וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונות חופשית (באישור המדינה)

אורי פז

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 11:47

המכתב שהוציאה חדשות 13 לשרה רגב הוא משל לעיתונות הישראלית: פונים לממשלה כדי שתודיע לעיתונאים מתי היא משדרת פייק. הנה תזכורת למנכ"לי חברות החדשות המתלבטים כיצד לנהוג. טור אורח

אבירם אלעד במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מנכ"ל חדשות 13 אבירם אלעד/פלאש 90, יונתן זינדל

טקס הדלקת המשואות השנתי מתקרב וגם בזירה זו ההפיכה המשטרית נותנת את אותותיה. הסיפוח הזוחל שהחל ב 2018 כששונה פרוטוקול הטקס המשיך השנה ביתר שאת אך הפעם נכנס משתנה חדש למשוואה: הקיטוב והאווירה המבעבעת בחברה הישראלית הכניסו את המארגנים ללחץ. מה שהיה אי של שפיות וממלכתיות מהווה לוח מטרה למחאה נגד ההפיכה המשטרית, בהיעדר ממלכתיות בחיי היום יום שלנו, גם פסגת הממלכתיות אינה חסינה יותר. מצד אחד המארגנים עושים מאמצים שלא לאפשר למוחים למחות במהלך הטקס ומצד שני, המוחים חושבים על דרכים אפשריות כדי להפריע למהלך הטקס ובתווך עומדים התקשורת והעיתונאים שממלאים תפקיד כפול: הם מספקים אכסניה לאירוע בשידור ומסקרים אותו עיתונאית. אך בישראל 2023 נראה שהתקשורת שכחה את תפקידה והיא מעדיפה לעסוק בחיבוטים ובגימיקים.

בכתבתה "עיתונאים בשטח ופריצה לשידור: כך נערכים בגופי השידור למחאות בטקס יום העצמאות" (22.04.03 - דמרקר) כותבת יסמין גואטה "שידור הטקס והאירועים הפוטנציאליים הנלווים לו מעלים דילמות רבות בקרב העורכים של גופי השידור.... כלל לא ברור אם יש לעצור את השידור החי ולעבור לשדר הקלטה ובסמכות מי לעשות זאת במקרה של מחאה בשידור חי". מנכ"ל חדשות 13, אבירם אלעד שלח אל השרה רגב מכתב בו הוא כותב כי "אנו למדים וייתכן שבשלב כלשהו של השידור החי של טקס המשואות יתבצע מעבר לשידור מוקלט שהוכן מבעוד מועד", כמה שורות אחר כך הציע פתרון: "אנו דורשים לדעת באופן אקטיבי ובזמן אמת על מעבר זה במידה ויתרחש".

מירי רגב, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
מירי רגב/ראובן קסטרו

אני רוצה להציע למנכ"ל חדשות 13 ולקברניטי ערוצי התקשורת המתלבטים פתרון, במקום לעסוק בגימיקים חסרי מהות ולדבר על "עיתונות חופשית" אפשר פשוט לעסוק בעיתונות חופשית אמיתית: שלחו עיתונאים לאירוע ודאגו שתהיה לכם יכולת לשדר באופן עצמאי מה באמת קורה; במידה ותהיה הפרעה לטקס, אל תחכו שמירי רגב ושלוחותיה יידעו אתכם "באופן אקטיבי", דווחו על ההפרעה בזמן אמת ללא מורא. בתור אלה שמתווכים לנו את המציאות, זוהי חובתכם.

כל ניסיון לטשטש או להעלים "פאדיחות" שקורות בטקס בזמן אמת הוא פגיעה בחופש העיתונות. כל גוף שידור או עיתונאי שנותנים לזה יד, חוטאים לתפקידם ולאמת. כל עיתונאי שחושב להסתמך על גורמי ממשל כ"קול האמת" או שמתלבט האם להעביר מידע שאיננו נעים למשטר צריך דחוף לגשת ללשכת התעסוקה ולבקש לעבור הסבה מקצועית.

  • עוד באותו נושא:
  • מירי רגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully