וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל הנוצץ: 46% מעובדי הקולנוע והטלוויזיה משתכרים 7,500 שקלים בחודש בממוצע

וואלה ברנז'ה

עודכן לאחרונה: 23.9.2024 / 10:43

סקר שערך איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה מצא כי העבודה בהפקות טלוויזיה וקולנוע היוותה עבור 95% מאנשי המקצוע בתעשייה כמקור הפרנסה היחיד או המרכזי שלהם. האיגוד מנהל בימים אלו מאבק על תנאי השכר מול איגוד המפיקים

הסט הוירטואלי של UNREAL. אייבי טבצ'י, אוטופיה,
הסט הוירטואלי של UNREAL/אייבי טבצ'י, אוטופיה

איגוד אקט המייצג את עובדות ועובדי הקולנוע והטלוויזיה בישראל ערך סקר בקרב 305 מחברי האיגוד, המהווים כ-30% מקרב חברות וחברי האיגוד. בסקר נבדקו דפוסי העבודה וההשתכרות מעבודה בהפקות קולנוע וטלוויזיה, והממצאים מעלים קושי ממשי להתפרנס מעבודה בתחום.

רקע קצר: בימים אלו מנהלים עובדי ענף הקולנוע והטלוויזיה מאבק על תנאי שכרם ומאיימים בפנייה להליכים משפטיים נגד איגוד המפיקים, שמבקש לבטל הסכם על תנאי העבודה שלהם שנחתם כחודש וחצי לפני המלחמה. באקט אומרים כי לא יאפשרו התנהלות ביריונית על חשבונם, והמפיקים, מנגד, אומרים כי "זו המציאות. אין אפשרות לקיים שיחות על הקצפת".

מהסקר עולה כי 46% מעובדי הקולנוע והטלוויזיה מכניסים עד 150,000 שקלים בשנה. באיגוד אומררים כי מאחר שמדובר בעובדים עצמאיים (פרילנסרים) הנושאים בעצמם בתשלומי חובה לרשויות המס, הביטוח הלאומי ועוד, השתכרות שנתית של 150,000 ש''ח מהווה למעשה שכר של כ-7,500 שקלים בחודש בממוצע, אלפי שקלים מתחת לשכר הממוצע במשק.

עוד עולה מהסקר כי כ-20% מהמשיבים מכניסים בשנה עד 100 אלף שקלים, המהווים בפועל שכר של 5,000 שקלים בחודש בממוצע.

כמו כן עולה בסקר כי חלק ניכר מההכנסה נובע מתנאי העבודה בתעשייה, הכוללים שעות עבודה רבות, המחייבים תשלום שעות נוספות.

המקצועות הנכללים בסקר כוללים צילום ומצלמה, ניהול תסריט, עוזרי במאי, תאורה, סאונד, תפאורה וארט, הלבשה, איפור, הפקה וגריפ. מהסקר עלה כי למרבית מנשות ואנשי המקצוע יש קושי ממשי להתפרנס בצורה יציבה, עקבית ומכובדת מהעבודה בתעשייה. לפי האיגוד, העובדים, מועסקים כולם כפרילנסרים, מסתמכים לחלוטין על העבודה בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה המקומית.

תום נשר, טקס פרסי אופיר, 16 בספטמבר 2024. ליאור חורש ודקל לזימי לב באדיבות האקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה,
תום נשר, טקס פרסי אופיר, 16 בספטמבר 2024/ליאור חורש ודקל לזימי לב באדיבות האקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה

חוסר ודאות תעסקותית

הז'אנרים שבעיקר התפרנסו מהם ב-2023: סדרות טלוויזיה עלילתיות (32%), סרטי קולנוע (22%), פרסומות (20%), דוקומנטרי (11%) וריאליטי (6%)

כ-95% מהמשיבים לסקר תיארו את העבודה בהפקות קולנוע וטלוויזיה כמקור פרנסתם היחיד או העיקרי. 68% דיווחו כי העבודה בהפקות קולנוע וטלוויזיה היא מקור הפרנסה היחיד עבורם ועוד 27% דיווחו כי זהו מקור הפרנסה המרכזי (לצד עיסוקים שוליים ומזדמנים אחרים).

לצד ההדגשה של כושר ההשתכרות הירוד, מדגישים באיגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה כי ההשתכרות אינה יציבה וקבועה, והעבודה בתעשייה כוללת מרכיבי חוסר ודאות (בשל עיכובים וביטולים של הפקות) ומוסר תשלומים ירוד, הגורמים לקושי להשתכר בצורה יציבה ועקבית. כך, למשל, בתקופת הקיץ מתקיימות באופן מסורתי הפקות טלוויזיה רבות (בדגש על תוכניות ילדים ונוער), ובתקופות אחרות העובדים והעובדות עשויים למצוא את עצמם חודשים ארוכים ללא עבודה והכנסה.

הז'אנרים שבעיקר התפרנסו מהם ב-2023: סדרות טלוויזיה עלילתיות (32%), סרטי קולנוע (22%), פרסומות (20%), דוקומנטרי (11%) וריאליטי (6%).

הסקר בחן גם מאפיינים של ותק בתעשייה. 64% מעובדי הקולנוע והטלוויזיה הם בעלי ותק של 10 שנים או יותר בתחום. מקרב בעלי התפקידים בולטת מחלקת גריפ (האחראית על ההיבטים הטכניים של ייצוב ותנועת המצלמות ואמצעי התאורה) בה 60% הם בעלי ותק של מעל 20 שנה בתחום.

העובדים הצעירים ביותר במקצוע הם עובדי ניהול תסריט, כאשר כ-75% מהם ציינו שעובדים במקצוע פחות מעשור.

מנכ"ל אקט גיורא ואלה מסר לוואלה כי: "נמאס לנו להיות שק החבטות של התעשייה. אנחנו יוצרים באהבה, במקצוענות ובמסירות, עובדים הכי קשה ומשתכרים הכי מעט. אין יציבות, אין ודאות ותנאי העבודה כוללים שעות ארוכות מידי. לפני שנה חתמנו על הסכם עבודה שכולל הישגים היסטוריים של קיצור יום העבודה, מנוחת סוף שבוע ועדכוני שכר, וכעת איגוד המפיקים שחתם איתנו על ההסכם, הודיע באופן חד צדדי שבכוונתו להפר אותו ולשלוח את התעשייה כולה לכאוס בזמן מלחמה. אנחנו לא נאפשר את החזרת תעשיית הניצול והעבדות ונאבק בכך בכל הכלים העומדים לרשותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully