וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת קרעי היא תעתיק של רפורמת לוין: הממשלה רוצה לשלוט סופית בתקשורת

17.7.2023 / 17:02

שר התקשורת קרעי הציג את עיקרי תוכניתו לחוק השידורים החדש. במוקד, כצפוי, ערוצי הטלוויזיה המסחריים, כשהחוק נוטל מידיהם את מרבית הנכסים ומרכז את הפיקוח והכוח בידי משרד התקשורת והממשלה. וגם, צעד אחר צעד - כך ירוויח ערוץ 14 מהחקיקה. פרשנות

"היהלום שבכתר" - במשרד התקשורת לוקחים מהערוצים המסחריים את כל הנכסים המרכזיים שבידלו אותם עד כה כמו רישיון שידור ובעלות על אפיקים - וחשוב מכל את הבלעדיות בפרסום ובחדשות

שר התקשורת שלמה קרעי הציג היום (שני) את עיקרי חוק השידורים החדש - "הרפורמה" - אשר לדבריו עתידה להוריד את החסמים, לייצר "תחרות אמיתית" ולאפשר גם לשחקנים קטנים לפרוץ לשוק ולהרוויח. לפי תזכיר החוק שיתפרסם בימים הקרובים להתנגדויות הציבור, היעד העיקרי אותו מנסה קרעי להשיג הוא למעשה ביטול הפיקוח הרגולטורי והעברת הכוח והשליטה לידיי מנגנונים פוליטיים.

בראש עיקרי החוק עומדות סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין ופתיחת רגולטור חדש בעל סמכויות מופחתות. בכוונת קרעי להקים במקום מועצות הפיקוח גוף פוליטי אשר את חבריו תמנה הממשלה, שלמעשה תהיה בפועל גם זו שתחליט בענייני חדשות שנויים במחלוקת. הגוף, בעל מעמד של יחידת סמך חדשה במשרד התקשורת, יתורכב מתשעה חברים שייבחרו בהמלצותיהם של של שרי המשפטים, התקשורת והחינוך (שלושה כל אחד).

כפי שפורסם בימים האחרונים, בלשכת קרעי גיבשו גם מודל חדש לשימוש חופשי בתכני התאגיד. אבל ללא ספק, "היהלום שבכתר" הוא שבפועל, במשרד התקשורת לוקחים מהערוצים המסחריים את כל הנכסים המרכזיים שבידלו אותם עד כה כמו רישיון שידור ובעלות על אפיקים - וחשוב מכל את הבלעדיות בפרסום ובחדשות.

כמו כן, הכריז קרעי על הקמת ועדת מדרוג חדשה, שתקצובה עדיין לא ברור.

שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023. ראובן קסטרו
שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023/ראובן קסטרו

החדשות תחילה

קרעי הודיע כי ההפרדה הזו תבוטל, אלא שהביטול הזה ישרת בעיקר את השחקנית הגדולה בענף HOT - היחידה שעדיין איננה משדרת ב-OTT (סטרימינג)

כאמור, הערוצים המסחריים הם אלו שעומדים בליבת החוק החדש, שמבטיח לבטל את הצורך ברישיון כדי לשדר חדשות - מתוך כוונה להגביר את התחרות. כזכור, כיום מחזיקים ערוצי הברודקאסט חברות חדשות אך החוק קובע על הפרדה מוחלטת בין בעל הרישיון לחברת החדשות - הפרדה שלא תמיד מתקיימת בשטח, אך קובעת גבולות גזרה. לפי החוק, כל אחד למעשה יוכל לשדר חדשות תוך ביצוע פרוצדורה בירוקרטית פשוטה של רישום. במובן זה ישנה דווקא זווית חיובית לרפורמה שכן עד כה הרשות השנייה היא זו שקבעה את אורך המהדורה לערוצים.

קרעי מנסה גם להסדיר את המאבק בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית המבעבע, על שלל חברות האינטרנט שהתווספו לענף ומתבססות על דמי מנוי חודשיים - האחרונה בהן היא פרי-טיוי של קשת ו-RGE. עד כה נאסר על החברות הללו לשדר פרסומות - תוך שמירת הבלעדיות לערוצים המסחריים. קרעי הודיע כי ההפרדה הזו תבוטל, אלא שהביטול הזה ישרת בעיקר את השחקנית הגדולה בענף HOT - היחידה שעדיין איננה משדרת ב-OTT (סטרימינג).

רפורמת קרעי - המרוויחים והמפסידים. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
רפורמת קרעי - המרוויחים והמפסידים/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

התזכיר כולל גם נושאים בהם הרגולציה כן תתערב בענף, המרכזי בהם הוא האיסור על בעלויות צולבות: כיום החוק אוסר על בעלויות צולבות בכלי תקשורת - מתוך מטרה לבזר את הכוח שבידיי בעלי השליטה בפלטפורמות השונות. כך לדוגמה, בעל עיתון לא יוכל להקים ערוץ טלוויזיה, בדומה למצב כיום.

המודל החדש קובע שלושה מסלולים במודל המכונה: "רמזור". במסלול הירוק: ברירת המחדל היא קבלת היתר; במסלול הצהוב: מי שמחזיק באתר אינטרנט חדשותי או עיתון, יורשה לשידורי רדיו בהתאם לנתח שוק; והמסלול האדום: מי שמחזיק אתר אינטרנט חדשותי ועיתון, תאגיד שפעילותו העיקרית היא פרסום ומפלגה יהיו מנועים מקבלת היתר.

במילים פשוטות: ענקיות האינטרנט הבינ"ל כמו גם גופי התקשורת המרכזיים המחזיקים באתרי אינטרנט או עסקים רבים נוספים דוגמת קשת 12 או רשת 13 יוכלו להיות על השלט בטלוויזיות החכמות - ואילו אתר וואלה ומעריב, או להבדיל ידיעות אחרונות ו-ynet לא יוכלו לשדר חדשות בטלוויזיה.

בנימין נתניהו הפטריוטים ערוץ 14 ינון מגל. ערוץ 14, צילום מסך
מרוויח מרכזי. ערוץ 14/צילום מסך, ערוץ 14

הרפורמה תכלול גם לא מעט הטבות פרטיקולריות שנראה כי נכתבו במיוחד עבור משפחת נתניהו ושליחיה בתקשורת - ערוץ 14 ותחנת הרדיו גלי ישראל.

קרעי מדגיש שהוא לא מחשק את שוק התקשורת בישראל (שדווקא תחרותי במידה רבה), אלא מאפשר לכל שחקן חדש שחפץ להצטרף אליו לעשות כן. בפועל, מהמתווה הנוכחי עולה כי הגופים שהממשלה חפצה ביקרם מקבלים הטבות. רק השבוע אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה ביטול תשלום דמי הפצה לרשות השנייה מתוך כוונה ככל הנראה להיטיב עם ערוץ 14. בנוסף, לפי המתווה ברדיו, השר מתכוון לפתוח את תחנות הרדיו האזוריות לתדרים ארציים - מהלך שייטיב עם תחנת הרדיו המזוהה עם נתניהו "גלי ישראל".

"בדרך לפירוק הדמוקרטיה - השר קרעי מנסה לחסל את העיתונות"

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר בתגובה לרפורמת קרעי: "בפעם הראשונה, שר תקשורת בישראל מציג תוכנית שכל כולה מתרכזת במילה אחת: לסגור. בלי רגולציה, בלי מכרזים, בלי אמות מידה מקצועיות, בלי הפרדה בין פייק לניוז ובין מסחרי לעיתונאי.

"בכוונת מכוון, השר קרעי מסיר כל הגבלה על הגופים המשדרים חדשות ויוצר סביבה תקשורתית שתהפוך את ישראל למעצמת פייקניוז. קרעי יכול להמשיך לעטוף את זה בהבטחות לפלורליזם וגיוון, אבל כשכל דיכפין ייצר חדשות - לא תהיה עוד מחוייבות לאתיקה עיתונאית ולאמות מידה מקצועיות מחייבות. אבל קרעי לא עוצר פה, בזמן שהוא פותח את הדלת בחדשות לתכנים מסחריים, הוא סוגר את ברז הפרסום לשידורי הרדיו הציבורי בישראל. המשמעות היא פגיעה קשה בשידור הציבורי והשתת העלויות הכבדות שמשלמים היום המפרסמים לתאגיד - על כתפיו של הציבור".

יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים (בשיתוף) עפרה סתת מילוא ומיקי קליין: "האגודה שמאות מחבריה וחברותיה עובדי תאגיד השידור תיאבק בכל ניסיון לפגוע בשידור הציבורי בפרט ובעיתונות בכלל. כחברים במועצת העיתונות המחוייבים לאתיקה ולאמות מידה מקצועיות, לא נאפשר לייסד תעשיית פייקניוז על חורבותיה של העיתונות הישראלית".

רשת, קשת ותאגיד השידור הציבורי הוציאו הודעה משותפת בתגובה לרפורמה של קרעי: "התוכנית היא שלב נוסף במהלך הכולל לריסוק התקשורת החופשית בישראל. יישום התכנית ההרסנית, שכוללת פיקוח ממשלתי וצנזורה ממשלתית על חדשות, כנהוג בדיקטטורות יביא לפגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והעיתונות בישראל. בעוד בדמוקרטיות נאורות הממשלות מרחיקות את התקשורת מהפוליטיקה - מדינת ישראל פועלת הפוך, ומנסה להחזיר את השליטה המלאה לידיה. בנוסף, בזמן שתוכנית השר פוגעת כמעט בכל שוק התקשורת הישראלי הפרטי ובשידור הציבורי, ישנם גורמים שהיא מטיבה עמם מטעמים ברורים".

מערוץ עכשיו 14 נמסר: "שר התקשורת שלמה קרעי פרסם היום רפורמה שתסייע במליוני שקלים לקשת 12. בין הצעדים: חובה על ערוצי הספורט של צ'רלטון למכור תוכן לפרי-טי-וי של קשת 12 (היום לא חובה), התערבות במחיר שבה ספקי תוכן צריכים למכור את שידוריהם לקשת 12 (פרי טיוי), ביטול חובת השקעות כספיות בהפקות מקור ועוד.

"כמו כן, בניגוד לדיקלומים של מר יאיר לפיד, ההקלות ברפורמה שחלות על ערוצים יעודיים (כגון עידן פלוס) לא יחולו על ערוץ עכשיו 14, שהחל משנת 2022 אינו ערוץ בעל רשיון יעודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully