וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי "סערת מלצר": הוקמה "המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה"

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 9:04

בית הדין לאתיקה יהווה כתובת לתלונות הציבור על התנהלויות לא אתיות של מערכות עיתונאיות ועיתונאים, בשיתוף ארגון העיתונאים ואנשי ציבור בולטים. בפברואר 22 פרש הארגון ממועצת העיתונות

כנס תמיכה של ארגון העיתונאים בתאגיד השידור/ארגון העיתונאים

בארגון העיתונאים מודיעים על הקמת "המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה", שאמורה לשמש כאלטרנטיבה לבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות ממנה פרש הארגון בפברואר בשנה שעברה, זאת במחאה על תמיכת רוב חבריה במינוי השופט בדימוס חנן מלצר, יו"ר חברת הביטוח מגדל, לתפקד יו"ר המועצה. בעקבות האישור החליט ארגון העיתונאים לפרוש ולהקים מסגרת חלופית בשל מה שהגדיר כ""בעייתיות בניגוד העניינים הזועקת לשמיים".

היום (ראשון) מסרו בארגון כי "המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה הינה ארגון חדש ששם לעצמו למטרה להגן על חופש העיתונות והעיתונאי וליצור סטנדרט חדש של אתיקה בכלי תקשורת בישראל. המועצה מורכבת מאישי ציבור מתחומי התקשורת, האתיקה והמשפט, הממלאים את תפקידם בהתנדבות. הגוף החדש הוקם בשל היעדרו של גוף משמעותי שיקבע כללי אתיקה עיתונאית אשר ישרתו את הציבור הישראלי נאמנה", מסרו עוד.

לפי הארגון, "המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה תפעל לשימור חופש העיתונות בישראל ועצמאות העיתונאים וכלי התקשורת, מתוך תפיסה לפיה עיתונות עצמאית וחופשית היא תנאי יסוד שבלעדיו לא יכולה להתקיים מדינה דמוקרטית.

"המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה תפעל להפצה והסברה של תקנון האתיקה של העיתונאים, ובמסגרתה נוסד בית דין לאתיקה. בית הדין לאתיקה יהווה כתובת לתלונות הציבור על התנהלויות לא אתיות של מערכות עיתונאיות ועיתונאים".

תהילה שוורץ אלטשולר באולפן וואלה. ניב אהרונסון
יו"ר בית הדין לאתיקה, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר/ניב אהרונסון

"מזמינים את המו"לים להצטרף"

השותפים להקמת המועצה הם כאמור ארגון העיתונאים והעיתונאיות, ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר ועו"ד אלעד מן. עד מינוי יו"ר קבוע לבית הדין, היו"ר זמני של המועצה הוא נשיא מכללת אורנים פרופ' עמית שכטר ויו"ר בית הדין לאתיקה היא ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר.

חברי המועצה הם: העיתונאית גל גבאי; ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות; מלכה פיוטרקובסקי, ממקימות 'פורום תקנה' לטיפול בפגיעות מיניות ומניעתן; נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות; ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה; פרופ' עמית שכטר, נשיא מכללת אורנים; מייסם ג'לג'ולי, פעילה חברתית ויו"ר שותפה בעמותת "סיכוי -אופוק"; העיתונאי אבנר הופשטיין; יאיר טרצ'יצקי, לשעבר יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות; אפרת ירדאי, דוקטורנטית לסוציולוגיה ויו"ר אגודת יהודי אתיופיה; עו"ד אלעד מן; פרופ' קרין נהון, אוניברסיטת וושינגטון; מיקי רוזנטל, חבר כנסת ועיתונאי לשעבר; קסניה סבטלובה, חברת כנסת ועיתונאית לשעבר. מזכיר המועצה הינו אלי גרשנקרוין, מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות.

פרופ' עמית שכטר, היו"ר הזמני של המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה: "בימים של קרע עמוק, עם אלימות והסתה גוברות נגד כלי תקשורת ועיתונאים, עם שיח מקוטב, אנחנו מקימים גוף רלוונטי, נגיש, עם יכולת תגובה מהירה לאירועים ולהתפתחויות. המועצה הציבורית לעיתונות ולאתיקה תשמש כתובת לציבור הרחב, לציבור העיתונאים ולבעלי גופי התקשורת והמו"לים בכל הנושאים הנוגעים לאתיקה. חייבים להחזיר את האתיקה העיתונאית למרכז, ולהנחיל את ערכי המקצוע לעיתונאים ותיקים וצעירים בכל הפלטפורמות".

יו"ר בית הדין לאתיקה, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר: "מה שנדרש עכשיו הוא להסתכל על הזכות לחופש ביטוי וחופש עיתונות בקונטקסט של הזכות לביטחון עובדתי. ממש כמו הזכות לביטחון תזונתי. הזכות לביטחון עובדתי צריכה להנחות את העבודה העיתונאית, ואת הפרשנות שהעיתונאים נותנים למציאות ולהנחות את הסיפור שעיתונאים מספרים לציבור. זה החוזה החדש עם הציבור, והוא מבוסס, בין השאר, על האתיקה העיתונאית".

יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות נורית קנטי: "אנחנו מזמינים את המו"לים להצטרף אלינו, למועצה המעמיקה, המגוונת והיעילה שהקמנו. זו מועצה עם פוטנציאל השפעה גבוה. גוף חיוני בשדה המוקשים של העת הזאת. זו הזדמנות חסרת תקדים להעמיק ולייצב את היסודות המעורערים של העיתונות החופשית ולחזק את האתוס המקצועי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully