וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מקדמים את סגירת עידן פלוס. קרעי: "התערבות מחוצפת על חשבון מעמד הביניים"

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 13:04

על רקע המלחמה בעזה, במשרד האוצר מתכוונים לסגור את השירות החינמי בטענה כי הוא מיושן ומיותר לאור התחרות בענף הסטרימינג שהורידה את המחירים. קרעי: "שוב מתגלה ששר האוצר לא שולט בפקידות שלו, שמנסה לפגוע באוכלוסיות המוחלשות". הרשות השנייה: "מערך הכרחי במלחמה"

בצלאל סמוטריץ', שלמה קרעי. ראובן קסטרו
בצלאל סמוטריץ', שלמה קרעי/ראובן קסטרו

על רקע המלחמה בעזה, במשרד האוצר מתכוונים לסגור את שירות עידן פלוס, כך עולה מטיוטת הצעת מחליטים לתקציב 2024 שפורסמה היום (רביעי), זאת במסגרת הקיצוצים בעקבות המלחמה. בהצעה מבקש האוצר מהרשות השנייה להפסיק לשדר באמצעות המערך.

מערך עידן פלוס משמש להפצת שידורים הוקם במטרה להנגיש שידורים מרכזיים לכלל משקי הבית ללא צורך ברכישת מנוי יקר לספקי הכבלים או הלווין. אלא שכיום, אומרים באוצר, מדובר בשירות מיושן ובמצב שונה. באוצר מתבססים על חמשת ספקי התכנים המרכזיים (הוט, ייס, פרטנר, סלקום ופרי טיוי) המנגישים את תכני הערוצים המסחריים לצופה בעלויות הנמוכות ביותר מ-85% אחוזים ביחס למחירים אותם גבו ספקי הכבלים והלוויין בעבר. בהקשר זה יצוין כי נכון להיום השידורים המופצים במערך עידן פלוס גם נגישים לצופים בחינם באפליקציות או באתרים של הערוצים.

"תבוטל החובה להפיץ שידורי טלוויזיה ורדיו באמצעות תחנות שידור ספרתיות, ולא תוטלנה על הגורם המפעיל, ועל משדרי ערוצי הטלוויזיה והרדיו החובות הנלוות להפצת השידורים האמורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות", נכתב בדברי ההסבר לטיוטת התקציב. באוצר מבקשים להנחות את הרשות השנייה לשידורי טלוויזיה ורדיו להפסיק את הפצת שידורי הטלוויזיה והרדיו הקיימים באמצעות המערך ולסגור את חוזיה והתקשרויותיה הכרוכות בהפעלתו. בנוסף, לגבות את כל חובות דמי ההפצה התלויים והעומדים. במקביל, באוצר מבקשים לתקן את חוק התקשורת והשידורים למסירת הסכמה לספק תכנים רשום להפצת שידורי טלוויזיה ברשת האינטרנט (סטרימינג) בלא תמורה.

היסטוריה של התערבות

עם תחילת המלחמה ניסה שר התקשורת שלמה קרעי לקדם את האינטרסים של ערוץ 14 באמצעות הכנסתם לשירות עידן פלוס, באמצעות הקלות בהן מחיקת חובות דמי הפצה לרשות השנייה שמנעו ממנו לעלות לשירות. לערוץ 14 עמדו אז חובות של כ-19 מיליון שקל לרשות השנייה, שנצברו עוד מימי היותו ערוץ 20.

בהמשך, העלה השר כמה יוזמות חקיקה שבבסיסן חיזוק ערוץ 14 ו"גלי ישראל", על חשבון כספי הציבור ותאגיד השידור הציבורי. בהמשך, קידם בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק חדשה שעתידה לאפשר לערוץ 14 לעלות על פלטפורמת עידן פלוס בחינם ("לתקופת המלחמה בלבד" - כלשון הצעת החוק).

הרציונל, לכאורה: לאפשר לערוץ 14 להפעיל "גל שקט" בשבתות, שבו יוכלו להשתמש גם ישראלים שלא מחוברים ללווין או לכבלים. אלא שהצעת החוק למעשה מכשירה את השידור בעידן פלוס גם בימי חול - לאורך כל השבוע. המשמעות: חיזוק הרייטינג של ערוץ 14.

עוד בוואלה!

קרעי ממשיך לחזק את ערוץ 14 - ומבטל את דמי ההפצה לעידן פלוס

לכתבה המלאה
טלוויזיה. ShutterStock
טלוויזיה/ShutterStock
"זו תהיה פגיעה קשה בציבור שניזון ממידע באמצעות התקשורת. דווקא מערך עידן פלוס יגלה שרידות גבוהה לאיומים על ישראל"

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "תוכניות החסכון הראשונות של האוצר הן תמיד על חשבון מעמד הביניים ומטה. כך עם העלאת אחוז המע"מ, כך גם בהתערבות המחוצפת שלהם כאן במערך השידורים החינמי של משרד התקשורת ועוד.

"שוב, לצערי, מתגלה ששר האוצר לא שולט בפקידות שלו, שמנסה שוב ושוב לפגוע באוכלוסיות המוחלשות. מצד אחד לא מוכנים להשקיע בתוכנית לשיפור תשתיות הסלולר בשגרה ובחירום, בעיקר בפריפריה, שתתן בין היתר מענה חלופי למערך הזה, ומצד שני פוגעים בחצי מיליון איש שמשתמשים בו.

"כבר בתזכיר חוק השידורים החלטתי להעביר את מערך עידן פלוס לאפליקציה חינמית לציבור. המלחמה הבהירה לנו שללא עיבוי מערך האנרגיה לתקשורת הסלולרית, זו תהיה פגיעה קשה בציבור שניזון ממידע באמצעות התקשורת, וכיום, במצבי חירום, דווקא מערך עידן פלוס יגלה שרידות גבוהה לאיומים על ישראל. דרשתי טרום התקציב לתקצב תכנית לעיבוי מערך האנרגיה בחירום לתשתיות תקשורת בישראל, עד כה דרישתי לא נענתה.

"כשזה יקרה, גם עידן פלוס יוכל להישען על טכנולוגיה מתקדמת. עד אז, מערך עידן פלוס שהינו קריטי, בוודאי לאור תרחיש הייחוס במלחמה, ימשיך להעביר חדשות, מידע והתראות בחינם לציבור ולפריפריה - במגוון שפות ובשלל ערוצים".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "קיומו של מערך הפצה דיגיטלי חינמי הוא הכרחי ונועד בראש ובראשונה להבטיח קבלת מידע חדשותי ותרבותי בסיסי גם לשכבות מעוטות יכולת אשר ידן אינה משגת לרכוש אספקת תכנים באמצעות חברות מסחריות. כך נהוג במדינות מתוקנות רבות. צורך זה מקבל משנה חשיבות בתקופות חירום, בהן למערך יש חשיבות רבה כגיבוי להפצת השידורים באמצעות חברות הכבלים והלוויין או רשת האינטרנט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully