וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון העיתונאים לצנזור הראשי: אפליה אסורה וחשש לשימוש לרעה בסמכויות הצנזורה

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 17:24

בעקבות חשיפת וואלה! ברנז'ה על האישור לחדשות 12 לאחר הסירוב להארץ, ארגון העיתונאים שלח מכתב חריף לצנזור הצבאי הראשי תא"ל קובי מנדלבליט ובו טענות על חשד לאפליה בהפעלת סמכויות הצנזורה כלפי עיתונאים וכלי תקשורת

בארגון העיתונאים שלחה היום (שלישי) מכתב חריף לצנזור הצבאי הראשי תא"ל קובי מנדלבליט ובו טענות על חשד לאפליה בהפעלת סמכויות הצנזורה כלפי עיתונאים וכלי תקשורת. המכתב נשלח בהמשך לפרסום בוואלה! ברנז'ה מוקדם יותר לפיו המידע שפרסם עמית סגל אודות מפגש סינוואר עם החטופים כבר הגיע למחלקת הצנזורה בימים האחרונים מטעם הפרשן הצבאי של הארץ עמוס הראל, אבל זו לא אישרה את הפרסום, תחת הטענה כי הוא "חושף יכולות של צה"ל".

נזכיר: בחדשות 12 פורסם כי מנהיג ארגון הטרור חמאס יחיא סינוואר נפגש עם חטופים שהוחזקו במנהרות הארגון ברצועה. לפי הפרסום, סינוואר שנכנס למנהרה פנה אל החטופים שהוחזקו בה. "שלום, אני יחיא סינוואר, אתם הכי מוגנים פה. לא יקרה לכם כלום", אמר מנהיג הארגון לשבויים בעברית מצוינת וללא מבטא. סינוואר, ממשוחררי עסקת שליט, למד עברית בעת שריצה עונש מאסר בכלא.

לוואלה! ברנז'ה נודע כי המידע שפורסם כבר הגיע למחלקת הצנזורה בימים האחרונים ונמסר לאישור מטעם הראל, אבל זו לא אישרה את הפרסום, תחת הטענה כי הוא "חושף יכולות של צה"ל". יש לציין כי על פניו, שני הפרסומים חושפים את אותה היכולת המודיעינית של צה"ל שבגינה נפסלה הידיעה המקורית של הראל.

ניר דבורי. צילום מסך, צילום מסך
ניר דבורי/צילום מסך, צילום מסך
"זמן מה אחרי הפרסום, נפסלה הידיעה על ידי הצנזורה, ותאגיד השידור התבקש, ואף נענה, להסרת הפרסום. למחרת, ביום שישי בערב, פרסם ניר דבורי את אותה ידיעה באולפן שישי"

לא מדובר בפעם היחידה השבוע בה הצנזורה מאשרת לקשת 12 פרסום שנפסל קודם לכן לעיתונאים אחרים. במכתב רשמי שהוציאה אחראית חופש העיתונות בארגון ענת סרגוסטי, היא כתבה: "בימים האחרונים פורסמו שני מקרים שבהם נראה יחס של איפה ואיפה כלפי כלי תקשורת שונים, באותן ידיעות. המקרה האחד קשור לתאגיד השידור הציבורי. כתב המשפט של התאגיד, אבישי גרינצייג, שלח לאישור הצנזורה ידיעה הנוגעת לדו"ח הערכה של נגדת מודיעין ביחס להתארגנות החמאס לקראת פעולת התקיפה. אחרי משא ומתן, אישרה הצנזורה את הידיעה והיא פורסמה בחדשות הערב בכאן 11. זמן מה אחרי הפרסום, נפסלה הידיעה על ידי הצנזורה, ותאגיד השידור התבקש, ואף נענה, להסרת הפרסום מפלטפורמות הדיגיטל. למחרת, ביום שישי בערב, פרסם הכתב הצבאי של חדשות 12 ניר דבורי את אותה ידיעה בתוכנית אולפן שישי.

"ביום ראשון בערב, פורסמה בחדשות 12 ידיעה של עמית סגל, לפיה יחיא סינוואר פגש חטופים באחת המנהרות ודיבר איתם בעברית. מסתבר, שהידיעה הזאת הייתה גם בידיו של הפרשן לענייני ביטחון של עיתון הארץ, עמוס הראל. הראל העביר את הידיעה לאישור הצנזורה, אך זו נפסלה בנימוק שפרסומה 'חושף את יכולות צה"ל'".

"הצטברות של שלושה מקרים בתוך ימים מעטים מעלה חשד שיש העדפה של כלי תקשורת אחד על פני אחרים"

עוד הוסיפה סרגוסטי כי "בידינו עדות על לפחות מקרה אחד נוסף של ידיעה שנפסלה כאשר הוגשה על ידי כלי תקשורת אחד, ואותה ידיעה אושרה לכלי תקשורת אחר. אנחנו מבינים שבמצב ביטחוני, בוודאי בזמן מלחמה, יש חשיבות גדולה לשמירה על ביטחון המדינה והצנזורה היא אחד הכלים שמסייעים בשמירה הזאת. יחד עם זאת, הצטברות של שלושה מקרים בתוך ימים מעטים מעלה חשד שיש העדפה של כלי תקשורת אחד על פני אחרים.

"גם בימים של אירועים ביטחוניים משמעותיים, זכות הציבור לדעת היא ערך עליון וכך גם חופש העיתונות. גם הרצון והחשיבות בשמירה על ביטחון המדינה צריכים לקחת בחשבון ולשקול בזהירות הפעלת כלי כבד כל כך כמו איסור פרסום, המצוי בידי הצנזורה הצבאית. אנחנו מבקשים לוודא כיצד מתכוונת יחידת הצנזורה הצבאית לוודא שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם. כדאי לזכור שגם בימי מלחמה יש חשיבות ראשונה במעלה לחיזוק אמון הציבור. התנהלות של איפה ואיפה פוגעת באמון ועלולה לגרום למערכות העיתונאיות להקפיד פחות על כללי הצנזורה ולפגום באמון הציבור".

עוד יצוין כי תגובת הצנזור הראשי לחשיפת וואלה! ברנז'ה טרם התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully