וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הזמן להילחם בסכנה מספר 1 לאנושות. הצצה לתוך מפעל החדשות

תומר אביטל

28.4.2024 / 11:54

האינטרסים הכלכליים של התקשורת לרוב חבויים, וכך גם ההטיות המשפיעות על האופן שבו היא מתווכת לנו את המציאות. את זה אתם כבר יודעים. השאלה מה עושים. בדיוק בשביל זה פרסם העיתונאי תומר אביטל מדריך ובו "הוראות הפעלה" מיוחדות. טור אורח

מדריך לקריאה ביקורתית. צילום מסך, צילום מסך
מדריך לקריאה ביקורתית/צילום מסך, צילום מסך

קשת־קוקה קולה־טרה־בנק מזרחי־טפחות־קרלסברג־נביעות־פריגת־יקב תבור. כך למעשה צריך להיקרא ערוץ "קשת 12". למה? כי הוא מוחזק על ידי בעלי החברות האלה, וכמה נוספות. בעולם מתוקן, הלוגואים של החברות הללו היו מופיעים בקביעות בצידי המסך כדי להזכיר לנו לצרוך את החדשות עליהן בביקורתיוּת מתאימה. אולי הלוגואים אפילו היו נעוצים על דש הז'קט של המנחים - כמו בחליפות של נהגי מרוץ. רק כך כל אזרח היה יודע מי מממן את כלי תקשורת הזה, ואיך זה משפיע על החדשות שהוא מייצר.

אבל העולם איננו מתוקן, והתקשורת - בטח ובטח שלא. האינטרסים הכלכליים שלה לרוב חבויים, וכך גם ההטיות המשפיעות על האופן שבו היא מתווכת לנו את המציאות.

זו הסיבה העיקרית שבגללה בחרתי בשנת 2018 להקים עם חבריי כלִי תקשורת עצמאי - "שקוף" שמו. זו גם הסיבה שבגללה אני מפרסם עכשיו מדריך חינמי לציבור הרחב ובו "הוראות הפעלה": כיצד לצרוך תקשורת בצורה ביקורתית וחכמה. תוכלו למצוא בו כלים פשוטים לצריכה ביקורתית של חדשות, כאלה שהיו אמורים להילמד בכלל בבתי הספר.

בית קשת, מזרחי טפחות. אורטל דהן, ShutterStock
בית קשת, מזרחי טפחות/ShutterStock, אורטל דהן

להציץ לתוך מפעל החדשות

חשיבה עצמאית דורשת עבודה. בניגוד לצפייה בסדרה או בסרט, במהלך צריכת חדשות עלינו להפעיל מסננים ולהיות ערניים. זו טרחה לא־קטנה אבל הכרחית. אנו ניזונים מהתקשורת במהלך רוב שעות הערוּת שלנו, ומעצבים בעזרתה את השקפת עולמנו, במודע ושלא במודע. אבל איך מתעצבת התקשורת? המדריך הוא הזדמנות להציץ לרצפת הייצור של מפעל החדשות - וללמוד על כשליו.

ולא רק כשלים: תלמדו לזהות מניפולציות, כתבות קנויות ופרסומות סמויות. תגלו איך משקרים לנו דרך גרפים; כיצד לצרוך בבטחה פרשנויות פוליטיות וחדשות בוואטספ; אילו הטיות עצמיות מערפלות את חוש השיפוט שלנו; ועוד. אפילו תבינו כיצד ללמד את ילדיכם קריאה ביקורתית.

המדריך כתוב בצורה קולחת ועשיר בדוגמאות. קראו אותו כבר כ-8,000 איש והוא בנוי כך שתצברו לאורכו תואר אחר תואר — עד לפרופסורה. בסופו תזכו במעמד של מומחים שיעיד כי איתכם אי אפשר להתעסק.

עוד בוואלה!

צפו: פרשן וואלה ברק רביד מקבל את פרס העיתונות של הבית הלבן

לכתבה המלאה
רונן אלדן, לן בלווטניק, נעם שטרן-גינוסר, ומני שלום. ערן בארי,
בעלי רשת לן בלווטניק/ערן בארי

התקשורת חושפת את האמת או מסתירה אותה?

קודם כל, כמה מילים על התקשורת. תפקידיהּ בדמוקרטיה הם קריטיים: לתווך לנו את המציאות, בתוספת שכבות נחוצות של מידע רלוונטי ופרשנות. לוודא שהשלטון משרת אותנו, לעתים דרך חשיפת התנהלותן של רשויותיו מאחורי הקלעים. לחייב בעלי שררה בדין וחשבון, גם כשהם לא מבסוטים מכך (בעיקר כשהם לא מבסוטים מכך). לתת קול לחסרי הקול, כדי לאפשר השתתפות רחבה ככל הניתן בשיח הציבורי. כל אלה הם נשמת אפה של דמוקרטיה מתפקדת. סלע קיומה.

אלא שלפעמים התקשורת עושה בדיוק את ההפך: היא מסתירה את האמת ומעוותת אותה; לעתים גופים תקשורתיים מייצגים את בעלי ההון ומשרתים את השלטון, במקום את האזרחים; יש עיתונאים שמוהלים עובדות בתעמולה שקרית כדי שיתאימו לאג'נדה ספציפית; ולבסוף, לא מעט כתבות כיום הן, למעשה, פרסומות אשר גורמים בעלי עניין שילמו עליהן - ללא גילוי נאות לקוראים. כל זה אגב לא קשור לשמאל ולימין, אלא לאינטרסים ולכסף.

מקור בחמאס לערוץ 14. ערוץ 14, צילום מסך
מוהלים עובדות בתעמולה שקרית כדי שיתאימו לאג'נדה ספציפית. ערוץ 14/צילום מסך, ערוץ 14

תסמונת בת היענה

התוצאה היא שלא מעט אנשים בוחרים להתעלם מהתקשורת הממוסדת ובורחים לרשתות ולטלגרם. זה פתרון מפתה אך בעייתי. הפייק-ניוז משתולל יותר מבכל מקום אחר. הדין והחשבון של מתווכי המידע ברשתות - אפסי. מחוללי טקסטים אוטומטיים עלולים לשמש בקרוב ליצירת הררי פייק ניוז.
מי שמרוויחים מהאדישות ומ"תסמונת בת היענה" הם החזקים והמושחתים ביותר - כך הם יכולים לפעול ללא ביקורת והרחק מעין הציבור.

למזלנו, יש אפשרות אחרת: כן לצרוך חדשות, אך במקביל להכיר את המניפולציות שכלֵי תקשורת מבצעים עלינו. להצטייד בכלים לבדיקת אמינות המידע בו תיתקלו ברשתות וללמוד טכניקות לצריכת חדשות ביקורתית. וזו בדיוק הסיבה שלשמה נתכנסנו.

לאחרונה כ-1,500 מומחים עולמיים קבעו: הסכנה המיידית הגדולה ביותר לאנושות היא הפצת פייק. לפי דו"ח הסיכונים הגלובליים של WEF, דיסאינפורמציה עקפה השנה מלחמות, קיטוב, ואפילו את משבר האקלים.

הפתרון הוא כמובן חינוך לחשיבה ביקורתית מגיל צעיר. אלא שהממשלה שלנו עושה הפוך. זה תלוי, כרגיל, בנו. קריאה ביקורתית היא חיסון. מיומנות הכרחית ש"שכחו" ללמד אותנו בתיכון. אז בואו להשלים פערים בספרון חובה למי שרוצה לפתח חשיבה ביקורתית ולהבין את התקשורת הישראלית.

פייק ניוז. ShutterStock
פייק ניוז/ShutterStock

טיפים למבקר המתחיל

- נתקלת בסקופ שהתקבל בוואטספ שממש בא לך לשתף? זה מרגיש חזק ממך? זה בדיוק הזמן לעצור ולחשוד. הקלידו את הכותרת בגוגל. תוך רגע תגלו אם כלי תקשורת מרכזי אישש אותה, או להבדיל - אחד מאתרי בדיקת העובדות הפריך אותה

- הכירו את הזיקות העיקריות בין כלי התקשורת לאנשי עסקים כדי להבין את המיסגור שהם בוחרים לכתבות בסוגיות מסוימות. קשת 12, למשל, היא בבעלות משפחת ורטהיים. היא מחזיקה במקביל בקוקה קולה ובנק מזרחי־טפחות. "רשת 13" היא בבעלות לן בְּלָוַוטְנִיק. הוא מחזיק גם ב"נשר", מפעל פרטי (לייצור מלט) המזהם ביותר במדינה. ל"ידיעות אחרונות" קשרים עסקיים עם יצחק תשובה ובנק פועלים. בספרון תמצאו את הפירוט המלא ואפילו משחק זיכרון!

- ה"איזון הקדוש" באולפנים לעתים דווקא מעוות את המציאות. כשמספר המומחים מוגבל לשניים, העורכים ייטו להביא מי שמציג את שתי הדעות הכי מנוגדות - כדי לייצר עימות חריף ולצייר מצב שלא ניתן לגשר על הפערים. במציאות, מנגד, נדירים הוויכוחים שאין בהם דרך אמצע. לכן שאלו עצמכם בכל צפייה: האם באמת יש רק 2 קצוות, או שיש דעות נוספות שלא מיוצגות?

- גרפים: אחת המניפולציות הנפוצות ביותר בתקשורת היא כשציר המספרים אינו מתחיל מהמספר אפס. הציצו בבסיס הציר כדי לא ליפול בפח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully