וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באור ולא בצל: סיקור פרשת אסי עזר חשף את האינטרסים האמיתיים בתקשורת

עודכן לאחרונה: 6.1.2022 / 11:50

שנים אחרי אירועי דודו טופז, בערוץ החזק בישראל נאלצו להתמודד עם אירוע שאם יתגלגל עשוי להשפיע על המסך | הפרסום הוביל גם את ידיעות אחרונות ל"דילמת אסי": האם ליירט את האויבת קשת או את המתחרים בוואלה! | ומה יבחר לעשות אבי ניר | טור אורח

מי שמנחה את תוכניות הדגל של קשת 12 (מ"הכוכב הבא" ועד "נינג'ה ישראל") אחראי גם לדרמה המצליחה ביותר של הערוץ ("להיות איתה") כך שניתן לומר בביטחון שפניו מזוהות עם הערוץ לא פחות מאלה של יונית לוי

ערב לפני פרסום עדותו החמורה והמצולמת של השחקן יהודה נהרי נגד איש התקשורת והיוצר אסי עזר ב"וואלה תרבות" אתמול (רביעי), עזר סיפק ראיון יציאה מהארון מרגש עם אחד ממתמודדי הריאליטי "נינג'ה ישראל" בקשת 12. הראיון ששודר בפריים-טיים המאוחר כמעין "ספיישל", הוא נקודת פתיחה טובה להתייחסות אל הפרשה המורכבת והכואבת הזאת, בוודאי שמבחינה תקשורתית.

מאז שיצא בעצמו מהארון בראיון למוסף "7 ימים" בשנת 2005, עזר הלך ומיצב את עצמו לא רק כהומו המוכר והאהוב ביותר בישראל, אלא אחד מאנשי התקשורת הפופולריים והמצליחים של העשור האחרון, מי שמנחה באופן עקבי את תוכניות הדגל של קשת 12 (מ"הכוכב הבא" ועד "נינג'ה ישראל") אחראי גם לדרמה המצליחה ביותר של הערוץ ("להיות איתה") כך שניתן לומר בביטחון שפניו מזוהות עם הערוץ לא פחות מאלה של יונית לוי.

מאז התפרסם התחקיר על התקיפות המיניות לכאורה של גל אוחובסקי (על ידי עיתונאית כאן 11 מיכל רבינוביץ' ועמותת "תורנו") לפני כחודשיים, קהילת הלהטב"ק בישראל חווה גל של "מי טו". בין התחקיר על גל אוחובסקי לפרסום העדות על עזר היו גם מספר עדויות קשות על איתי פנקס, שהתפרסמו באתר ynet (שהובילו לפרישתו מהחיים הציבוריים) ולצידם גם לא מעט פוסטים של מפורסמים גאים על הטרדות מיניות שעברו שנותרו בעילום שם (זכור במיוחד הפוסט של הזמר חן אהרוני). לפני שאגיע לסיקור התקשורתי של הנושא שהוא סבוך ומעניין בפני עצמו, שווה להתעכב רגע על האופן בו הדמויות הבולטות בקהילה הגאה (מונח די מאוס אך כזה שעדיין לא נמצא לו תחליף ראוי), הגיבו לפרשות אלה. יודעים מה? על הדרך בה עזר התייחס לעדויות.

אסי עזר. ראובן קסטרו
קופת שרצים. אסי עזר/ראובן קסטרו

מחיר החשיפה האישית

מבלי להיכנס לקונספירציות אגיד שההתנהגות הזאת של עזר היא בעיקר דוגמה לאופורטוניזם הבלתי נסבל שהשתלט על אנשי תקשורת ישראלים רבים

בשונה מאנשי תקשורת אחרים שמנסים להפריד בין חייהם האישיים והמקצועיים, עזר הקפיד מאז ומעולם לשתף את הקהל גם בפרטים הקטנים והשוליים ביותר. בהתאם, גם סביב סוגיית היציאה מהארון עזר מעולם לא חסך פרטים. כבר ב-2010 כאשר יצר את הסרט התיעודי "אמא, אבא, יש לי משהו לספר לכם" ששודר בקשת 12, עזר חיבר בין היציאה האישית שלו מהארון לבין פגישה בין הומואים אחרים שסיפרו את חוויותיהם. הזוגיות שלו ושל בעלו אלברט אסקולה היא בין הפומביות והמסוקרות בארץ (לאחרונה אף פרסמו שהתחילו לעבוד על פונדקאות, שיהיה במזל), בין היתר דרך חשבון האינסטגרם הפופולרי שלו והקמפיין שהשניים עושים לחברת ביטוח (בינתיים כבר דווח שהחברה שוקלת להשהות אותו, וזו הכחישה). כאשר לוקחים את המשקל הסגולי העצום של עזר בקהילה הגאה, קשה להבין ואף מכעיס לחשוב שכל תגובתו לסוגיית ההטרדות המיניות בקהילה הסתכמה עד היום ב"תגובה ראויה". דברים שנכתבו בהתייחסות לתגובה הראשונה של גל אוחובסקי להאשמות נגדו.

אנשים ציניים וקונספירטיביים ודאי חושבים שעזר ידע שגם לו יש קופת שרצים לא קטנה ולכן בחר (שלא כהרגלו) לשמור על שקט בנושא. אם אתם עוקבים אחריו באינסטגרם, ידוע לכם שמעטים הנושאים אליהם הוא לא מגיב. מבלי להיכנס לקונספירציות אגיד שההתנהגות הזאת של עזר היא בעיקר דוגמה לאופורטוניזם הבלתי נסבל שהשתלט על אנשי תקשורת ישראלים רבים. מדוע אני קורא להם אופורטוניסטים? הבחירה של אנשים דוגמאת עזר להפוך את חייהם האישיים לחלק מהמותג שלהם היא חכמה ומושכלת, על בסיסה הם מקבלים לפעמים גם מאות אלפי שקלים מחברות שונות שרוצות להופיע בסטוריז שלהם או לקחת את בן הזוג שלהם לצידם בקמפיין. אך כאשר החיים האישיים שלהם נהיים מורכבים, למשל - אדם קרוב אליהם מואשם במעשים מגונים, אז הם מבקשים מאיתנו לקחת צעד אחורה ולהבין שמדובר בדיני נפשות.

עומר מלכה עורך מאקו. יח"צ, באדיבות המצולמים
למרות מסך האם, סיקר בהרחבה. עורך מאקו עומר מלכה/באדיבות המצולמים, יח"צ

המלחמה בקשת גובה מחיר

מאקו, אתר הבית של קשת 12, שהרשים לאחרונה כאשר פרסם עדות קשה נגד גל אוחובסקי (אחד הכותבים הבכירים באתר), העלה פולואו-אפים מהירים לפרסום בוואלה

הדבר רלוונטי גם לתגובות המועטות של הסלבס ואנשי התקשורת שהתפרסמו. השחקנית מיה דגן ואושיית האינסטגרם ניקול ראידמן, חברות של עזר, מיהרו לצאת להגנתו בפלטפורמה החביבה עליהן - אינסטגרם. הן תקפו את התקשורת הצינית (זאת ממנה הן מרוויחות לא רע) והתעלמו לחלוטין מצד חשוב בסיפור - המתלונן יהודה נהרי. כצפוי כולם עוצרים את נשימתם עד לתגובה של שותפתו ליצירה ו(כמעט) לחיים של עזר, רותם סלע, אך אני מהמר שזאת לא תגיע בקרוב ואולי טוב שכך. אני לא מקנא בסלע (כלומר, אני מקנא תמיד בחשבון העו"ש שלה אך לא זה הדיון) בימים אלה, ברור שהצורך להיות שם עבור אחד האנשין הקרובים לה ביותר רב, אך כאישה שמבינה מדיה מצוין, ברור לה שאת התמיכה האוטומטית בחבר היא צריכה לשמור בין השניים ולא לצאת במסר גיבוי פומבי.

הסיקור של כלי התקשורת האחרים את הפרשה מעניין גם כן. ב-24 השעות האחרונות העדות נגד עזר זכתה להתייחסות בכל כלי תקשורת מוביל. מאקו, אתר הבית של קשת 12, שהרשים לאחרונה כאשר פרסם עדות קשה נגד גל אוחובסקי (אחד הכותבים הבכירים באתר), העלה פולואו-אפים מהירים לפרסום בוואלה. כך גם בידיעה של איתי שטרן מהארץ ואפילו באתר ynet של קבוצת ידיעות אחרונות, שם אני מניח שהתלבטו לא מעט לפני הפרסום, מצד אחד - הסיפור לא מוציא טוב את הטאלנט המוביל של קשת - יעד עסקי של הקבוצה בפני עצמו, מצד שני - הדיווח מחייב מתן קרדיט למתחרים הישירים מאבן גבירול. בהמשך, עיתון האם ידיעות אחרונות בחר אף הוא במלחמה הזו על פני האגו, והעניק סיקור לפרשה. גם מהדורות החדשות עסקו בנושא - חדשות 12 (הטוענת לעצמאות עיתונאית מקשת) כצפוי באופן מינורי, ו-13 בהרחבה.

ידיעות אחרונות אסי עזר. צילום מסך, צילום מסך
הבחירה של ידיעות אחרונות. הסיקור בעיתון/צילום מסך, צילום מסך

הדילמה של אבי ניר

לניר אין רק חזון ניהולי, יש לו גם אג'נדה, קשת שלו מזוהה כבר שנים עם הקהילה הגאה ועם ערכים ליברליים

הסיפור של אסי עזר, לפחות במימד התקשורתי, תלוי ברגעים אלה במנכ"ל קשת אבי ניר. ההחלטות שיקבל לגבי המשך התפקוד שלו כטאלנט המוביל של הערוץ, ישפיעו על המשך הקריירה שלו. חשוב לציין, נכון לכתיבת שורות אלה, מלבד העדות של נהרי לא התפרסמו עדויות נוספות נגדו (ברשת 13 התפרסמה ידיעה שולית למדי לפיה מתמודד לשעבר ב"כוכב הבא" טוען שעזר הציע לו לבוא לישון אצלו). יחד עם זאת, העדות של נהרי אינה עדות "רגילה", מדובר בעדות מצולמת בה מתוארת לפרטים התנהגות שגם אם איננה פלילית או שחל עליה חוק התיישנות, לא מתאימה בשום פנים ואופן לאיש תקשורת מוביל. וודאי לא למי שהציב את עצמו ואף נתפס על ידי אחרים כפנים של הקהילה הגאה (אותו מתמודד נינג'ה שיצא מהארון בתחילת הטקסט ציין שעזר היווה עבורו השראה).

אבי ניר הוא גאון תקשורת, ללא אותיות קטנות ובלי כוכביות, הקרדיט להצלחה האדירה של הערוץ אותו הוא מנהל מגיע רובו ככולו לו. לניר אין רק חזון ניהולי, יש לו גם אג'נדה, קשת שלו מזוהה כבר שנים עם הקהילה הגאה ועם ערכים ליברליים. אמנם בצורה צנועה כזאת שלא תפגע בהכנסות מפרסומות, אבל מיזמים כמו ערוץ הגאווה של אתר מאקו מראים בדיוק לאן מכוונים שם. למעשה גם הבחירה בעזר עצמו כפנים המזוהות ביותר עם הערוץ היא מעשה שיש בו אמירה (בהשוואה לגיא זוארץ הכה סטרייט של רשת 13). ויתור על טאלנט חזק שנבנה בערוץ כמו אסי עזר זאת החלטה קשה, אך האם גוף תקשורת שמזוהה כליברלי יכול להתקרנף ברגע שהאג'נדה הזאת לא משרתת אותו? ראשית - ודאי שיכול. שנית - ממש לא בטוח שזה מה שיעשו שם. ההסתכלות הרחבה של ניר על מפת התקשורת לצד אותה אג'נדה ליברלית, יציבו אותו בצומת מורכב - האם ל'נרמל' את הנוכחות של מואשם בהטרדה מינית בפריים טיים או למצוא את הדרך האלגנטית להראות לו את הדרך החוצה (דבר שבקשת יודעים לעשות מצוין).

אם בימים ובשבועות הקרובים, עזר לא יצליח לנקות את שמו בצורה ברורה (חשוב לציין ששמורה לו חזקת חפות כמו לכל אדם), אני נוטה להמר שבקשת יבחרו לא להמשיך איתו כפנים של הערוץ. אבי ניר יודע שאין שום שחקן שערכו עולה על שוויה של הקבוצה כולה, ועל אף ההצלחות הגדולות עליהן עזר חתום (ובוא נודה בזה, גם אם הוא לא כוס המאצ'ה שלי, מדובר במגיש מצוין) עדיף להחליף אותו מאשר ללכלך את השם של קשת. למעשה, הסיפור של עזר מהדהד את הטראומה של דודו טופז ז"ל - הטאלנט הגדול לשעבר של קשת שנהג בשנותיו האחרונות באלימות (על המסך ומחוצה לו) ואת סופו הטראגי כולנו מכירים. קשת יודעת למנף פרובוקצית כשהן מתוכננות (ע"ע תכנית האירוח של אופירה וברקוביץ'), טאלנט מוביל שמואשם בהטרדה מינית זאת לא פרובוקציה שיסכימו להכיל שם, אלא יותר מטען חבלה בתוך הנגמ"ש.

אבי ניר. ג'ף קרביץ,HBO,
ויתור על טאלנט חזק שנבנה בערוץ כמו אסי עזר זאת החלטה קשה. ניר/ג'ף קרביץ,HBO

העולם אינו מיה דגן

אנחנו רחוקים שנות אור מתעשיית התקשורת האמריקאית, בוודאי שמאז פרוץ עידן המי טו. יוצרים כמו ג'וס ווידון, לואי סי.קיי ומגיש CNN כריס קואומו הם רק שלושה שמות שעולים לראש כמי ש׳בוטלו׳ מיד לאחר שהתפרסמו נגדם עדויות בעלות גוון מיני

לסיום, שווה להזכיר גם את ה-Cancel Culture (תרבות הביטול של מפורסמים שסרחו). נכון, יש אכזריות רבה בכך שקריירה יכולה להסתיים במחי עדות קשה אחת אך האם מישהו מכיר דרך טובה יותר להתמודד? אנחנו גם רחוקים שנות אור מתעשיית התקשורת האמריקאית, בוודאי שמאז פרוץ עידן המי טו. יוצרים כמו ג'וס ווידון, לואי סי.קיי ומגיש CNN כריס קואומו הם רק שלושה שמות שעולים לראש כמי ש'בוטלו' מיד לאחר שהתפרסמו נגדם עדויות בעלות גוון מיני (איש איש ומעשיו).

בשונה מ"מיה דגניות" של ישראל, שקופצות להגן על חבריהן ומתעלמות מהקורבנות, מעבר לים קולגות חותכים קשרים בהודעות לתקשורת. רק לפני מספר שבועות הוציאו בנות "סקס והעיר הגדולה" הודעה לפיה הן תומכות במתלוננות נגד השחקן כריס נוט' (מיסטר ביג) והשבוע פורסם כי ההופעה שלו באחד מפרקי הסדרה נגנזה. אז אל תמהרו להתנצל על הביקורת הלגיטמית. בישראל אין 'תרבות ביטול'.

הברנז'ה עסוקה בסיכוי שלהם לעבוד עם כוכב X בעתיד (בהנחה ששמו ינוקה) ולכן מעדיפה להגן עליו או לפחות לא לגנות. הבעת תמיכה בקורבנות אלמונים היא מעשה ששמור רק לשחקני תיאטרון או שמאלנים קיצוניים חלילה. במיינסטרים? שם מצופפים שורות.

מעבר לדיון החשוב על תקיפות מיניות בקהילה הגאה שעולה כאן, עולה גם נושא נוסף. מוטב שאנשי התקשורת והסלבס בישראל יחשבו פעמיים לפני שהם הופכים את חייהם האישיים למקור הכנסה. כי מרגע שהכנסתם את הקהל לרגעים היפים והפוטוגניים שלכם, טבעי שהוא יהיה שם גם ברגעים הפחות יפים ואף ירשה לעצמו לבקר ולהתנער מכם. אבל אחרי כל כך הרבה מילים על עזר והסיקור של הפרשה סביבו, חשוב לזכור: בימים האלה הרבה יותר קשה להיות יהודה נהרי מאשר אסי עזר ואני בוחר לתמוך בו על האומץ להתלונן ולקוות שהאמת תצא לאור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully