וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע עוצרת את ההנפקה של EPM בה שותפות קשת ורשת

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 15:26

הרשות לניירות ערך עצרה את הנפקת חברת הקנאביס EPM, אותה מפרסם פרופ' זאב רוטשטיין. עצירת ההנפקה באה לאחר הליך גיוס משקיעים מיוחד ויוצא דופן של EPM, שהתבצע באמצעות עסקת בארטר לזמן שידור מקשת 12 ורשת 13

במהלך התקופה הראשונה שבה שודרו הפרסומות בטלוויזיה, היה נדמה שהרשות לנ"י התעלמה מאופן שבה התנהלה ההנפקה, אבל כש – EPM החלה לחרוג מהנוסח הראשוני, הן מעל מסכי הטלוויזיה והן באתר פאנד איט, החליטו ברשות להתערב

רשות ניירות הערך עצרה ביום חמישי למשך שבועיים את הנפקת חברת הקנאביס EPM, אותה מפרסם פרופ' זאב רוטשטיין בטלוויזיה יחד עם מנכ"ל החברה. עצירת ההנפקה באה לאחר הליך גיוס משקיעים מיוחד ויוצא דופן של EPM, שהתבצע באמצעות עסקת בארטר לזמן שידור מקשת 12 ורשת 13 עבור נתח בחברה, ודרך אתר "פאנד-איט", פלטפורמת השקעות בשיתוף פועלים IBI וללא שימוש בחברות חיתום כמקובל. ההליך זכה אף לביקורת ממש כאן, בניתוח של וואלה! ברנז'ה.

למרות זאת, לא עצם השותפות עם ערוצי הטלוויזיה היא זו שעוררה את הרשות לניירות ערך, אלא מספר אמצעים פסולים לכאורה בהם נקטה החברה כדי לעודד את ההשקעה, כמו אי מסירת מידע שקוף בנוגע לעלויות שיידרשו, פרסום שמות המשקיעים וציון הסכום שגוייס עד כה, אמצעים שמזכירים יותר פלטפורמות של גיוס המונים מאשר הנפקה של מניות.

במהלך התקופה הראשונה שבה שודרו הפרסומות בטלוויזיה, היה נדמה שהרשות לנ"י התעלמה מאופן שבה התנהלה ההנפקה, אבל כש - EPM החלה לחרוג מהנוסח הראשוני, הן מעל מסכי הטלוויזיה והן באתר פאנד איט, החליטו ברשות להתערב.

כאמור, ב - EPM בחרו בתהליך שיווק מניות חדשני לקראת ההנפקה, שלא באמצעות חתמים, אלא בפרסומות בטלוויזיה שבשלב הראשון עודד את הציבור לקרוא את התשקיף ולהשקיע בחברה. כבר אז היתה תרעומת בשוק ההון, כיוון שהחברה הלכה על הגבול הדק שבין תהליך לגיטימי, לכזה שדוחף הציבור להשקיע במיזם בסיכון גבוה ובלי פיקוח של הרגולטור.

בית קשת. אורטל דהן,
מושקעים בחברה. קשת/אורטל דהן

את ההשקעה ניתן היה לעשות דרך אתר "פאנד-איט" בלבד. בשבוע האחרון EPM התחילו לפרסם באתר כמה משקיעים השקיעו בחברה עד כה, כ - 600 סה"כ, מסכום הכסף הכולל שנאסף, כ - 18 מליון שקלים מתוך 44 מיליון שאליו שאפו להגיע בהנפקה, את שמות חלק מהמשקיעים, והשמיטו את העובדה שהתרופה עדיין לא נוסתה על בני אדם, שיכולות לחלוף שנים רבות עד אשר ינתן לה אישור רשמי, העלויות עלולות להגיע למאות מליוני דולרים וגם שרוב מוחלט מתרופות חדשות שמפותחות נכשל.

במילים אחרות, EPM ניסתה לכאורה לפתות את המשקיעים באמצעים שרשות ני"ע רואה כפסולים ואסורים לשימוש.

מייד עם קבלת ההתראה מרשות ני"ע, כבר בערב הפיגוע בדיזינגוף, שונו הפרסומות ונוספה להם אזהרה מפני אובדן ההשקעה והפרטים על כמות המשקיעים, שמותיהם וסכום הכסף שנאסף נמחקו מאתר "פאנד-איט" ונוספה אזהרה מפני הסיכון הכרוך בהשקעה.

קנאביס רפואי. צילום מסך, צילום מסך
קנאביס רפואי/צילום מסך, צילום מסך

רשות ני"ע עצרה את ההנפקה כאמור ל-14 יום, בהם נאסר על החברה לגייס משקיעים, והוטל עליה לעשות תיקון בתשקיף ולהתקשר טלפונית לכל אחד מ-600 המשקיעים, לוודא שקראו את התשקיף המתוקן ולשאול האם בעקבות הקריאה הם עדיין מעוניינים להשקיע בחברה. לאחר מכן תהיה ההנפקה פתוחה לעוד 5-7 ימים ולאחריה היא תסגר.

בתנאים אלה, ספק אם EPM תוכל לגייס את הסכום שאליו היא שואפת. בעקבות המקרה הזה, ומקרה קודם של חברת "סייבר 1", שגם היא השתמשה בבארטרים עם ערוצי הטלוויזיה, רשות נ"יע תחדד את ההנחיות ותיערך לקראת הנפקות דומות כאלה בעתיד.

מחברת EPM נמסר בתגובה: "החברה מבצעת התאמות תוכן באתר Fundit על פי הנחיית רשות ניירות ערך. במקביל, החברה פועלת לקבל היתר מהרשות לפרסם תיקון לתשקיף הכולל את הדוחות הכספיים של החברה ליום 31 בדצמבר 2021. לפיכך, בהתאם להנחיית הרשות, הוחלט על השהיית ההזמנות לרכישת ניירות ערך על פי התשקיף למשך 14 ימים שבמהלכם צפוי כי יפורסם תיקון לתשקיף ויוסדר התוכן באתר Fundit. לאחר מכן, ובהתאם לעדכון שהחברה תמסור, תתחדש התקופה להגשת הזמנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully