וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בעוד כמה שנים ערוץ 14 עלול להיות מקור המידע של רוב אזרחי ישראל"

19.8.2024 / 14:19

שיחה מרתקת עם ד"ר איילה פנייבסקי, חוקרת תקשורת פוליטית באוניברסיטת קיימברידג', חושפת למה האסטרטגיות של עיתונאים מול הימין הפופוליסטי לא עובדות. "אנחנו ברגע גורלי, בהונגריה היו שמחים לחזור לרגע הזה". פודקאסט המכון לעיתונות

איילה פנייבסקי/אולפן וואלה, נועה לבנת

"זה המאני טיים. כשראיינתי בעבר עיתונאים על ערוץ 20 והם לעגו לו ואמרו שיש לו אפס אחוז רייטינג, אמרתי להם 'תשמעו כרגע. גם לפוקס ניוז לקח 10 שנים למצוא נוסחה מנצחת. אף אחד לא מבטיח לנו שבעוד כמה שנים ערוץ 14 לא יהיה מקור המידע של רוב אזרחי ישראל'. זה מפחיד לא רק בהקשר של בחירות, אלא בכל הקשר, בטח במדינה שצריך לדעת בה מה קורה כל הזמן מסיבות ביטחוניות. מהבחינה הזאת אנחנו ברגע מפתח והגיע הזמן שנתעורר", מזהירה ד"ר איילה פנייבסקי, חוקרת תקשורת פוליטית באוניברסיטת קיימברידג' ואוניברסיטת סיטי בלונדון ועמיתת מחקר במולד.

עבודת הדוקטורט של פיינבסקי, עיתונאית לשעבר, עסקה באופן שבו עיתונאים בישראל מתמודדים עם מתקפות על התקשורת - עבודה שזכתה לאחרונה בפרס הדוקטורט המצטיין לשנת 2024 על ידי ארגון חוקרי התקשורת ICA.

האזינו או צפו בשיחה המלאה.

"יש מדינות שהיו שמחות להיות במקום שבו עדיין יש כלי תקשורת שמראיינים פוליטיקאים מהאופוזיציה, דברים שנראים לנו מובנים מאליו"

בשיחה עמה בפודקאסט תיקטוק של המכון הישראלי לעיתונות, המשודר גם בערוץ וואלה+, פיינבסקי מתייחסת גם לניצחון הנקודתי של חדשות 13 על מינוי המנכ"לית יוליה שמאלוב-ברקוביץ'. "זה חשוב, כי אם הם רוצים עיתונות חופשית ואובייקטיבית בישראל המשמעות של זה היא לא לשבת רגל על רגל ולראות איך המקצוע שלך נלקח על כוחות במערכת הפוליטית. באיזשהו מובן למזלנו, למרות שקשה להגיד שמצבנו נהדר, בשונה ממדינות כמו הונגריה, או מדינות אחרות שאני יכולה לחשוב עליהן, אנחנו ברגע מאוד חשוב כי עוד אפשר לתקן ועוד יש מה להציל. יש מדינות שהיו שמחות להיות במקום שבו עדיין יש עיתונאים שעושים עבודה עיתונאית ועדיין יש כלי תקשורת שמראיינים פוליטיקאים מהאופוזיציה, דברים שנראים לנו מובנים מאליו. אחד הדברים החשובים ביותר שחשוב שעיתונאים יבנו מעבר לכוח שיש להם שהם משתפים פעולה ועובדים ביחד שראינו את זה בפעולה בחדשות 13.

"אני זוכרת איך לאורך השנים שאלתי 'למה הם לא נאבקים ביחד? אני מקווה שיש כאן נקודת שינוי והמצב כל כך חמור שעיתונאים יבנו שיש להם תפקיד בהגנה על חופש העיתונות, לא רק סגירת כלי התקשורת שלך. הציבור בישראל חייב להבין שלא תהיה דמוקרטיה בארץ בלי עיתונות חופשית ואנחנו לפחות באמצע הדרך אם לא קרוב יותר, לחיסול העיתונות".

עוד בוואלה

"אם הייתי מנכ"ל חדשות 12, אחרי הבקת"ב הייתי מבטל את רוקדים עם כוכבים ומקדיש תוכנית להסתה"

לכתבה המלאה
איילה פנייבסקי, דוד ורטהיים. ראובן קסטרו
איילה פנייבסקי, דוד ורטהיים/ראובן קסטרו
"לא יעלה על הדעת שממשלת לפיד-בנט שכהנה שנה וחצי שקמה על בסיס זה שהם ממשלה אנטי-פופליסטית לא ביטלה את ההטבות המושחתות שממשלות נתניהו נתנו לערוץ 14"

פיינבסקי מאמינה באקטיביזם פוליטי ומקצועי כדרך להתמודד עם תהליכי החלשת התקשורת. "לא יעלה על הדעת שממשלת לפיד-בנט שכהנה שנה וחצי שקמה על בסיס זה שהם ממשלה אנטי-פופליסטית לא ביטלה את ההטבות המושחתות שממשלות נתניהו נתנו לערוץ 14. מיליוני שקלים מכספי ציבור שנתנו למכונת תעמולה ורעל שעוסקת בהסתה לאלימות וגזענות. זו חוסר אחריות של הפוליטיקאים ושל הציבור שלא הבין שזה משהו שחייבים להילחם עליו. בפעם הבאה שיש איום כמו שהיה לערוץ 13 שרוצים להעיף עיתונאי שהוא סדין אדום לשלטון זה משהו שהציבור חייב לצאת לרחובות ולהילחם עליו. זה הזמן שלנו. אנשים בהונגריה היו שמחים לצאת להילחם במה שהגיע ואחר כך ועכשיו כבר אין להם אפשרות לעשות. עכשיו זה הזמן, המלחמה המשיכה מצד אחד את חשיבות התקשורת החופשית ואת מה שהיא עושה טוב - ומצד שני את המצב החמור שהגענו אליו של ימין קיצוני שאף פעם לא היה בישראל וההתעלמות הטוטאלית של מה שקורה בצד השני של הגבול".

נושאים נוספים שעלו בשיחה עם פיינבסקי: המתקפה על התקשורת בישראל שדווקא לא התחילה עם נתניהו, לאן נעלם סיקור משפט נתניהו, ⁠הנרמול של הימין הקיצוני ולמה האסטרטגיות של עיתונאים מול הימין הפופוליסטי לא עובדות ולמה הבחירות הקרובות והאם בכלל נדע מי ניצח בבחירות הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully