וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקנו את אולפני הסופ"ש, ויש רק מקום אחד בו לא מצאנו עובדות שקריות

עודכן לאחרונה: 23.10.2022 / 15:47

וואלה! ברנז'ה ו"בודקים" סקרו את הופעות הפאנליסטים במשדרי האקטואליה בטלוויזיה וגילו מצעד פייקיונרים שלא היה מבייש פוליטיקאים מנוסים. מהבדיקה עולה כי ברשת 13 נרשמו הכי הרבה אמירות מופרכות. אז את מי מהפרשנים שווה לקחת בעירבון מוגבל?

ברשת 13 נרשמו הכי הרבה פייק ניוז ואמירות לא נכונות או שקריות, אבל גם בקשת 12, במיוחד בתוכנית "פגוש את העיתונות", לא ממש שמרו על נאמנות לאמת. ערוץ 14 לא משדר בשבת, אבל הודות לשעות הספורות של מוצ"ש הצליח אף הוא לחדור לרשימה

שבוע וחצי לבחירות, ונראה כי עבור תוכניות האקטואליה האמת היא בקושי אופציה. וואלה! ברנז'ה רתמה את אנשי מיזם "בודקים" - שהוקם במטרה לשמור על השיח הציבורי מפני שקרים ולנקות אותו ממניפולציות ופייק ניוז - לבדוק עבורה את אמינות הדיווחים והפרשנויות של העיתונאים והפרשנים באולפנים הפוליטיים בערוצי הטלוויזיה במהלך סוף השבוע האחרון. התוצאות עגומות.

מהבדיקה עולה כי ברשת 13 נרשמו הכי הרבה פייק ניוז ואמירות לא נכונות או שקריות, אבל גם בקשת 12, במיוחד בתוכנית "פגוש את העיתונות", לא ממש שמרו על נאמנות לאמת (ב"אולפן שישי" אגב, לא נמצאו אי דיוקים עובדתיים). ערוץ 14 לא משדר בשבת, אבל הודות לשעות הספורות של מוצ"ש הצליח אף הוא לחדור לרשימה.

הנה הפירוט המלא:

חדשות 13: מפוררים את המציאות

בתכנית "שישי" עם אילה חסון נרשמו שתי אמירות לא נכונות, שתיהן מאת חבר הפאנל, עו"ד דוד פורר. במקרה הראשון, ‏עו"ד פורר טוען שמי שהצביעו נגד התקציב בממשלת נתניהו-גנץ היו אנשים של גנץ.

בפועל:

1. לא הייתה בממשלת נתניהו-גנץ הצבעה על תקציב המדינה.
2. אם פורר מתכוון להצבעה שלאחריה נפלה הממשלה (ליל החניונים) אזי מדובר בהצבעה שנועדה דווקא לאפשר לממשלה להמשיך ולהתקיים ללא תקציב.

יש לציין כי דבריו של פורר באולפן נאמרו במהלך ויכוח עם חברת הפאנל, נעמה סיקולר, עורכת "גלובס", המככבת לא מעט בחשבון הטוויטר של "בודקים" - שלוש פעמים בשבועות האחרונים פרסמה סיקולר פייק ניוז. האחרון בהם הוא הערכה שלפיד יפטר שרים וימנה חדשים אחרי הבחירות - מהלך שלפי חוק ממשלת החילופים בלתי אפשרי.

במקרה נוסף אמר פורר על ראש הממשלה לפיד כי "הוא אומר שהוא רוצה לשבת עם איימן עודה".

בפועל: לכל אורך מערכת הבחירות הנוכחית לא אמר לפיד כי בכוונתו לשבת עם איימן עודה ו/או מפלגת חד"ש - תע"ל. להיפך, במספר הזדמנויות אמר לפיד שלא יישב - פירוט בשרשור.

עוד בוואלה!

חפיף דרוקר: כמה שילם לחפץ עבור החומרים ל"המקור"?

לכתבה המלאה

וזה לא הכל: בתכנית "המטה המרכזי" עם אילה חסון צוין כי בסקרים האחרונים שלפני הבחירות עמד גדעון סער על 11-12 מנדטים.

בפועל: לא קיים אף סקר מסוף שבוע האחרון בו רשימת "תקווה חדשה" קיבלה 11 או 12 מנדטים. ממוצע הסקרים האחרונים של סער עמד על 8.83 מנדטים, ולהלן הפירוט:

כאן 11: 9
ערוץ 12: 9
ערוץ 13: 10
דיירקט פולס: 7
מעריב ופאנלס: 8
ישראל היום: 10

חדשות 12: פגוש את העובדות

בחדשות 12 איתרו "בודקים" 2 פייקים, שניהם על ידי פרשני "פגוש את העיתונות". חברת הפאנל, השרה תמר זנדברג (אירוע בעייתי כשלעצמו, שכן מדובר בפוליטיקאית נושאת תפקיד), ציינה כי: "בגוש שלנו, 4 מערכות בחירות, המצב השתפר מפעם לפעם".

בפועל: לא נמצאה חוקיות בין סבב לסבב והטענה לא נכונה.

בנוסף, טענה עירית לינור בתוכנית כי בשנת 2007 חברי כנסת, כולל ממרצ, רצו לבטל את את עבירת הפרת האמונים, או לכל הפחות להגדיר אותה יותר טוב, תוך רמיזה ברורה כי התיקון שהוצע, אם היה מתקבל, האישומים נגד נתניהו במרמה והפרת אמונים לא היו קיימים.

בפועל: הצעת החוק משנת 2007 לא עסקה כלל בביטול עבירת הפרת האמונים, מטרת ההצעה הייתה למתוח קווים ברורים יותר בשאלת המותר ואסור בביצוע פעולות שלטוניות על ידי עובדי ציבור, ‏ובכך לספק מורה נבוכים לעובדי הציבור ולרשויות אכיפת החוק בבואם להתמודד עם שאלות שמירת האמונים והפרתה. לשפר - כן, לבטל - ממש לא.

ערוץ 14: אמירות באוויר

בערוץ 14, ששידר כאמור את תכנית סוף השבוע שלו בצאת השבת, איתרו בבודקים פייק ניוז של חברת הפאנל, לשעבר יועצת ראש הממשלה (לשעבר) נתניהו ד"ר לימור סמימיאן דרש, אשר טענה כי "ירדן מקבלת מאיתנו גז חשמל מים וביטחון ןלא נותנת שום דבר".

בפועל: ירדן קונה מישראל מים וגז טבעי.

לגבי המים - חלק בכמות ובמחיר שנקבע עוד בהסכמי השלום, וחלק לפי הסכם שעליו חתמה השרה לפני שנה במחיר עלות מלא של המים.
לגבי הגז הטבעי - ירדן משלמת מחיר מלא של ייצוא. ישראל כלל לא מספקת חשמל לירדן.

וגם, מילה טובה: ערוץ כאן 11 הוא היחיד שלא אותר בו פייק או אמירה לא נכונה על ידי העיתונאים והפרשנים בתכניות סוף השבוע.

לימור סממיאן דרש, ערוץ 14/ערוץ 14

"בודקים" הוא מיזם אזרחי שהוקם במטרה לשמור על השיח הציבורי מפני שקרים ולנקות אותו ממניפולציות ופייק ניוז. אנשי המיזם בודקים ומאמתים אמירות ומסרים של גורמים מכל הקשת הפוליטית וגופי התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully