וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חפיף דרוקר: כמה שילם לחפץ עבור החומרים ל"המקור"?

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 13:35

בתוכנית "המקור" ייחשפו הקלטות בלעדיות שהיו ברשותו של ניר חפץ, עוד מלפני שהפך לעד מדינה. המשמעות: דרוקר, ששילם עבור החומרים, הופך לשחקן פעיל במגרש הפוליטי. דרוקר: "נתניהו יכול להוציא ספר, ואנחנו אמורים לדחות מוצר עיתונאי חשוב לאחרי הבחירות?"

"זה מטורף, מדובר בקניית ראיון. פשוט חרפה. ועוד עם חפץ. מעבר לקוד העיתונאי, יש כאן גם עניין של מראית עין"

רגע שפל עיתונאי או החלטה לגיטימית? לראשונה, וכשבועיים לפני הבחירות, בתוכנית "המקור" ייחשפו הקלטות בלעדיות שהיו ברשותו של ניר חפץ, עוד מלפני שהפך לעד מדינה ועד אחרי שסיים לתת את עדותו במשפט נתניהו. ההקלטות מצטרפות לליווי של מצלמת "המקור" את חפץ לאורך עדותו במשפט, ולפרסום יומנו האישי של חפץ, הכולל תיעוד אישי שלו את האירועים בבלפור בזמן ששימש כדובר ראש הממשלה. כזכור, חפץ משמש עד מדינה מרכזי במשפט נגד נתניהו ונאשמים נוספים בתיקי 1000, 2000 ו-4000.

תשלום על ראיון הוא פרקטיקה עיתונאית שנויה במחלוקת וחריגה ביותר, ונעשית במקרים נדירים בלבד. כשמוסיפים לתשלום את העיתוי הסמוך לבחירות ואת מסת החומרים, קשה להימלט מההרגשה שדרוקר הפך (רשמית) לשחקן פעיל במגרש הפוליטי.

בתחילת 2018 נחשף בוואלה! ברנז'ה כי חברת "החדשות" (היום חדשות 12) שילמה 50,000 שקל עבור הקלטות יאיר נתניהו, בהן הוא נשמע לצד חבריו מדבר על הסכם הגז ומבקר במועדוני חשפניות. במקרה חפץ, דרוקר שילם יותר. הרבה יותר, עבור החומרים. לפי גורם בכיר ברשת 13 ("המקור" מופקת עצמאית ע"י דרוקר אך מובן שבעקיפין רשת 13 היא ספק התשלום) סך הכל קיבל חפץ כ-300 אלף שקל.

לנושא זה קיים גם היבט נוסף. עם פרסום ההסכם בין חפץ לדרוקר על התשלום, אמר עורך בכיר באחד מכלי התקשורת לוואלה! ברנז'ה: "זה מטורף, מדובר בקניית ראיון. פשוט חרפה. ועוד עם חפץ. מעבר לקוד העיתונאי, יש כאן גם עניין של מראית עין. דרוקר הוא סוג של מגדלור בעיני רבים וזה יזנה את כל העסק, של שיחוד המרואיינים. עוד הוסיף הגורם כי "בקצה המידרון החלקלק הזה עלולה להיפתח בעתיד מלחמת ארנקים בין גורמים עיתונאיים, שעכשיו ירגישו שזה לגיטימי לקנות מרואיינים. ולא בטוח שדרוקר הוא זה שינצח במלחמות כאלה, אם השיטה הבזויה הזו תהפוך לסטנדרט".

המקור רביב דרוקר נחל צפית תחקיר. רשת 13, צילום מסך
המקור רביב דרוקר נחל צפית תחקיר/צילום מסך, רשת 13

"תיפול לך הלסת"

ענת דוידוב וגולן יוכפז שוחחו הבוקר ב־103fm עם דרוקר על הדברים. "אני לא התלבטתי בכלל, אני יזמתי את זה", הודה דרוקר בפתח השיחה. "חשבתי שזו הזדמנות חד פעמית להשיג 2 דברים - אחד זה אוצר ההקלטות שלו, שמהרגע ששמעתי עליו אני מודה ששנתי כמעט נדדה. קנינו מאות דקות של הקלטות, אנחנו נשמיע מתוכן הקלטות, 40־30 דקות של הקלטות".

כאשר תהה יוכפז מה בתוכן ההקלטות, טען דרוקר כי "אני חושב שתיפול לך הלסת. זה לא קשור לתיקי נתניהו, זה מה שיפה, ההתנהלות בלשכת נתניהו, איך מתקבלות החלטות, מי מקבל את ההחלטות. אני לא אוהב את העמדה של לקדם באופן בוטה, אני מוכן לסכם איתכם שביום ראשון ניפגש. לדעתי, לפחות אני ראיתי את זה אתמול בפעם המי יודע כמה, ונופלת לך הלסת. מאות דקות, כמה אפשר לשים? זה דבר אחד. דבר שני שחשבתי שהוא חסר תקדים, כשאתה מלווה דוקומנטרית עד מדינה, בתיק הכי מתוקשר במדינה, אתה מלווה אותו תוך כדי התהליך, שנתיים וחצי".

שפל מוסרי או החלטה אמיצה? האזינו לשיחה

"בכל פעם שסיימנו לצלם כרטיס הזיכרון נשאר אצלו"

"בהתחלה חפץ לא רצה שתהיה כתבה והוא סירב להעביר את כרטיסי הזיכרון האלה והייתה לו זכות על פי ההסכם. הוא עדיין פחד, הוא עדיין רצה ליישר הכול, לוודא שהוא לא מפר שום דבר, עורך הדין שלו היה מעורב"

"אין בעיה מוסרית לשלם?", שאל יוכפז, ואילו דרוקר השיב: "ממש לא". אודות מועד הפרסום, נוכח הבחירות הקרובות, הבהיר: "דוגרי הייתי מעדיף שזה לא יהיה. מה שקרה הוא נורא פשוט, הוא גמר להעיד בסוף דצמבר, אנחנו עשינו פה הליך סופר תקדימי שבכל פעם שסיימנו לצלם אותו כרטיס הזיכרון של המצלמה נשאר אצלו בגלל הסכם עד המדינה שהוא היה נחוש לעמוד בכל אות שבו. זה חסר תקדים, בחיים לא שמעתי על דבר כזה, עשינו משהו שהוא תקדימי".

עוד סיפר כי "מסוף דצמבר עד אמצע יולי הוא לא רצה שתהיה כתבה והוא סירב להעביר את כרטיסי הזיכרון האלה והייתה לו זכות על פי ההסכם. הוא עדיין פחד, הוא עדיין רצה ליישר הכול, לוודא שהוא לא מפר שום דבר, עורך הדין שלו היה מעורב".

בהמשך, התייחס דרוקר לטענה כי ניתן לראות את שחרור ההקלטות מצדו של חפץ במטרה להזיק ליו"ר מפלגת הליכוד בנימין נתניהו: "אפשר לראות את זה ככה, אפשר לראות את זה בכל צורה שאתה רוצה. אני אומר לך מה אני יודע, באמצע יולי אחרי הרבה מאוד מאמצים, הוא מאוד רצה שזה לא יהיה לפני בחירות ואז הכדור עבר אלינו, לקבל החלטה האם אתה דוחה דבר כזה. ברור שזה יעורר ביקורת אבל אנחנו מאלה ששידרנו פרופיל מאוד ביקורתי על גנץ שבוע לפני בחירות, ואני שידרתי את יומני עומרי שרון ונתניהו היה מבסוט עד הגג. אז לבוא ולהגיד, פתאום אתה בהחלטה של האם לדחות. להקדים לא היינו מסוגלים. אנחנו מגיעים גם ככה עם הלשון בחוץ, זה הקלטות. אני חושב ששום דבר לא יכול לשנות".

ניר חפץ בתום עדותו במשפט הדיבה של משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט 12 ביוני 2022. אבשלום ששוני, מעריב
ניר חפץ בתום עדותו במשפט הדיבה של משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט 12 ביוני 2022/מעריב, אבשלום ששוני

לדחות את השידור? "החלטה פחדנית"

"אני גם למדתי שהוא יותר חכם ממה שחשבתי, יש לו הרבה יותר חרדות שהשפיעו לו על ההתנהגות בזמן החקירה והחתימה על ההסכם ממה שדמיינתי בזמן אמת"

באשר לאפשרות כי פרסום ההקלטות ישפיע פוליטית, הודה דרוקר כי הוא אינו חושב כך. "הייתי יכול להצדיק בפניכם ובפני עצמי אם הייתי אומר 'אוקי, קיבלנו באמצע יולי, התחלנו לעבוד בטירוף', אבל הייתי אומר 'אוקי אבל יש בחירות, אני מפחד מהביקורת, זה לא ראוי'. נתניהו יכול להוציא ספר, אנחנו מוצר עיתונאי חשוב דוחים אותו לאחרי הבחירות כדי לא להשפיע? אני חושב שזו החלטה פחדנית. אם הייתי משדר את זה באמצע נובמבר אנשים היו אומרים 'אתה מטורף, יש לך דבר כזה ביד ואתה מחכה לאחרי הבחירות?' ההשפעה של יאיר, ההשפעה של שרה, למה עזב את לשכת נתניהו, למה חזר, התיווך שעשה בכל מיני כלי תקשורת, הוא מספר הכול. יש בן אדם יותר חשוב שאתה יכול לקבל ממנו עדות?"

"למדתי עליו המון. קודם כל, אנחנו יוצאים ממערכת היחסים הכי גרועה שאתה יכול לדמיין. לא דיברנו, שלחתי לו ההודעות בין הגרועות בחיי והוא לי", שיתף דרוקר, והוסיף: "אני חושב שהיום יש בנינו אמון אבל אני בטוח שיש אצלו חשדנות וגם אצלי. אנחנו 3 שנים בקשר, שנתיים וחצי מצלמים, אז זה נבנה. גם במקרה הזה, סופר רגיש ועדין שהיה צריך המון להאמין אחד בשני כדי שזה לא יתרסק בדרך כי היו מיליון דברים, מהפרקליטות דרך הפרקליטים של נתניהו, מיליון דברים".

לאור דבריו, התעניינו צמד המגישים האם דעתו השתנתה בעקבות העבודה הצמודה לעד המדינה, ודרוקר הדגיש: "הרבה דברים למדתי עליו שלא ידעתי מעולם, שלא חשבתי עליו. אני גם למדתי שהוא יותר חכם ממה שחשבתי, יש לו הרבה יותר חרדות שהשפיעו לו על ההתנהגות בזמן החקירה והחתימה על ההסכם ממה שדמיינתי בזמן אמת. מה שיפה בסיפור הזה, שזה סיפור נדיר שבו יש לך 3,000 עמודי חקירות שלו, שקראתי את כולם, ועוד אלפי עמודי בית משפטו, הקלטות בזמן אמת שתומללו, יונן בזמן אמת שהוא כותב וחקירת משטרה".

"יש מקומות שאני מעלה סימן שאלה, אבל בבחינת העובדות, הדברים מאוד נבדקו, חלקם מתומכים בחומר חקירה וחלקם בראיות עצמאיות. אנחנו מרגישים מאוד נוח עם זה", הבהיר, וסיכם: "יש שם שורה ארוכה מאוד של סיפורים, אתה שומע את שרה נתניהו גם מקבלת החלטות וגם מנחה, יש גם סיפור מאוד מעניין שבו היא מספרת איך היא מתחננת בפני בעלה, בניגוד לדימוי של הכול יכולה לעשות משהו ובעלה לא מסכים, היא מבקשת מניר עזרה. הכול בקולה, 'תכנס אליו, תעזור לי'. יש שם דברים. גם על תמיכתו של יאיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully