וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס אילת לעיתונות: אבי וייס נגד לשכת ראש הממשלה

אמילי גרינצווייג

4.12.2011 / 21:00

"בלשכת ראש הממשלה יושבים אנשים שהחליטו לעשות סדר בתקשורת", אמר וייס בפאנל ועדת העורכים בכנס. יוסי ורשבסקי: "אם ערוץ 10 היה על הרגליים - ההתנצלות לא היתה"

מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס תקף הערב (ראשון) את לשכת ראש הממשלה ומעורבותו בתקשורת באחרונה, על רקע גל החקיקה האחרון וכן הפרסומים על מעורבות הלשכה בטלוויזיה החינוכית ורשות השידור. "כל כלי תקשורת צריך לעשות לעצמו חשבון נפש אבל עכשיו, ברגע זה, במצב כזה שחייבים להקדיש את מלוא האנרגיות כדי לעצור את הסחף", אמר וייס בפאנל ועדת העורכים שנועל את היום ראשון בכנס אילת לעיתונות. "בלשכת ראש הממשלה ובשלטון יושבים אנשים שהחליטו לעשות סדר בתקשורת. הם מתחילים להציב בכל עמדה ובכל מוקד כוח אנשים משלנו. זה הדבר המדאיג".

"ראש הממשלה לא צריך להתעסק בכלל במינוי של מנכ"ל החינוכית", הוסיף וייס, שזכה למחיאות כפיים באולם. "זה לא הג'וב שלו. אני משוכנע שלא ראש הממשלה התעסק בסוגיית זהות מנכ"ל הביטוח הלאומי, שזה חשוב וקריטי יותר ממנכ"ל החינוכית. שימו לב מה קורה ברשות השידור, בכל מקום. בזה צריך להתמקד".

"פוליטיקאי שמעוניין להחליש את התקשורת יעשה זאת, אולם לא יעשה זאת בלי תמיכה ציבורית", אמר לפני כן עורך מעריב, ניר חפץ. "בשנים האחרונות הרווחנו את זה ביושר, וזה לא כי התקשורת הישראלית איננה מקצועית, היא מהמקצועיות והמעמיקות בעולם כולו. אבל אנחנו לוקים מאוד באיזון".

"אם ערוץ 10 היה עומד על הרגליים - ההתנצלות לא היתה קיימת"

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, דיבר בדיון על מצבו הכלכלי הקשה של ערוץ 10 והקשר בינו לבין עמידתה של העיתונת מול הלחצים הפוליטיים השונים, בוודאי ביחס להתנצלות המפורסמת של מגזין "השבוע" בפני שלדון אדלסון ואשתו: "אם הערוץ הזה היה עומד על רגליו, ההתנצלות הזו לא היתה מתקיימת", אמר ורשבסקי. "היא התקבלה בגלל החלטה של ניהול סיכונים ובגלל זה התנצלנו. אם רוצים כלי תקשורת חזקים צריכים לדאוג שהם יוכלו לעמוד על ארבע רגליים.

"שוק הטלוויזיה מפוקח ברמה כזאת שאין לו סיכויים גדולים במצב הנוכחי להתקיים", הוסיף ורשבסקי. "לא מדובר על רגולציית התוכן. אנחנו הגוף הממוסה ביותר והמפוקח ביותר ועכשיו שולחים אותנו לירושלים ואנחנו נעבור לשם כי אנחנו רוצים רישיון. אנחנו, גם ערוץ 10 וגם 2 עומדים במחוייבויות ובכללים ולא מסוגלים לעמוד על הרגליים ואז מתפלאים שנאחנו מתנצלים ולא עושים את עבודתנו כמו שצריך".

מנכ"ל ערוץ 2, אבי וייס, הקשה על דבריו של ורשבסקי וביקש להבהיר לעומק מדוע התנצל. ורשבסקי הסביר כי הערוץ קיבל איום בתביעה בארצות הברית ולכן בחר להתנצל.

מעריב נגד כתבי המחאה החברתית?

ברגע אחר בפאנל, תקפה במבי שלג מהקהל את עורך מעריב, ניר חפץ, בטענה שהוא "פיטר את כל הכתבים שעסקו במחאה החברתית". "איך אתה בכלל יושב בשולחן הזה?".

חפץ השיב: "לא פיטרו כתב שעסק במחאה החברתית. מעריב מסיים את השנה בהפסד של מאה מיליון שקל ונאלץ לקצץ 12% מעלויות השכר. אנחנו נאלצים להיפרד מאנשים מצוינים, כתבים, עורכים וגרפיקאים. אני מקווה שלטון שלך אין קשר לעובדה שכתבת בעמוד הדעות שלנו והפסקת". שלג אישרה את הפרטים: "כתבתי בעיתון במשך 15 שנה, וזה לא נהוג שעיתון לא חוזר אל כותביו".

בהמשך, התלוננה אישה אחרת בקהל על היעדר נשים בפאנל. העורכים השיבו כי הם דוחפים במערכות שלהם לשילוב נשים בתפקידים הבכירים ביותר.

מו"ל העיתון מקור ראשון, שלמה בן צבי, בחר להיתלות בהיבט הכלכלי: "אסור להמשיך לרדוף אחרי הצללים", אמר בן צבי. "זה לא הממשלה אשמה, חוץ מהחוק הנקמני הזה של לשון הרע. הבעיה בתעשייה היא אחת - אנחנו בעונת מעבר ולא מצאנו את המודל העסקי לחמש השנים הבאות. ומי שלא ימצא דרך להתמודד עם זה ייסגר תוך חמש, עשר שנים". בן צבי הסביר כי המודל הכלכלי איתו על העיתונות המודפסת למצוא דרך להתמודד הוא בעיית הפרסום מול העיתונות המחולקת בחינם והפרסום באינטרנט. באופן אירוני, בן צבי היה מו"ל בעצמו של עיתון חינמי - ישראלי.

בן צבי התפאר בעלייה של 12% במספר המנויים של מקור ראשון, תוך שהמערכת עוברת לירושלים וללא רגולציה, בניגוד לערוץ 10. "הציבור רוצה משהו אחר", אמר בן צבי. "אנחנו היינו הקול שלפני העסקה, בו בזמן ואחרי, שאולי לא כדאי - הציבור מעריך את זה. זה מודל עסקי שעובד, עובדה".

"נו באמת, אני לא מבין למה אנחנו מתייחסים אליו", אמר בתגובה יואל אסתרון, מו"ל כלכליסט. "עלית ב-12%? ממה למה בדיוק?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דליה דורנר: "ימים קשים לתקשורת, אפילו רעים מאוד"

“הימים האלה הם ימים קשים לתקשורת", כך פתחה דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות, את המושב. "אלו אפילו ימים רעים. התקשורת החופשית, בדומה לשופטים בלתי תלויים הם יסודות המשטר הדמוקרטי המהותי. אין משטר דמוקרטי אמיתי בלי שומרי הסף הללו המבקרים את השלטון."

דורנר ציטטה את הסלוגן של "העולם הזה" - “ללא מורא וללא משוא פנים" ואמרה “במדינה שלנו, לעת הזאת, אין חוק יסוד המבטיח את חופש הביטוי. אין לתלות את הזכות הזו במחנה, היא חשובה לכולנו כאזרחי מדינת ישראל הדמוקרטית. העיתונות נחלשה כלכלית ונהייתה תלויה בשלטון. לתקשורת הפרטית נכנסו בעלי הון בעלי אינטרסים".

"חוק איסור לשון הרע הוא סימפטום", הוסיפה דורנר. "עיתונות חלשה כלכלית לא תיכנס לתחקירים כאלו ואחרים, גם אם התחקיר בכללותו הוא נכון. זה חוק שבא לצנן, אם לא יהיו תחקירים לא ידעו את האמת. זה יצור מצב ללא ביקורת על השלטון. זה עניין של כל עם ישראל, ימין שמאל אקדמיה וחברה אזרחית, ששואפים למדינה דמוקרטית, עיתונות נושכת וביקורתית. חשוב שלעניין זה תהיה סולידריות ולא הגישה המקובלת ששותקים כאשר קולגה נפגע ואף שמחים לאידו".

כנס אילת לעיתונות: בר מוחא נגד רשות השידור
כנס אילת לעיתונות: עמית סגל נגד ערוץ 10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully