טלוויזיה. Giphy
טלוויזיה/Giphy

המפץ במספרים: קשת מובילה (אך נחתכת), רשת מתרסקת, כאן 11 מזנק ו-14 נבלם

26.6.2023 / 13:02

הדרמה בעולם הטלוויזיה מאז החלה ההפיכה המשפטית מקבלת ביטוי במספרים, והם מדהימים. וגם, טיפ לחובבי הסטרימינג והמספידים: הצפייה בערוצי הברודקאסט בפריים טיים מתחילת השנה דווקא עלתה. וואלה! ברנז'ה מסכמת חציון

תם רשמית עידן ה(יומרות ל-) ראש בראש של קשת ורשת שאיפיין את הצפייה בישראל מאז הקמת הטלוויזיה המסחרית אי שם בשנות התשעים

פחות מחודשיים לתחילת שנת 2023, בוואלה! ברנז'ה כבר הבינו לאן נושבת הרוח, עם פרסום טור שכותרתו "הורדו המסכות: החלום של נתניהו מתגשם לנגד עינינו". הטור התפרסם לאחר עזיבתם הדרמטית (תוך שבוע) של שרון גל ואיילה חסון את חדשות 13 והתבסס על אופי הסיקור ונתוני הצפייה המשתנים בערוצים השונים. "פנינו לחדשות מותאמות אישית. איש איש - דעותיו - וחברת החדשות שלו", נכתב אז. אפילו כותב שורות אלו (אז ועתה) לא הבין עד כמה צדק.

מבדיקת נתוני החציון הראשון לשנה זו, עולה כי המגמות ההיסטוריות בשינוי הרגלי הצפייה נמשכות, וביתר שאת - ומפת הכוחות בתקשורת הישראלית משנה כיוון ותנועה: תם רשמית עידן ה(יומרות ל-) ראש בראש של קשת 12 ורשת 13 שאיפיין את הצפייה בישראל מאז הקמת הטלוויזיה המסחרית אי שם בשנות התשעים. החלומות של רשת ב-30 השנה האחרונות נגנזו או ייאלצו להיגנז בקרוב, כאשר זו מוצאת עצמה מדי יום ראש בראש מול ערוץ 14 וכאן 11.

ממול, אחרי שזרמו אליו כל כוכבי התקשורת הימניים-ביביסטים, ערוץ 14 מתחזק ואולי לא נושף בעורפה של קשת - אבל בהחלט "גונב" לה צופים. גם בקשת מכירים בכך. ובתוך כל אלו, לאחר שנות תרדמת ובזכות לא מעט יח"צ של שר תקשורת אחד (שכוונותיו חזרו אליו כמו בומרנג), ומינוף מיטבי של משחקי מונדיאל (ומונדיאליטו) ואירוויזיון אחד - כאן 11 הופכת לשחק מרכזי במגרש הטלוויזיה הישראלי.

מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון. נתונים: ועדת המדרוג, מערכת וואלה!
מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון/מערכת וואלה!, נתונים: ועדת המדרוג

המעניין הוא שהתחרות העזה בין הערוצים על רקע השחיקה בצפייה במכונה "טלוויזיה לינארית" שאופיינה בפיזור צופים ותנודתיות, מייצרת גם תגובה הפוכה ומפתיעה: נתח הצפייה בערוצי הברודקאסט בפריים טיים גדל השנה ל-50.4%.

מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון. נתונים: ועדת המדרוג, מערכת וואלה!
מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון/מערכת וואלה!, נתונים: ועדת המדרוג

קשת נחתכת, ערוץ 14 פוגש את תקרת הזכוכית

קשת 12 חווה ירידה של 8% אל מול נתוני אשתקד (מ-15.5% ל-14.2%). ממול, הרייטינג של כאן 11 משתפר בנקודת רייטינג מ3.5% ל-4.5% בפריים טיים - עליה משמעותית של 30%

ובמספרים: קשת שומרת על יציבות והובלה בפריים טיים עם ממוצע של 14.3% לעומת 7.1% לרשת, 4.5% לכאן, 3.9% לערוץ 14. המעניין בנתון הוא שלאחר הייפ והתרוממות לשיאי צפייה - ההתחזקות של 14 נבלמת, ואחרי ממוצע פריים טיים של 5%, ביוני הוא משיר כשליש מהצופים ונותר על 3.5% בלבד. אותה מגמה אגב מתרחשת גם בתוכנית הדגל של הערוץ "הפטריוטים", שכובשת במרץ שיא של 7%. וביוני נוחתת ל-5.5%.

ממצא מעניין נוסף: למרות שקשת מובילה בבטחה בפריים טיים, בחדשות וברצועות הבוקר ושישי - ובפער משמעותית מהשאר ועם 10 מ-10 התוכניות הנצפות בחציון זה - קשת 12 חווה ירידה של 8% אל מול נתוני אשתקד (מ-15.5% ל-14.2%). ממול, הרייטינג של כאן 11 משתפר בנקודת רייטינג מ3.5% ל-4.5% בפריים טיים - עליה משמעותית של 30%; וערוץ 14 מזנק ב-200% ועולה ל-3.9% ממוצע בפריים טיים. את הירידה החדה ביותר רושמת כאמור רשת 13 עם צניחה דרסטית של 17% (מממוצע של 8.6% ל-7.1%).

גם במונחי נתח שוק המגמות דומות: כאן 11 מתחזק ותופס נתח של 15% (לעומת 11%) בחציון האחרון מתוך 4 ערוצי הברודקאסט, עלייה גם בערוץ 14 (מ4% ל-13%), במקביל רשת וקשת מצמצמים את כוחם (קשת מ-54% ל48% ורשת מ-30% ל24%).

מי נגד מי בחדשות?

וישנה גם גזרת החדשות, כאשר לצד פרישת המנכ"ל אבירם אלעד מחדשות 13 (כשברקע שלל נתוני צפייה דועכים למרות פלטפורמת הריאליטי היקר של רשת "האח הגדול" ועל אף נתוני פריים טיים כמעט כפולים, כשהחברה בראשותו נותרת מאחורי חדשות כאן 11 וחדשות 14) - ניצב אירוע חסר תקדים נוסף: בשבוע שעבר חדשות כאן עברו 4 פעמים את חדשות 13, ופעמיים גם את 14 - והפכו למהדורה השנייה בישראל. האם מדובר במגמה? מוקדם לקבוע.

מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון. נתונים: ועדת המדרוג, מערכת וואלה!
מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון/מערכת וואלה!, נתונים: ועדת המדרוג

לפני החדשות, ללא הכרעה

למעשה, היחידה שיורדת באופן משמעותי היא תוכנית חיסכון של קשת 12, שמאבדת כמעט שתי נקודות ומתייצבת על ממוצע של 10.2% - ירידה של 14% מהחציון המקביל אשתקד

בתחילת 2023 היכה מנכ"ל כאן 11 את הענף בתדהמה כשגייס לשורות תאגיד השידור את אחת העיתונאיות היותר מזוהות עם הקו הביביסטי בתקשורת, איילה חסון. מעל דפי אינטרנט אלו, המהלך הוגדר כלא פחות מבינגו - במסגרתו הצליח יוכפז הן להחליש את היריב החדש-ישן חדשות 13 והן לייצר עבור כאן 11 מאסת צופים לקראת חדשות הערב שסבלו עד אז מנחיתות מובנית. האם חסון סיפקה את הסחורה? תלוי את מי שואלים: ממוצע הצפייה בחציון האחרון ברצועת 19:00 של התאגיד עלה מ-2% ל-3.4%, ואולם אם בוחנים את הנתון מאז כניסת חסון הוא עולה ל-4.1%. במילים אחרות: המהלך צלח, אך לא באופן דרמטי.

במקביל, תחת מטר של ביקורת (גם מכיוון כותב שורות אלו), ברשת 13 לא זיהו בזמן אמת את ההתחזקות ההדרגתית של דרוקר שנותר יתום ב"אזור בחירה" שלו אחרי עזיבת איילה חסון באמצע החציון, ובחרו להעביר בכל זאת את "הצינור" עם גיא לרר לשעה 19:00 ואת דרוקר להקדים ל-18:00. בסה"כ הרצועה מסיימת חציון עם עליה קטנה - אבל קשה לקבוע האם נוצרה בגלל חסון שהיתה ברצועה עד חודש מרץ.

למעשה, היחידה שיורדת באופן משמעותי היא תוכנית חיסכון של קשת 12, שמאבדת כמעט שתי נקודות ומתייצבת על ממוצע של 10.2% - ירידה של 14% מהחציון המקביל אשתקד. למעשה, מאי היה החודש הנמוך בתולדות חיסכון וביוני התוכנית צללה עוד יותר.

גיא לרר, איילה חסון. ראובן קסטרו, יונתן זינדל-פלאש 90, עיבוד תמונה
גיא לרר, איילה חסון/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, יונתן זינדל-פלאש 90

והיו גם לא מעט תוכניות נצפות בחציון הזה, מרביתן - כצפוי - של קשת ושל כאן 11. המשדר הכי נצפה מתחילת 2023 היה האירוויזיון בו כבשה נועה קירל את המקום השלישי. בהמשך, כבשו את המסך משדרי חדשות של קשת 12, משחקי המונדיאליטו והתוכנית "זמר במסכה" של קשת.

מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון. נתונים: ועדת המדרוג, מערכת וואלה!
מגמות צפייה בטלוויזיה, סיכום חציון/מערכת וואלה!, נתונים: ועדת המדרוג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully