וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו לא בדיחה: בחמאס גינו את ישראל על פרסום תמונות העצורים בעזה; "מוצגים כמו גביעי מלחמה"

13.12.2023 / 16:23

בחלק מהאתרים הפלסטינים שלפני חודשיים חגגו בצילומים לא מצונזרים של הטבח, התמונות הופיעו בטשטוש. במקביל, נשמעו טענות כי צה"ל עובד בשת"פ עם ערוץ הטלגרם "72 בתולות - ללא צנזורה" המפרסם תמונות בוטות מהמלחמה "להעלאת המוראל"

זה נשמע כמו בדיחה אבל מדובר באמת לאמיתה: בארגון חמאס גינו את ישראל על פרסום תמונות העצורים בעזה כשהם בתחתונים. בכיר בארגון החמא"ס, עזת אל-רשיק, האשים את ישראל בגין הפרסום ב"ביצוע פשע נתעב נגד אזרחים חפים מפשע". גינויים דומים הגיעו מבכירים פלסטינים, ערבים ומוסלמים לאחר שהתמונות הופצו ברשתות החברתיות. אלא שהדיווח של רויטרס עצמו לווה בצילומים המגונים עצמם, ללא טשטוש, אולי אינדיקציה שבסוכנות הידיעות רבת המוניטין לא ממש מוצאים בהם פסול או שמוצאים כי חופש הביטוי והעיתונות גוברים בנסיבות האלה על הזכות לפרטיות של החשודים בחברות בארגון טרור, בחטיפה ובמעשי זוועה בישראלים.

תפיסת מחבלים בעזה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תפיסת מחבלים בעזה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בחלק מהאתרים הפלסטינים שלפני חודשיים חגגו בצילומים לא מצונזרים של הטבח בעוטף עזה, צילומי העצורים במדוברים הופיעו בטשטוש. מקורם של אותם צילומים נותר תעלומה. החשד הוא שמדובר בלוחמה פסיכולוגית שעושה צה"ל בערוץ מקביל לדיווחים הרשמיים של דובר צה"ל. דו"צ מכחיש, אם גם לא באופן החלטי וגורף כפי שהוא יודע לעשות, כשצריך.

התמונות, שנפוצו בתחילה ברשתות החברתיות, הופיעו אח"כ גם בתקשורת הממוסדת, בעיתונות הישראלית וערוצי הטלוויזיה, בארץ ובעולם. בצילומים, שרויטרס אימתה כאותנטיים, מופיעים הגברים כשהם מופשטים לתחתוניהם יושבים ברחוב כשבחלקם ראשיהם מורכנים. בישראל גרמו הצילומים להתרוממות רוח מחויכת ולשיח על אינדיקציה לקריסת החמאס.

תפיסת מחבלים בעזה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תפיסת מחבלים בעזה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"מופשטים ומוצגים כמו גביעי מלחמה"

ע"פ הדיווח של רויטרס, אל-רשיק, השוהה בגלות בחו"ל, קרא לארגוני זכויות אדם בינלאומיים להתערב כדי להראות מה עלה בגורלם של אותם גברים מעורטלים ולסייע בשחרורם. ארגון הצלב האדום מסר כי הוא מודאג מהתמונות וכי יש להתייחס לכל העצורים באנושיות ובכבוד בהתאם למשפט ההומניטארי הבינלאומי. שר החוץ האיראני, חוסיין עבדאללהיאן שארצו תומכת בחמאס, מתח גם הוא ביקורת על ישראל והאשים אותה ב-X (לשעבר טוויטר) ב"ברבריות ביחס לשבויים ואזרחים חפים מפשע".

אל-רשיק אמר כי העצורים נתפסו בבית ספר בעזה ששימש כמקלט לאחר שבועות של הפצצות ישראליות שגרמו לעקירתם של רבים מתושבי הרצועה. סוכנות הידיעות רויטרס זיהתה את המקום כעיירה הצפון-מזרחית בית לאהיא, אזור מכותר על ידי טנקים ישראליים מזה שבועות שצה"ל הורה לאזרחים לעזוב קודם לכן, פעם אחר פעם, בדרכים שונות ובערבית כמו באזורים אחרים בהם עמד לפעול.

בהקשר זה יצוין כי דובר משרד ראש הממשלה לתקשורת הזרה, אילון לוי, נשאל בתדרוך על התמונות והמצוטט אצל רויטרס, ומסר כי מדובר באנשים שנתפסו בשכונות בסג'עייה וג'באליה בעיר, מעוזי חמאס מוכרים, "מדובר בגברים בגיל צבא שהתגלו באזורים שאזרחים היו אמורים לפנות לפני שבועות".

באחת התמונות נראו יותר מעשרים עצירים כאלה כורעים על המדרכה או ברחוב, כשחיילים ישראלים מביטים בהם ועשרות נעליים וסנדלים נטושים על הכביש. מספר דומה של עצורים, גם הם עירומים למחצה, נדחסו לחלק האחורי של משאית סמוכה. חלק מהפלסטינים אמרו כי זיהו קרובי משפחה המופיעים בתמונות והכחישו כי היו להם קשרים לחמאס או לכל ארגון אחר. חלקם, לדבריהם, היו נערים או נערים.

שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, שדיבר במסיבת עיתונאים לקראת פגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, אמר כי רופאים ועיתונאים היו בין הגברים שנתפסו ו"הושפלו". אתר החדשות אל-ערבי אל-ג'דיד ("הערבי החדש") בעל המוניטין היוצא לאור בלונדון, זיהה את אחד העצורים ככתב דיאא כחלוט ודיווח כי הודיע למשפחתו כי אבד עמו הקשר.

חוסאם זמלט, ראש המשלחת הפלסטינית בלונדון, כתב ברשת X כי התמונות מזכירות "כמה מהקטעים האפלים ביותר בהיסטוריה של האנושות". הפוליטיקאית הפלסטינית חנאן אשראווי כתבה ב-X כי התקרית היא "ניסיון בוטה להשפלה וביזוי של גברים פלסטינים... מופשטים ומוצגים כמו גביעי מלחמה".

עוד בוואלה!

כתב אישום לאלי ציפורי ואבי וייס אחרי שהטרידו את עדת המפתח בתיק 1000

לכתבה המלאה
תפיסת מחבלים בעזה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תפיסת מחבלים בעזה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עצורים מעורטלים "להעלאת המוראל"

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס לסוגיה בהצהרה שלו ביום ראשון. הוא אישר כי מדובר בסג'עייה וג'באליה, ומסר כי "יש שם כניעה ויציאה החוצה של הרבה מאוד אנשים חלקם גם חמושים שנפרדים מהנשק אבל יש שם גם הרבה גברים שיוצאים החוצה שחלקם היו במרחב הזה". לדבריו, "כשאנחנו מזהים קבוצה כזאת שיצאה אלינו החוצה נכנעת במרחב אחרי שאנחנו כורזים אליה אנחנו מורידים לה את הבגדים בגלל שאנחנו חוששים מחגורות נפץ. זה דבר שאנחנו עושים אותו לאור שנים בלחימה וגם נתקלנו במקרים שאנשים התפוצצו על כוחותינו, זה חלק מהתהליך. בתהליך הזה גם מתבצעת חקירה בתוך החקירה מתגלים גם בשטח אנשי חמאס לא כולם אנשי חמאס או ארגוני טרור ולכן הדבר שאנחנו עושים בגמר החקירה עולים על בגדים. זה מה שצריך לעשות ואיפה שזה לא קרה אנחנו נשנה את העניין הזה כי זה מה שצריך לקרות ועוצרים את מי שהוא חבר ארגון טרור ומביאים אותו פה לחקירה חלק מהחקירות קורות בשטח וחלק מהאנשים שהם אינם חברי ארגון טרור אלא אזרחים שהיו במרחב משוחררים לנקז דרומה איפה שהאזרחים העזתיים נמצאים. לדבריו, "התמונות שהופצו הם לא תמונות של דובר צהל אנחנו מנהלים את התמונות שלנו במלחמה ונחליט מה להוציא החוצה".

במקביל, התפרסמה טענה כי צה"ל עובד בשת"פ עם ערוץ הטלגרם "72 בתולות - ללא צנזורה" הפועל בעברית, פונה לקהל ישראלי ושמפרסם תמונות בוטות מהמלחמה, בהן תמונות וכן וידאו מלווה במוזיקה של העצורים המעורטלים, "להעלאת המוראל". התמונות המדוברות לוו בכיתוב: "בוקר טוב לתמונות של עשרות ומאות מחבלים עלובים שצה"ל מוציא מהמחילות ??? מאמינים בכם לא לעצור עד שיחוסל אחרון המקקים ??? שתפו את היופי הזה". צה"ל מכחיש קשר וכאמור באופן לא נחרץ. "העמוד המדובר לא מופעל על ידי צה"ל", נמסר לוואלה! מדובר צה"ל, תוך שלא ממש מוכחש שת"פ עמו, "באם היה כל קשר של חיילים או גורמים אחרים הקשורים בצה"ל עם העמוד או בהפעלתו, הדבר נעשה שלא באישור ולא בסמכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully