וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוועדת המדרוג עולים למתקפה: "לא ידועה כל מדינה בעולם בה הממשל עוסק בתחום מדידת הרייטינג"

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 10:38

אחרי שהצהיר באופן רשמי על תוכניתו ועל כוונתו להקים "ועדה חלופית", בוועדת המדרוג אומרים לוואלה! ברנז'ה: "השר לא הסתכל בבדיקה שעשתה הכנסת רק לפני שנה". וגם, מה (ומי) עומד מאחורי הטענות על מניפולציות בפיפל מיטר סביב נתוני ערוץ 14

שלמה קרעי בערוץ 14/באדיבות ערוץ 14
"נשמח שהשר שהוא ד"ר להנדסת תעשייה וניהול ויש לו את הכלים ללמוד את הנושא, ייפגש עם צוות הוועדה ואז יציע פתרונות לנושא מדידת הרייטינג"

אחרי פרסום תוכנית העבודה של שר התקשורת שלמה קרעי השבוע, מגיעה הסטירה מהמציאות - ומהשחקנים בשוק. כזכור, אחד מסעיפיה המרכזיים של הרפורמה שהציג, נגע לשיטת מדידת הרייטינג - נושא שמערב לא מעט שליטה, אמוציות וכמובן כסף גדול עבור בעלי הערוצים. נזכיר: השיטה המוסכמת למדידת הצפייה בערוצי הברודקאסט בישראל היא של גוף משותף - הוועדה למדרוג - אשר עובדת בשיטת הפיפל מיטר המפוקחת על ידי חברת קנטאר מדיה הבינ"ל.

לשיטה חסרונות לא מעטים, בראשם אי-שיקוף נתוני הצפייה (ההולכים וגדלים) בדיגיטל, וכן פתח למניפולציות אפשריות כתוצאה מהיות המדגם תלוי בסופו של דבר בידי דיווח ואמינות המשתתפים בו. קרעי הצהיר השבוע כי יפתח "מודל מדרוג חדש, שיתבסס בין היתר על טכנולוגיות חדשות ונתוני אמת מספקי התכנים, וישקף נתוני רייטינג אמינים לרווחת הציבור ותעשיית הפרסום". הוא לא אמר כיצד יוקם גוף המדרוג החדש ואם יתוקצב מכספי המדינה.

בוועדת המדרוג מגיבים היום (חמישי) לוואלה! ברנז'ה על כוונות השר בתחום מדידת הרייטינג. "נשמח שהשר שהוא ד"ר להנדסת תעשייה וניהול ויש לו את הכלים ללמוד את הנושא, ייפגש עם צוות הוועדה ואז יציע פתרונות לנושא מדידת הרייטינג.

"מרבית המדידה בעולם מתבצעת על ידי שלש חברות, קנטאר, נילסן ו-GFK - כולן עובדות באותה השיטה. כל מדידה אחרת שאין מאחוריה פאנל, תאפשר אולי לדעת כמה צופים, אבל לא מי צופה - "פרט קריטי להבנת הרגלי הצפייה עבור ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים".

בוועדה מתגאים בפאנל בן כ-2,000 צופים (כ-700 משקי בית), שלא מתבסס רק על דיווח עצמי שלהם, אלא גם על ניטור. "השר רוצה להתבסס על דיווחים של HOT ו-yes שיגידו כמה צופים בהם. זה נתון חשוב אבל לא מספק כי כאמור חשוב לדעת גם מי צופה".

"בתחילת 2022 חה"כ אופיר אקוניס הגיע לוועדת הכלכלה עם דרישה דומה, בעקבותיה הטילו על מחלקת המחקר של הכנסת לבדוק את הנושא. "ציפינו מהשר שידבר איתנו וילמד על שיטות המדידה בעולם וכן שילמד את העבודה שנעשתה בכנסת רק לפני שנה ומצאה שבישראל מודדים בשיטה זהה לשאר העולם המערבי".

בוועדה גם מוסיפים שלא ידועה כל מדינה בעולם בה הממשל עוסק בתחום מדידת הרייטינג. "המקובל בעולם הוא שהמדידה מתבצעת על ידי התעשיה - ערוצי הטלוויזיה ומשרדי הפרסום ולא על ידי המדינה".

טלוויזיה. ShutterStock
טלוויזיה/ShutterStock

בין ברדוגו לגמר המונדיאל

בתוך כך, גורם בכיר בוועדה מתייחס בביטול לטענות שעולות לאחרונה אודות מניפולציות לכאורה של צופי ערוץ 14 בנתוני הצפייה. הטענות החלו לפני מספר שבועות, עם תחילת נסיקתו של הערוץ, ועלו שוב השבוע בישיבת מליאה של הועדה עם מנהלי הערוצים. הסיבה: פער שהופיע בנתוני הצפייה בין אלפי צופים בערוץ 14 לבין אחוזי הצפייה, למשך מספר ימים. לפי נתוני הוועדה, צפו בערוץ כ-30 אלף צופים לנקודת רייטינג - נתונים המאפיינים צפייה משפחתית באירועים גדולים (מונדיאל, אירוויזיון, גמר ריאליטי). לא ממש החומר שמשודר בשוטף בערוץ.

אחת ההערכות היא כי לעומת הצופים בחדשות 12 ו-13, הצפייה בערוץ 14 מאופיינת ב"התגייסות", שעלולה לבוא לידי ביטוי בניסיונות "עקיפה" של השיטה, בין אם בדיווח שגוי של מספר הצופים בבית, או באי-דיווח על זהות הצופה.

עם זאת, בוועדה אומרים כי לא ידוע להם על אירוע כלשהו המשויך לערוץ 14. לדברי הגורם, "המערכת יודעת לזהות חריגות - ואף 'מקפיאה' מדי יום כ-30-40 בתים בהם מזהה המערכת התנהלות חריגה וזאת משלל סיבות בעיקר כאשר חלק מבני הבית הצופים באחד הערוצים לא מזדהים. במצב כזה הבית כולו לא נספר. בית שלאורך זמן לא מזדהה יכול אף להיות מוחלף".

בוועדה אומרים כי כרגע לא נראה הבדל בין ממוצעי הצופים לנקודה בין הערוצים המסחריים, שעומדים לממוצע שגרתי של 26-27 אלף צופים לנקודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully