וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד נואש או חשיבה מחוץ לקופסה? מה עומד מאחורי מינוי סוכן הטאלנטים למספר 2 ברשת

10.5.2022 / 8:02

ההחלטה של מנכ"ל רשת 13 יורם אלטמן לגייס את מקורבו מאיר קוטלר לתפקיד משנה למנכ"ל היכתה בתדהמה את תעשיית הטלוויזיה | ואולי דווקא הוא יוכל לספק את הפיתרון? | בכיר בענף: "סמנכ"ל תוכניות זה משהו שצריך להבין בו. זו בחירה משונה" | פרשנות

הזריזות שבה נמצא המחליף לסמנכ"ל התוכן הפורש, עמי גלאם, בשילוב הליהוק השנוי במחלוקת והודעת רשת 13 שיצאה מאוחר יותר, רק העמיקה את סימני השאלה והחששות

חשיפת וואלה! ברנז'ה מתחילת השבוע על מינוי סוכן הטאלנטים, מאיר קוטלר, לתפקיד משנה בכיר למנכ"ל רשת 13 - הותירה לא מעט פיות פעורים ברמת החייל, בבניין רשת, אבל גם כמה מטרים משם בקו אווירי - במסדרונות המתחרה המובילה קשת 12.

הזריזות שבה נמצא המחליף לסמנכ"ל התוכן הפורש, עמי גלאם, בשילוב הליהוק השנוי במחלוקת והודעת רשת 13 שיצאה מאוחר יותר, רק העמיקה את סימני השאלה והחששות. "קוטלר הוא ממנהלי היוצרים והטאלנטים הגדולים בישראל, ומי שייסד את אחת מסוכנויות ייצוג וניהול היוצרים והאומנים מהגדולות בארץ. לאורך השנים, הוא ביסס קשרים עמוקים עם יוצרים וטאלנטים מובילים, בתי הפקה וגופי שידור, ונחשב לאחת הדמויות המעורבות והמשפיעות בתעשיית התרבות הישראלית", נכתב בהודעה, שניסתה בעיקר להקהות מראש את הביקורת הצפויה על ניגוד העניינים הבסיסי, שטמון לכאורה במינוי.

זה לא חדש - רשת 13 נמצאת בנחיתות עקבית מול קשת 12 בתוכן ובנתוני הצפייה, אבל לא פחות גם באפיקי הצמיחה. בקשת כבר הבינו מזמן, שהמסך הוא כלי אפקטיבי, לרתום זרועות אחרות של החברה לקידום היעדים העסקיים הכוללים שלה, והבינו היטב שהוא רק אפיק אחד מתוך שורת אפיקים.

בחודשים האחרונים היקפי הצפייה בקשת 12 הזכירו לרבים את הפער שבין ערוץ עשר ז"ל לבין ערוץ 2 החזק, הרבה יותר מאשר החלום להובלה ערוצית דו-ראשית, שעמד בבסיס המיזוג בין הערוץ לבין רשת. ואז, נזכיר, היה מדובר בערוץ רזה בעל גאוות יחידה עיתונאית, ולא ערוץ מיינסטרים עתיר תקציבים והפקות גרנדיוזיות.

מאיר קוטלר. משה שי, פלאש 90
"אין ניגוד עניינים". מאיר קוטלר/פלאש 90, משה שי

כפי שכבר נכתב פה בעבר, המנכ"ל הפורש, אבי בן טל, נכנס לאכסנייה שקשה היה מאד לנצח בה, וזה מבלי שהיושב ראש, או הדירקטוריון סיפקו לו כלים של ממש - לעיתים אפילו להפך. למרות זאת, בן טל הצליח להעלות את הערוץ לפסים של צמיחה מתונה - הוא ביצע עם כניסתו לתפקיד קיצוצים משמעותיים וצעדי התייעלות, והוביל מהלכי תוכן שיווקי, כולל עבודה ישירה מול מפרסמים. במובן הזה, היכולות הניהוליות-עסקיות שהביא בן טל מהשנים ב-ynet סיפקו לבעלי המניות את הסחורה. אבל, התוכן - שאף הוא היה בסמכותו - לא ממש השתפר. נתוני הצפייה דשדשו, וההישענות על פורמטים עתירי תקציב כמו "הישרדות", "האח הגדול" ו"אקס פקטור" לא השתלמו. גם ההימור האחרון על הפורמט המקורי "המסעדה הבאה", שייצרו בכירי רשת עמי גלאם הפורש ויובל כהן (שאלת ניגוד עניינים נפרדת שאולי עליה כדאי לתת את הדעת במועד אחר) שעליהם הסתמך בן טל בניהול אסטרטגיית התוכן כולה - נחל אכזבה.

הבחירה של המנכ"ל הזמני המקורב ליו"ר נדב טופולסקי, יורם אלטמן - שיש הסבורים, שלמרות הבחירה בחברת האיתור "סוואנה" למצוא את המנכ"ל הבא, יהפוך בסופו של דבר למנכ"ל קבוע - בחברו מאיר קוטלר, נראית כמעט כמו תמונת המראה של בן טל, כשהאחד מגיע מעולמות הניהול והשני מעולמות היצירה. אבל בכל זאת יש לשניים מכנה משותף מרכזי אחד: חוסר הבנה בניהול בטלוויזיה.

רשת 13. דוד ורטהיים, מערכת וואלה!
נחיתות עקבית מול המתחרים. רשת 13/מערכת וואלה!, דוד ורטהיים

"סמנכ"ל תוכניות זה מקצוע"

כשלוקחים בחשבון שגם בדירקטוריון רשת היו"ר, נדב טופולסקי אינו בעל ניסיון טלוויזיוני ושגם מנכ"ל חדשות 13, אבירם אלעד לא ממש עסק בטלוויזיה טרם תפקידו – מקבלים צמרת שחסרה כל ניסיון בתחום בו היא עוסקת

גורם בכיר בתעשיית הטלוויזיה, מסביר. "להיות סמנכ"ל תוכניות זה מקצוע, זה משהו שצריך להבין בו. מה הוא מבין בו, כי הוא סגר חוזים לטאלנטים? זו בחירה מאד משונה. ברשת 13 באים ואומרים 'בואו נחשוב מחוץ לקופסא', אולי כי לא מצאו אחרים (ארז בן הרוש, לשעבר סמנכ"ל התוכן של רשת, סירב לתפקיד ד.ו.) ואולי כי ככה החליטו, אבל חייב להיות רף מינימום של הבנה בטלוויזיה". הבכיר אף נותן דוגמה מוחשית לדילמה מקצועית, שקוטלר בוודאי יאלץ להתמודד עמה לא אחת. "במסגרת העבודה שלו הוא צריך להחליט אם לקנות פורמט או להפיק אותו עצמאית. איזה כלים יש לו להבין מה יהיה נכון? שינוי הרגלי צפייה זה ריצה למרחקים ארוכים שדורשת אורך רוח וסבלנות. זו אג'נדה שלמה וחשיבה אסטרטגית גדולה ומשמעותית. האם האנשים האלו יוכלו לעשות את זה? ספק רב".

מובן שכל תפקיד ניתן ללמוד ולהתמקצע תוך כדי תנועה. מיותר להגיד שקודמו בתפקיד עמי גלאם - אחד מאנשי הטלוויזיה ופיתוח התוכן המנוסים בישראל - גם הוא לא ממש עמד ביעדי הרייטינג של החברה, כך שניסיון אינו ערובה לדבר. אבל קשה שלא להסכים עם ההערכה שבסיטואציה שבה בראש הפירמידה עומד אדם שאינו מגיע מעולמות התוכן הטלוויזיוני, וגם מספר שתיים שלו לא - בוודאי לא מהווה יתרון.

כשלוקחים בחשבון שמעל המנכ"ל אלטמן, היו"ר טופולסקי, אשר נחשב לאיש החזק בחברה וליו"ר פעיל ומעורב - אף הוא אינו בעל ניסיון טלוויזיוני; ושגם מנכ"ל חדשות 13, אבירם אלעד לא ממש עסק בטלוויזיה טרם תפקידו - מקבלים צמרת שחסרה כל ניסיון תקשורתי בפלטפורמה הרווחית והחשובה ביותר של רשת 13 - המסך.

נדב טופולסקי. פזית עוז,
חשיבה יצירתית? נדב טופולסקי/פזית עוז

היתרון הוא גם החיסרון

את המתחרים, והם לא כוללים רק את קשת – אלא למעשה את כל גופי השידור ופיתוח התוכן הטלוויזיוני – העברת הבעלות הזו לא מרגיעה. הם חוששים ממה שלא נאמר ויתבצע מתחת לרדאר

קושי נוסף במינוי טמון בניגודי העניינים לכאורה, או לכל הפחות בדיסוננס הבעייתי שהוא יוצר, כאשר בכובע האחד קוטלר הוא אחד מסוכני היוצרים הגדולים והחזקים בענף - ומנגד, בקרוב יחבוש את כובע סמנכ"ל התוכן, שיבחר מי מהם יקבל את כרטיס הכניסה לפריים.

ברשת אמרו השבוע בתגובה לוואלה! ברנז'ה כי "אין ניגוד עניינים. קוטלר מעביר את חלקו בסוכנות לבעלות מלאה של השותפה שלו, עו"ד אביטל כרמון, וכל התהליך מפוקח ומלווה על ידי המחלקה המשפטית של רשת". ואולם, משיחות שקיימה וואלה! ברנז'ה מאז עם לא מעט גורמים בתעשייה, נראה כי הופתעו משמה של כרמון, שכלל לא הכירו - ואלו שהכירו אותה כלל לא ידעו שמדובר בשותפה וחשבו שהיא עובדת מין המניין אצלו במשרד.

זו גם הסיבה שאת המתחרים, והם לא כוללים רק את קשת - אלא למעשה את כל גופי השידור ופיתוח התוכן הטלוויזיוני - העברת הבעלות הזו לא מרגיעה. הם חוששים ממה שלא נאמר ויתבצע מתחת לרדאר, או כפי שמתמצת זאת גורם בכיר בתעשייה: "בסוף בין אם ירצה או לא, באופן מודע או לא, קוטלר ייתן קדימות לטאלנטים שהוא מכיר או עבד איתם וכותבי דרמות שהיו חתומים אצלו יקבלו קדימות ברשת.

"הרבה תסריטאים של קוטלר מפתחים אצלו דברים. אם לדוגמה אסף ברנשטיין (תסריטאי ובימאי המיוצג ע"י קוטלר) מביים כיום סדרה עבור HOT, אז היפותטית הוא יכול היה להשיג תנאים טובים יותר ברשת 13. ישנו גם נושא קבלת "הקולות הקוראים", ועדיפות לסדרות שנכתבו ע"י מטאלנטים של קוטלר. שלא לדבר על אנשי פיתוח של ריאליטי, שעליהם ניטשת מלחמת עולם".

דוגמה קטנה לכך ניתן לראות כבר בהופעתו המפתיעה השבוע של מיוצג אחר של קוטלר, גדי סוקניק, למחרת הודעת המינוי של קוטלר, כפרשן על מסך אחת מתוכניות רשת 13. לפי הגורם, "זה בכלל לא משנה אם קוטלר הביא אותו או לא, זה רק מוכיח מראש את הבעייתיות כולה".

שיהיה בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully