואלו בחרו שלא לפרסמם, כך לפחות על פי טענות. כדי להבין את רצף האירועים יש לחזור כמה חודשים לאחור. ב-19/7 השנה מהדורת חדשות 13 נפתחה במידע דרמטי מפי דרוקר. לפי הידיעה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בודק תלונה שהתקבלה בעניין קשר בעל היבטים פליליים של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן עם דיילת לה מסר מידע מסווג.

אגב, בידיעת פולו ביקורתית שפרסם אז אודותיו בגלובס אבישי גרינצייג, דרוקר רמז לחומרים והבהיר כי "לא היינו מפרסמים את קיום התלונה אם לא היה לנו תחקיר משלנו שמאשר את הפרטים הבאים: 1. יש דיילת. 2. יש 'קשר קרוב' בן שנתיים וחצי לפחות. 3. הועברו פרטים רבים בניגוד לכללי ביטחון מידע בסיסיים, חלקם לכאורה מאוד בעייתיים. מאחורי העובדות הללו אני עומד עצמאית ללא קשר לתלונה וזה נאמר בדיווח הראשוני. עם תלונה או בלעדיה".

חזרה למתחרים. בעקבות הפרסום הראשוני של דרוקר ביולי, בחדשות 12 פרסמו במהדורה המרכזית "שיחה ראשונה עם ל' - עובד לשעבר בחברת השקעות גדולה, שטוען כי פוטר בשל הקשר החריג בין גרושתו לבין ראש המוסד לשעבר יוסי כהן. בשיחה עם מערכת N12 טען ל': "זהבית כהן, גיסתו של יוסי ובעלת השליטה בחברה שבה עבד, ידעה על הקשר החריג בינו לבין אשתי".

הידיעה כללה אינסרט קצר (שיחה טלפונית) של אותו גיא שיקר (הגרוש, העד המרכזי והיחיד), בו נכללות טענותיו כי פוטר בשל הקשר של כהן עם גרושתו. מדובר בחומר הרבה פחות חזק ממה שדרוקר השיג, בוודאי מבחינה טלוויזיונית - עם מרואיין חשוף מול מצלמה ועם כל התכתובות.

ואכן, משהתברר כי בחדשות 12 כבר היו בקשר עם שיקר, גורמים רבים תהו השבוע למה שיבחר בריאיון אצל דרוקר אם הוא יכול היה לקבל רייטינג כפול בערוץ המתחרה.

הברקה או שאריות. דרוקר וכהן(צילום: מערכת וואלה!, צילום מסך, מארק ישראל סאלם)

ענייני הרומן פחות חשובים לפרסום

חשוב להבין שבסיפור הזה אין אמת אחת גורפת: נושא מסוים יכול להגיע למספר מערכות, להיבדק מתוך מטרה להגיע לאייטם בשל ובעל ערך עיתונאי – ולבסוף ליפול מסיבות רבות

לוואלה! ברנז'ה נודע כי בחדשות 12 דווקא הכירו את החומרים, וחשבו אז שענייני הרומן פחות חשובים לפרסום, והטענה על הפיטורים לעומת זאת כן. עם זאת, למרות שבחדשות 12 היו במגעים ודיאלוג עם שיקר, בשום שלב לא עלה על הפרק ראיון או תוכנית בפורמט ששידר לבסוף דרוקר - שהביא לראשונה את הבעל הנבגד מול מצלמה, עם תכתובות מפורטות על אופי הקשר והפרטים שחשף כהן במהלכו.

לוואלה! ברנז'ה נודע עוד כי גם בתוכנית התחקירים "עובדה" הכירו את החומרים, ואף נעשו מאמצים לאמת אותם, ואולם לבסוף הוחלט שלא להמשיך ולקדם את הנושא, בין היתר משיקולים עיתונאיים לגיטימיים. עוד יצויין כי החומרים ששידר דרוקר ראויים לדיון, אך בהחלטה של דרוקר למסגר כך אותו - בראיון מקיף ומלא מול מצלמה - ישנו פער והוא לגיטימי.

חשוב להבין שבסיפור הזה אין אמת אחת גורפת: נושא מסוים יכול להגיע למספר מערכות, להיבדק מתוך מטרה להגיע לאייטם בשל ובעל ערך עיתונאי - ולבסוף ליפול מסיבות רבות. בהקשר זה מעניין להיזכר כי לפני 4 שנים בדיוק נחשף בוואלה! ברנז'ה כי חדשות 12 (אז "החדשות") שילמו למקור סכום בסדר גודל של 15,000 דולר עבור הקלטות בנו של ראש הממשלה אז יאיר נתניהו מסייר במועדוני חשפניות עם בנו של איש העסקים קובי מימון. למרות הביקורת על היות החומרים צהובים, ב"החדשות" הצדיקו אז את המהלך בין היתר בשל חשיבותו הציבורית אמרו אז כי "המניע של המקור לא היה כספי". כעת נראה כי מדובר בשינוי של 180 מעלות מההחלטה ההיא כשהמשמעות הציבורית לכל הפחות לא פחותה, או כפי שהגדיר זאת עיתונאי בכיר "יאיר נתניהו זה אפילו לא היה רכילות. זה היה פורנו".

תגובות

מרביב דרוקר נמסר בתגובה: "למרות בקשותיי העיתונאי לא הסכים ליצור קשר עם העיתונאים שניסו לשכנע את שיקר להתראיין. בקשותיהם מתועדות היטב והן, כמובן, לגיטימיות. מה שלא לגיטימי זה להגיד שלא רצית, אחרי שלא השגת ואז לשגר גרסה אנונימית לעיתונאי, שלא מוכן לעשות את עבודתו".

מ"עובדה" ומחדשות 12 לא התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully