וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצר הקריקטורה של חיות שהוסרה: "כופפו את היד לבעלים. אמרו לו 'זה או זה או שלא יהיה עיתון"

דוד ורטהיים ואראל סגל

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 12:45

אור רייכרט, קריקטוריסט בעיתון "שביעי" ויוצר הקריקטורה של אסתר חיות שנפסלה, ועמוס בידרמן, קריקטוריסט עיתון "הארץ", שוחחו עם אראל סגל ודוד ורטהיים על הסערה. לא על הכל הם הסכימו; בידרמן: "הטענה היא שחיות רוצחת חיילים", רייכרט: "קשקשן"

לאחר סערת הקריקטורה של אסתר חיות, אור רייכרט, קריקטוריסט בעיתון "שביעי" ויוצר הקריקטורה המדוברת, ועמוס בידרמן, קריקטוריסט עיתון "הארץ", שוחחו היום (ראשון) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ברדיו 103fm. "לא אני עשיתי את הסערה, מערכת המשפט עשתה את הסערה", אמר רייכרט. "העיתון לא קיבל את העמדה, לעיתון כופפו את היד ואמרו לו 'זה או זה או שלא יהיה לך עיתון'".

נזכיר: השבועון למגזר הדתי "שביעי" פרסם ביום חמישי מאמר מערכת קיצוני נגד נשיאת העליון בדימוס, ומתחתיו קריקטורה בה היא נועצת דגל של בית המשפט העליון בגופת חייל. הקריקטורה מרפררת לקונספירציה הנאצית "אגדת תקיעת הסכין בגב" (ראו בהמשך), לפיה, בגידת היהודים היא שגרמה להפסד של גרמניה במלחמת העולם הראשונה. בזו המקורית ניתן לראות אישה בעלת אף ארוך וידיים גסות, שחובשת כובע שעליו מגן דוד, ודוקרת חייל גרמני בעת שנמצא במארב.

לצד הקריקטורה התפרסם כאמור מאמר מערכת קיצוני בחריפותו נגד חיות. בין היתר נכתב בו: "האם חיות לא חשבה על הסכנה של השלכות החלטתה על האחדות שבין חיילי צה"ל? היא כנראה חשבה, אבל זה פשוט לא מעניין אותה. בעת הזו, שבה האויב הנאצי מעזה חוגג על הפילוג בתוכנו, חיות רואה דבר אחד בלבד - להמשיך את המהפכה האנטי-דמוקרטית שאותה החל הקיסר ברק".

קריקטורה של אסתר חיות. עיתון ״שביעי״, צילום מסך
קריקטורה של אסתר חיות/צילום מסך, עיתון ״שביעי״

בהנהלת בתי המשפט פרסמו בעקבות הקריקטורה דרישה מידית להסרת הקריקטורה. היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, שאף פנה לשבועון בעקבות הפרסום בכלי התקשורת ודרש ממנהליו לפעול להסרתה מכלל הפלטפורמות. "מדובר בפרסום חמור העולה כדי חשד להסתה לאלימות. בנוסף, יש בפרסום האמור כדי להקים חשד לזילות בית משפט", כתב.

לאחר הסערה: העיתון הדפיס את עלוני השבת ללא הקריקטורה.

בשיחה עמו, רייכרט הגיב לטענה כי הקריקטורה מתכתבת עם קריקטורה אנטישמית: "יש גם רכבות בישראל, ברגע שאני רואה רכבת אני ישר אומר 'וואי, שואה'. הנה בבקשה. כל דבר אני יכול למצוא לך רפרור לגרמניה הנאצית. אני עוסק בקריקטורות, וזה היה אחד הכוחות היותר גדולים שלהם, הבעיה היא שאצל הנאצים לא היה צד שני. אנחנו חיים בדמוקרטיה. כל קריקטורה שאני אעשה כולם יכולים למצוא איזה נאצי שעשה מתישהו".

האזינו לשיחה

"אני לא מבין מאיפה לקח את החוצפה"

במהלך הראיון, עלה לשידור עמוס בידרמן, מאייר בעיתון "הארץ", והתייחס לשאלה האם הקריקטורה הייתה לגיטימית או שעברה את הגבול."דעתי בעניין היא כזו, שלמה קרעי בנושא הזה צודק במאת אחוזים. בפעם הזו הימין צודק לגמרי, אין שום הצדקה לעשות צנזורה לקריקטורה הזו. אני לא אוהב, לא מחבב צנזורות והגבלות מהסוג הזה. אם הוא עבר את הגבול וזה נכנס מבחינה משפטית לתחום של הסתה אז יואילו כבודם וילכו להגן על הדבר הזה. הרי הקריקטורה פורסמה על השער של עיתון בית כנסת, זה לגיטימי לחלוטין. דבר שני, הרי הקריקטורה הזו היא מעין פוסטר פוליטי, ואז יש פה טענה שהיא בשום פנים ואופן אסור לצנזר אותה, הטענה היא שחיות רוצחת חיילים".

גלויה אנטישמית מ-1919- אגדת תקיעת הסכין בגב. ללא, אתר רשמי
גלויה אנטישמית מ-1919- אגדת תקיעת הסכין בגב/אתר רשמי, ללא

על כך השיב רייכרט: "זו לא הטענה, איזה קשקשן. ברגע שקריקטורה יוצאת מהידיים של המאייר זה נתון לפרשנות. וזה הרעיון. אני רואה את הקריקטורות של בידרמן כאנטישמיות קשות, אבל כל אחד רואה את זה. יש חופש דיבור במדינת ישראל. האם מה שעשיתי, לא עשיתי, זה חופש הביטוי, שאנחנו מדברים על זה. מדברים אחד עם השני.

"אני לא מבין מאיפה לקח את החוצפה, את הסמכות החוקית להיות צנזור. למאייר יש את הזכות המלאה להביע את דעתו בקריקטורה הזו וצנזורה היא דבר מאוד שלילי מבחינתי".כשנשאל באיזה מקרה כן היה מותר לקרוא לפסילה של קריקטורה, השיב: "בשום מצב. מה שאני מאמין, כל עוד היא קריקטורה ולא קריאה להסתה ואלימות, בקריאה ברורה ומפורשת, זה בגבולות חופש הביטוי. זה העניין של חופש הביטוי, להגיד את הדברים הכי קשים ושהכי מכעיסים את כולם, ושנתמודד עם זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully