וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמד לשיפוט בעליון שאין לו אפילו ערך בוויקיפדיה? את זה לא תקראו בתקשורת

עודכן לאחרונה: 14.11.2023 / 15:54

גם לתקשורת יש תפקיד בהפיכתם של אנשי קהלת למינויים לגיטימיים לתפקיד שופטי העליון. קו אחד מתוח בין עיתונאים שמדברים על מועמדים לעליון מטעם הממשלה מבלי לציין שאין להם רקע מקצועי מתאים לבין שופרות שקוראים לברדוגו עיתונאי. דעה

יריב לוין לCBS. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
יריב לוין לCBS/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשעה 21:14 בחדשות 12 הטיל הפרשן המשפטי של חדשות 12 גיא פלג פצצה שבעולם מקביל הייתה אמורה הייתה לפתוח את המהדורה, וגם את זו של המתחרות. נקווה שהמיקום הזניח בשולי המהדורה מקרי. פלג דיווח על מאמציו של שר המשפטים יריב לוין מאחורי הקלעים להמשיך את ההפיכה המשטרית - אותה "רפורמה" שבמשך תשעה חודשים כילתה את כוחותיה הפנימיים של ישראל, שחקה את עוצמתה הצבאית ואת כושר ההרתעה שלה ובעיניי רבים - הגורם למחדל טבח ה-7 באוקטובר.

לפי הדיווח, לוין מוכן לא למנוע את מינוי השופט יצחק עמית לנשיא העליון (על פי נוהג הסיניוריטי שנהוג מימים ימימה), בתמורה למינויים של שני אנשי פורום קהלת לשופטים עליונים: היו"ר אביעד בקשי והד"ר רפי ביטון, ניסיון להצניח עסקני הפיכה בקודש הקודשים של מערכת המשפט הישראלית. על העיסוק החולני בזמן מלחמה בשאלות שגם ככה ערערו את יסודות החברה הישראלית, אין טעם להכביר מילים.

לא יהיה מופרך להעריך שה"דיל" שהציע נבע גם מחישוב קר של היות מאות אלפי לוחמים של ארגונים כמו "אחים לנשק" כעת מרוכזים בלחימה בעזה.

הפרת הטאבו הזה היא חוליה נוספת בשטף של ממשלה שהרגילה את הציבור למינויים לא ראויים לתפקידי מפתח (ע"ע מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי). עם זאת, בית המשפט העליון בכל זאת הצליח להישאר פחות או יותר כמגדלור בודד של מצוינות מקצועיות. עבור לוין זו בעיה.

רפי ביטון. צילום מסך, צילום מסך
רפי ביטון/צילום מסך, צילום מסך

שידור חוזר

לבקשי אפס פרקטיקה בפעילות משפטית מעשית. לא בעליון, לא בתחתון. אפילו לא כשופט ב"הכוכב הבא לאירוויזיון"

אלא שגם לתקשורת יש תפקיד בהפיכתם של שני האנשים הללו למינויים לגיטימיים לתפקיד. זוכרים את הרשימה האנונימית של בן גביר אליה נחשפנו יממה לאחר הבחירות? קבלו שידור חוזר: גם אם מנכים את הבעייתיות בקרבה לשר ובאינטרסים האישיים של רה"מ, עיון בכמה כתבות שפורסמו על השניים מלמד כי העובדות הבסיסיות באשר לכישוריהם או היעדרם כמעט ואינן מובעות, אלא בהקשר הפוליטי.

להלן העובדות: הד"ר רפי ביטון חסר כל ניסיון מעשי בעריכת דין או בשיפוט. זו עובדה שכמעט מוצנעת בדיווחים אודותיו, והיא לא פחות ממדהימה: שר בממשלת ישראל מנסה למנות לתפקיד שופט בבית המשפט העליון אדם שככל הנראה מעולם לא ייצג לקוח, מעולם לא כתב פסק דין, מעולם לא פירט כתב טענות או השיב לכתב הגנה. ייתכן שמתחת לרדאר ביטון (שהכחיש את מועמדותו) עשה זאת, אך בוודאי לא בהיקף או באופן שמתקרב למונח הוותיק "שיעור קומה". ביטון מעולם לא הוביל שום פסיקה משמעותית, משום צד של המתרס המשפטי (אלא אם מאמרים בעיתון גלובס, בו הוא משמש כדירקטור, נחשבים לפעילות). למעשה, לד"ר רפאל ביטון אין אפילו ערך בוויקיפדיה. זוהי לא סתם עקיצה, אלא מהות שמשקפת היעדר ניסיון מעשי באחד משני התחומים המרכזיים בתפקיד אליו הוא מועמד - עריכת דין ושפיטה.

יו"ר קהלת אביעד בקשי הנו יליד 1972. למרות שהוא דווקא נהנה מעמוד ויקיפדיה מניב (מעניין כמה משאבים תוקצבו מטעם קהלת לכך) גם לו אין לו שום ניסיון מעשי בעריכת דין או שפיטה. בקשי הוא תושב עופרה, פרט חשוב ללובי הרגיש של נתניהו. הוא גם התנגד נחרצות לחקירות נתניהו. בונוס עצום. רק שהוא מעולם לא היה עורך דין או שופט. 11 שנות עשייה עם המון המון דפים, פגישות עם שמחה רוטמן, ראיונות וכנסים מרשימים - ואפס פרקטיקה בפעילות משפטית מעשית. לא בעליון, לא בתחתון. אפילו לא כשופט ב"הכוכב הבא לאירוויזיון".

עוד בוואלה!

היועץ של יריב לוין להפיכה ומועמדו לעליון - חבר דירקטוריון גלובס

לכתבה המלאה

כשהמציאות מכוערת, יש לתאר אותה באופן מדויק

כך מתארת כתבת חדשות 12 דפנה ליאל את ביטון בחודש יוני האחרון, כשהיא חושפת את מועמדותו לעליון: "איש אקדמיה בתחום המשפט הבינ"ל, הפלילי, והציבורי ממכללת ספיר. היה במעגל הקרוב של לוין בגיבוש החקיקה המשפטית, ועומד להביא רוח אחרת לגמרי לעליון". וכך הם מתוארים, באינפוגרפיקה מרשימה ושאיננה מרמזת, בעיתון "הארץ" - לא ממש חשוד בתמיכה בהפיכה.

הנה הצעה לניסוח עיתונאי אחר של פועלו של ביטון, כמתחייב בקונטקסט הנוכחי: "איש אקדמיה בתחום המשפט הבינ"ל, הפלילי, והציבורי ממכללת ספיר. נעדר ניסיון מינימלי בעריכת דין או בשפיטה, ומקורב לשר לוין". לא חייבים להיכנס למיקומה של מכללת ספיר בהיררכיית בתי הספר למשפט בישראל (נמוך), אבל אפשר. כשהמציאות מכוערת ומושחתת, יותר מתמיד יש לתאר אותה באופן מדויק.

מעבר על כל קורות החיים של השופטים העליונים ושל הרשמים, מגלה כי לכולם ניסיון מעשי בעריכת דין ומשפט. יש להבין: כשעיתונאים כותבים על אנשים כמו ביטון ובקשי אבל לא מציינים שהם אפילו לא קרובים למסלול שכל שופט או עורך דין עשה, אין באמת הבדל בין זה לבין לקרוא לברדוגו עיתונאי. כן, גם את זה יש מי שעושה.

כשלוין רוצה להכניס את שניהם, הוא רוצה סוס טרויאני. הוא רוצה לדחות את התוכנית שלו לשעת כושר מתאימה - ואז לנצלה. אחרת, איזו סיבה יש להכניס לקודש הקודשים של מערכת המשפט הישראלית שני אנשים בלי רקע מעשי בעריכת דין או בשפיטה. העיתונאים לא צריכים לסייע לו בכך.

בהקשר זה, ראוי לציין שיש לא מעט שופטים דתיים, מזרחים שרחוקים מאד מהשקפת העולם השמאלנית - והם שופטים ראויים. רבים מהם - שמרנים - מכהנים בתפקידים בכירים במערכת, כולל בעליון. כל מי שמתכנן להיתלות במוצאם המזרחי של ביטון ובקשי כטיעון, כדאי לזכור זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully