וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו אחד מחבר בין שדה תימן להתפרעויות החרדים בבקו"ם - והוא דווקא לא קשור לממשלה

אורי רמתי, טור אורח

עודכן לאחרונה: 11.8.2024 / 14:09

נדמה כי בימים האחרונים החליטה מערכת הביטחון ללמד את החברה הישראלית ואת התקשורת העולמית קורס מלא על איך לא מנהלים משבר. עוזר שר הביטחון לשעבר מותח ביקורת חריפה דווקא על ההסברה של צמרת צה"ל. דעה

אברהם אקלום בשדה תימן עם צבי סוכות/אינסטגרם

המתקפה נגד ראשי מערכת הביטחון ושר הביטחון, שבעיקרה פוליטית ומכוערת, באחד הרגעים המתוחים ביותר שחוותה החברה הישראלית - ראויה לכל גינוי. יחד עם זאת, אי אפשר ואסור להתעלם מהניהול הכושל של שר הביטחון והרמטכ"ל של כל אירוע בעל נפיצות ציבורית בתקופה האחרונה. נדמה כי בימים האחרונים החליטה מערכת הביטחון ללמד את החברה הישראלית ואת התקשורת העולמית קורס מלא על איך לא מנהלים משבר, וכיצד לזהות מוקש ציבורי פוליטי ותקשורתי ולזנק עליו.

במעצר המילואימניקים בשדה תימן היה את כל החומרים מהם מורכב אבק שריפה ציבורי, מפגש בין חיילי מילואים לשוטרים צבאיים שאף פעם לא נגמר טוב. בית המעצר בשדה תימן, בו עבור רבים בחברה הישראלית כלואים פושעים ניאו נאצים - כבר היה על להבה תקשורתית רותחת. כאשר הקדרה הציבורית רותחת, החליטה המערכת לשלוח למקום הזה שוטרים רעולי פנים. האם צווי הבאה למשפט עבור חיילי מילואים, שהם בסופו של דבר אזרחים, לא היה פתרון טוב והגיוני יותר בטח בתקופה כזו? ונניח לצורך העניין, שזו הייתה האפשרות היחידה, היכן העין הציבורית והתקשורתית בניהול הארוע?
הרי ברור לכל שהיה צריך לסגור את המקום, להביא משטרה צבאית בהיקף נרחב ולבודד את המקום. האפשרות של דלקה ציבורית בעקבות מעצר חיילי מילואים כבר הייתה באוויר.

כאילו בכדי להעצים את טיפול החלם, לאחר פארסת שדה תימן הגיע עוד באותו הערב פארסת בית ליד. הניחו רגע בצד את הבושה הערכית של פריצה לבסיסי צה"ל ואת התנהלות המשטרה, היכן השכל הישר? מדוע לבחור במקום כ"כ מרכזי ולא סטרילי כמו בית ליד, במקום בבסיסי צה"ל מרוחקים שניתן לבודד אותם מהפגנות והתפרעויות המוניות כפי שראינו.

דיון המשך של החשודים בהתעללות במחבל, בית ליד.6 באוגוסט 2024. שלומי גבאי
דיון המשך של החשודים בהתעללות במחבל, בית ליד.6 באוגוסט 2024/שלומי גבאי
מעצר חיילי מילואים במתקן מחבלי הנוח'בה זה נושא ששר הביטחון והרמטכ"ל צריכים להיערך אליו, גם השפעתו של איתמר בן גביר על המשטרה ותפקודה הייתה צריכה להילקח בחשבון

הימנעות מתמונות מביכות כאלו היא אחריות מלאה של מערכת הביטחון, מה עוד שמערכת הביטחון היא אחת המערכות הבודדות במדינה שאין לה מגבלת תקציב וכוח אדם למשימות שכאלה. מי שמבקש לפטור את הרמטכ"ל ושר הביטחון מאחריות לניהול הכושל של האירועים האלו נאלץ להתבונן בעיניים נוגות בהופעת הרמטכ"ל ודובר צה"ל באותו ערב.

לאורך השנים נבנו מנגנונים עבור שר הביטחון בכדי להימנע מהתנגשויות שכאלו. בכל יום חמישי מחויב שר הביטחון להקדיש שעות יקרות לטובת הערכת מצב כוללת, דיון מורחב בו נמצאים נציגי כל מערכות הביטחון והמשטרה שנועד להעלות דיון ובכנות לאירועים מסוג זה.

מעצר חיילי מילואים במתקן מחבלי הנוח'בה זה נושא ששר הביטחון והרמטכ"ל צריכים להיערך אליו, גם השפעתו של איתמר בן גביר על המשטרה ותפקודה הייתה צריכה להילקח בחשבון.

והנה חלפו להם מספר ימים בלבד, ואירוע ציבורי נפיץ נוסף מגיע לפתחה של אותה מערכת - גיוס מאות חרדים לראשונה לצה"ל. המשפט הנודע שאומר: "שבכל בסיס יש ש.ג בכדי למנוע את כניסת ההיגיון לצה"ל" - מקבל חיים משל עצמו.

עוד בוואלה

בקרב הזה חדשות 13 ניצחו, אבל גם הם יודעים שהמלחמה הקיומית מעבר לפינה

לכתבה המלאה
חרדים פורצים לתל השומר/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
היכן בחרה מערכת הביטחון לגייס את מאות החרדים בימים מתוחים אלה? דווקא בבסיס תל השומר, הכי קרוב לבני ברק, במוקד החיכוך, בסיס במרכז הארץ שמזמין אליו את ההמולה התקשורתית

היכן בחרה מערכת הביטחון לגייס את מאות החרדים בימים מתוחים אלה? דווקא בבסיס תל השומר, הכי קרוב לבני ברק, במוקד החיכוך, בסיס במרכז הארץ שמזמין אליו את ההמולה התקשורתית. ושוב תמונות מביכות של התפרעויות בכניסה לבסיס צבאי. האם ככה צה"ל וישראל צריכים להיראות רגע לפני מתקפה של איראן וחיזבאללה?

האירוע המביש הזה היה נמנע לו השימוש בהיגיון ציבורי ותקשורתי היה נרחב יותר. הייתי בעברי עוזר שר הביטחון, אני זוכר היטב את ההיערכות להפגנות בגדר ההפרדה ולאירועי מסיק הזיתים ביו"ש (שהתרחשו בזמן מלחמת לבנון השנייה ובעופר יצוקה). הייתה הבנה עמוקה שתמונות של כאוס בזמן מלחמה עלולות להשפיעה לרעה על החברה הישראלית ותשמשנה חומר תעמולה ברשתות הערביות.

דיברתי השבוע עם הקולגות שלי למקצוע, מנהלי המשברים, נדמה היה לכולנו שאם היה קיר - היינו דופקים את ראשנו שוב ושוב אל מול מדיניות החלם הזאת. אין מדובר בטעות טקטית, או של הערכות לקויה, אני מבקש לקבוע שמדובר בכשל מערכתי חוזר ונשנה. בכל מקום בו מערכת הביטחון נדרשת לעבודה מול הציבור באירועים נפיצים - היא מגלה איטיות ובנאליות בלתי נסבלת.

גם 100 מוחות יצירתיים במחלקת התודעה וההשפעה של האויב לא יצליחו להפיק סרטים כ"כ מביכים עבור תודעת האויב על תאוריית קורי העכביש. התסכול הוא שהחברה הישראלית דווקא מגלה חוסן בריא, ויודעת להתגבר על מצבים כאלו בתחומים רבים. ראו למשל את העובדה שכמעט שנה לתוך המלחמה הצליחו הרשויות המקומיות להימנע עד כה מעימותים בין יהודים לערבים בערים המעורבות. ראו איך המגזר העסקי, בשקט ובשכל, הצליחו להימנע מחיכוך במקומות העבודה.

ועדת החקירה שעוד תקום כאן תידרש לבדוק נושאים רבים, כישלון ההתנהלות התקשורתית והציבורית של צה"ל ומערכת הביטחון חשובה לא פחות מהכישלון המודיעיני והאג"מי.

אורי רמתי הוא יועץ אסטרטגי ועוזר שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully