וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות וברשות: קשת ורשת משתוללות, ובמקביל מציגות דרישות

דוד ורטהיים ואלעד מן

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 12:39

בשבוע שעבר הטילה הרשות השנייה קנסות בסכומים מגוחכים על הערוצים המסחריים שחרגו מכמות החסויות הממומנות. מדובר במס שפתיים, ממנו נהנים כל הצדדים. ובמקביל, מנכ"לי קשת ורשת עולים ללשכת השר הנדל עם בקשה חדשה

הרשות לא פירטה בהודעתה וגם לא בעקבות פניית וואלה! ברנז'ה כיצד חושבו הקנסות ולכמה אירועי חריגה הם מתייחסים. לא נמסר גם מה היה התשלום שיוחס לכל הפרה והאם הייתה כלל חלוקה כזו

ביום שלישי בערב, הודיעה הרשות השנייה שהחליטה להטיל את רשת וקשת, עיצומים כספיים שונים בגין החריגה שביצעו מהוראות כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (חסות לתוכניות טלוויזיה), תש"ע-2009. כותרת ההודעה שנשלחה לעיתונות בעניין זה, נפתחה במילים "הרשות השנייה אוכפת ומסדירה", אלא שהודעת הרשות השנייה על אכיפה, חשפה למעשה את מהות הביקורת כלפי הרשות בדיוק בתחומי האכיפה והאסדרה. העיצומים שהוטלו על קשת ורשת יום קודם לכן, בגין חריגות מזמן פרסום חסויות (67,340 שקל לקשת ו-87,320 שקל לרשת), ממחישים את העדר היעילות שיש בכלי האכיפה הזה, באופן שבו הוא מיושם כעת על ידי הרשות.

הרשות לא פירטה בהודעתה וגם לא בעקבות פניית וואלה! ברנז'ה בעניין הזה כיצד חושבו הקנסות ולכמה אירועי חריגה הם מתייחסים. לא נמסר גם מה היה התשלום שיוחס לכל הפרה והאם הייתה כלל חלוקה כזו, או שהעיצומים נקבעו ביחס למכלול ההפרות. מה שברור - שסכומים נמוכים כאלה, לא מרתיעים אף אחד ויתכן שאפילו מהווים תשלום מס שפתיים של אכיפה, ממנו נהנים כל הצדדים. למפוקחים יש הזדמנות ליבב על עצם הקנס והרשות מצידה יכולה להצביע על צעדי אכיפה שנקטה בהם. האמת העצובה היא, שהמפסידים העיקריים מהמצב שנוצר הם צופי הטלוויזיה, שהכלל שבא להגן עליהם כצרכני זמן שידור, מופר בלא שקיימת פעולה יעילה שיכולה למנוע אותו.

אבי בן טל, אבי ניר. ג'ף קרביץ,HBO, ינאי יחיאל, עיבוד תמונה
אבי ניר ואבי בן טל. קנסות לחוד ודרישות לחוד/עיבוד תמונה, ג'ף קרביץ,HBO, ינאי יחיאל
לא ברור מה ההצדקה להארכה זו בתקופה שבה הערוצים מתהדרים בעצמם ברווחיות גבוהה ובכך שההכנסות מחסויות אינן הלב והמוקד של פעילותן העסקית

ברשות אמנם מסבירים כי מדובר בצעד ראשון בשורה של צעדים שיביאו להגברת האכיפה ולהחמרת הסכומים שיוטלו על מפרי הכללים בעתיד. יתכן שאם זה המצב, היה צורך להסביר זאת טוב יותר ובאופן מפורט יותר בהודעת הרשות ולתת דוגמאות, גם לטובת המפוקחים, מה צפוי להיות מחיר ההפרה בעתיד.

הכללים, שתוקנו באמצע 2021 בהוראת שעה שאמורה הייתה לפוג ב 15.2.2022 והוארכה על ידי המועצה לחודשיים נוספים בינתיים קובעים כי משך הודעת חסות לא יעלה על 10 שניות וזמן השידור המרבי שניתן להקצות להודעות חסות בכל שעה הוא 54 שניות. למרות המגבלה הזאת ניתנה הקלה לערוצים שבין השעות 20:00 ל-24:00 ניתן להקצות זמן שידור הודעות חסות לפי שיקול דעתו של הערוץ, בכפוף לכך שסך כל זמן הודעות החסות בשעות אלה לא יעלה על 3 דקות ו-36 שניות.

התיקון שהועבר וכעת הוארך קבע שבין השעות 20:00 ל-24:00 ניתן להקצות זמן שידור להודעות חסות, ככל שסך כל זמן הודעות החסות בשעות אלה לא יעלה על 18 דקות. כמובן שמדובר בהרחבה משמעותית של יותר מפי חמישה מהזמן שנקבע. לא ברור מה ההצדקה להארכה זו בתקופה שבה הערוצים מתהדרים בעצמם ברווחיות גבוהה ובכך שההכנסות מחסויות אינן הלב והמוקד של פעילותן העסקית (למרות שהן מכניסות להן הרבה יותר מסכומי העיצומים הצנומים שהוטלו עליהם).

מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל. אורי לנץ
יו"ר הרשות השנייה עדן בר טל/אורי לנץ

טעות שתגביל דווקא את הרשות

יתכן שעצם ההשתתפות במשחק הרגולטורי הזה, של קנס נמוך שנלחמים נגדו במלוא המרץ, מהווה סוג של הגנה מהפעלת ענישה משמעותית יותר בעתיד ומקבעת סטנדרט נמוך של אכיפה

אגב, כמובן שלערוצים יש זכות ואפשרות להשיג על העיצומים האלה. הם פעלו כך בעבר ופנו לועדות הערר של הרשות וגם לבתי משפט, בנסיון לבטל או להפחית ההפרות האלה. אלא שמעבר לטענה שמדובר בסכומים לא משמעותיים, יתכן שעצם ההשתתפות במשחק הרגולטורי הזה, של קנס נמוך שנלחמים נגדו במלוא המרץ, מהווה סוג של הגנה מהפעלת ענישה משמעותית יותר בעתיד ומקבעת סטנדרט נמוך של אכיפה. הרשות שההחלטות שלה נמדדות ונבחנות במשקפיים של המשפט המנהלי, מוגבלת ביכולת התמרון שלה ותקיפה של ההחלטות האלה גם במקרים הקלים, יכולה להתברר כצעד שיפגע באפשרות להחמרת הענישה. לכן, טיעון ההחמרה ההדרגתית שמשמיעים גורמים ברשות, יכול להתברר כטעות שתגביל דווקא את הרשות עצמה.

הרשות טוענת שהטלת העיצומים הכספיים הינה חלק ממעגל רחב של הסדרת העבודה הרגולטורית אל מול הגופים המפוקחים וכהמשך ישיר לאישור כללי התוכן הפרסומי בטלוויזיה לאחרונה, אבל בפועל, מה שניכר היא ההשתוללות של הערוצים על המסך בהיבטים מסחריים שונים, בלי שהיד האוכפת והמרסנת נראית בשטח.

יועז הנדל בראיון, 9 בפברואר 2021. 103, אתר רשמי
שר התקשורת יועז הנדל/אתר רשמי, 103

השחקנים מרכזים כוחות

ובינתיים, לוואלה! ברנז'ה נודע כי ביום חמישי האחרון נערכה פגישה בין השר יועז הנדל, מנכ"ל קשת 12 אבי ניר ומנכ"ל רשת 13 אבי בן טל. השלושה דנו במה שהם מגדירים כ"עוולות שדו"ח פולקמן מייצר לערוצים המסחריים והזעירים לטובת הוט ויס". הכוונה היא לסעיף בהמלצות הוועדה המבטל את החובה לשדר את קשת ורשת באפיקים 12 ו-13, שנרכשו בשנת 2017 ב-35 מיליון שקל, דמי התשלום על האפיקים. בערוצים אומרים כי ביטול חובת השידור מבלי לייצר פיתרון אפקטיבי לערוצים הניתנים חינם לציבור - ייסב להם נסק רב.

המלצות ועדת פולקמן לאסדרת שוק הטלוויזיה עומדות בפני חקיקה, ובימים אלו מרכזים הגופים השונים את מיטב כוחותיהם על מנת למקסם את הרווחים האפשריים או להקטין את הפגיעה האפשרית בהם, ביום שאחרי.

ברשת בחרו שלא להגיב. מקשת טרם התקבלה תגובה. מטעם לשכת שר התקשורת יועז הנדל נמסר: "כחלק מעיצוב המודל הכלכלי ברפורמת השידורים המגובשת בימים אלו במשרד התקשורת, השר נפגש עם בעלי העניין בשוק".

* אלעד מן הוא יועמ"ש עמותת הצלחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully