וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש למלחמה: 12 בשליטה מוחלטת וערוץ 14 משתלט על המקום השני

עודכן לאחרונה: 7.11.2023 / 11:20

התמונה מתחילה להתבהר: ערוץ 14 עולה אמנם באחוזים פחות מקשת 12, אבל הפך ליחיד שמאתגר את חדשות 12 תוך שהוא מנצח במרבית שעות היממה את 13 ו-11. מה באמת מלמדים המספרים ומה יישאר בתום המלחמה מהרייטינג החריג? פרשנות

ינון מגל, יונית לוי. ערוץ 12, ערוץ 14, צילום מסך
ינון מגל, יונית לוי/צילום מסך, ערוץ 12, ערוץ 14

התפלגות מאסת הצופים העצומה שהתווספה מתחילת המלחמה להתבהר: מפרוץ המלחמה, חל גידול של כ-70% בצפייה בפריים טיים של קשת 12, וגם בשאר היום - שידורי חדשות 12 על מסך קשת מובילים על פני כלל הערוצים בטלוויזיה. ממול, חודש למלחמה, וערוץ 14 - גם אם בפער עצום - ממוצב רשמית כערוץ השני הנצפה בישראל בכלל הרצועות ובכלל הימים. כך עולה מבדיקה רוחבית של וואלה! ברנז'ה.

ממוצע הצפייה במהדורות המרכזיות משקף במידה רבה את חלוקת הצפייה בשאר לוח השידורים. במשקי הבית היהודיים, המהדורה המרכזית של חדשות 12 כמעט והכפילה את כוחה ועלתה מממוצע של 12.8% בחודש אוקטובר 2022 לנתון של 22.9%. עליה של כ-80%.

ממול, ערוץ 14, שהחל לנסוק בהיקף הצפייה בתחילת השנה, משקף נכון לשעה זו עלייה של למעלה מפי שלושה אל מול אוקטובר אשתקד: 2.5% אל מול ממוצע של 8.7%. בהשוואה לשנה שעברה גם מהדורת כאן 11 עלתה - אם כי בשיעור נמוך יותר: מממוצע של 3.9% אשתקד לנתון של 5% צפייה בשלב הזה.

גם בהשוואה זו, חדשות 13 עלתה בשיעור הנמוך ביותר אל מול השנה שעברה, מ-7.1% ל-8.1%.

ממוצע הצפייה בפריים טיים. מעכת וואלה!, עיבוד תמונה
ממוצע הצפייה בפריים טיים/עיבוד תמונה, מעכת וואלה!
ממוצע הצפייה במהדורות. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
ממוצע הצפייה במהדורות/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

עם זאת, יש לשים לב לנקודה משמעותית: מתחילת המלחמה 14 אכן מתחזקים (בלמעלה מ-40% בממוצע בכלל הרצועות), אבל 12 מתחזקים בהרבה יותר (60-70%) ומגדילים את הנתח מולם וגם מול כל המהדורות האחרות ביחד. למעשה, הפער ביניהן רק גדל - ולמרות המלחמה והזינוק המובהק - ערוץ 14 אינו מגדיל את נתח השוק שלו ביחס לשחקנים האחרים.

קושמרו פותח פער

נתון מעניין נוסף נוגע לאולפני השישי: בעוד בערוץ 14 לא משדרים בסופ"ש, בחדשות 12 נהנים מיתרון היסטורי מובהק ומקליטת מאות אלפי צופים חדשים, ביחס אל השנה שעברה. אולפן שישי עם כוכב המלחמה דני קושמרו עלתה מממוצע של 11.4% ל-17.7% - עלייה של למעלה מ-50%. ממול, בחדשות 13 השיקו אחרי שנה ללא מגיש קבוע ברצועה (מאז עזיבת איילה חסון), את שישי שלהם עם נטעלי שם טוב.

תוכנית ההשקה זכתה אמנם לנתונים נאים - אלא שזו שלאחריה, כבר חזרה לנתונים מוכרים יותר לערוץ, והתייצבה באזורי שישה אחוזי צפייה. למעשה, ביחס לשנה שעברה, חדשות 13 היא היחידה שמציגה ירידה בממוצע הרצועה - מ-7.7% ל-7.4%.

בכאן 11, רצועת חדשות שישי עם מואב ורדי: כאן 11 עם זינוק של כ-150% בהשוואה לתקופה המקבילה שנה שעברה.

ממוצע הצפייה באולפני שישי. מערכת וואלה, עיבוד תמונה
ממוצע הצפייה באולפני שישי/עיבוד תמונה, מערכת וואלה

תעלומת תנועת הצופים

ייתכן שמדובר בתנועה סיבובית, לפיה כמעט כל הצופים ה"רדומים" מגיעים ראשית לקשת 12, וממנה זולגים חלקים נכבדים לאלטרנטיבה ההפוכה – ערוץ 14

כפי שנכתב כאן שבועיים לאחר תחילת הלחימה, באופן טבעי, ככל שחולפים הימים, נתוני הצפייה יורדים חזרה להיקפים נמוכים יותר, אך הישראלים עדיין צמודים למסכים בפער עצום מימי שגרה. קשה לדעת מהן הסיבות המדויקות בגינן מאות אלפי צופים חדשים בוחרים להגיע דווקא למסך חדשות 12.

הערכה הסבירה היא כי הגידול בצפייה בקשת (שגם לפניה שמרה על מרחק הובלה ברור משאר מתחריה), נובע מחזרת הקהל ההיסטורי שנטש אותה לטובת הסטרימינג והרשתות החברתיות.

ייתכן אף שמדובר בתנועה סיבובית, לפיה כמעט כל הצופים ה"רדומים" מגיעים ראשית לקשת 12, וממנה זולגים חלקים נכבדים לאלטרנטיבה ההפוכה - ערוץ 14. כך או כך, נראה שמאסת הצפייה איננה מגיעה בעיקרה לתאגיד ולרשת 13.

עוד בוואלה!

למעלה משבוע למלחמה: קשת 12 מזנקת; ערוץ 14 יורד בנתח הצפייה

לכתבה המלאה
מאור מליקסון, תומר חמד, אלון תורג'מן עם דני קושמרו. מתוך טוויטר, צילום מסך
גישה ביקורתית שמביאה צופים. קושמרו/צילום מסך, מתוך טוויטר

גבולות הגזרה לא זזו

האם כל אלו יחזירו את חדשות 12 להיות מדורת השבט - קשה להתנבא. האם 14 ימשיך להתרחב אחרי פרישה אפשרית של נתניהו - קשה עוד יותר. ההערכה הרווחת שהתשובה לשניהם היא לא

גם בחדשות 12 הבינו זאת, ופעלו בהתאם: תחת הקאמבק של "מדורת השבט" ובאיחור של שנים ויתרו בחברת החדשות בכל הרצועות - כולל אולפן שישי - על פאנליסטים קרקסיים ושופרות מובהקים לטובת אנשי מקצוע ומומחים. במקביל, שיקפו היטב את רחשי הציבור בביקורת החד משמעית על תפקוד הממשלה.

ומה באשר לתאגיד, שדווקא הציג גידול נאה עד המלחמה - גידול שכמעט ונעצר? ההערכה היא כי הסיבה לכך היא שידורים רצופים ללא פרסומות שהקטינו משמעותית את הבידול של כאן 11 אל מול המתחרות, זאת בנוסף לפנים הרבות הלא מוכרות על מסך התאגיד - בזמן שהקהל תר אחר "סמכות טלוויזיונית".

האם כל אלו יחזירו את חדשות 12 להיות מדורת השבט - קשה להתנבא. האם 14 ימשיך להתרחב אחרי פרישה אפשרית של נתניהו - קשה עוד יותר. ההערכה הרווחת שהתשובה לשניהם היא לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully