וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד אחר צעד, כך הוחלט בבית סער אבן: יוצאים למלחמה

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 14:51

הביקורת הפנימית בתאגיד, הרייטינג שלא התרומם, הקמפיין הביביסטי ומעל לכל - ההדחה של פטרונה אלדד קובלנץ. כל אלו לא ממש הותירו למגישת החדשות סיכוי או רצון להישאר בתאגיד השידור. כך הוחלט בבית סער אבן: יוצאים למלחמה

"השבוע עם גאולה"/כאן חדשות
ההחלטה התקבלה בטרם יבש הדיו על הודעתו של מנהל החדשות ברוך שי בדבר גיוסה של מגישת חדשות עשר לשעבר טלי מורנו לחדשות כאן 11

השבוע החולף היה אחד הסוערים בחמש שנותיו של תאגיד השידור כאן. המסדרונות רחשו התלחשויות שחלקן גלש לקבוצות וואצאפ ומשם לתקשורת. הבוקר (ראשון) ההתלחשויות הללו הפכו למציאות מוגמרת. אחרי 30 שנה בתאגיד וברשות השידור, המגישה גאולה אבן סער החליטה שדי - והתפטרה. ההחלטה התקבלה בטרם יבש הדיו על הודעתו של מנהל החדשות ברוך שי בדבר גיוסה של מגישת חדשות עשר לשעבר טלי מורנו לחדשות כאן 11, וכשברקע החלטת אבן סער לפתוח בהליך משפטי נגד הממונים עליה בעקבות הרחקתה משידורי אקטואליה בתקופת הבחירות.

גורמים בכנפי נשרים (הכינוי למתחם התאגיד בירושלים), מספרים שהידיעה על ההחלטה לפתוח בהליך משפטי מול התאגיד - שרמזה על ההחלטה לעזוב - התקבלה בתדהמה, אפילו יותר מהדחתו של המנכ"ל אלדד קובלנץ לפני כשלושה חודשים. אבן סער נחשבה במשך שנים לטאלנט המרכזי ובהתאמה לאחת משיאני השכר של התאגיד, שהידיעה על בחירתה להגשת המהדורה המרכזית לפני תחילת שידורי התאגיד התנוססה על העמודים הראשונים בעיתונים ועוררה אי שביעות רצון בקרב הדיירים בבלפור.

גדעון סער, גאולה אבן. יונתן זינדל, פלאש 90
הפסידו בקרב, עדיין לא במלחמה. הזוג אבן סער/פלאש 90, יונתן זינדל

מעמד מלכותי

במסדרונות התאגיד היה ברור שנפל דבר, ושהיא לא תוכל להמשיך ליהנות מהמעמד הכמעט מלכותי שקובלנץ העניק לה

רבים בכאן 11 מאמינים שההחלטה להשעותה מהגשת תוכניתה במהלך הבחירות הייתה כניעה ל"כת הביביסטים" (כדברי גורם בכיר בתאגיד), שהטילה את אימתה על הנהלת התאגיד. אחרים סברו שניתן היה למצוא פשרה נוחה יותר, שתאפשר לאבן סער מוצא של כבוד, ותעניק לה לגיטימציה להמשיך ולשדר. "זו תפיסה מיושנת", הם אומרים. "אין צופה אחד שלא יודע מיהו בעלה. ומקצועיותה עומדת למבחן בכל שידור ושידור". אבל על דבר אחד כולם מסכימים: עזיבת קובלנץ, הייתה קו פרשת המים גם בקריירה שלה. במסדרונות התאגיד היה ברור שנפל דבר, ושהיא לא תוכל להמשיך ליהנות מהמעמד הכמעט מלכותי שקובלנץ העניק לה.

ההערכה בתאגיד היא שעם הדחת קובלנץ, מנהל החדשות שי היה מעוניין בהמשך הגשתה, אך לאחר החלטת ועדת האתיקה (הפנימית) להשעותה, למועצה לא נותר הרבה לעשות. גורמים אחרים היו נחרצים הרבה יותר ואמרו כי "בניגוד להודעה העצובה והמתפייטת שהוציאו בכאן עם התפטרותה, עומר ראה באבן סער מינוי של קובלנץ, שמעולם לא הסתיר יחסי הידידות איתה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
גאולה אבן ערוץ 14. צילום מסך, צילום מסך
"טרור פוליטי"? החשיפה בערוץ 14/צילום מסך, צילום מסך

הפיל הלבן שבאולפן

מהדורת שישי בהגשתה סבלה מכל הבעיות האפשריות ולא התרוממה. זה לא היה רק הקמפיין שניהלו נגדה פעילי הליכוד וחלקים בתקשורת, אלא גם המספרים

ואז קרו עוד כמה דברים: מהדורת שישי המחודשת בהגשתה סבלה מכל הבעיות האפשריות ולא התרוממה. זה לא היה רק הקמפיין שניהלו נגדה פעילי הליכוד וחלקים בתקשורת, אלא גם המספרים. התוכנית השיגה נתון של 1.8% צפייה - נתון נמוך אף מהמהדורה היומית, וכרבע מהמתחרה שלה ברשת 13 אילה חסון. בנוסף, במערכת התוכנית התחלפו תוך פחות משנה לא מעט עורכים, הקונספט לא התגבש, ועל כל אלו ריחף הפיל הלבן הגדול שבאולפן - חוסר היכולת לטפל בנושאים פוליטיים בוערים, שבעלה - שר המשפטים - מעורב בהם. הפורמט המאולץ ייצר הכלאה מוזרה שבה את הפרק הפוליטי הנחו הכתבת הפוליטית יערה שפירא, הכתב סולימאן מסוודה ואחרים.

לכל אלו התווספה ביקורת פנימית בתאגיד מצד פאנליסטים בתוכנית, שחשו לא בנוח, כך לדבריהם, כשגדעון סער עמד על הפרק.

אבל אז קרה עוד משהו. בערוץ 14, משכנו העיתונאי של יו"ר האופוזיציה נתניהו, חשפו כי מבקרת הפנים של התאגיד דורשת הסברים כיצד ומדוע קיבלה אבן סער את שכרה בתקופה שלפני אחת ממערכות הבחירות שבה כמעט ולא עבדה ארבעה חודשים. בין שדרי הימין לדוברי האופוזיציה ננקב הסכום של 200 אלף שקל, עלות שכרה לארבעה חודשים.

"צריך להבין, זאת מערכת בחירות חמישית שבה סוגיית גאולה ושידורי האקטואליה צפה ועולה, ובעזרת פטרונה וידיד המשפחה אלדד קובלנץ נמצאו תמיד פתרונות יצירתיים אך ספק אם כאלו שמצדיקים את שכרה השנוי במחלוקת מלכתחילה", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם המעורה בפרטים. "פעם זאת הייתה תכנית תרבות לצידו של ירון לונדון, פעם תכנית ראיונות אישיים ברשת ב', משדר ליום העצמאות, כתבות מגזין ליומן, ואפילו אירוויזיון". לדבריו, "קובלנץ אילץ את מפיקי האירוויזיון ב-2019 לעשות לה אודישנים להנחיה וגם ייעד אותה להנחיית תוכניות סביב תחרות הזמר".

אותו גורם מסכם: "גם מי שהתנגד להצבתה במרכז לוח השידורים של חדשות שישי, הסכים כי אבן סער עיתונאית טובה. אבל נוצר פה דיסוננס קשה להכלה".

טלי מורנו. צילום מסך מ"חדשות 13", צילום מסך
היורשת? מורנו/צילום מסך, צילום מסך מ"חדשות 13"

המסמר האחרון

מי שצפה ב"אופירה וברקוביץ" ראה סער אחר. גם אם בעבר הגן על רעייתו וטען כי גורמים מטעם נתניהו מנסים לפגוע בו דרכה, הרי שהפעם היה חד מתמיד, והפנה את האחריות לתאגיד עצמו. "התאגיד נכנע לביביסטים... זהו טרור פוליטי", אמר

אבל המסמר האחרון על ארון העבודה בתאגיד ננעץ בשבוע שעבר עם הפרסום על גיוסה של טלי מורנו לכאן חדשות. לשם כך יש להבין את הקונטקסט. מנהל חטיבת החדשות ברוך שי, שגיבה כאמור לאורך כל הדרך את אבן סער ואף נשלח לביתה רק לפני שנה בניסיון (שצלח) למנוע ממנה התפטרות (אז בנסיבות ההחלטה להזיזה מחדשות הערב), בעצם הכתיר בעצמו בתקופה הכי רגישה מבחינתה את היורשת.

שי מכיר ומעריך את מורנו עוד מהימים שעבדו יחד בחדשות עשר. אז, כעורך המהדורה מול מגישה, וערוץ 10, והציע לה כמה פעמים בעבר את הגשת המהדורה המרכזית. מורנו סירבה אז בשל הדרישה לשדר לפחות ארבע מהדורות בשבוע. כעת, תחת השיבוץ המרווח החדש, היא כבר אמרה כן נלהב.

בהקשר זה, במערכת חדשות הערב מבינים שגם עבור המגישה מיכל רבינוביץ' מדובר בנורת אזהרה.
לפי גורם במהדורה, "נתוני המהדורה הפושרים, בצירוף ביקורת על הגשה אנמית והיעדר כריזמה, כשברקע שורת התחקירים אודות הפגיעות בקהילה הגאה שהסתיימו בלא כלום - כל אלו מחזקים אף הם את התחושה שהכיסא של מי שכזכור נבחרה כברירת מחדל חמישית (אחרי שאבן סער נאלצה לעזוב, דוריה למפל פרשה ורומי נוימרק ומורנו לא היו מעוניינות) - מתנדנד".

גדעון סער אצל אופירה וברקר, 30. ביולי 2022. מתוך אופירה וברקו קשת 12, צילום מסך
סער אחר. שר המשפטים אצל אופירה וברקו/צילום מסך, מתוך אופירה וברקו קשת 12

בדינמיקה שתוארה כאן, בסוף השבוע שעבר, הוחלט כאמור בבית סער אבן שיוצאים למלחמה. מי שצפה ב"אופירה וברקוביץ" ראה סער אחר. גם אם בעבר הגן על רעייתו וטען כי גורמים מטעם נתניהו מנסים לפגוע בו דרכה, הרי שהפעם היה חד מתמיד, והפנה את האחריות לתאגיד עצמו. "התאגיד נכנע לביביסטים... זהו טרור פוליטי", אמר.

לפי הערכות פוליטיות, אבן סער מצידה מבנה שהקרב אבוד, אבל השניים לא מתכוונים לעמוד אילמים מול מה שהם מגדירים כטרור. מעבר למאבק המשפטי בתאגיד, הם נחושים למנף את המאבק לטובת הקמפיין של כחול לבן - תקווה חדשה. "בריון, מעורב בתקשורת עד עמקי נשמתו ולא מהסס לפגוע בחופש העיתונות - הנה לנו נתניהו בתמצית" - יאמרו בו.

מכאן חדשות נמסר: "מיכל רבינוביץ' מובילה ותמשיך להוביל את מהדורת חדשות הערב להישגים בהגשה המקצועית שלה ובתחקירים עיתונאיים. בנוסף, שמחנו לראות שנתוני הצפייה בחדשות הערב מאז מונתה למגישה המרכזית עלו. כל אמירה אחרת חוטאת לאמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully