וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואלה! ברנז'ה שלח/ה לכם נדנוד כעת

רותם דנון

3.7.2006 / 0:20

קרב מכוער התנהל בינינו לבין הבלוג ולווט אנדרגראונד, שלידתו בהאשמות על אי-מתן קרדיט. עם חשיפתה, נפגשנו לדיאלוג מוקלד

קודם כל, קצת רקע: זמן לא רב אחרי שקם הבלוג "ולווט אנדרגראונד", התחדדו ההבדלים – א. בינו לכל בלוג ישראלי אחר, ב. בינו לבין גופי התקשורת הממוסדים המכסים את תחום המדיה. בשלב מסוים, האשימה הוולווט את וואלה! ברנז'ה בלקיחת שני סיפורים תוך אי מתן קרדיט. האחד – פרסום על כעס אצל ח"כ מרינה סולודקין בגין כתבה במוסף "24" של ידיעות, שקדם לו "פוסט" בוולווט ובו הבעת דעה נגד אופן פרסום הראיון. השני – פרסום כתבה בוואלה! ברנז'ה על עמדתו של רונאל פישר ושותפו דאז ל"גברים בשחור" מיקי רוזנטל, באשר לייצוגו של הראשון את ארקדי גיידמק, שהיה קודם לכן מרואיין של השניים בתכנית. הפרסום בא לאחר פוסט בוולווט, שבו נחשף לראשונה עצם הייצוג עצמו.

לאחר התכתשות זועמת אונליין ביני (כעורך וואלה! ברנז'ה) לבינה, נטבע המונח "אשלא"ש" (אתר שאין לומר את שמו) בבלוג, וכך נותרנו בתודעה הוולווטית עד ליציאתה מהארון של דבורית שרגל, כותבת הבלוג. מאחר ודבורית ואנוכי נמצאים ביחסים בהחלט תקינים (כפי שהיא מינחה אותם), פתחנו מייד עם חשיפתה בדיאלוג, שבסופו החלטנו על שיחת מסנג'ר שבה נלבן את אותו "קרב אימתנים ביצתי" (בעצם, רק המילה 'ביצתי' מתאימה כאן), שבעקבותיו הברוגז הארוך. השיחה המלאה – והארוכה - לפניכם.

(21:00, הכתובת vlvt underground מבקשת להתווסף לרשימת המסנג'ר שלי)

Danon אומר/ת:
רגע רגע, את פתחת כתובת מסנג'ר על ולווט, ולא מצרפת אותי למסנג'ר הכללי שלך? של דבורית? מעליב נורא.
vlvtunderground אומר/ת:
רגע, תירגע, לא, מאחר שיש לי מחשב נייד חדש, עליו אני רובצת כרגע, חילקתי את הכתובות. חשבתי שזה מגניב יותר.
Danon אומר/ת:
מממ... טוב, לא נלך לשם. ואני באתי עם המסנג'ר הפרטי, נקי ומצוחצח, עם תמונה של גביעי דנונה בצד כמו שאת רואה.
vlvtunderground אומר/ת:
יש מצב שתכף ישלחו לי את המדורים לאישור.
Danon אומר/ת:
אני ער עד מאוחר, אפשר לעשות בהפסקות, או לקבוע מראש למאוחר בלילה.
vlvtunderground אומר/ת:
לא לא, נתחיל כבר.
Danon אומר/ת:
של מי כדור הפתיחה?
vlvtunderground אומר/ת:
טוב,התקשרו. אני הולכת לחבר את הפקס ולקרוא. בוא נקבע סופית תשע ועשרים, ולא זזים עד שגומרים.
Danon אומר/ת:
אוקיי.
vlvtunderground אומר/ת:
ביי פור נאו

(21:20, ולווט חוזרת)

vlvtunderground אומר/ת:
בוא נתחיל
Danon אומר/ת:
טוב. אז? רוצה כוס יין או משהו?
vlvtunderground אומר/ת:
כן, בטח, תביא
Danon אומר/ת:
חיפשתי אייקון יין, הייתי בטוח שיש. רק אייקוני זימה מטופשים שלא הספקתי למחוק.
vlvtunderground אומר/ת:
אני גם לא רואה במסנג'ר הזה ציורים. אוף.
Danon אומר/ת:
מה את אומרת על הכינוי: דוולווט.
vlvtunderground אומר/ת:
דווקא יפה, אהבתי. מי זה, ג'וני דו המציא?
Danon אומר/ת:
זה לא רק דבורית עם ולווט, זה הומאז' לדי וולט
vlvtunderground אומר/ת:
נכון
Danon אומר/ת:
אוקיי, SHOOT
vlvtunderground אומר/ת:
יואו, אני אשמה. השארתי את הטל' פתוח. פפפ. האנטי היסטמין פועל

(הסבר ביניים: דבורית נעקצה אתמול באצבע ונזקקה לטיפול רפואי. ר"ד)

Danon אומר/ת:
אחכה, כל הלילה אחכה.
vlvtunderground אומר/ת:
אוקיי. נתחיל בשאלה גדולה. למי מגיע קרדיט ועל מה.
Danon אומר/ת:
זו שאלה שצריך לפרק לשניים
vlvtunderground אומר/ת:
פרק
Danon אומר/ת:
אחת, המקרה הספציפי שבעקבותיו זכינו לכתם שלא יימחה מדפי הבלוג, ושתיים - השאלה העקרונית.
Danon אומר/ת:
ולמה אני כל כך זועם, ו"מטנף" כדברייך את הולווט בראש חוצות. כי אנחנו האחרונים להם הייתה מגיעה שטיפה בנושא הזה. לפחות באותו מקרה ספציפי, ובמקרה שקדם לו - ונתן לך (כביכול) לגיטימציה להאשים אותנו באי-מתן קרדיט סדרתי. עכשיו, אחרי שנלבן את המקרה הספציפי, אני אענה לך על השאלה העקרונית - בתשובה המאוד פשוטה, לא הייתי נותן קרדיט לוולווט אנדרגראונד בכל מקרה, בחיים.
vlvtunderground אומר/ת:
למה
Danon אומר/ת:
אוקיי, בואי נסכים שבכל מקרה - גם אחרי שאענה על העניין העקרוני, נחזור לאותו מקרה ובו אני אשחזר איך הוא נראה מהצד שלנו ולמה כל כך כעסתי.
vlvtunderground אומר/ת:
שמע, הבנתי למה כעסת. אבל תבין גם אותי. ואל תשכח, שאחרי שכתבת לי את המכתב הנוזף ופרסמתי אותו, לא כתבתי מילה נוספת, כלומר השמצתי, קיללתי או מה.
Danon אומר/ת:
אני לא יודע, כי לטוב ולרע - התנזרתי מלהכנס, הרגשתי שהקריאה בבלוג לא רק מעצבנת אותי מאותו שלב, אלא גם באמת ובתמים פוגעת לנו בתהליכי עבודה תקינים. אבל רגע, רצית את העניין העקרוני.
vlvtunderground אומר/ת:
טוב
Danon אומר/ת:
בכל מקרה - אין מה לחנך את וואלה!, או אותי לצורך העניין, על מתן קרדיטים. וואלה! היא מערכת צומחת, שמפתחת עוד ועוד אזורי תוכן עצמאיים במודלים שונים. אבל הבסיס שלה, יודע כל אחד בעולם התקשורת, הוא מערכת חדשות שמבוססת על קשבות וספקי תוכן (הארץ, רויטרס וכו'). בכל הקשור לקשבות, וואלה! מצטטת שנים ידיעות מחו"ל ומהארץ, תוך מתן קרדיט הולם.
vlvtunderground אומר/ת:
יפה. נו? חוזרת לשאלת היסוד
Danon אומר/ת:
יתרה מזאת, העורך הראשי ואני מקפידים לבקש מעורכים שמצטטים סיפורים בלעדיים של אחרים, לתת קרדיט בכותרת המשנה, כראוי לידיעה חשובה. בעוד שבמערכות המסורתיות, מטעמי אגו והמלחמה שאין לדעת מה בסופה - משתדלים להשמיט כל קרדיט שהוא. בוואלה! ברנז'ה אנחנו עובדים על סיפורים באופן עצמאי. ואז - או שאנחנו עולים עם סיפורים ראשונים, או עם סיפורים בלעדיים, או עם דברים שיש לכולם גם יחד. בכל מקרה, זה תוצר של עבודת מקור.
vlvtunderground אומר/ת:
עד כאן, ח"ח.
Danon אומר/ת:
בניגוד לכך שניתן קרדיט ל-BBC, ידיעות אחרונות, קול ישראל או דיוולט, לא ניתן קרדיט לוולווט אנדרגראונד, לא מפאת חוסר הערכה לבלוג, אלא מהסיבה הפשוטה שבלוג אינו גורם עיתונאי. גם אם היית רוצה להגדיר אותו ככזה. הוולוט ניזון משמועות שאת עצמך שומעת, מדברים שהגיעו בטוקבקים בבלוג, מאייטמים שנשלחו לכתובת המייל שפתחת. שום דבר לא עובר אימות עובדות, הצלבת מקורות, לקיחת תגובות וכו'. ולכן אני לא לקחתי מעולם שום דבר שנכתב בוולווט כמשהו שהוא - איך אמר רפיק חלבי - 100 טון בטון יצוק.
vlvtunderground אומר/ת:
לא לא לא. לא להגזים. אם השתמשתי בשמועות, כתבתי שמועות.דברים הוצלבו ונבדקו. סיפור פישר גאידמק היה יצוק בבטון, בסלע, וכו'. פלדה מגולוונת.
Danon אומר/ת:
הבלוג בא לשרת מטרות מסוימות, בין אם לחימה בתחנות רוח עיתונאיות, רומנטיזציה של מקצוע הולך ומתכרסם, פורקן גרפומני לעיתים (ממקום טוב, דבורית, באמת - שאפו על כך שאת גם מצליחה לראות יותר סרטים מכל מבקר קולנוע וגם לקרוא כל כך הרבה - וגם לכתוב כל כך, כל כך הרבה)
Danon אומר/ת:
ברור לי שסיפור גאידמק היה יצוק בבטון. אבל הנה- נלך למקרה הספציפי.
vlvtunderground אומר/ת:
על הגרפומניה שלי אני הראשונה להצהיר, אבל אני גם מחבבת אותה.
Danon אומר/ת:
אז כתבתי לך - אל תתני לעצמך יותר מדי קרדיט. כי נכון, באותה תקופה אמנם קראתי בבלוג, אבל - נשבע, פעם פעמיים בשבוע. אני בקושי מצליח לעבור על אתרים מתחרים ועיתונים, את מוזמנת לבוא ולראות את סדר היום שלי.
vlvtunderground אומר/ת:
שמע, אני מאמינה לאנשים. לרוב. כלומר לגמרי האמנתי לך, בדיעבד, אבל זה היה מאוד מתסכל ומקומם, מאחר שבאותו לילה אצתי-רצתי הביתה עם המידע הלוהט, מאושרת ומסופקת, והנה, טראח, 12 שעות אחר כך, וגו'.
Danon אומר/ת:
במקרה של גאידמק-פישר, הסיפור היה מאוד פשוט. הארץ פרסם ידיעה בעמוד הראשי על גאידמק, שבתוכה היה כתוב שהוא שכר את פישר. עורך וואלה! ספורט שם לב לזה וסימס לי ב-8 בבוקר על כך, עם אזכור לאותו ראיון ב"גברים בשחור". לא ראיתי את הפוסט ששמת יום או יומיים קודם, וזה גם לא היה משנה, כי לא היה כאן גם מתן קרדיט לארץ, כל מה שביקשתי מלי-אור אברבך להכין, זה פולו אפ שכולל שיחה עם פישר ומיקי רוזנטל.

הציטוטים של שניהם הפכו את זה לאייטם ששווה ידיעה ראשית בברנז'ה, לא צוין בידיעה - ואת מוזמנת לבדוק אותה, כאילו לוואלה! ברנז'ה נודע שגאידמק שכר את פישר וזה סקופ. היא הייתה כולה ברוח פולו אפ, בגלל שמהפרסום בהארץ באותו בוקר הבנתי שזה כבר קומון נולדג', אבל שוב - עדיין שווה טיפול ברמת הפולו.

vlvtunderground אומר/ת:

עגינה במרינה

vlvtunderground אומר/ת:
ונניח, הסיפור עם מרינה סולודקין,לא הפריע לך שפרסמתי קודם? כלומר אתה רוצה לומר שבלוג לא רלוונטי מבחינך בשום צורה למתן קרדיטים? או, נשאל את זה כך. נניח שהייתי פונה אליך, עוד טרם החשיפה, ביישוב דעת ואומרת לך, שמע, בו נעגן את היחסים ביננו, אז מה הית אומר לי, "אבל אנחנו לא קוראים את הבלוג שלך/לא מתייחסים אליו"?
Danon אומר/ת:
אני כבר לא ממש זוכר את סיפור סולודקין, אבל זה לא באמת קשור. גם במקרים אחרים, בהם לצורך העניין מתחרה ישיר, כמו ICE, יעלה לפניי עם סיפור שאנחנו במהלך עבודה עליו, אנחנו נעצור, נחשוב לרגע אם אנחנו רוצים להמשיך עם הפרסום כרגיל, לעשות בו איזשהו שינוי כיוון לזווית אחרת או לחסל אותו לחלוטין.

מבחינת היושרה הפנימית שלנו - ותאמיני לי, בכל הקשור לתקשורת הישראלית אנחנו יותר קדושים מהאפיפיור ולא פחות רומנטיים ואתיים לגבי עקרונות עיתונאיים ממך - ברגע שעלינו על אייטם, לא משנה באיזה שלב אנחנו נמצאים, אנחנו עובדים עליו. מבחינתנו, לדעת בפני עצמנו שאנחנו לא מעתיקים (בניגוד לאתרי היומונים הכלכליים, למשל, שחייבים להשיג את כל החומר - וסיבותיהם המוצדקות עמם), זה מספיק.
Danon אומר/ת:
לא בכדי הקמנו מדור ברנז'ה בוואלה!, והוא היחיד שמסוגל א. גם לכסות את כל סוגי המדיה (פרינט, אינטרנט, טלוויזיה, רדיו וכו') ו-ב. להתייחס לכולם באופן שווה, ללא משוא פנים - כולל לקבוצת הארץ, שאנחנו חלק ממנה ונאבקים על אייטמים שקשורים אליה כמו כל גוף אחר שמכסה מדיה. וזו גאוותנו. ומשם כפל האכזבה, כי רוח הוולווט, כמו שתפסתי אותה בהתחלה, הייתה הדבר היחיד בז'אנר הזה שיכולנו להזדהות איתו.
vlvtunderground אומר/ת:
רגע. לא ענית על הסדר אפשרי בעבר. על העתיד עוד נדבר.
Danon אומר/ת:
אני לא יודע לאיזה הסדר היינו יכולים להגיע, מלבד משהו כמו - וסביר להניח שזה היה קורה - הצעה למסד חלק/ים פובליציסטיים מהוולווט תחת גג וואלה! ברנז'ה. בכל הקשור לעבודה על אייטמים, שוב - אני לא הסתכלתי בבלוג כי זה באמת מפריע לעבודה. עם כל הכבוד לפלוני ממורמר בארכיון כלשהו, ששולח אותי באמצעות מייל ל"צפע" לעבוד על LEAD שלא היה ולא נברא, אני מעדיף לא להשחית זמן לריק - לא משנה בכמה אייטמים נכונים זה יעלה לי ולהמשיך לטפח כתב טוב, שמטפח מצידו מקורות אמינים, לצד מקורות שלי. מה שנקרא - PLAY SAFE.
vlvtunderground אומר/ת:
בקיצור, אתה אומר חד וחלק, שאף פעם לא שאבתם מולווט שום רעיון לאייטם, ושכל האייטמים הגיעו אליכם לבד, או בהשראתכם.
Danon אומר/ת:
לא - בהחלט שאבתי מהוולווט (עד מרץ) שביבי מידע דרך טוקבקים ופוסטים שלך, שלפעמים גם עזרו בבניית סיפורים. אבל זה לא שונה מטוקבקים בוואלה! ברנז'ה, שלא פעם מלמדים אותנו על אייטמים, מיילים דרך ה"כתבו לנו" של וואלה! ברנז'ה וכו'. אבל גם אם הייתי ממסד את זה לדרך עבודה, ושולח כתב לבדוק כל דבר שפורסם בוולווט, לא הייתי נותן קרדיט - כי שוב, קרדיט יינתן לגוף עיתונאי, שמבחינתי הוא מספיק אמין ובטוח.
vlvtunderground אומר/ת:
ראה, סיפור סולודקין היה מאוד פוגע מבחינתי, כי זה נראה כאילו לקחתם את הבסיס, ואז פניתם לאנשים לתגובות, מה שאני לא יכולתי לעשות כמובן. פה לא היה משהו לא בדוק, כי הסיפור התבסס על הטיפול הדוחה של 24 בפרשה.
Danon אומר/ת:
אז זה לא. עיתונאי מיומן יכול להסתכל על סיפור סולודקין אצלנו (אני מציע שתחזרי אליו) ולהבין בדיוק מאיזה כיוון הוא נולד. באמת. אני מבין שמהמקום הזה של היקרעות בין האנונימיות לחומרים בהם טיפלת, שהפכו את הבלוג למשהו שבאמת אינו בר-השוואה לשום דבר אחר, יכול לבוא חשד וכו'. אבל הוא פשוט לא מוצדק כאן. סולודקין בוולווט היה פסקה פובליציסטית, שמאוד הסכמתי איתה. אבל להגיד שזה מה שגרם לנו - או למישהו שדירבן אותנו לעשות את האייטם - לאמץ את עצם הרעיון להרמת האייטם, זה רחוק מהמציאות.
vlvtunderground אומר/ת:
אני תוהה: נניח שקראת שביב מידע פה, והמשכת אותו לאנשהו. מה היה אכפת לך לכתוב משהו כמו "כפי שפורסם בולווט אנדרגראונד", לינק, ואז בלה בלה בלה, אתה ממשיך את הסיפור שלך. איפה פה הפגיעה בעבודה שלך או של כתב שלך? כלומר למה לא נראה לך, אחרי שכבר חקרת והצלבת וראית שלא המצאתי כלום, לעשות את המחווה הזאת, שבאמת לא מצריכה ממך הרבה. לא במשנה, לא בפתיח, שום דבר שכזה, אלא רק בתוך הזרימה של הטקסט, במקום הרלוונטי
Danon אומר/ת:
כי אני לא כאן כדי לתת מחוות. אני כאן כדי לעשות עבודה עיתונאית נאותה והוגנת. תסתכלי על סיפורי פולו אפ לחשיפות של אחרים בוואלה! ברנז'ה. אם זה היה סיפור בלעדי של X, תמיד יש אזכור לאותה חשיפת עבר שלו. בניגוד למתחרים, שאף אחד מהם לא ייתן קרדיט לוואלה! - כנראה אף פעם. אבל הבלוג מבחינתי הוא כלי ביטוי אישי שלך, לצד הזרמת מידע אלייך בטוקבקים ומיילים, שאין לך דרך לאמת, להצליב, לאשר, לתת זכות תגובה.
vlvtunderground אומר/ת:
אבל הנה, בדקת, ראית שזה נכון, לקחת את השביב. מה הבעיה?
Danon אומר/ת:
אני אומר שוב - אני לא קמצן בקרדיטים, להפך - אני יותר נדיב בהם מכל אחד אחר. אבל 1 - מבחינה עקרונית אני לא אתן קרדיט לבלוג, כי זו לא העבודה שלך ופרסום בבלוג הוא לא פרסום עיתונאי, ו-2, גם אם הייתי משנה את העיקרון, לא היה מקרה שבו לקחתי פרסום שלך (כסקופ, סולודקין בכל מקרה לא נופלת בתבנית) במודע, לקחתי עליו תגובה ועליתי איתו.

ובאותו LOOP אני חוזר לעניין העקרוני, שאם פורסם משהו אצלך, לא משנה על בסיס מה - וגוף עיתונאי שפועל בכלים הראויים לטיפול בסיפור, היה מצליב, מאמת, לוקח תגובה - אז הוא עשה את העבודה העיתונאית, לא הבלוג. מצטער, אבל כך אני תופס את זה.
vlvtunderground אומר/ת:
מ'זתומרת? כאילו בגלל שלדעתך לא בדקתי את מה שכתבתי בכלים עיתונאיים , בגלל זה לא מגיע לי קרדיט?
Danon אומר/ת:
מה זה לדעתי. את הנחת את יסודות הבלוג הזה - הוא לפני הכל אנונימי, וכמו שהתפארת - אף אחד לא יודע מי את. ואם אף אחד לא יודע מי את, אז ז

ההסכמה שבאי-הסכמה

vlvtunderground אומר/ת:
אני רואה בכך חוסר הגינות, באמת.
Danon אומר/ת:
אז נסכים שלא להסכים. אבל בכל הקשור לספציפיקציה של ההתכתשות ההיא, והטבעת המונח המעליב אשלא"ש - דווקא לגוף העיתונאי שאני באמת מרגיש שהכי לא ראוי לו - העובדות, מבחינתי, בכל מקרה לצידי. אני מבין איך זה התפתח וכו', אבל את לא יכולה להאשים אותי על הכעס.
vlvtunderground אומר/ת:
אני חושבת שזהו, לא?
Danon אומר/ת:
כן, אני מניח שכן. אולי נמסד את זה למדור קבוע - "נקמת המסנג'ר"? את לא חייבת לענות, תפני את זה לסוכן/עו"ד/יועץ השקעות. אני מניח שאת כרגע מחוזרת למדי (:
vlvtunderground אומר/ת:
(ועוד כל מיני דברים שלא יכולה לפרט כעת. לפחחות לא לרקורד ולא עכשיו). כן, למה לא, אני בעד מיסודים כאלו ואחרים. אני נוטה ללכת אחר תחושותי.
Danon אומר/ת:
אז בברכת המשך הידברות, ולחיי העיתונות הארצישראלית, לילה טוב.
vlvtunderground אומר/ת:
יאללה, נהניתי. והשתכרתי מהיין שלא שלחת לי. סי יו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully