וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למעלה משבוע למלחמה: קשת 12 מזנקת; ערוץ 14 יורד בנתח הצפייה

עודכן לאחרונה: 16.10.2023 / 19:31

הצצה בנתוני הצפייה מתחילת המלחמה יכולה לשפוך אור על הסיבה בגללה נתניהו ביקש לפגוש את הנהלת חדשות 12 כבר בשבת: החברה כמעט מכפילה את כוחה - והנתח שלה עומד על 54%, חדשות 13 מתחזקת וכאן 11 משתרכת מאחור. פרשנות

מגישי החדשות המרכזיים. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
מגישי החדשות המרכזיים/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

מפרוץ המלחמה, חל גידול של 40% בכמות משקי הבית שצופים בטלוויזיה לאורך היום, ובמשך הזמן שהם צופים - כך עולה מבדיקת וואלה! ברנז'ה. לפי הנתונים, בית ישראלי ממוצע צופה בימים אלה בטלוויזיה למעלה מ-9.5 שעות ביום (לעומת כ-6.5 בשגרה).

מדובר בנתון פנומנלי: כ-65% מהצפייה לאורך היום היא בערוצים 11, 12, 13 ו-14 (לעומת 37% בשגרה). ההשוואה היא לשבוע האחרון שלפני החגים. בהשוואה לחגים, בהם באופן טבעי נתוני הצפייה נמוכים בהרבה, העלייה גדולה אפילו יותר.

ממוצע הצפייה במהדורות המרכזיות משקף במידה רבה את חלוקת הצפייה בשאר לוח השידורים. במשקי הבית היהודיים, חדשות 12 כמעט והכפילה את כוחה ועלתה מממוצע של 13.1% ל-25.2%. חדשות 13 עלתה בשיעור נמוך יותר - מ-5.6% ל-8.7%. חדשות ערוץ 14 עלתה בשיעור נמוך יותר - מממוצע של 5.9% לממוצע שבועי של 8.5%.

היקף הצפייה במהדורות במלחמה. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
היקף הצפייה במהדורות במלחמה/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

כאן 11 יורדת בשיעור הגדול ביותר

כאן 11 יורדת בשיעור הגדול ביותר - מנתח של 17% ל-10%, וערוץ 14 יורד מ-20% ל-18%. חדשות 13 יורדות באופן מינורי

לצד כל אלו, ישנו נתון אחד שיכול להסביר באופן הברור ביותר מדוע בחר נתניהו - כפי שנחשף בוואלה! ברנז'ה - לבקש להיפגש ביום שבת האחרון באופן בהול עם צמרת חדשות 12, זאת לפני שנפגש אפילו עם משפחות החטופים (ההערכה היא שגם ה"הצהרה החריגה" שנתן נתניהו ערב שישי הגיעה לאחר ביקורת באולפנים). מדובר בנתח השוק, כלומר החלק היחסי של חדשות 12 מסך צופי החדשות.

מהבדיקה עולה כי נתח הצפייה של חדשות 12 זינק מאז תחילת הלחימה בלפחות 17.5 נק' ועומד על 54% ממשקי הבית. כלומר: למעלה ממחצית סך הצופים בחדשות בישראל בימים אלו עושים זאת מול מסך ערוץ 12.

למעשה, חדשות 12 כמעט מכפילה את כוחה, זאת בעוד יתר המהדורות מאבדות מהנתח שלהן. כאן 11 יורדת בשיעור הגדול ביותר - מנתח של 17% ל-10%, וערוץ 14 יורד מ-20% ל-18%. חדשות 13 יורדות באופן מינורי.

עוד בוואלה!

לפני משפחות החטופים: נתניהו נפגש עם צמרת חדשות 12 ומתח ביקורת

לכתבה המלאה
נתח הצפייה בערוצי הטלוויזיה. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
נתח הצפייה בערוצי הטלוויזיה/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

הצופים מחפשים סמכות עיתונאית

בחדשות 12 הבינו זאת, ופעלו בהתאם: באיחור של שנים ויתרו בכל הרצועות - כולל אולפן שישי - על פאנליסטים קרקסיים ושופרות-קצה

באופן טבעי, ככל שחולפים הימים, נתוני הצפייה יורדים חזרה להיקפים נמוכים יותר, אך הישראלים עדיין צמודים למסכים בפער עצום מימי שגרה. קשה לדעת מהיכן מגיעים הצופים ומה הסיבות להתפלגות הקיצונית שאנו רואים בימים אלו, אך ההערכה הסבירה היא כי הגידול בצפייה בקשת (שגם לפניה שמרה על מרחק הובלה ברור משאר מתחריה), נובע מחזרת הקהל ההיסטורי שנטש אותה לטובת הסטרימינג והרשתות החברתיות.

גם בחדשות 12 הבינו זאת, ופעלו - לפחות בשבוע הראשון למלחמה - בהתאם: באיחור של שנים ויתרו בחברת החדשות בכל הרצועות - כולל אולפן שישי - על פאנליסטים קרקסיים ושופרות-קצה לטובת אנשי מקצוע ומומחים. במקביל, שיקפו היטב את רחשי הציבור בביקורת החד משמעית על תפקוד הממשלה. האם ימשיכו בכך גם לאחר הפגישה עם רה"מ? קשה להתנבא.

בחדשות 13, שבדיוק עמדו (שוב) בפני צומת גורלי שנוגע להגדרת זהות החברה, נהנים ככל הנראה גם מוותיקי חדשות עשר שנטשו אותה בעבר וייתכן ששבו. גם בחדשות 13 הקפידו במהלך השבוע לנקוט בקו עיתונאי וענייני - בלי הנחות לפוליטיקאים - וראו בכך את התמורה.

שלמה קרעי. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
לא הועיל. השר קרעי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

התקרה של 14 והתעלומה של כאן 11

חוסר היכולת של הערוץ לקיים אופרציה שידורית מורכבת כל כך, לצד התערבות בוטה בתכניו מתוך שיקולים פוליטיים שנועדו להגן על נתניהו הובילו לאפקט ההפוך

ערוץ 14 רושם עלייה בשיעור נמוך יחסית בחדשות, ומסמן את תקרת הזכוכית שלו. לאחר שנה בה צמח בעשרות אחוזים וביסס את מעמדו כאלטרנטיבה עבור תומכי נתניהו, הגיעה המלחמה וסימנה רשמית את גבולות הגזרה.

חוסר היכולת הטכנית של הערוץ לקיים אופרציה שידורית מורכבת כל כך, לצד אמירות בלתי נתפסות של חברי ליכוד על מסך הערוץ, תוך התערבות בוטה בתכניו מתוך שיקולים פוליטיים שנועדו להגן בעת הקשה הזו על ראש הממשלה, הובילו לאפקט ההפוך - ולערוץ למצות את היקף הצופים. גם תמיכת השר קרעי, שבשעת לחימה פעל לטובת קידום האינטרסים של הערוץ, התבררה לכל הפחות כלא אפקטיבית.

למרות שרק לפני מספר חודשים, בתום החציון הראשון של 2023, כאן 11 רשמה זינוק גם בהיקף הצפייה וגם במונחי נתח שוק, מתחילת המלחמה רצועת החדשות שלו מתגלה כבטן הרכה של הערוץ. גם פה אין לכך הסבר אחד משכנע. ייתכן ששיבוץ הרצועה של איילה חסון לפני החדשות - שאמנם הכפילה את הצפייה בה ושיפרה קלות גם את זה של המהדורה המרכזית - מתגלה כחרב פיפיות בתקופות בהן הצופים מחפשים "סמכות ממלכתית". ייתכן שהציבור מעדיף "פנים מוכרות", ומוותר על עיתונאי התאגיד הנחשבים צעירים יותר. וייתכן שאף תשובה לא נכונה. מה שבטוח, גם שם יצטרכו לשאול שאלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully