וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת נתניהו בהדלפות - המשך ישיר של קמפיין "התשקורת שמסייעת לסינוואר"

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 11:30

ההצעה של נתניהו להעמיד לדין עיתונאים שפרסמו הדלפות היא עוד ספין שברור גם ליוצרו שלא יתממש. מטרתה היחידה היא להפוך שוב את התקשורת ל"אויב העם" אחרי האהדה שחזרה אליה מאז 7 באוקטובר. פרשנות

היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, ראש הממשלה בנימין נתניהו. תומר נויברג ,יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, תומר נויברג ,יונתן זינדל, פלאש 90

לשכת ראש הממשלה פנתה ללשכת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בבקשה שתפורסם מטעם משרד המשפטים אזהרה לעיתונאים ומערכות תקשורת, לפיה כתב חדשות שיפרסם ציטוטים מהקבינט המדיני-ביטחוני יועמד לדין פלילי - כך פורסם הבוקר (רביעי) בכאן רשת ב. הפרסום מגיע לאחר חשיפת כתב חדשות כאן 11 מיכאל שמש אודות דרישה של נתניהו להעמיד לדין פלילי כתבים שיצטטו מתוך ישיבות הקבינט, זאת תחת הטיעון של "פגיעה בביטחון המדינה".

לפי דרישת נתניהו, כתב יזכה ל"חסינות" רק אם קיבל את אישור הצנזורה, שגם עליה מתכוון נתניהו להטיל מגבלות (נזכיר כי רק לאחרונה הושמעו טענות כלפיי הצנזור הצבאי הראשי תא"ל קובי מנדלבליט על חשד לאפליה בהפעלת סמכויות הצנזורה כלפי עיתונאים, זאת בין היתר בעקבות חשיפת וואלה! ברנז'ה על אישור שניתן לעמית סגל מלחדשות 12 לפרסם אודות מפגש של יחיא סינוואר עם חטופים), זאת לאחר שסירב לאשר זאת לפרסם בהארץ).

חרף התנגדות היועמ"שית, בלשכת נתניהו לא רק שלא הכחישו את הדברים, אלא על פניו מכינים את הקרקע לשינוי חקיקתי ואישרו כי בימים הקרובים ייערך דיון במשרד המשפטים בנושא. לטענת אנשיו, כך לפי הפרסום של שמש, אין צורך לשנות את החוק לשם כך, שכן החוק הקיים מאפשר העמדה לדין של כתבים.

לא מדובר רק בחוסר ההיתכנות החוקית למהלך כזה, שלא יעבור בג"ץ וכבר עכשיו זוכה לתגובה רפה אפילו בשורות הליכוד (שר האנרגיה אלי כהן, התייחס לדברים בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב ושלל חוק נגד עיתונאים).

נתניהו מבין דבר או שניים בהדלפות. בחברות החדשות (שדווקא מאד מקפידות על הצנזורה בזמן המלחמה), יוכלו להעיד על יותר ממקרה אחד בו אנשי נתניהו עצמם הדליפו לכתבים מידע שלעיתים הוכחש תוך כדי שידור. גם הוא מבין ככל הנראה שלמהלך אנטי-דמוקרטי בעליל מהסוג הזה - שעומד לעיתים גם בניגוד לאינטרסם של שותפותיו הקואליציוניות עצמן - אין היתכנות, לא פוליטית ולא ציבורית.

הספין של נתניהו - ספין שברור גם ליוצרו שלא יתממש, משרת שתי מטרות חשובות מבחינתו: הראשונה, להרתיע מפני הדלפות שאינן בשליטתו או לרוחו (פעם היה זה חוק הפוליגרף שנזרק לחלל האוויר, מה שמעלה את התהיה האם הוא כלל גם אותו עצמו, וכעת מדובר ב"חוק ההדלפות"). אבל זו המטרה המשנית. המטרה הראשונה היא להפוך שוב את התקשורת ל"אויב העם" אחרי האהדה שחזרה לקבל ב-7 באוקטובר. המשך ישיר של המסר על אודות "התשקורת שמסייעת לסינוואר", שמושמע תדיר בערוץ הבית שלו באפיק 14.

"תמרור אזהרה בוהק"

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה: "‏הצעת רה"מ לאפשר העמדה לדין של עיתונאים על פרסומים עיתונאיים לגיטימיים, היא תמרור אזהרה בוהק בדרך לפגיעה קשה בחופש העיתונות. בחסות המלחמה ותוך שימוש בשיקולי ביטחון לכאורה, מקדמת לשכת רה"מ הצעה אנטי-דמוקרטית שאין לה אח ורע במדינות דמוקרטיות ושתפגע אנושות בחופש העיתונות. אם רה"מ מרגיש שיש בעיית הדלפות, שיטפל נא בשותפי הסוד ולא בעיתונאים שעושים את עבודתם".

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר: "ההצעה זאת מדליקה אור אדום של חשש חמור לפגיעה בחופש העיתונות, כאשר היעד איננו המדליף מישיבת קבינט - אלא זה שמביא את המידע לידיעת הציבור מתוך מחויבות עיתונאית לזכות הציבור לדעת. כך או כך - כל פרסום שיש בו חשש לפגיעה בביטחון המדינה מובא ממילא לאישור צנזורה. החשש של היוזם איננו פגיעה בביטחון אלא פגיעה בתדמית ובמעמד של איש פוליטי בשל חשיפת תמונת מצב וחלקו בה - כמות שהיא וכמות שהוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully