וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיא המחאה ובלי שום עכבות: הממשלה שוב מנסה לסייע לערוץ 14

16.7.2023 / 13:14

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה עוד הטבה מובהקת לערוץ 14 על פני הערוצים הגדולים: הערוץ יחזור להיות משודר בעידן פלוס, למרות סירובו לשלם חוב של מיליונים על הפצת השידור. גורם בכיר בענף התקשורת: "כבר אבדה הבושה"

גורם בכיר בענף התקשורת אומר היום לוואלה! ברנז'ה: "כבר אבדה הבושה. אי אפשר לראות את הצעת החוק הזו לבד מהטבה רגולטורית תמורת סיקור אוהד"

המחאה נגד ניסיון ההפיכה המשטרית מגיעה לשיא, ובממשלה מפנקים את השופרות כמה שאפשר: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר (ליכוד), אשר בפועל תעניק הטבות נוספות לערוץ 14, ותאפשר לשר התקשורת שלמה קרעי דריסת רגל (נוספת) בתאגיד השידור הציבורי כאן. כזכור, בפברואר האחרון בערוץ 14 קיבלו גם הארכת הקלה בתשלום דמי הרישיון.

לפי ההצעה שאושרה, ושמצריכה את אישור המליאה, ערוץ 14 יחזור להיות משודר בעידן פלוס - זאת למרות סירובו לשלם על הפצת השידור לרשות השנייה וחובות של מיליוני שקלים שצבר בגין שנים של סירוב.

מדובר בהצעת חוק פרטית שהיוזם שלה הוא ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), אבל היא הוגשה בתמיכת שר התקשורת שלמה קרעי, זאת ככל הנראה בשל הסיבה שחרף הצהרותיו קרעי לא יספיק להעלות את חוק השידורים החדש שלו לפני סוף מושב הקיץ.

שלמה קרעי מגזין קטנה. ראובן קסטרו
שלמה קרעי מגזין קטנה/ראובן קסטרו

לפי ההצעה, אשר בדברי ההסבר שלה נכתב כי "עולם השידורים בישראל מתאפיין בריכוזיות משמעותית ושליטתם של שחקנים קיימים בעולם השידורים בישראל מהווה חסם כניסה לגופים חדשים או קטנים שרוצים להיכנס לשוק", בעל רישיון זעיר ייעודי כהגדרתם בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990, ובעל זיכיון לשידורי רדיו, ישלמו דמי הפצה בסכום שלא יעלה על 15,000 שקלים חדשים בשנה.

רקע קצר: עד תחילת שנת 2022 ערוץ 14 לא שידר בעידן פלוס מפני שהוא סירב לשלם דמי הפצה לרשות השנייה בגובה 2 מיליון שקל לשנה - כפי שקובע החוק. בתחילת 22 הודיעה הרשות כי הערוץ יירד מהמערך בעקבות חוב מצטבר של כ-6.5 מיליון שקל, שהתווסף ל-12.2 מיליון שקל שהערוץ חייב למדינה (באמצעות הרשות השנייה) בשל אי עמידה בתנאי הרישיון שלו. בסך הכל, ערוץ 14 חייב כיום למדינה קרוב ל-20 מיליון שקל. הצעת החוק החדשה תפחית את הסכום כאמור לגובה מגוחך.

בהצעה נכתב עוד כי "הגבלת עלות דמי ההפצה לגופים כאמור בהכרח תקל על ערוצים נוספים להיות משודרים בעידן פלוס ולהגביר את התחרות והמגוון שניתן יהיה לצפייה ללא עלות". לפי ההצעה, הרשות השנייה לא תוכל להוריד ערוץ משידור או למנוע את עלייתו לשידור.

כמו כן, הצעת החוק "פותרת" עבור ערוץ 14 "בעיה נוספת" שכבר עלתה בעבר, ועל הדרך מממשת את כוונותיו של קרעי לפגוע בתאגיד השידור - גם אם בשלב זה באופן מינורי. לפי ההצעה לתיקון חוק השידור הישראלי, תאגיד השידור יחויב לרכוש את תכני הארכיון שלו לשימוש פרטי ומסחרי בתעריף שיקבע שר התקשורת בהתייעצות עם מועצת תאגיד השידור הישראלי, וזאת כדי לאפשר גישה לתכנים אלו לציבור המשתמשים בפלטפורמות, כגון עידן פלוס.

נזכיר: סוגיית השימוש בחומרי הארכיון עלתה עם דרישתו של מנהל החדשות בערוץ 14 יורם כהן לקבל קטעי ארכיון חדשותיים מהתאגיד. לפי הצעת החוק, הממשלה למעשה מתקפלת מול הגחמות של ערוץ 14, זאת למרות שלאחרונה, בהובלת ההנהלה, ובתמיכת מועצת התאגיד וארגוני המפיקים והיוצרים - התאגיד דווקא הוריד את מחירי השימוש בחומרי הארכיון. אלא שפה עולה גם סוגיה נוספת - גוף פרטי, בבעלות איל הון (יצחק מירישווילי) למעשה יוכל להרוויח ממשאב ציבורי.

גורם בכיר בענף התקשורת אומר היום לוואלה! ברנז'ה: "כבר אבדה הבושה. אי אפשר לראות את הצעת החוק הזו לבד מהטבה רגולטורית תמורת סיקור אוהד". גורם נוסף אמר: "מדובר בהטבה שנייה בשווי מיליוני שקלים שמקבל ערוץ 14 בחצי השנה האחרונה. אם בעבר מקבלי ההחלטות ניסו להסתיר את ההטבות לערוץ 14 בחקיקות רחבות יותר, כיום הם אפילו לא מנסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully