וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוצדורה או מהות? הכדור במגרש של ביבי

הן בחדשות המקומיות והן בערוץ 10 הודיעו השבוע כי הם נערכים לסגירה, אך הסיכוי להצלתם עדיין קיים. כך או כך, מסכימים בשני הגופים, הכל תלוי ברצונו הטוב של נתניהו

שתי פגישות ערך השבוע יו"ר הכנסת רובי ריבלין עם נציגי גופי תקשורת, מאז הודיע בתחילת השבוע כי בעצה אחת עם ראש הממשלה החליט שלא לאשר חקיקה בכנסת עד לתום תקופת הבחירות. בתחילת השבוע היו אלה נציגי מערך החדשות המקומיות שממתינים לאישור תזכיר החוק המתקצב את המערך שהגיעו ללשכתו בכנסת ושמעו ממנו כי לא יוכל לסייע להם, ואתמול (חמישי) היו אלה אנשי ערוץ 10 אשר ניסו לקבל ממנו הבטחה שתזכיר החוק שמאריך את זיכיונם יובא לשולחן הממשלה - גם פניהם של אלו הושבו ריקם.

בשני המקרים, ברור היה מראש למבקשים, שריבלין הוא לא הכתובת האמיתית אלא השליח. הסמכויות של יו"ר הכנסת אמנם רחבות, אך בכל הקשור לחקיקה בתקופת בחירות, בטח ובטח כאשר מדובר בנושא הרגיש לליבו של ראש הממשלה כנושא התקשורת, המקסימום שהוא יוכל לעשות זה להקשיב בממלכתיות, להבטיח שיעביר את המסר, ולהסביר את התזה העומדת בפני חוסר העשייה החקיקתית. לכל הצדדים היה ברור: ברצותו של הבוס (רה"מ נתניהו), הבקשות כולן יעלו מידית על סדר יומה של הכנסת. המעט שיכל לעשות ריבלין הוא להצהיר רשמית כי הוא עומד מאחורי הבקשות של הגופים - אמירה שבמקרה הטוב הייתה נשמעת כהתנגחות ראש בראש עם ראש המפלגה שלו ערב בחירות. ריבלין בחר לשתוק.

שגרירי ישראל בצרפת, בריטניה ושבדיה ננזפו. רויטרס
ממסמס בכוונה? נתניהו/רויטרס

התסריט האופטימי: הליך חקיקה מזורז של הרגע האחרון

לכאורה, אין דימיון רב בין שני גופי התקשורת - האחד, כלי תקשורת מרכזי, מסחרי, הנהנה מיוקרה (יחסית) ומבעל מניות עם כיסים עמוקים (לאודר, הנחשב מקורב לראש הממשלה). השני: מותג ותיק המתוקצב מתוקף תקנה מיוחדת בחוק המאפשרת לו ליהנות מכסף ציבורי בשל היותו חלק מהמכונה "חיזוק הפריפריה". פקטור נוסף משמעותי בחדשות המקומיות הוא הפלטרפורמה בה המערך משודר - HOT, אשר אחד מבעלי המניות בה הוא נוני מוזס, בעל השליטה ב"ידיעות אחרונות" - המתחרה כידוע ב"ישראל היום".

אך בפועל, לא צריך משקפת חדה במיוחד כדי להבין שמצבם דומה. בין אם מדובר רק בנסיבות פרוצדורליות - שניהם תלויים על חוט השערה, אחרי שלל הבטחות, ועדות וחתימות - בראש הממשלה נתניהו.

בתסריט האופטימי, כך מקווים בגופים, הליך חקיקה מזורז של הרגע האחרון, בימים האחרונים של 2012, יקטע את הדרמה מורטת העצבים וייתן לשניהם חמצן כלכלי לשנה (במקרה של ערוץ 10 - שנתיים, כתוקף הארכת הזיכיון), אך גם בערוץ 10 וגם בחדשות המקומיות התחושה היא שהבטחות כבר ניתנו והופרו פעם אחר פעם, ועל כן לא ממש שווה לסמוך על האינרציה או הגורל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחיזת עיניים? בלשניקוב ושטייניץ בטקס החתימה על מתווה לוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כרגע 'דחופים' זה רק ענייני צבא ובטחון"

עבור שני כלי התקשורת - האחד ארצי והאחד מקומי, שימור המצב הקיים בשלב זה משמעותו סגירה מיידית. במקרה של החדשות המקומיות, ללא תקציב לא יוכל המערך להמשיך לפעול. על ערוץ 10 תאסור הרשות השנייה, בלית ברירה, להמשיך ולשדר ללא זיכיון. "אם מזכירות הממשלה תגדיר את החוקים האלה האחרים כדחופים, יו"ר הכנסת יכנס את הממשלה והם יועברו להצבעה", אמר מקורב לריבלין לוואלה! ברנז'ה, אולם בכלי התקשורת לא קיבלו את הדברים. "כרגע 'דחופים' זה רק ענייני צבא ובטחון", אמר בכיר באחד מהם. "עושה רושם שעבור לשכת ראש הממשלה להציל כלי תקשורת - זה לא כזה דחוף".

שני תזכירי החוק מוכנים על השולחן. משרדי האוצר והתקשורת, שסומנו לא פעם בחודשים האחרונים כגופים המערימים קשיים על מתווה ערוץ 10 ועל מתווה החדשות המקומיות - השלימו את הטיפול בשני הנושאים. במקרה של ערוץ 10 הסכים בעל המניות רון לאודר לעמוד בתנאים הכספיים שהוצבו, ובמקרה של החדשות המקומיות לא הביעו במערך התנגדות משמעותית לקיצוץ שדרש מהם האוצר על מנת להמשיך לפעול. מבחינת האוצר, תזכירי החוק מוכנים לצאת לדרך. כל שנדרש הוא העלאתם לדיון בוועדות הכנסת. בשלב זה, תזכירי החוק לא עומדים על סדר יומה של אף ועדה.

גם על סדר יומה של ישיבת הממשלה שתיערך ביום ראשון - לא עומדים שני הנושאים על הפרק. תוצאות המבחנים הבינלאומיים יעלו בישיבה לבקשת שר החינוך. כך גם סוגיית דיור לקשישים עולים, לבקשת השרה לקליטת עלייה. כלי התקשורת במצוקה, נכון לעכשיו, יאלצו להמתין.

מחאת עובדי החדשות המקומיות. ניב אהרונסון
לא נהנים מהגב של לאודר. מפגיני החדשות המקומיות, השבוע/ניב אהרונסון

החשש: הוראת שעה לדחייה עד אחרי הבחירות

בצר להם פנו שני הגופים, ערוץ 10 והחדשות המקומיות, ליועץ המשפטי לממשלה. בחדשות המקומיות ביקשו מיו"ר ועדת הכספים משה גפני לבדוק עם היועמ"ש האם החוק לתקצובם עומדת בסעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, המאפשר הארכה אוטומטית שלו בתקופת בחירות. ויינשטיין צפוי להשיב לכך ביום ראשון. בערוץ 10 פנו אליו וביקשו כי יורה לממשלה להורות להעלות על סדר היום שלה את עניינם בראשון. תשובה ממנו טרם התקבלה, והם מתכננים להפגין מול ביתו על מנת לזרז אותו.

בערוץ 10 חוששים מאפשרות נוספת שניצבת בפני לשכת ראש הממשלה בעניינם, אם זו תדבוק בהחלטה שלא לדון בהצעות החוק עד לבחירות: הוראת שעה. אם תחליט הממשלה שלא לדון בתזכיר החוק, יכולים השרים לקבוע הוראת שעה שתאריך את זיכיונו של הערוץ למשך זמן מוגבל, למשל - עד לפתיחת מושב הכנסת הבא. אמנם גם הוראת שעה כזו מחייבת חקיקה, אך היא מבטיחה ומהירה יותר בשל היעדר התנגדויות צפויות בה - כאלו שעשויות לעלות בהליך חקיקה רגיל. בערוץ 10 חוששים מאפשרות כזו - ורואים בה המשך ה"מריחה" שלהם, ופתח מסוכן לטרפוד מתווה לוקר על ידי הממשלה הבאה. ההסבר שנותנים בכירי הערוץ להערכתם כי זו האופציה המועדפת על רה"מ היא שנתניהו לא מעוניין לראות מראות של סגירת ערוץ ופיטורים טרם הבחירות, ומעדיף ערוץ צייתן וכנוע שיודע שעתידו תלוי בהתנהגותו.

הן בחדשות המקומיות והן בערוץ 10 הודיעו השבוע כי הם נערכים לסגירה. הסיכוי להצלת שניהם עדיין קיים - עד לתום השבועיים וחצי האחרונים, אבל צעדי היערכות כבר נעשים. כל 180 עובדי החדשות המקומיות כבר קיבלו מכתבי פיטורים שייכנסו לתוקפם בסוף החודש. אם לא יהיה שינוי של ממש עד סוף השבוע, יינקט צעד דומה גם בערוץ 10, וכל 550 עובדי הערוץ יפוטרו גם הם. כך או כך, מסכימים בשני הגופים, הכל בסופו של דבר תלוי ברצונו הטוב של נתניהו.

עוד בנושא:
ערוץ 10 מאיים: במוצ"ש נפטר את כל העובדים ונחשיך המסך בסוף החודש
היום: בכירי ערוץ 10 ייפגשו עם יו"ר הכנסת רובי ריבלין
איך יגיע ערוץ 10 לשנת 2013 ומי יהיה המנכ"ל?
סיקור מיוחד: משבר בערוץ 10
סיקור מיוחד: משבר בחדשות המקומיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully