וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דקה לפני האח הגדול ורוקדים עם כוכבים: כמה דברים שמנהלי הערוצים יודעים - ועכשיו גם אתם

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 14:35

רגע לפני עונות המגה ריאליטי, בדקנו מה קרה למפת הרייטינג בשנתיים וחצי האחרונות, והתוצאות מובהקות. האם ברשת 13 נפל האסימון שתם עידן הראש בראש מול קשת? האם בערוץ 14 מגרדים את תקרת הזכוכית? והאם כאן הצליח להתחזק אחרי המונדיאל? פרשנות

הערב (שלישי) עומדות קשת 12 ורשת 13 להשיק שתיים מתוכניות הריאליטי הנחשבות לעוגנים המשמעותיים שלהן - "רוקדים עם כוכבים" ו"האח הגדול". במקרה של רשת 13 מדובר בהימור כמעט אסטרטגי. זו לא הפעם הראשונה ששתי היריבות מהמרות על קרב ראש בראש, אלא שנקודת המוצא הפעם שונה לחלוטין. הצלחה של האח הגדול תייצר עבור רשת 13 רוח גבית ותספק חמצן אחרי תקופה רוויית כישלונות מסחריים, ומאידך - כישלון של האח עלול להיות המסמר האחרון אולי של ניסיונותיה להרים ראש ולשחק ב"מגרש של הגדולים". נזכיר: מדובר בהפקות בעלות דומה, שעשויה להגיע למעל מיליון שקלים לפרק. בעונה שלמה, ההבדל בין הצלחה לכישלון יכול להיות מתורגם לעשרות מיליוני שקלים.

האח הגדול, רוקדים עם כוכבים. צילום מסך, מערכת וואלה!
האח הגדול, רוקדים עם כוכבים/מערכת וואלה!, צילום מסך
ניסיון ההפיכה המשטרית והתגייסות ממשלת הימין לטובת ערוץ 14 הביאו למספר תוצאות מרתקות, שהאיצו מגמה שהתרחשה עוד לפני

השקת שתי התוכניות, כאמור, לא מגיעה בחלל ריק. הצצה לשינויים בפריים טיים (ראו גרף ראשון) במבט של שנתיים וחצי אחורה (מתחילת 2021), מאמת באופן מובהק את המפץ הגדול שאירע בטלוויזיה. ניסיון ההפיכה המשטרית והתגייסות ממשלת הימין לטובת ערוץ 14 (הממותג מחדש, באפיק חדש) הביאו למספר תוצאות מרתקות, שהאיצו מגמה שהתרחשה עוד לפני: התחזקות ערוץ 14 (בעיקר בפריים "הפטריוטים", שמקרין על כל לוח השידורים), היחלשות של חדשות 13 (עם קמפיין "עיתונות חופשית" שנכון לעכשיו עדיין לא הוכיח את עצמו במבחן הקהל); והתחזקות של כאן 11 הן בחדשות והן בפריים, תוך ניצול פלטפורמות המונדיאל והאירוויזיון כדי להביא עוד צופים למרקע יחד עם הצלחות בפריים ובראשן "קופה ראשית").

מגמות רייטינג בפריים טיים מאז תחילת 2023. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
מגמות רייטינג בפריים טיים מאז תחילת 2023/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

גם בגזרת החדשות המצב דומה, בהתאמה: מבדיקת וואלה! ברנז'ה עולה כי קשת אומנם שומרת על הובלה ברורה בפער מכל מתחריה, אך כאן וערוץ 14 מתחזקים משמעותית על חשבון רשת וגם על חשבונה. לפי הנתונים, מהדורת חדשות 14 הכפילה (!) את נתוני הצפייה בה משנה שעברה, וזו של כאן רשמה עלייה משמעותית של 25%.

רייטינג מהדורות חדשות 2023. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
רייטינג מהדורות חדשות 2023/מערכת וואלה!, מערכת וואלה
דווקא גזרת 19:00 של לפני החדשות, היא זו שעמדה במחצית הראשונה של 2023 במוקד שינויים בלוח השידורים, שינויים שביטאו גם את ההתבצרות הפוליטית והקו שמבקש כל גוף שידור לקחת

הפריים טיים ומהדורות החדשות נחשבים לעוגנים הרווחיים ביותר, ובהתאמה למושקעים ביותר. אבל דווקא גזרת 19:00 של לפני החדשות, היא זו שעמדה במחצית הראשונה של 2023 במוקד שינויים בלוח השידורים, שינויים שביטאו גם את ההתבצרות הפוליטית והקו שמבקש כל גוף שידור לקחת. בתחילת השנה הייתה זו איילה חסון שערקה מרשת 13 לתאגיד השידור (לצד שרון גל שעבר לערוץ 14). מאוחר יותר, בשבוע שעבר, היה זה אמיר איבגי שעזב את אולפן שישי של חדשות 12 וחזר לזרועות ערוץ 14 כדי לנסות ולהציל את ה"אמבטיה" שנפערה בזמן שיבוץ ברדוגו בשעה הקריטית כל כך, זאת בזמן ששאר רצועות הערוץ ממריאות.

נזכיר: רצועת 19:00 של לפני החדשות נחשבת לקריטית ביותר עבור הערוצים, שכן היא זו שמובילה את מאסת הצופים לעבר המהדורה המרכזית - תחילת הפריים טיים.

מבדיקת וואלה! ברנז'ה עולה כי למרות התנודתיות שמאפיינת בשעה זו את הרגלי הצפייה, נכון לעכשיו המעבר של חסון העלה את ממוצע הצפייה ברצועה זו בתאגיד מ-2.7% ל-4%. גם בערוץ 14 ממוצע הצפייה עלה בתקופה זו. ממול, ברשת 13, אותה עזבה, ניתן לראות בהתאמה את ההתרסקות - כאשר הערוץ מאבד לפחות חמישית מהצופים.

שינויים בפרה פריים, 2023. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
שינויים בפרה פריים, 2023/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

סכנה קיומית לרשת 13

אבל הנתונים הללו, מחמיאים כל שיהיו עבור ערוץ 14 וכאן 11 ובעייתיים בעיקר עבור רשת 13, הם עדיין בערבון מוגבל. כדי לנתח לאן מועדות פנינו במחצית השנייה של 2023 יש להבין מה מוטל בימים אלו על כתפי "האח הגדול" (כזכור, עונתה הקודמת נחשבה למוצלחת יחסית, הן במושגי רייטינג והן במושגי באזז).

אלא שכעת הפריים של רשת נמוך אף יותר (ראו גרף ראשון).אחרי עונת הישרדות שלא התרוממה. האם כישלון גם בזירת "האח הגדול" יוביל את הערוץ למשבר ניהולי כלכלי שעלול לסכן את קיומו? האם ברשת 13 כבר עיכלו את העובדה שהם מזמן לא "ראש בראש" מול קשת 12 כפי שהתרגלו בעבר (לפחות מבחינה תדמיתית), אלא ערוץ עם נתוני צפייה של ערוץ נישה? כל התשובות בסיכום 2023.

גם על הצלחתו של ערוץ 14 כאמור, מעיבים לא מעט עננים: על אף הנתונים העולים וניפוץ התחזיות - האם ערוץ 14 לא הגיע לתקרת הזכוכית שלו? האם בהיעדר לוח שידורים מגוון (המוצר של ערוץ 14 דל מבחינה טלוויזיונית ולמעשה נשען על פאנל אולפני; גם חברת החדשות של הערוץ סובלת מתת תקציב ומחוסר משמעותי בכוח אדם), הערוץ בכלל יוכל להמריא ולהפוך לשחקן מוביל לאורך זמן?.

גם באשר לקשת (ששומרת על ההובלה, אך ממשיכה את מגמת איבוד הצופים המאפיינת את כל שידורי הברודקאסט), עולות לא מעט שאלות, בראשן איך ישפיעו הפלטפורמות הדיגיטליות והסטרימינגיות (כאן BOX של תאגיד השידור ו-FREETV) על התנהגות הצפייה הלינארית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully