וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הרשות השנייה מאשרת לרשת 13 לקיים משדרי התרמה מסיונרים במסווה של משדרי אקטואליה?

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 13:50

במסווה של משדר ל"איחוד בעם ברקע המלחמה", התוכנית "מאוחדים ביחד", בהשתתפות אנשי הערוץ ואנשי קבלה, קידמה את עמותת אור הרשב"י. בשנת 2020 שידר הערוץ משדר התרמה בוטה דומה לישיבה במירון - גם אז ללא הסבר לצופים. הרשות השנייה: "איננו מתייחסים לטענות השונות"

ערוץ 13. ערוץ 13, צילום מסך
ערוץ 13/צילום מסך, ערוץ 13

בניגוד לתקנות, ברשת 13 שידרו ביום שישי בצהריים משדר אולפן בן שלוש שעות לקידום עמותת אור הרשב"י והאדרת "ספר הזוהר" של תורת הקבלה. המשדר, שהוצג כמשדר אקטואליה וגיוס תרומות ברקע המלחמה בעזה, קיבל את אישור הרשות השנייה למרות שלשון כללי האתיקה של הרשות אוסרים מפורשות לשלב תוכן פרסומי שנועד לקדם דת, מיסטיקה, תורת הנסתר ו"על־טבעי".

לפי תקנות הרשות, במקרה בו ערוץ בעל רישיון מעוניין לשלב תכנים פרסומיים, הוא מחויב ליידע על כך את הציבור בתחילת התוכנית באמצעות מודעה המסבירה אודות שילוב תוכן פרסומי ומהו אופן סימונו. הסמל המזוהה לתוכן פרסומי אמור בנוסף להופיע על המסך במשך שלוש שניות בתחילת התוכנית וכן ביציאה וחזרה מפרסומות. דבר מכל אלו לא נעשה בתוכנית ששודרה.

לפי פרסום בהארץ, בנושא אף הוגשה תלונה בנושא על ידי ליאורה ניר, מייסדת התנועה לרגולציה הוגנת, לידי יו"ר הרשות השנייה עדן בר־טל, מנכ"לית הרשות מישל קרמרמן וחברי המועצה. ניר קוראת לפתיחה בהליך הפרה נגד הערוץ.

זו איננה הפעם הראשונה בה רשת 13 מקדמת שידורי תוכן שיווקי בעלות גוון מיסיונרי דתי, תחת אישור הרשות השנייה ובניגוד לתקנות. בשנת 2020 תוכנית חג מיוחדת בערוץ לרגל ל"ג בעומר התבררה כמשדר התרמה ארוך לישיבה, בהשתתפות כוכבי הערוץ שקראו לתרום לישיבת אור הרשב"י במירון. לצופים הובטח אז שמי שיתרום לישיבה יקבל "קמיע מיוחד" שמגשים משאלות ומביא נסים וישועות.

בעקבות המשדר ההוא התקבלו ברשות תלונות, והיא הודיעה כי תפתח בהליך הפרה לכאורה, אלא שלא ברור האם הערוץ נקנס לבסוף - וכיצד אושר משדר מעין זה פעם נוספת.

כך או אחרת, הנחת המוצא בתעשיית הטלוויזיה היא כי בערוצים המסחריים מוכנים לספוג את הקנסות הנמוכים יחסית, וליהנות ממימון נותני החסויות למשדרים.

טילטיל. ערוץ 13, צילום מסך
טילטיל קורא לתרום לישיבה. ההפרה מ-2020/צילום מסך, ערוץ 13

רשת 13 כמובן איננה היחידה מבין השחקנים המסחריים המשדרת משדרי התרמה בעלי אופי של תוכן שיווקי. לפני כשלוש שנים נחשפה בוואלה! ברנז'ה גולת הכותרת של עסקת התוכ"ש עם מפעל הפיס המוערכת בלמעלה מ-5 מיליון שקל, שכללה את הפקעת מסך קשת 12 לערב שלם לטובת משדר "מיוחד" בהגשת ארז טל ועיתונאית חדשות 12 אדווה דדון, כמו גם קידום מאסיבי בן מספר חודשים באתר מאקו. גם אז אמרו בקשת כי "האירוע עומד בכל הכללים".

מרשת 13 נמסר בתגובה: "המשדר נעשה באישור הרשות השנייה ועומד בהנחיות בכל מה שקשור לאירוע התרמה מיוחד. המשדר איננו נופל תחת ההגדרה של פרסומת אסורה לדת ולכן גם לא נדרשנו לסמן אותו כתוכן פרסומי. במהלך השנים האחרונות התקיימו מספר אירועי התרמה מיוחדים של עמותת אור הרשב"י, כולם קיבלו את אישור הרשות השנייה ועמדו בכללים".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "כיוון שהנושא נמצא בבדיקה איננו מתייחסים לטענות השונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully